Permalänk
Medlem

datorn crasha, no signal på skärmen

har ett problem med datorn och kan ej lösa det. Satt och kollade runt på youtube och helt plötsligt från ingenstans så frös hela datan, fick blue screen och jag stängde av den och nu när jag ska starta den igen så står det ingen signal på skärmen.

Själva datorn i sig startar, alla fläktar rullar på osv, men ingen bild på skärmen. Bilden är bara helt svart så står det ingen signal. Kan inte ens komma in i BIOS.

Har klockat processorn från 3,5 till 4,6ghz för ca 1 månad sedan och det har fungerat hur bra som helst så det borde inte vara någonting med processorn och göra. Jag har suttit och spelat battlefield 1 på ultra och gta och haft massa program igång samtidigt och det har fungerat hur bra som helst, processorn låg på 60 grader som mest så jag tvekar på att det är fel på processorn.

Har även provat bytit skärm och provat olika sladdar så det är också uteslutet. Har provat kopplat in bildsladden i både grafikkortet och moderkortet. Har även provat plockat ur alla ram minnen och blåst rent dem och satt tbx. Har tagit ur grafikkortet gjort rent och satt tillbaks. Har även tagit ur dehär cmos batteriet och satt tbx de å inget funkar...

Hoppas att det finns någon kunnig här inne som kan rädda mig,
peace...

Permalänk
Medlem

Du lyckades inte fånga felkoden från blåskärmen?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Enghuvet: Har du ett moderkort med LEDs eller Pipljud för att kolla felmeddelanden?

Permalänk
Medlem

@Enghuvet
"Har även tagit ur dehär cmos batteriet och satt tbx de å inget funkar..."
lät du batteriet vara ur länge? 10min.....
Kolla även manualen för moderkortet, brukar finnas en bygel som ska kortslutas eller knapp, för att återställa CMOS/BIOS

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem

@Poptart: det finns en liten display på moderkortet som visar siffror men det är temperaturen på moderkortet. Det kommer inga pip ljud. Kollade manualen och där står det att om displayen visar CPU tempen så funkar moderkortet.

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem som dig för någon månad sedan, visade sig vara minnen det var fel på.

Permalänk
Avstängd

Prova att köra skärmen i kontakten på moderkortet så du kör på integrerade grafiken då första mistanken vid no signal är oftast att grafikkortet dött men kan vara annat med men brukar vara vanligast

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: har redan gjort det och får fortfarande ingen bild :/

Permalänk
Medlem

Låter som sagt som fel på ram, testa med andra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enghuvet:

@lord_vasagos: har redan gjort det och får fortfarande ingen bild :/

sorry läste dåligt när man springer mellan en 3 åring och datorn ..gissningen skulle nästan gå mot moderkort då minnes problem i 9 av 10 fall brukar vara döda från början eller mer krångla som med bsod och är rätt ovanligt att dom bara dör men kan vara minnen och kan testa ett i taget för båda dör inte samtidigt och jag tror inte heller cpu´n gått men när clear smos inte hjälper så är det inte oc relaterat så antingen minne eller mobbo får min röst ..mest troligt moderkort

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: Nu har jag hittat felet, det var RAM minnena. Jag köpte 8gb RAM till min dator för ca 2 månader sedan. Konstigt dock för jag har kört med dem i 2 månader och det har fungerat klockrent och nu helt plötsligt så funkar det ej längre. Jag tog ur dem nya RAM minnena så jag har bara 4gb kvar nu och då funkar datan som den ska. Dock så var det massa fel och krångel med datan när jag fick igång den så var tvungen att omformatera windows för att få igång datan felfri igen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enghuvet:

@lord_vasagos: Nu har jag hittat felet, det var RAM minnena. Jag köpte 8gb RAM till min dator för ca 2 månader sedan. Konstigt dock för jag har kört med dem i 2 månader och det har fungerat klockrent och nu helt plötsligt så funkar det ej längre. Jag tog ur dem nya RAM minnena så jag har bara 4gb kvar nu och då funkar datan som den ska. Dock så var det massa fel och krångel med datan när jag fick igång den så var tvungen att omformatera windows för att få igång datan felfri igen

Kan bli så där med minnes problem när allt går igenom dom så kan bli lite errors på lite vad som helst som krånglar och är därför man oftast säger att man ska kolla minnet först för att utesluta problem men kolla även så minnet du kör är ok med memtest för säkerhets skull och är lite otur om dom bara självdör helt så där och är inte så vanligt men det händer

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w