Corsair lanserar Force MP500 – M.2-enhet med en läshastighet på 3 000 MB/s

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Hur funkar M.2 med raid?

Hur menar du? Du behöver minst 2 st m.2 platser för att köra raid, men det borde fungera ifall moderkortet stödjer det. Men jag skulle inte rekommendera att köra raid med en M.2 och en vanlig SATA disk, de skulle vara dumt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Mycket trevligt. Rätt sugen på en M.2-enhet

sitter på m.2n i min signatur. Sitter på baksidan av moderkortet och är den enda lagringsenheten jag har. Den syns inte och kräver inga kablar, helt underbart!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Hur funkar M.2 med raid?

Skrivet av diddedraker:

Porr! Framförallt om man gillar diskar som jag gör.
Men som någon sa, ett par ssds i raid vore inte helt fel det ;D

Skrivet av Bloodstainer:

Hur menar du? Du behöver minst 2 st m.2 platser för att köra raid, men det borde fungera ifall moderkortet stödjer det. Men jag skulle inte rekommendera att köra raid med en M.2 och en vanlig SATA disk, de skulle vara dumt.

Tror RAID skulle vara lika dumt i denna som att ta en värsting bil, som tex en 1000 HK Nissan Skyline, och koppla en boxeringskedja till en till likadan Skyline. Låter coolt, men hur bra tror ni det fungerar i praktiken?

NVMe / M.2 diskars största fördel är enormt hög IOPs och väldigt låg latency. Finns inget konsument RAID kort i världen som har CPU prestandan, eller tekniska möjligheten att göra dessa snabbare än på en totalt meningslös topphastighet, du bara når i benchmarks. Titta bara på kontrollerna själva på dessa M.2 enheter, som är på gränsen till överhetting på många modeller, just pga det är enorm CPU kraft som behövs för att ens leverera prestandan från en av dessa diskar.

De skulle få märkbart sämre IOPs, märkbart högre latency och i verkligheten vara långsammare än 1 SSD, typ lite som dålig CF/SLI. Och med tanke på att RAID på bra SATA SSDer sänker deras prestanda, så lär du sänka dessa dyra M.2 SSDer till SATA RAIDs prestanda...

Så lägg ner era E-peens och köp en rå-snabb M.2 enhet istället. RAID är dött för SSD idag, då det är för långsamt.

Ang artikeln, så tror jag problemet är som många nämnt... 960 EVO är konkurrenten till nästan alla dessa M.2 enheter, med mer prisvärt NAND, och i större storlekar, märkbart bättre prestanda. 250GB versionen dock, kan denna faktiskt dra längre strået och vinna, då det är svaga punkten för 960 EVO (precis som 120GB versionen är här enligt @SeF.Typh00n post).

Permalänk
Medlem

kostar 3500:- för 480Gb. min pm961 kostade 1800:- ....

Visa signatur

Asus P8Z68 Pro Gen3 - Intel Core i5-3570K @4,2 GHz,
Corsair Vengeance Lp DDR3 1600MHz 9-9-9-24 CL9, 4x4Gb
Samsung PM961 512Gb, R/W 3286/1600MB/s
MSI GTX 1080 Armor OC
Acer XB270HU, 27" 1440p IPS 144Hz med magisk G-sync ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marticus:

sitter på m.2n i min signatur. Sitter på baksidan av moderkortet och är den enda lagringsenheten jag har. Den syns inte och kräver inga kablar, helt underbart!

Låter nice det, för kompaktare byggen/portabla är det ju guld värt. En för stationära mått relativt liten 2,5" är ju egentligen gigantisk med.

Störde mig något att jag inte kunde få tag i en M.2 enhet när jag byggde ihop min dator. Hade gärna haft den platsen fylld men fick köra på med en gammal Crucial M550 i väntan på bättre tider. Inte för att jag behöver en SSD som kan läsa och skriva i de hastigheter som toppmodellerna gör men... vill ha suget är stort, det är ju snabba prylar ändå.

Sedan hade jag gärna sett produkter som använder SATA Express med. Har två sådanna portar på mitt moderkort och har fortfarande inte hittat någon produkt som faktiskt använder lösningen, bortsett från att de är bakåtkompatibla med SATA3 då. Nåja, om det någonsin blir något som används är jag förhoppningsvis förberedd.

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
RAID är dött för SSD? Jo, i syftet att öka prestanda för spel. Men tittar vi in i serverhallen så är det långt ifrån dött. En vesäntlig fördel med RAID är skydd mot diskhaveri och utan RAID så skulle inte SSD få användas. För en snabb och trevlig lagring av snabba databaser så används ofta RAID 10. Fyra eller fler diskar används för att få fördelen med Stripe och tryggheten med spegling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Låter nice det, för kompaktare byggen/portabla är det ju guld värt. En för stationära mått relativt liten 2,5" är ju egentligen gigantisk med.

Störde mig något att jag inte kunde få tag i en M.2 enhet när jag byggde ihop min dator. Hade gärna haft den platsen fylld men fick köra på med en gammal Crucial M550 i väntan på bättre tider. Inte för att jag behöver en SSD som kan läsa och skriva i de hastigheter som toppmodellerna gör men... vill ha suget är stort, det är ju snabba prylar ändå.

Sedan hade jag gärna sett produkter som använder SATA Express med. Har två sådanna portar på mitt moderkort och har fortfarande inte hittat någon produkt som faktiskt använder lösningen, bortsett från att de är bakåtkompatibla med SATA3 då. Nåja, om det någonsin blir något som används är jag förhoppningsvis förberedd.

Just det där med kompakta byggen låter ju riktigt intressant! Då är det inte omöjligt att även ta bort hårddiskracken för 2.5 ssds i framtida chassin. Om inte för att kunna göra mindre chassin så kanske man kan få ditt någon fläkt istället som hjälper till att hålla nere temperaturen i små chassin. Om man har en M.2 enhet så är det väl i stort sett nätagget och grafikkortet samt även kylaren till processorn som ställer kraven på måtten?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

@Paddanx:
RAID är dött för SSD? Jo, i syftet att öka prestanda för spel. Men tittar vi in i serverhallen så är det långt ifrån dött. En vesäntlig fördel med RAID är skydd mot diskhaveri och utan RAID så skulle inte SSD få användas. För en snabb och trevlig lagring av snabba databaser så används ofta RAID 10. Fyra eller fler diskar används för att få fördelen med Stripe och tryggheten med spegling.

RAID 1 kan jag köpa, men du offrar prestanda för driftsäkerhet. Kontrollerkorten kostar också en hel del i dessa nivåer, vilket inte är direkt konsument klass. RAID 10 är väl en desperat väg att kompensera lite för RAID 1s förluster i utrymme mm, men du kan aldrig kompensera för låg latency, som är dessa SSDers styrka. Du kompenserar det med enorma mängder RAM normalt, och gör en cache, något inte 8-16GB icke ECC RAM för en konsument gör i samma grad.

För konsumenten dock, står jag för vad jag sagt, då det är totalt idiotiskt för en konsument att sätta RAID på en M.2 SSD, idag:

- Jämför du pris och prestanda mellan 2st SATA RAID 0 vs en enda M.2 enhet, så vinner M.2 enheten, ofta på båda punkterna samtidigt.

- RAID är inte backup, och de har inte krav att hålla 99,9%+ drifttid. Så all RAID de gör lär vara RAID 0, med sämre säkerhet, och max 2 diskar och där har du ingen vettighet, då som jag sa, konsumenter ofta jobbar mot QD1-4... där latency är allt.

- RAID kontrollerkorten kommer kosta multum för att ha prestandan nog att faktiskt ens hänga med en ensam M.2 NVME SSD i 300k+ IOPs bara i en disk. Dock kör man mer ofta äkta PCI-E baserade enheter, med 8X eller 16X kontakt istället, fullskaliga kort med både kylning och backup batteri för sin cache. Inte direkt standard för hemma, eller hur?

- Konsumenten lär ha svårt att ens mätta prestandan av en enda M.2 enhet av bra klass, då behovet finns inte att ha gigantiska databaser, QD32-64, på samma sätt. Och om du inte har väldigt specifika, tunga användningsområden så märker de flesta inte ens skillnaden mellan SATA och M.2 diskar... mer än kanske 1 sekund här och där, vilket du måste sätta dem bredvid varandra för att ens märka.

-Många har troligen aldrig ens maxat sin SSDs prestanda utom i benchmarks, då du måste ofta upp i högre kö-djup än de flesta normalt gör, för att göra det. Detta är varför vissa SSDer som verkar "snabba" i benchmarks, i verkligheten är långsammare, då deras prestanda i låga kö-djup är betydligt sämre. Något som Samsung definitivt har uppmärksammat, och 750/850/960 EVO tar alla nytta här, med extremt bra QD1-4 prestanda, där många andra inte har en chans att hänga med. Att sätta RAID lägger ännu mer krav på mer QD för att kunna användas fullt ut.

- För enterprise är stabila driftnivån mer viktig, inte "peak" prestandan. Du vill ha jämn, konstant och pålitlig prestanda, medan konsumenten vill ha benchmarksiffror, men normalt aldrig använder ens 25-50% av en high-end SATA enhet, i mer en korta perioder.

Permalänk
Medlem

Är glad att jag köpte Samsung 960 EVO 500GB. För 2550:- och får i Samsungs Magician Benchmark test dessa siffror:
Sequential (MB/s) Read: 3,284 Write:1,720
Random (IOPS) Read: 400,017 Write: 270,109

Corsairs MP500 480GB är både dyrare och långsammare (bortsett från Sequential (MB/s) Write)

Supernöjd med Samsung disken. Installationen gick smärtfritt också.

Permalänk

Corsair Force MP500 RG- va? Det saknas något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Dirkschneider:

Ska du ha din porr på disken, hoppas du på snabbare juck.

Då hade jag nog föredragit en gamla hederligt HHD, de vibrerar ändå ganska skönt mot SSD;)

Permalänk
Medlem

Kör M.2 i min bärbara speldator mycket snabbare än den vanliga sata SSD disken i min jobbdator!
Denna disken kan jag tänka mig att köpa.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Inaktiv

@Bloodstainer: @Paddanx: Min fråga är främst om det i dag går att raida M.2-enheter med samma goda resultat som SSD via S-ATA.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

@Bloodstainer: @Paddanx: Min fråga är främst om det i dag går att raida M.2-enheter med samma goda resultat som SSD via S-ATA. Tack på förhand.

Tror jag svarade rätt bra på "resultatet" ovan. Och du måste i så fall köpa något enterprise klassat RAID kort med 2st M.2 platser, RAM cache, separat CPU (H/W RAID) och helst batteribackup. $$$ mao.

Det finns nämligen igen SATA styrkontroller som kan para ihop dem på moderkorten normalt, då de är anslutna som separata PCI-E "kort", bara via en M.2 kontakt. Och även om den skulle finnas, lär den inte orka driva det. Som sagt, M.2 enheterna har så pass hög prestanda idag, att deras egen kontroller överhettar och throttlar. Det krävs enormt CPU kraft för att göra 300k IOPS+, och väldigt liten overhead för att nå NVMe:s låga latens.

Så nej... är ditt svar.

En enda M.2 kan dock spöa skiten ur en SATA RAID, både i latency och i sekventiell prestanda.

Permalänk
Medlem

En snabb M.2 eller en SSD märker man någon skillnad?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

RAID 1 kan jag köpa, men du offrar prestanda för driftsäkerhet. Kontrollerkorten kostar också en hel del i dessa nivåer, vilket inte är direkt konsument klass. RAID 10 är väl en desperat väg att kompensera lite för RAID 1s förluster i utrymme mm, men du kan aldrig kompensera för låg latency, som är dessa SSDers styrka. Du kompenserar det med enorma mängder RAM normalt, och gör en cache, något inte 8-16GB icke ECC RAM för en konsument gör i samma grad.

För konsumenten dock, står jag för vad jag sagt, då det är totalt idiotiskt för en konsument att sätta RAID på en M.2 SSD, idag:

- Jämför du pris och prestanda mellan 2st SATA RAID 0 vs en enda M.2 enhet, så vinner M.2 enheten, ofta på båda punkterna samtidigt.

- RAID är inte backup, och de har inte krav att hålla 99,9%+ drifttid. Så all RAID de gör lär vara RAID 0, med sämre säkerhet, och max 2 diskar och där har du ingen vettighet, då som jag sa, konsumenter ofta jobbar mot QD1-4... där latency är allt.

- RAID kontrollerkorten kommer kosta multum för att ha prestandan nog att faktiskt ens hänga med en ensam M.2 NVME SSD i 300k+ IOPs bara i en disk. Dock kör man mer ofta äkta PCI-E baserade enheter, med 8X eller 16X kontakt istället, fullskaliga kort med både kylning och backup batteri för sin cache. Inte direkt standard för hemma, eller hur?

- Konsumenten lär ha svårt att ens mätta prestandan av en enda M.2 enhet av bra klass, då behovet finns inte att ha gigantiska databaser, QD32-64, på samma sätt. Och om du inte har väldigt specifika, tunga användningsområden så märker de flesta inte ens skillnaden mellan SATA och M.2 diskar... mer än kanske 1 sekund här och där, vilket du måste sätta dem bredvid varandra för att ens märka.

-Många har troligen aldrig ens maxat sin SSDs prestanda utom i benchmarks, då du måste ofta upp i högre kö-djup än de flesta normalt gör, för att göra det. Detta är varför vissa SSDer som verkar "snabba" i benchmarks, i verkligheten är långsammare, då deras prestanda i låga kö-djup är betydligt sämre. Något som Samsung definitivt har uppmärksammat, och 750/850/960 EVO tar alla nytta här, med extremt bra QD1-4 prestanda, där många andra inte har en chans att hänga med. Att sätta RAID lägger ännu mer krav på mer QD för att kunna användas fullt ut.

- För enterprise är stabila driftnivån mer viktig, inte "peak" prestandan. Du vill ha jämn, konstant och pålitlig prestanda, medan konsumenten vill ha benchmarksiffror, men normalt aldrig använder ens 25-50% av en high-end SATA enhet, i mer en korta perioder.

Alltid lika intressant och lärorikt att läsa när du yttrar dig kring diskar!

Jag ville egentligen bara visa min uppskattning men eftersom detta inlägg kommer bli borttaget om jag inte tillför något till diskussionen så säger jag:
Jag håller med, nvmediskar i raid 0 är bara vansinne!

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Tror RAID skulle vara lika dumt i denna som att ta en värsting bil, som tex en 1000 HK Nissan Skyline, och koppla en boxeringskedja till en till likadan Skyline. Låter coolt, men hur bra tror ni det fungerar i praktiken?

NVMe / M.2 diskars största fördel är enormt hög IOPs och väldigt låg latency. Finns inget konsument RAID kort i världen som har CPU prestandan, eller tekniska möjligheten att göra dessa snabbare än på en totalt meningslös topphastighet, du bara når i benchmarks. Titta bara på kontrollerna själva på dessa M.2 enheter, som är på gränsen till överhetting på många modeller, just pga det är enorm CPU kraft som behövs för att ens leverera prestandan från en av dessa diskar.

De skulle få märkbart sämre IOPs, märkbart högre latency och i verkligheten vara långsammare än 1 SSD, typ lite som dålig CF/SLI. Och med tanke på att RAID på bra SATA SSDer sänker deras prestanda, så lär du sänka dessa dyra M.2 SSDer till SATA RAIDs prestanda...

Så lägg ner era E-peens och köp en rå-snabb M.2 enhet istället. RAID är dött för SSD idag, då det är för långsamt.

Ang artikeln, så tror jag problemet är som många nämnt... 960 EVO är konkurrenten till nästan alla dessa M.2 enheter, med mer prisvärt NAND, och i större storlekar, märkbart bättre prestanda. 250GB versionen dock, kan denna faktiskt dra längre strået och vinna, då det är svaga punkten för 960 EVO (precis som 120GB versionen är här enligt @SeF.Typh00n post).

Sakta ner lite allt är inte på allvar. Jag har bara roligt och vad jag gör med mina riksdaler är ju helt upp till mig. Även om du har rätt så finns det sätt att framhäva sin kunskap utan att låta som en partypooper.
Självklart finns det anledningar att inte köra RAID, det finns det alltid.
Men ibland så vill man bara pyssla med saker som man tycker är roligt. Varför? För att man kan

Kärlek!

Edit: Sedan framgick inte det så tydligt att jag menade vanliga SSDer och inte M2 när jag snacka raid. Ett förtydligande bara.

Permalänk
Avstängd

Lätt denna istället för samsung 960 Evo! Perfekt system disk! Väntat på att M.2 ska börja ta fasta på marknaden... äntligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

RAID 1 kan jag köpa, men du offrar prestanda för driftsäkerhet. Kontrollerkorten kostar också en hel del i dessa nivåer, vilket inte är direkt konsument klass. RAID 10 är väl en desperat väg att kompensera lite för RAID 1s förluster i utrymme mm, men du kan aldrig kompensera för låg latency, som är dessa SSDers styrka. Du kompenserar det med enorma mängder RAM normalt, och gör en cache, något inte 8-16GB icke ECC RAM för en konsument gör i samma grad.

För konsumenten dock, står jag för vad jag sagt, då det är totalt idiotiskt för en konsument att sätta RAID på en M.2 SSD, idag:

- Jämför du pris och prestanda mellan 2st SATA RAID 0 vs en enda M.2 enhet, så vinner M.2 enheten, ofta på båda punkterna samtidigt.

- RAID är inte backup, och de har inte krav att hålla 99,9%+ drifttid. Så all RAID de gör lär vara RAID 0, med sämre säkerhet, och max 2 diskar och där har du ingen vettighet, då som jag sa, konsumenter ofta jobbar mot QD1-4... där latency är allt.

- RAID kontrollerkorten kommer kosta multum för att ha prestandan nog att faktiskt ens hänga med en ensam M.2 NVME SSD i 300k+ IOPs bara i en disk. Dock kör man mer ofta äkta PCI-E baserade enheter, med 8X eller 16X kontakt istället, fullskaliga kort med både kylning och backup batteri för sin cache. Inte direkt standard för hemma, eller hur?

- Konsumenten lär ha svårt att ens mätta prestandan av en enda M.2 enhet av bra klass, då behovet finns inte att ha gigantiska databaser, QD32-64, på samma sätt. Och om du inte har väldigt specifika, tunga användningsområden så märker de flesta inte ens skillnaden mellan SATA och M.2 diskar... mer än kanske 1 sekund här och där, vilket du måste sätta dem bredvid varandra för att ens märka.

-Många har troligen aldrig ens maxat sin SSDs prestanda utom i benchmarks, då du måste ofta upp i högre kö-djup än de flesta normalt gör, för att göra det. Detta är varför vissa SSDer som verkar "snabba" i benchmarks, i verkligheten är långsammare, då deras prestanda i låga kö-djup är betydligt sämre. Något som Samsung definitivt har uppmärksammat, och 750/850/960 EVO tar alla nytta här, med extremt bra QD1-4 prestanda, där många andra inte har en chans att hänga med. Att sätta RAID lägger ännu mer krav på mer QD för att kunna användas fullt ut.

- För enterprise är stabila driftnivån mer viktig, inte "peak" prestandan. Du vill ha jämn, konstant och pålitlig prestanda, medan konsumenten vill ha benchmarksiffror, men normalt aldrig använder ens 25-50% av en high-end SATA enhet, i mer en korta perioder.

Du har helt rätt, logiskt sett, sitter man på M.2 enheter i drivor lär du inte ha mycket att vinna på RAID i de sammanhangen.
Kom dock ihåg att mjukvaru-RAID på dagens hårdvara i princip överträffar hårdvaru-RAID på nära alla punkter.
Så proprietära kontrollerkort för flera tusen hoppas jag inte att folk stoppar i sina burkar i dagens läge.

Vad man behöver är HBA adapters alt. vettig SATA-styrenhet utan RAID-funktionalitetsstöd då moderna OS kan kompensera för den biten. (Speciellt bra kombinerat med ECC-minnen.)
Hårdvaru-RAID är rätt oldschool idag och kantat av problem så som dålig kompatibilitet om adaptern skulle lägga av, dålig flexibilitet och långsamma för att inte säga rent kassa RAID-BIOS med svårmanövrerade grafiska interface. Det är inte fel att sitta på kunskapen om hur RAID fungerar, men traditionell hårdvaru-RAID är förlegat idag. Men gillar man att labba och har RAID-kort tillgängliga så för all del, det kan vara riktigt kul.
Dock fyller själva RAID-tekniken många funktioner än idag och verkar för kostnadseffektiva lösningar där du med fördel kan kombinera långsamma, billiga, men rymliga diskar med snabbare cache diskar (ex. SSD/M.2) för hög IOPS där det behövs.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv

Otroligt gött att det äntligen har kommit en konkurrent för oss konsumenter när det gäller snabba ssd diskar! De där 500 MB/s read ssd är lite mer åt långtidslagringshållet eller data som man ej behöver ha så snabb access till.

Skrivet av CFSsss:

Det enda som spelar någon roll är 4K random, allt annat är bara marknadsföring.

Jag skulle gissa att den här är precis lika snabb (eller långsam) som alla andra ssd diskar på marknaden.

Kan du utveckla? Nu är jag inte så insatt i hårddiskar, men det är ju väldigt ofta man ska kopiera större filer och där bör datan såklart helst inte ligga utspritt random. Så jag håller ej med att enbart 4k random är intressant utan det behöver mäta mer. Sedan kommer alltid frågan hur de ska marknadsföra sin produkt?

Angående RAID prat som nämns ovanför, så kan man som väldigt många gjorde förr i tiden sprida ut sin data på flera hårddiskar. Förr i tiden fick man nämligen en varning vid installation av vissa program att man inte alls bör lägga dem på systemdisken.
Detsamma gäller vanlig rådata, om man sprider ut den på flera hårddiskar så kan man få bättre prestanda utan raid. Där raid har sina för och nackdelar. Raid har dock sina fördelar när man ej kan sprida ut datan och för att höja säkerheten på diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Sakta ner lite allt är inte på allvar. Jag har bara roligt och vad jag gör med mina riksdaler är ju helt upp till mig. Även om du har rätt så finns det sätt att framhäva sin kunskap utan att låta som en partypooper.
Självklart finns det anledningar att inte köra RAID, det finns det alltid.
Men ibland så vill man bara pyssla med saker som man tycker är roligt. Varför? För att man kan

Kärlek!

Edit: Sedan framgick inte det så tydligt att jag menade vanliga SSDer och inte M2 när jag snacka raid. Ett förtydligande bara.

Eftersom du svarade i en tråd med NVMe så antog jag inte SATA

Men visst är det kul att labba. Jag har en laptop hemma som kör moddat Win7 på 9 st 2GB SD kort i en kina-udda RAID adapter. Segare än en 40GB IDE HDD på skrivning, jag tvingas ha mjukvaru cache för att inte överlasta den, men hej... det fungerar.

Mao, experimentera på. Mitt problem var att man säger dessa experiment som att de har någon praktisk fördel, vilket de sällan, om ens alls har. Därför hade jag också denna lite mer allvarliga tonen, då lek är lek, och dåliga råd som kan uppfattas som bra av de som inte begriper "leken", är problemet.

Skrivet av krigelkorren:

Du har helt rätt, logiskt sett, sitter man på M.2 enheter i drivor lär du inte ha mycket att vinna på RAID i de sammanhangen.
Kom dock ihåg att mjukvaru-RAID på dagens hårdvara i princip överträffar hårdvaru-RAID på nära alla punkter.
Så proprietära kontrollerkort för flera tusen hoppas jag inte att folk stoppar i sina burkar i dagens läge.

Vad man behöver är HBA adapters alt. vettig SATA-styrenhet utan RAID-funktionalitetsstöd då moderna OS kan kompensera för den biten. (Speciellt bra kombinerat med ECC-minnen.)
Hårdvaru-RAID är rätt oldschool idag och kantat av problem så som dålig kompatibilitet om adaptern skulle lägga av, dålig flexibilitet och långsamma för att inte säga rent kassa RAID-BIOS med svårmanövrerade grafiska interface. Det är inte fel att sitta på kunskapen om hur RAID fungerar, men traditionell hårdvaru-RAID är förlegat idag. Men gillar man att labba och har RAID-kort tillgängliga så för all del, det kan vara riktigt kul.
Dock fyller själva RAID-tekniken många funktioner än idag och verkar för kostnadseffektiva lösningar där du med fördel kan kombinera långsamma, billiga, men rymliga diskar med snabbare cache diskar (ex. SSD/M.2) för hög IOPS där det behövs.

Håller med dig att mjukvaru RAID är idag en bra lösning, men även där gäller det att veta vad man gör. Windows dynamiska diskar tex är inte direkt... effektivt, och det är sårbart som tusan.

Håller helt med om cache delen dock. Jag har använt Intels Smart Reponse teknik hos en del släktingar, som vill ha 1TB HDDn, och vi slängde in en liten SSD. Eftersom deras kunskapsnivå är låga, går det inte att lägga en liten C: disk och säga "använd nu inte den för allt". Utan då är denna cachen guld värd, där de får en 1TB HDD, som är väldigt nära en SSDs prestanda på många sätt.

Och jag kan tänka mig att NVMe cache mot en störra array av SSDer kan göra samma i företagsvärlden, men hemma... tror jag det är bättre med en NVMe disk för de tyngsta jobben om man vill lägga pengarna på det, annars räcker SATA SSDer mycket väl, så man så sällan kommer upp över QD1-4.

Skrivet av anon159643:

Otroligt gött att det äntligen har kommit en konkurrent för oss konsumenter när det gäller snabba ssd diskar! De där 500 MB/s read ssd är lite mer åt långtidslagringshållet eller data som man ej behöver ha så snabb access till.

Du måste dock ha något att "kopiera det från"... och sist jag kollade så har man sällan mer än 4Gbit internet hemma. Du pratar om "snabb access" men du verkar missförstådd vad det är.

Skrivet av anon159643:

Kan du utveckla? Nu är jag inte så insatt i hårddiskar, men det är ju väldigt ofta man ska kopiera större filer och där bör datan såklart helst inte ligga utspritt random. Så jag håller ej med att enbart 4k random är intressant utan det behöver mäta mer.
Sedan kommer alltid frågan hur de ska marknadsföra sin produkt.

Titta på en HDD. Rent överföringsmässigt så har de idag ca 150-200MB/s. Det tar inte så lång tid att kopiera verken 1GB eller 1TB tom, men det hänger på att det du kopierar "från" måste kunna mata just dessa 200MB/s, annars hjälper det föga. Typ som en 300km/h sportbil i stan med trafil och 40km/h gräns inte direkt är snabbare än en liten fiat, då båda begränsas av 40km/h och trafiken.

Access fördelen med SSD är dock enorm. Normalt har en HDD en accesstid på ca 15ms. En budget SSD (inte highend NVMe M.2, utan billig SATA disk) har i runda slängar 0.2ms i värsta fall, normalt är det mer under 0,1ms, men vi räknar med värsta, sämsta fall.

Om du ska hämta data, tex när du "klickar på något" och den ska starta ett program, eller initiera ett kommando i ett spel/program, och den måste läsa data från disk, så kommer HDDn att behöva minst 15ms för att hämta 4k data. 8k data i ett ställe tar 15ms + tiden det tar att läsa ytterliggare 4kb data. Samma är det med 32kB, 1MB osv... söktiden + tiden det tar för disken att snurra så du får resterande data.

För en SSD är det samma tanke, söktiden på 0,2ms + tiden det tar att läsa, som vi borde kunna säga är iaf 400MB/s. Så om du läser 100GB stor fil, så kommer söktiden vara ytterst liten del.

Men i praktiken så är flera trådar, tjänster, program och instruktioner igång, samtidigt. Alla begär data i tur och oordning, och förväntar sig denna "nu/omedelbart". Så när plötsligt 10 olika tjänster begär vardera 10 olika filer, så har vi plötsligt 100 st olika sökningar.

Dessa ska nu med NCQ teknik kunna hämtas så optimalt som möjligt, men HDDn behöver ändå i snitt ca 15ms för varje sökning. Vissa av dem kan den snabba upp och kanske får ner till 10ms, om den tajmar plattornas rotation perfekt, men det är inte alltid det går. Så plötsligt har vi i snitt 12,5ms (bästa fall) x 100 = dvs 1,25 sekunder, bara i söktid. Detta är tiden du sitter och undrar varför den inte svarar... och detta räknar inte ens med att data ska läsas!

Sata SSDn dock har 0,2ms, men den har också möjlighet till mycket bättre NCQ kö hantering, då den inte behöver vänta på rörliga delar. Så den kan troligen putta ut 4 saker samtidigt i sin kö (de klarar upp till 32 ofta, vilket är vad man ser i benchmarks, men på klienten så når du sällan över 4 innan disken är "klar), så vi räknar 4 st sökningar på 0,2ms, dvs 100/4 = 25 och 0,2ms x 25 = 5ms.

Även om vi stänger av NCQ, och bara kör absolut värst fall 100 x 0.2ms så får vi 20ms. Dvs tiden det tar för HDDN att söka upp 2 filer, tar längre tid än för SSDn att söka fram alla 100 filerna, och notera, detta är bästa fall för HDD, sämsta fall för SSD vi jämför.

Så styrkan för en SSD är inte 400MB/s, vs 1300MB/s. Det är 4k/IOPS, söktider/latency. Det är där de vinner tiden i praktiken, mot andra enheter och det är därför de är så "snabba" (som vi upplever det).

Sekventiell prestanda är mao en meningslös sak för både HDD och SSD, då det är den enklaste saken du någonsin gör. Det enda som behövs är att mätta större kopieringsbehov, och det gör 200-500MB/s i de flesta fall, då man sällan har något annat (snabbare) att kopiera till.

Ska du dessutom kopiera stora mängder data till en SSD bör du tänka på 2 saker..
1. Skrivcyklar. Stora mängder sekventiell data är nog en av de få sätten att slita ut en SSD i förtid idag.
2. Du behöver snabb källa och destination. Så 2 oberoende M.2 diskar, utan RAID lär vara det snabbaste sättet att säga till en disk att läsa, och andra att skriva, max. Ger du dem 50/50% så kommer prestandan att sjunka (då det går från sekventiellt jobb till slumpmässigt), och man kan se att blandad last ofta snabbt segar ner diskar i benchmarks som visar detta.

Så vad är NVMe+ M.2s fördel i det hela? Jo pga NVMe protokollet har mindre steg, har den lägre accesstid (alltså lite lägre än de 0.1-0.2ms vi pratade om). Protokollet kan även hantera flera köer på data, samt djupare köer av data, för att disken ska kunna leverera absolut max.

Sen har den också högre sekventiell hastighet, vilket för större filer i läsning hjälper, men även en 500MB/s M.2 enhet kan ha fördel i läsning, med identisk söktid och identisk QD prestanda. En 500MB/s M.2/SATA disk kan dock vara snabbare än en 2000MB/s M.2 NVMe disk som har dålig kontroller eller andra flaskhalsar, då att den inte ens kan leverera bra IOPs.

Så att det per automatik är "bättre" med M.2" pga högre sekventiell hastighet, spelar väldigt lite roll i praktiken, utan det som räknas är... IOPS... latency (svarstid) och hur jämnt detta är med varierande last. Där är det kritiska för en bra SSD som upplevs rå-snabb.

Skrivet av anon159643:

Angående RAID prat som nämns ovanför, så kan man som väldigt många gjorde förr i tiden sprida ut sin data på flera hårddiskar. Förr i tiden fick man nämligen en varning vid installation av vissa program att man inte alls bör lägga dem på systemdisken.
Detsamma gäller vanlig rådata, om man sprider ut den på flera hårddiskar så kan man få bättre prestanda utan raid. Där raid har sina för och nackdelar.

Håller med dig i att sprida ut data, men sprider du ut dem i RAID, gör du dem bara beroende på en fungerande RAID. Sprid ut dem som individuella diskar istället, som oberoende av varandra har all data på flera ställen... RAID är inte backup!

RAID 1 tex är endast till för att hålla hög drifttid. Mao... det är inte backup, på något pålitligt sätt, alls.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Du måste dock ha något att "kopiera det från"... och sist jag kollade så har man sällan mer än 4Gbit internet hemma. Du pratar om "snabb access" men du verkar missförstådd vad det är.

Sist jag kollade så hade man hårddiskar till mer än en mellanlagringsenhet för när man laddar hem filer från internet. Utan ens dator kan bearbeta data som kan komma ifrån ramminnet eller annan snabb ssd.

Angående frasen data som man ej behöver ha så snabb access till, så syftar jag såklart data som man ej behöver läsa så snabb. Viss data kan man tillåtas kunna läsa långsamt, annan data innehar ordagrant ett haveri om datan ej kommer in till systemet innan de realtidskrav som systemet ställer. Accesstid till minne är en helt annan sak, det handlar om semantik.

Skrivet av Paddanx:

Titta på en HDD. Rent överföringsmässigt så har de idag ca 150-200MB/s. Det tar inte så lång tid att kopiera verken 1GB eller 1TB tom, men det hänger på att det du kopierar "från" måste kunna mata just dessa 200MB/s, annars hjälper det föga. Typ som en 300km/h sportbil i stan med trafil och 40km/h gräns inte direkt är snabbare än en liten fiat, då båda begränsas av 40km/h och trafiken.

Vad som är lång tid för dig är inte detsamma som de realtidskrav ens applikation kräver, om hdn är så slö så att datorn ej hinner bearbeta datan innan ni har tillkommit så är systemet obrukbart.

Ens applikationer som man kör på datorn kan när som helst behöva läsa stora mängder data, likaså skriva. Det handlar knappast enbart om någon uppstart. Ofta är uppstartstiderna inte kritiska utan man kan själv vänta lite då, vilket man inte precis kan säga till ens applikationer att göra. -Visst om datorn har startarst om av sig själv så är snabb omstart i många situationer viktiga.
Likaså är det för användare jobbigt om saker tar lång tid att starta som på gamla hdd tiden.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Eftersom du svarade i en tråd med NVMe så antog jag inte SATA

Men visst är det kul att labba. Jag har en laptop hemma som kör moddat Win7 på 9 st 2GB SD kort i en kina-udda RAID adapter. Segare än en 40GB IDE HDD på skrivning, jag tvingas ha mjukvaru cache för att inte överlasta den, men hej... det fungerar.

Mao, experimentera på. Mitt problem var att man säger dessa experiment som att de har någon praktisk fördel, vilket de sällan, om ens alls har. Därför hade jag också denna lite mer allvarliga tonen, då lek är lek, och dåliga råd som kan uppfattas som bra av de som inte begriper "leken", är problemet.

Yes, jag var verkligen inte tydlig i mitt inlägg, det brukar bli så när jag ser hårddiskar

Helt rätt, om man inte labbar missar man mycket skoj! Skulle aldrig se RAID med ett par SSDs mer än att skoja lite och att ha en gemensam partition. Men håller med om att ge råd att köra RAID 0 inte är att föreslå. Men så länge man vet vad det finns för risker så är det bara köra på.

I övrigt så blir det en M2disk vid nästa uppdatering, just nu stödjer inte mitt moderkort det. Ha det som systemdisk och latja lite med lagringen delen av datorn, eftersom jag kör redigt med backuper på annan plats.

Permalänk
Inaktiv

Guru3D har publicerat en recension av denna modell: http://www.guru3d.com/articles-pages/corsair-force-mp500-480g...

Permalänk
Skrivet av anon185723:

@Bloodstainer: @Paddanx: Min fråga är främst om det i dag går att raida M.2-enheter med samma goda resultat som SSD via S-ATA.

Tack på förhand.

Ja det går, men du får antingen betala multum för hårdvaran, eller få en prestanda sänkning eller ingen förändring

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X