Enkel lösning på att köra olika webbapplikationer på en och samma ip (hemmaserver)

Permalänk
Medlem

Enkel lösning på att köra olika webbapplikationer på en och samma ip (hemmaserver)

Hej,

Jag har tyvärr inte kunnat hitta en enkel lösning på hur jag kan köra flera webbapplikationer på olika virtuella maskiner.
Jag använder mig av Esxi och har maskinerna i den. Kör portforward från Routern t ex. port 80 och 443 (som vissa webbapps behöver) men det räcker bara till en maskin. Genom min domänregistrator pekar jag domännamnet på min publika ip och den kan porta vidare. Sedan blir det stop eftersom publika port 80 blir upptagen.
Jag har läst lite om Nginx som någon slags hanterare av domännamn som kan peka vidare till den lokala ip'n för den specifika virtuella webbservern. Eftersom jag inte är någon expert på det här så vore det bra att veta om det fanns en enklare lösning.

Leverantörerna av virtuella servrar har gott om ip-adresser och behöver väl inte tänka på att hantera de virtuella maskinerna på samma sätt.
Ipv6 lär de inte heller införa på ett tag för då skulle var och en få många fria ip-adresser till ingen kostnad...

Det kanske finns någon där ute som har lösningen?

MVH
/Bobban

Permalänk
Medlem

HAProxy är det du letar efter. Eller Apache med VHOST bör väl också fungera.
Dvs du talar om att om du kommer in på www.domän1.se så hamnar du i /var/www/domän1.se och kommer du in på www.domän2.se så hamnar du i /var/www/domän2.se

EDIT: Såg nu att det var på olika virtuella servrar. Då är det HAProxy du kan köra. Apache med VHOST gäller ju på en server.

Permalänk
Medlem

Misstänker att HAProxy är inte så mycket lättare än nginx. Jag kör själv nginx, det fungerar klockrent, det är egentligen inte så svårt, det finns gott om guider och det är enkelt att sätta upp letsencrypt för att få ssl direkt på alla domäner... Så jag rekommenderar det

Det är säkert bättre fart i HAProxy, men det är sällan ett problem. Jag kör min nginx på en raspberry pi, märker inga hastighetsproblem

Permalänk
Inaktiv

Du behöver en reverse-proxy för att kunna göra detta, kör så hemma på bara ett IP. Jag kör dock detta i Windows med IIS ARR och det fungerar bra.

Ska du dock köra HTTPS med certifikat och olika domäner så kan du få problem även om det numera finns lösningar för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Du behöver en reverse-proxy för att kunna göra detta, kör så hemma på bara ett IP. Jag kör dock detta i Windows med IIS ARR och det fungerar bra.

Ska du dock köra HTTPS med certifikat och olika domäner så kan du få problem även om det numera finns lösningar för det.

Det löser HAProxy :).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HerrNilsson:

Det löser HAProxy :).

Sa jag att det inte fanns lösningar för det? ... IIS har haft support för SNI sedan 2012.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Sa jag att det inte fanns lösningar för det? ... IIS har haft support för SNI sedan 2012.....

Nej, men varför skulle han få problem?

Permalänk
Medlem

Tusen tack!

Tack så mycket för alla era svar!

Jag ska testa det i helgen.

Antar att det finns en appliance för en vm med HAProxy?

Det blir att portforwarda till den maskinen som i sin tur kommer att "sköta" pekningarna till de olika webservrarna (vm'n).

Permalänk
Medlem

@bobbanz
jag har pekat port 80 och 443 på min iis webserver sen därifrån gör jag såhär: https://suntsu.ch/index.php?/archives/256-Setting-up-IIS-as-a...

fungerar bra för mig då jag har win server 2012 r2 som bas os sen kör jag 4-5 hyper-v vms

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Inaktiv

@pelle87: Ja precis så kör jag också, fast med min egen guide http://www.direktorn.com/blog/2013/04/23/welcome-iis-arr/

Permalänk
Medlem

Jag har löst samma problem med en Pfsense brandvägg som virtuell maskin med HAProxy installerat och sen har jag vebservrarna bakom den.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415