Ext. hårddisk formaterades om efter att den kopplats till telefon

Permalänk
Medlem

Ext. hårddisk formaterades om efter att den kopplats till telefon

Hej!

När jag kopplade min externa hårddisk till min Samsung Galaxy s7 edge
så formaterade den om hårddisken för att det skulle funka.

Nu när jag kopplar in den till datorn igen så måste den formateras om
åter igen så man kan föra över filer till den igen, vilket skulle leda
till att all data måste raderas.

Finns det någon annan utväg eller är jag fucked?

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isty:

Hej!

När jag kopplade min externa hårddisk till min Samsung Galaxy s7 edge
så formaterade den om hårddisken för att det skulle funka.

Nu när jag kopplar in den till datorn igen så måste den formateras om
åter igen så man kan föra över filer till den igen, vilket skulle leda
till att all data måste raderas.

Finns det någon annan utväg eller är jag fucked?

Enklast är att du lägger tillbaka alla bilderna på telefonen igen, om du nu har tagit bort dessa från telefonen, sen formaterar du hårddisken i datorn.

Nästa steg är helt enkelt att inte koppla hårddisken till telefonen direkt...
Koppla telefon OCH hårddisken till datorn så kommer det funka.

Problemet är alltså att Windows inte kan läsa filformatet som telefonen formaterar i.

Möjligen kan det lösas om man kan hitta drivrutiner för Windows som gör att formatet kan läsas,
Är det en androidtelefon bör det kunna lösas med att du tex tankar ner någon Linux live dist tex Mint eller Ubuntu bootar datorn med denna via USB

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Enklast är att du lägger tillbaka alla bilderna på telefonen igen, om du nu har tagit bort dessa från telefonen, sen formaterar du hårddisken i datorn.

Nästa steg är helt enkelt att inte koppla hårddisken till telefonen direkt...
Koppla telefon OCH hårddisken till datorn så kommer det funka.

Problemet är alltså att Windows inte kan läsa filformatet som telefonen formaterar i.

Möjligen kan det lösas om man kan hitta drivrutiner för Windows som gör att formatet kan läsas,
Är det en androidtelefon bör det kunna lösas med att du tex tankar ner någon Linux live dist tex Mint eller Ubuntu bootar datorn med denna via USB

Tack för svar!

Efter lite extra sökningar på forumet så verkar "Recuva" helt OK.
Hårddisken formaterades om och den hittade 3602 filer.

Tar ca. 7 timmar men om det funkar är det kanon, skiter det sig så är
det inte hela världen.

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Rekordmedlem

Varför ska du överhuvudtaget koppla in nått fysiskt i telefonen, det går att ansluta telefonen i lanet (med wifi) och dela ut bildmappen så kommer du åt den som vilken annan mapp som helst i lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Problemet ligger nog i att Telefonen inte kan läsa NTFS och Windows inte (naturligt) kan läsa Ext2/3/4. Fat32 bör båda kunna jobba mot dock, men det krävs 3:e parts program för att skapa en partition större än 32GB i Windows (det går dock).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför ska du överhuvudtaget koppla in nått fysiskt i telefonen, det går att ansluta telefonen i lanet (med wifi) och dela ut bildmappen så kommer du åt den som vilken annan mapp som helst i lanet.

Skrivet av Paddanx:

Problemet ligger nog i att Telefonen inte kan läsa NTFS och Windows inte (naturligt) kan läsa Ext2/3/4. Fat32 bör båda kunna jobba mot dock, men det krävs 3:e parts program för att skapa en partition större än 32GB i Windows (det går dock).

Använde som sagt Recuva och det blev precis klart, 2.6TB tog ca. 36 timmar sammanlagt (hitta filer + återskapa filer).
Allt verkar fungera som det skall

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Isty:

Hej!

När jag kopplade min externa hårddisk till min Samsung Galaxy s7 edge
så formaterade den om hårddisken för att det skulle funka.

Nu när jag kopplar in den till datorn igen så måste den formateras om
åter igen så man kan föra över filer till den igen, vilket skulle leda
till att all data måste raderas.

Finns det någon annan utväg eller är jag fucked?

Telefonen använder ett annat filsystem, precis som tex Tivo eller Mac, vilket gör att den tvingar din disk att formateras och byta filsystem, det finns ingenting du kan göra för att rädda dina filer, dom är redan borta tyvärr.
Försökte göra liknande sak när jag försökte koppla en SSD till min Tivo box från comhem....... ja... det gick precis som du beskriver, helt åt pipan, filsystemet blev helt f*ckd

EDIT: OMG! Fick du tillbaka allt? såg inte sista meddelandet först nu, jag ska genast testa koppla en ssd till tivon igen och göra ett nytt försök då Tivon e såpass långsam trots senaste modell att man får ju krupp i hjärnan av att bara kolla på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isty:

Använde som sagt Recuva och det blev precis klart, 2.6TB tog ca. 36 timmar sammanlagt (hitta filer + återskapa filer).
Allt verkar fungera som det skall

Låter bra.
Recuva har rättat mig en gång också.

Se till att testa filerna också, så data:n är intakt.

Mitt svar du citerade, var för det ursprungliga felet, inte för din recovery dock

Skrivet av cratzky:

Telefonen använder ett annat filsystem, precis som tex Tivo eller Mac, vilket gör att den tvingar din disk att formateras och byta filsystem, det finns ingenting du kan göra för att rädda dina filer, dom är redan borta tyvärr.
Försökte göra liknande sak när jag försökte koppla en SSD till min Tivo box från comhem....... ja... det gick precis som du beskriver, helt åt pipan, filsystemet blev helt f*ckd

EDIT: OMG! Fick du tillbaka allt? såg inte sista meddelandet först nu, jag ska genast testa koppla en ssd till tivon igen och göra ett nytt försök då Tivon e såpass långsam trots senaste modell att man får ju krupp i hjärnan av att bara kolla på den

Recuva kan dock läsa alla möjliga filsystem, och det går att läsa NTFS i Linux, samt vill minnas det finns Open source EXT drivare till Windows också. Så det är inget mer än en liten teknisk "bump" som behövs. (Finns kommersiell version också, som har begränsningar som "gratis" eller kostar ca 200kr per licens). Samma finns till mac:s HFS+.

Du kan dock inte räkna med att rädda något om du inte sätter den i en PC med korrekt mjukvara. Finna alternativ för både Linux och Windows, men det hela bygger på att räddnings mjukvara kan tolka filsystemet, annars är det rå recovery som gäller... och det är betydligt mer komplext.