Installera Sierra till och sedan från usb-sticka?

Permalänk

Installera Sierra till och sedan från usb-sticka?

Har införskaffat en beg. macbook och tänkte byta hdd:n i den mot en ssd. Saken är ju den att Sierra bara verkar finnas som nerladdning via appstore(?)

Notera att jag köpte den begagnad och det följde inte med några skivor eller liknande.

Hur kan jag gå till väga för att få över sierra till dvd alt. usb-minne?

Alla tips/förslag uppskattas!

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Vilket år är datorn ifrån?
Gjorde det på en macbook pro engång, det var bara att byta hårddisken, boota med cmd+r (tror jag) och sedan laddade den ner installationen och installerade automatiskt

Permalänk
Skrivet av Tompanhuhu:

Vilket år är datorn ifrån?
Gjorde det på en macbook pro engång, det var bara att byta hårddisken, boota med cmd+r (tror jag) och sedan laddade den ner installationen och installerade automatiskt

Late 2011 är det.

Så du menar att det bara ska vara att byta hdd:n, boota upp med cmd+r och sen installeras osx?
Då måste den mao. ladda ner automatiskt från appstore eller liknande då? Även om det inte ens är installerat?

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Om du har tillgång till en Mac och App Store och kan ladda ner Sierra så kan du skapa en installation-usb från det.

Kör detta i terminalen och se till att du har en USB-sticka i datorn som heter "USB".

sudo /Applications/Install\ macOS\ Sierra.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/USB --applicationpath /Applications/Install\ macOS\ Sierra.app

Den kommer ta bort allt från USB-minnet, så se till att inte ha något viktigt på den.

Du kan läsa mer på https://support.apple.com/en-us/HT201372

Permalänk
Medlem

Hej!

Gjorde i princip exakt detta för ett tag sedan, vilket resulterade i två steg-för-steg-guider på ämnet. Tror väl mest det är den första du vill åt Men den andra kan kanske bidra med lite info också. Jag tror du kan installera Sierra via ett USB-minne, men internetåterställningen är faktiskt riktigt smidig (tycker jag åtminstone)

Permalänk
Skrivet av revolt_III:

Late 2011 är det.

Så du menar att det bara ska vara att byta hdd:n, boota upp med cmd+r och sen installeras osx?
Då måste den mao. ladda ner automatiskt från appstore eller liknande då? Även om det inte ens är installerat?

Då har datorn "internet recovery", byt HDD, starta datorn, håll ner cmd+r tills en roterande jordglob syns, vänta, välj skivverktyg och formatera disken i önskat antal partitioner.

Du kan ansluta via wifi eller trådat nätverk för att starta internet recovery, då är det original operativet som läggs in så du måste patcha den till sierra efteråt via app store och ditt apple id.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Kolla på youtube det finns säkert ett helt gäng filmer om hur man insallerar med usb sticka

Permalänk
Skrivet av peterholm1:

Då har datorn "internet recovery", byt HDD, starta datorn, håll ner cmd+r tills en roterande jordglob syns, vänta, välj skivverktyg och formatera disken i önskat antal partitioner.

Du kan ansluta via wifi eller trådat nätverk för att starta internet recovery, då är det original operativet som läggs in så du måste patcha den till sierra efteråt via app store och ditt apple id.

Det där verkade göra susen! Håller som bäst på att installera nu och det verkar flyta på bra!

Stort tack för snabbt svar!

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III