AMD Vega får 8 GB HBM2 och bättre prestanda än Geforce GTX 1080

Permalänk
Medlem

Ser ut som det kan bli ett riktigt nice kort speciellt för 1920*1080 @120-144hz.
Nu gäller det bara att priset blir bra så kanske vi kan börja räkna med AMD igen

Permalänk
Medlem

Varför skriver en övervägande del att priset måste vara lägre än Nvidias motsvarighet för att de skall överhuvudtaget överväga ett köp?

Om de kan erbjuda samma prestanda som ett motsvarande Nvidia kort så bör det väl kosta lika mycket?

Att folk så välvilligt kastar pengar på Nvidia förstår jag inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Jo men det är väl så, tyvärr. Är den inte billigare än Nvidia så vill de inte ha den. Men är den inte heller bättre än Nvidia så vill de inte ha den.

inte ens när så var fallet så köpte folk nvidia tyvärr. HD 6950 gick upp mot GTX 560 ti och krossade 560ti på alla punkter. ändå såldes fler 560ti trots att det är/var ett mycket sämre kort både prestanda och prismässigt. Än idag duger 6950 2gb bra till många spel i 1080p, 560ti duger väl i bästa fall som skärbräda eller bokmärke.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

inte ens när så var fallet så köpte folk nvidia tyvärr. HD 6950 gick upp mot GTX 560 ti och krossade 560ti på alla punkter. ändå såldes fler 560ti trots att det är/var ett mycket sämre kort både prestanda och prismässigt. Än idag duger 6950 2gb bra till många spel i 1080p, 560ti duger väl i bästa fall som skärbräda eller bokmärke.

Mycket är ju också om man har varit nöjd med ett märke så brukar man köra vidare på det tills det börjar tjorva nog mycket. När det kommer till prestanda / krona så tycker jag man borde gå på den bästa prestandan man har råd att köpa / vill spendera men som du och många andra säger så stirrar flera sig blint på ett märke. Jag är själv skyldig till det vid olika tillfällen. Asus-moderkort är något jag kört nästan exklusivt i flera år. Inte för att annat är sämre men för att det funkar för mig.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av Bael:

När man tittar på din signatur så verkar det så iaf.

Okej, reflektera gärna?
Jag känner inte att jag vill köpa ett TitanX för 1080ti kommer troligen vara bättre i spel. och jag vill inte ha ett 1080 för det känns "fattigt" där utav väntar jag på ett 1080ti

Sen vill jag inte köra SLI då jag hade en del problem med det tidigare, (680, 280) sen är det troligen bättre nu men men gammal vana

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Mycket är ju också om man har varit nöjd med ett märke så brukar man köra vidare på det tills det börjar tjorva nog mycket. När det kommer till prestanda / krona så tycker jag man borde gå på den bästa prestandan man har råd att köpa / vill spendera men som du och många andra säger så stirrar flera sig blint på ett märke. Jag är själv skyldig till det vid olika tillfällen. Asus-moderkort är något jag kört nästan exklusivt i flera år. Inte för att annat är sämre men för att det funkar för mig.

Så är det nog för många. Kör själv Intel CPU, Asus moderkort, MSI NV graffikort i senaste två byggena för att dom märkena har fungerat klockrent så varför byta till något "okänt".
Hade AMD cpu en gång i tiden men gick inte att klocka bra alls osv. så då bytte man till Intel nästa gång. Sen fortsätter man där helt enkelt. Jag hoppas dock att AMD gör bra ifrån sig denna gång med Vega och Zen. Kanske blir det då AMD nästa gång

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Myllerman:

Så är det nog för många. Kör själv Intel CPU, Asus moderkort, MSI NV graffikort i senaste två byggena för att dom märkena har fungerat klockrent så varför byta till något "okänt".
Hade AMD cpu en gång i tiden men gick inte att klocka bra alls osv. så då bytte man till Intel nästa gång. Sen fortsätter man där helt enkelt. Jag hoppas dock att AMD gör bra ifrån sig denna gång. Kanske blir det då AMD nästa gång det är dags.

Sviker inte i första taget, men bytte från EVGA till Palit när det gäller grafikkort helt enkelt för att priset var bättre och kylningen var bättre. Så i min bok är det inte omöjligt, bara det är ett betydligt bättre erbjudande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-Lone:

Varför skriver en övervägande del att priset måste vara lägre än Nvidias motsvarighet för att de skall överhuvudtaget överväga ett köp?

Om de kan erbjuda samma prestanda som ett motsvarande Nvidia kort så bör det väl kosta lika mycket?

Att folk så välvilligt kastar pengar på Nvidia förstår jag inte alls.

För att en överväldigande del skulle haft ett 1080/1070 om det var annorlunda prissatt förmodligen? Av samma anledning som man inte sitter med det senaste från Nvidia så kommer man inte sitta med det senaste ifrån AMD om det presterar likadant till samma pris.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

@Oaktree:

Det tog Amd 4 månader att matcha prestandan gtx 1060 hade vid releasen, samtidigt som deras prissättning var högre. Alltså var Nvidias gtx 1060 ett bättre kort på alla sätt under den tidsramen, att Amds nysläppta drivers matchar Nvidias prestanda 4 månader senare är inget att hänga i granen.

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Herregudars vilken halmgubbe du bygger. Total kodynga. Vad är ens "UPPLEVD fps per krona"? "Support för g-sync"? Allvarligt? Det är Nvidias helt egna påhitt, ingen annan grafikmakare får lov att stödja det. AMD har haft prestandakronan lika mycket som Nvidia, men det har uppenbarligen inte betytt något.

Tyvärr håller AMD med mig, inte med dig eftersom de börjat arbeta med såna tekniker som framepacing. Du förstår, om du skickar ut 10 frames där 10 tar 1ms/styck och ritar typ 10 rader på skärmen och 10 st som tar 30ms så är genomsnittet 15,5 ms. Om du skickar ut 10 frames som tar 19 ms st och 10 som tar 21 ms st så är genomsnittet 20 ms, alltså mycket "sämre". Vilket ger bättre UPPLEVD fps tror du?

Ja Gsync är Nvidias egna påhitt, spelar det nån roll för nån som inte stirrar blint på "fps" utan istället utvärderar hur jämnt spelet flyter, alltså "upplevd fps" eller "upplevd prestanda" eller "upplevt flyt i spelet". En person (potentiell kund) kan/kunde alltså lägga det (Gsync) som en del i jämförelsen "bästa kort för mina pengar" istället för "det kortet ger fler fps i ett benchmark, därför är det bäst".

Jaha, nu säger du "lika mycket som Nvidia", ok det är din uppfattning, för din uppfattning av "prestanda". Originalet som jag sa emot var "AMD har varit bättre sen 3870-dagarna", så bygga halmgubbar verkar du vara rätt bra på själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Det kan inte kosta så lite för då tjänar AMD inget på dem, det är vad AMD behöver; Pengar. Så räkna med minst 6500kr.

Och hur stor är marknaden för grafikkort som kostar 6500? Hur många kommer att köpa ett AMD-kort i denna prisklass?

Du kan ju redan nu få ett 1080 för 6600?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3731175

När Vega lanseras så lär ju priserna vara en anings lägre på 1080 också.

Nä det behövs riktigt konkurrenskraftiga priser från AMD nu. Ingen halvmesyr!

Visa signatur

"Vad ljuvligt är det inte när ett lindrigt rus drar sin töckenslöja över tillvarons elände....."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UncleDirty:

Du trollar ju bara runt, vi två har inte ens diskuterat nuläget vi diskuterade när Nvidia tog sig till toppen och hur det då inte spelade ngn roll hur ATI/AMD var bättre i prestanda, billigare och faktiskt i vissa modeller även drog mindre ström och trots det sålde Nvidea som smör tjäna mängder med cash fast de var teknologiskt underlägsna vid den tiden.

Sedan då hur det har påverkat AMD att det spelar ingen roll vad de kommer med, folk köper Nvidia endå även när dem är sämre och dyrare, återigen ren fakta som som kan bevisas att det gröna lagets fanboyism är rotat på ngn galen sjuk nivå.

Det är fakta, sedan att du inte har kunskaperna eller koll kan jag inte rå för, men infon finns där ute.

Jag tvivlar faktiskt starkt på att du ens skulle ta dig tid att läsa länkar om jag orkade pasta in dem här, men infon finns om man bara lyfter på näsan och tittar utanför sin egen färg.

Hur kan jag trolla runt när vi snackar allmänt? Vi har inte låst in oss på en tidsepok, att du väljer det som argument är billigt, du snackade om dåtiden och jag drog en parallel till Nvidias nutida dominans då deras produkter i dagsläget är bättre än Amds. Försök att slingra dig ur den sanningen.

Att folk sedan väljer Nvidia fastän deras produkter är sämre är ett skrattretande argument, hur många har inte sagt att om zen/vega prestera lite sämre än Intel/Nvidia fast för samma pris skulle dem ändå köpa för att stödja företaget. Är inte detta fanboyism i sitt esse?

Amd har inte varit relevanta i cpu världen på flera år, även i gpu världen har dem inget att erbjuda den här generationen. Nvidia är precis där dem förtjänar att vara, på toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robocrap:

Och hur stor är marknaden för grafikkort som kostar 6500? Hur många kommer att köpa ett AMD-kort i denna prisklass?

Uppenbarligen är den väldigt stor då Nvidia lyckades göra rekord på deras försäljning av 1070 och 1080? Det måste vara en hel som kan köpa AMD-kort i den prisklassen, kan Nvidia kan AMD.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Jag kommer ihåg när fury-kortet skulle släppas. Det skulle klå 980 ti med god marginal men klarade knappt av att stånka sig förbi ett gtx 980. Prislappen blev riktigt saftig ändå. Räkna med en besvikelse även i år.

Jag minns när Nvidia skulle allt slå på den stora trumman med sin bästa GPU någonsin... Blev ett GTX 480 som krävde en kärnreaktor för att drivas och ett kyltorn för att kylas.

Denna pessimism är skrattretande... Och kom inte och påstå att det är "tar det med en nypa salt..".

Skrivet av neetodesu:

Sanningen är att oavsett hur bra pris eller prestanda VEGA kortet har så kommer Nvidia sälja mer bara för att den stora massan vet inte bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Det handlar inte om att sälja mest.. Det handlar om att ta in marknadsandelar och sälja "Nog många". AMD är i ingen sits just att ta över marknaden.

Skrivet av tEan:

Oj,oj liknade prestanda som ett >8 månader äldre kort,dessutom i det helt "neutrala" spelet Doom!. Imponerande!!.....eller inte..

Nä,helt allvarligt,det där håller inte på långa vägar Amd.

Kan inget annat än sucka åt din kommentar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Jag sa inte att du sa det, jag frågade om det var det du menade, vad har minnesmängd och minnestyp med något av det jag skrev först att göra?

Nej, har aldrig menat eller påstått något sådant. Trodde det var klart.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dead poet society:

@Oaktree:

Det tog Amd 4 månader att matcha prestandan gtx 1060 hade vid releasen, samtidigt som deras prissättning var högre. Alltså var Nvidias gtx 1060 ett bättre kort på alla sätt under den tidsramen, att Amds nysläppta drivers matchar Nvidias prestanda 4 månader senare är inget att hänga i granen.

Säger inte emot att gtx 1060 var lite bättre under dessa 4 månader, men det är likväll fortfarande väldigt relevant och värt att ta upp att RX480 nu ligger jämsides i prestanda, även lite bättre i DX12, då det finns många människor som inte köper grafikkorten just på release dagen.

Så det är väldigt jämnt i mellanklassen av grafikkort, men i den högpresterande klassen så är nvidia just nu ensamma.

Men poängen som du verkar missa varje gång, är att när AMD hade de bättre korten, så sålde nvidia fortfarande bättre, vilket tyder på att fler favoriserar nvidia kort och på detta sätt snevrider marknaden.
Så ifall nu AMD släpper ett kort som är bättre igen och historien återupprepar sig, så kommer ju marknaden fortsätta på ett dåligt sätt, likt nu där AMD inte kan konkurerra på den högpresterande sidan av marknaden.
Detta kommer då alla att förlora på i längden, med uppskruvade priser som konsekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dead poet society:

@GilbertG:

"Och jag är likafullt trött på folk som tycker att pengar är den enda reella värdemätaren och bland annat ser det som likvärdigt med moral och därmed tror att Nvidia är där de är för att de förtjänat det. Men nyliberal som du är så blir du väl glad av att betala extra mycket för "vinnaren" eftersom det inte finns något som är för dyrt om inget alternativ finns. Adam Smiths osynliga hand fixar allt"

Kan inte bli mer ad hominem-argument än så, du adresserar inga av mina påstående istället slår du under bältet med personliga angrepp. Jag antar att du tog illa upp när jag nämnde jag var trött på folk som hade ett visst argument varpå jag gav en rimlig förklaring värför det var absurt att köpa något utav charity. På inget sätt riktade jag kritik till en specifik individ som du gör utan jag generaliserade, att du sedan tillhörde den skaran individer är en annan femma. Kom ihåg att jag kritiserade argumentet och inte dig.

"Och jag är likafullt trött på folk som tycker att pengar är den enda reella värdemätaren och bland annat ser det som likvärdigt med moral och därmed tror att Nvidia är där de är för att de förtjänat det".

I detta samanhanget är pengar den enda värdemätaren, det filosofiska aspekter du försöker framföra finns inte, ett grafikkort kan inte köpas med något annat än valuta därför fallerar ditt argument.

Jag har inte jämfört moral med pengar, det skulle jag aldrig gjort. Eftersom du verkar gilla filosofi bjuder jag på en dos, hur kan du jämföra pengar med något så abstrakt som konceptet moral? Du kan inte komparera en konkret sak som pengar, ett universalt betalmedel med moral vars definition är högst subjektiv. Du får utveckla hur du menar jag har likvärdigat pengar med moral.

Att Nvdia inte förtjänar att vara där dem är enligt mig inte sant, dem erbjuder marknadsledande produkter, vad mer kan man begära från ett företag?

Hahaha! Ja, du är en slipad nyliberal när du menar att när en skriver om nyliberala ståndpunkter och värderingar som just ståndpunkter och värderingar istället för det "förnuft" och den naturlag som nyliberaler vill få det till att vara, så är det alltså personangrepp. Sen erkänner du att det jag skrev om dig var rätt uppfattat. God afton.

Du påstår att det är välgörenhet att köpa annat än Nvidia. Punkt. Det är en lögn och indirekt förtal av alla som inte köper Nvidia.

Du menar ju att Nvidia har förtjänat sin position baserat endast på att de är marknadsledande. Eftersom Nvidia inte har nått sin marknadsledande position genom att erbjuda bäst produkter så är slutsatsen att den som tjänar mest pengar, oavsett medel och metoder, är den som är bäst och bör respekteras mest.

Förloppet är alltså tvärtom, Nvidia erbjuder de bästa presterande produkterna (1070 och 1080) idag för att de varit marknadsledande (inte bäst produkter, utan sålt mest) av helt andra orsaker under lång tid. Detta tycker du är rätt och beundransvärt eftersom alla andra storheter är för abstrakta för att kunna värderas i någon reell mening.

Den som tjänar mest pengar är helt enkelt bäst och den man ska befatta sig med, ergo pengar = moral enligt det resonemanget (för oss som anser att moral finns, vilket du inte gör).

Skrivet av Zpnk:

Läste du ens allt jag skrev? Var i min text framgår det att jag är en fanboy? Jag hoppas att AMD lyckas... konkurrens är bra för alla inblandade parter.

Sakta i backarna. Den första meningen stod allra överst och var en allmän observation jag gjorde, det var inte riktat till dig.

När jag ändå har dig här tänkte jag passa på att fråga vad du tycker Jim "AdoredTV" svamlar om.

Skrivet av Laglorden:

Tyvärr håller AMD med mig, inte med dig eftersom de börjat arbeta med såna tekniker som framepacing. Du förstår, om du skickar ut 10 frames där 10 tar 1ms/styck och ritar typ 10 rader på skärmen och 10 st som tar 30ms så är genomsnittet 15,5 ms. Om du skickar ut 10 frames som tar 19 ms st och 10 som tar 21 ms st så är genomsnittet 20 ms, alltså mycket "sämre". Vilket ger bättre UPPLEVD fps tror du?

Ja Gsync är Nvidias egna påhitt, spelar det nån roll för nån som inte stirrar blint på "fps" utan istället utvärderar hur jämnt spelet flyter, alltså "upplevd fps" eller "upplevd prestanda" eller "upplevt flyt i spelet". En person (potentiell kund) kan/kunde alltså lägga det (Gsync) som en del i jämförelsen "bästa kort för mina pengar" istället för "det kortet ger fler fps i ett benchmark, därför är det bäst".

Jaha, nu säger du "lika mycket som Nvidia", ok det är din uppfattning, för din uppfattning av "prestanda". Originalet som jag sa emot var "AMD har varit bättre sen 3870-dagarna", så bygga halmgubbar verkar du vara rätt bra på själv.

Det du säger är att begreppet "upplevd fps per krona" är konsultsvenska för framepacing? Det var lite långsökt, men visst, jag köper det. Lät som svammel först bara.

Sen skrev personen att Nvidia är bättre för de har stöd för G-sync, vilket är ett cirkelresonemang och en retorisk villoväg då ingen annan än Nvidia får stödja G-sync, och det var det jag vände mig emot. Inget om om tekniken som sådan.

Det sista begriper jag inte ärligt talat.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mirialia:

Nej, 480 är helt enkelt ett bättre kort än 1060.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja såklart.
Det drar ju bara mer ström och överklockar som en påse skit.

Skrivet av Ratatosk:

Jag också, det är därför jag brukar köpa AMD.
Köpte ett HD6950, 2GB som jag kunde låsa upp shaders på, inget GTX560Ti 1GB.
Köpte ett R9 290, inget GTX780.

Och du köpte en FX 8350.
Varm som Jordens kärna och kass IPC som jag inte vet hur du har orkat med fram tills nu

Flaskar nätt och jämnt redan vid 60FPS även vid överklockning i vissa spel.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Serzarian:

Ja såklart.
Det drar ju bara mer ström och överklockar som en påse skit.

Och du köpte en FX 8350.
Varm som Jordens kärna och kass IPC som jag inte vet hur du har orkat med fram tills nu

Flaskar nätt och jämnt redan vid 60FPS även vid överklockning i vissa spel.

Japp det var därför jag köpte min FX8350, när jag köpte den 2012, betalade jag ca 2700kr för ett Asus Sabertooth och en FX-8350 tillsammans.
Fanns inte en chans att få lika fina grejer för den summan om jag valt Intel.

Min FX-8350 har tjänat mig troget under mer än fyra år och aldrig stånkat hur mycket jag än slängt på den, finns alltid en ledig kärna som kan ta hand om den extra lasten.
Bra stöd för virtualisering och stöd för ECC-minnen har jag också fått, jag har varit helnöjd med mitt köp.

Går inte speciellt varmt, eftersom den sällan används fullt ut.
Spelar i 60 Hz, funkar fint för mig.

Men nu är det snart dags för något nytt, en åttakärnig Ryzen står på inköpslistan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

Japp det var därför jag köpte min FX8350, när jag köpte den våren 2012, betalade jag ca 2700kr för ett Asus Sabertooth 2 och en FX-8350 tillsammans.
Fanns inte en chans att få lika fina grejer för den summan om jag valt Intel.

Min FX-8350 har tjänat mig troget under snart fem år och aldrig stånkat hur mycket jag än slängt på den, finns alltid en ledig kärna som kan ta hand om den extra lasten.
Bra stöd för virtualisering och stöd för ECC-minnen har jag också fått, jag har varit helnöjd med mitt köp.

Går inte speciellt varmt, eftersom den sällan används fullt ut.
Spelar i 60 Hz funkar fint för mig.

Men nu är det snart dags för något nytt, en åttakärnig Ryzen står på inköpslistan.

Du är fri att gilla din processor om du vill, men faktum är att du hade bättre alternativ för samma pris redan 2012, nämligen en i5:a.
Och du får romantisera hur mycket du vill kring din processor, men jag gillar objektiv fakta.

Och faktan är den att FX 8350 inte ens räcker till för en stadig 60FPS i många spel, hade den faktiskt gjort det hade det väl varit en annan femma.
2700kr var ju ett bra pris, men en i5:a på den tiden låg runt 1.7K och ett moderkort med basic OC-möjligheter runt 1K så det kunde ha matchats med Intel.

Om vi då tittar på hur det ser ut mellan dåtidens i5:or och din CPU så ser det inte så smickrande ut i till exempel GTA V: https://youtu.be/WZ_5p9wd2dk?t=58s

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Serzarian:

Du är fri att gilla din processor om du vill, men faktum är att du hade bättre alternativ för samma pris redan 2012, nämligen en i5:a.
Och du får romantisera hur mycket du vill kring din processor, men jag gillar objektiv fakta.

Och faktan är den att FX 8350 inte ens räcker till för en stadig 60FPS i många spel, hade den faktiskt gjort det hade det väl varit en annan femma.
2700kr var ju ett bra pris, men en i5:a på den tiden låg runt 1.7K och ett moderkort med basic OC-möjligheter runt 1K så det kunde ha matchats med Intel.

Om vi då tittar på hur det ser ut mellan dåtidens i5:or och din CPU så ser det inte så smickrande ut i till exempel GTA V: https://youtu.be/WZ_5p9wd2dk?t=58s

Jag gillar riktigt bra moderkort och Sabertooth med 5 års garanti är riktigt bra.
Men visst har gamla i5 2500k och i7 2600k hållit längre än de flesta av oss kunnat tro, de som köpte en sådana inte heller de anledning att känna sig missnöjda tvärtom.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

Jag gillar riktigt bra moderkort och Sabertooth med 5 års garanti är riktigt bra.
Men visst har gamla i5 2500k och i7 2600k hållit längre än de flesta av oss kunnat tro, de som köpte en sådana inte heller de anledning att känna sig missnöjda tvärtom.

Okej visst, ett moderkort med 5 års garanti hade väl kanske inte kunnat hittas för 1K till Intel men däremot så var ju själva styrkretsen till FX 8350 föråldrad redan dag 1 så det jämnar ju ut det.

Men summan av kardemumman jag vill komma fram till är AMD inte måste vara synonymt med ett bra köp på något sätt vilket du ville få det till.
Jag är bara hemskt fanboy-allergisk.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Nej, har aldrig menat eller påstått något sådant. Trodde det var klart.

inte jag heller orka svara lalala på vad du menar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Serzarian:

Okej visst, ett moderkort med 5 års garanti hade väl kanske inte kunnat hittas för 1K till Intel men däremot så var ju själva styrkretsen till FX 8350 föråldrad redan dag 1 så det jämnar ju ut det.

Men summan av kardemumman jag vill komma fram till är AMD inte måste vara synonymt med ett bra köp på något sätt vilket du ville få det till.
Jag är bara hemskt fanboy-allergisk.

Absolut inte, men i mitt fall har jag varit nöjd med mina köp, vad jag ville framhålla var att AMD ofta kan vara ett bra köp, det inlägg jag svarade på verkade lite tveksam till detta.

Känns din allergi lite bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dead poet society:

Gtx 1080 prestanda fast 8 månader senare, hur kan ni vara glada ? Som vanligt visar amd ett spel som favoriserar deras kort. Nvidia kommer ha släppt 1080ti tills dess, det enda positiva är om priserna på nvidias kort sänks eller om amds prissättning är en bra bit under nvidias.

Detta är en tidig version, och både kortet och drivrutinerna kommer att förbättras ordentligt vilken man borde veta om man hänger här. enda anledningen att ev känna sig ledsen är ju om man sitter på ett 1080 och det visar sig att AMDs kort presterar bättre. men innan vi slår fast prestandan tycker jag vi inväntar korrekta fakta.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Ingen som nämner de faktiskt visade när de körde StarWars nya dlc i 4k med Ryzen och Vega i 60 FPS+ utan Vulcan men förmodligen dx12 på en skärm som bara klarar 60mhz iofs.

Det är i klass med Titan och det är inte 1080 i närheten av vad jag förstått.

Då med Alpha drivers i åtanke, antagligen en hel del fin tuning kvar att göra tycker jag det lovade väldigt gott.

Tycker personligen den visningen säger mycket mer en visningen av DOOM i 4k Vulcan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Ingen som nämner de faktiskt visade när de körde StarWars nya dlc i 4k med Ryzen och Vega i 60 FPS+ utan Vulcan men förmodligen dx12 på en skärm som bara klarar 60mhz iofs.

Det är i klass med Titan och det är inte 1080 i närheten av vad jag förstått.

Då med Alpha drivers i åtanke, antagligen en hel del fin tuning kvar att göra tycker jag det lovade väldigt gott.

Tycker personligen den visningen säger mycket mer en visningen av DOOM i 4k Vulcan!

Missade det men ser man fps?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Jävligt svårt att avgöra prestandan i ett spel som Doom som favoriserar AMD extremt mycket, speciellt i vulkan.
Furry X presterar ca 5% bättre än 1070 i Doom i 2k och ett 1070 är normalt ca 13% snabbare än Fury X.
Enkelt räknat är Vega ca 5-8% sämre än ett 1080p och vi har ingen aning hur det klockar, Fury klockade i princip inte över 5%.

Till rätt pris köper jag ett direkt.

Prestanda test Vulkan
Sweclockers prestanda index.

Det du får tänka på att de körde Vega kortet med debuggade Fury drivisar, vad är rätt pris då? Väldigt många skriver detta magiska "till rätt pris så köper jag"...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Det du får tänka på att de körde Vega kortet med debuggade Fury drivisar, vad är rätt pris då? Väldigt många skriver detta magiska "till rätt pris så köper jag"...

För mig är rätt pris något man vet när man ser det. När man läst recensionen och ser priset så känner i alla fall jag om det är rätt pris för min del eller inte.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Missade det men ser man fps?

Nej men de hade en skärm som maxade 60 mhz och om man tittade noga såg man mini tearing pga FPS gick över det, så¨bekräftar rätt bra vad de sade.

Sedan så har amd inte råd att ljuga rätt ut i detta läge skulle visa sig vara förödande.

Sedan sades ej vilken vega det var, stora eller lilla men jag väljer att tro den stora det är vad som behövs i för konkurensen. Hade dem sagt den lilla hade jag redan köpt biljet och suttigt längst fram i hype tåget ^^

Det enda som säger emot det är 8GB HBM2 då det snackats om Vega med det dubbla, men det är ju inget officielt utan mer för the hype people.