Permalänk
Medlem

Bredband2 och hemma server

Blir inte riktigt klok på detta
Har fått stadsnät och valt Bredband2 för jag har haft dom innan när jag bodde på en annan plats.
Bredband2 säger det är ok att ha en server för privat bruk hemma.

Men när man kollar i routern så säger den ett IP nummer (100.xxx.xxx.xxx) och när man koller på nätet vad man har för IP nummer så får man ett annat (185.xxx.xxx.xxx)
Har försökt med båda att komma åt min webbserver som i routern är ställd att den ska skicka trafiken från port 80 till min server.

Läser man på Bredband2 hemsida så står det så här

Vi håller på att lägga om våra nät till privata IP-adresser. Det här görs via CG-NAT och förändringen införs i väntan på IPv6. Utrullningen kommer ske efterhand och övervakas noggrant. En icke-publik IP-adress påverkar inte vanligt surfande.
Skulle du trots det ha ett genuint behov av en publik IP-adress kan du kontakta vår kundtjänst så ordnar vi det åt dig kostnadsfritt.

Fast jag har vll inte fått någon privat ip adress eller??

Är ju inget 10, 172 eller 192 nät

Permalänk
Medlem

CG-NAT använder sig av 100-adresser.
Så krockar det inte med alla hemmarouters där ute.

Värsta är ju när du har samma IP-serie på båda sidor!

Du får snällt säga till Bredband2 att ge dig en publik adress.

https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Ahh sedär vad man lär sig nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Kanske ett något mer utförligt svar.

CGNAT eller Carrier Grade Network Address Translation fungerar precis på samma sätt som den NAT du gör hemma i din hemrouter.

Så vad är då NAT?

NAT står för network address translation och funktionen den uppfyller är att den översätter adresser, i fallet din hemmarouter översätter den dina interna adresser (inom näten 10.0.0.0/8 172.16.0.0/12 eller 192.168.0.0/16) till en extern ip.

Detta i ett försök att spara på publika ipadresser då adressrymden för dessa är slut.

CGNAT tar det hela vidare och är för internetleverantörer där dem då sätter en hel hop med kunder bakom en extern ipadress, dessa interna nät är 10.64.0.0/10

Detta leder till att kunderna bara kan ta del av internet, inte själva bli en del av det då de som du nu fick erfara inte går att ta emot inkommande trafik som du inte initierat.

Sådant är livet innan vettig ipv6 infrastruktur kommer upp.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Tack
Har mailat deras kundservice och bett dom få en publikt IP nummer
De har ju öppet på helgerna så man hoppas de kan fixa det då

Permalänk

Jag upptäckte precis detta problemet... kontaktade kundtjänst på bredband2 och dom lägger om mitt abonnemang till att vara ett med publikt ip. Det gjorde dom kostnadsfritt. Har inte lagts om än, men säker på att det kommer funka efter det. 👍🏼