kommer inte åt min krypterade hårddisk efter byte av moderkort

Permalänk

kommer inte åt min krypterade hårddisk efter byte av moderkort

Hej, jag krypterade en av mina hårddiskar med bitlocker sedan byte jag moderkort utan att tänka på(visste inte att man var tvungen) att låsa upp den krypterade hårddisken.

Min fråga är om jag kan låsa upp den på något sätt.

Jag kan se i olika hårddisk-hanterings program att den krypterade disken är inkopplad men att disken inte har några läsbara volymer eftersom att den är krypterad.

Jag har massa bilder och musik som jag vill komma åt där, snälla hjälp mig!

Permalänk
Medlem

Tror det är mer eller mindre omöjligt då nyckel är sparad i det gamla moderkortet.
Du har möjligen inte kvar det moderkortet? Är nog kört om du även formaterat om windows ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har du kvar det gamla moderkortet?

Permalänk
Medlem

Om du ber NSA snällt kanske de kan hjälpa dig.

Har du nyckeln till den krypterade volymen? Är det en full drive encryption eller endast en partition som är krypterad? Volymen ska gå att dekryptera så vitt jag vet, givet att du har nyckeln samt att ditt gamla moderkort inte hade en TPM-modul.

Permalänk
Relik 📜

När du krypterar får du en återställningsnyckel, den kan du använda för att komma åt volymen oavsett hur du normalt sköter upplåsningen - lösenord, TPM, USB.. Den sparas till fil eller till Microsoft-konto. Hoppade du över det steget kan det som andra säger fungera med att plugga i allt via gamla moderkortet igen, så hårdvaran stämmer mot vad Bitlocker förväntar sig. Är inte det ett alternativ tror jag tyvärr du har huvudvärk på riktigt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@Trollsand: När jag låste mina diskar (inklusive den med windows på) så fick jag skapa återställnings nycklar, jag valde att spara till filer, men man kunde också välja att tex få det utskrivet på papper. Hoppade du över det steget? Då är du rökt!
Om du där emot skapade en kod, så är det en bra idé att plocka fram den nu.

EDIT:
Emil han före!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Tack för alla snabba svar och för all hjälp! Jag har det gamla moderkortet kvar, om jag kopplar in det igen kommer jag kunna dekryptera hårddisken då?
Finns det någon risk att mitt OS kommer börja strula om jag byter tillbaka till det andra moderkortet?

Permalänk
Medlem

@Trollsand: Så länge du inte gjort några förändringar så ska inte var några problem.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Trollsand: Så länge du inte gjort några förändringar så ska inte var några problem.

Jag har uppgraderat/bytt OS... ska jag säkerhets kopiera hela datorn innan jag byter moderkort? Kommer jag ens kunna starta upp med mitt gamla moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Tack för länken, vilken ångest man har nu när man inser att man kanske inte kommer kunna komma åt mina filer... haha klantigt av mig...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Trollsand: Du sparade inte koden du kan göra under krypteringen? Den kan rädda dina data oavsett vilken dator du sätter den i

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Trollsand:

Man skall _alltid_ göra backupper på sina viktiga data till annan media (tex. extern USB-disk) innan man gör hårigare saker med sin dator - både när det gäller större OS uppgradering eller byter mer väsentlig HW som moderkort.

En annan dag så kanske du hade stått inför en HD-krash (oavsett om det är SSD eller snurrdisk) och i samma situation, vad gör du då??

Att göra regelbunden backup är en god vana - men för allt för många krävs det en riktig diskkrash och svåra dataförluster som svider riktigt ordentligt innan man riktigt vill förstå detta... det är lite som att bränna sig, det är svårt att lära ut så att barn/folk begriper att det gör ont, utan det måste upplevas kroppsligen själv ala 'bränt barn skyr elden' innan det tar på riktigt...

Vill du inte att backuppen skall vara inspekterbar av någon annan så kan du använda tex. veracrypt som är en fork på truecrypt (som nu är nedlagd).

och slutligen - vid all kryptering så måste man administrera nycklar och inte slarva bort några, att öva i att återta informationen även om innehållet på backupdisken har flyttats över till ny media och ursprungliga HW är borta och se att det verkligen fungerar.

att skriva ut krypteringsnyckeln/återställningskoden på papper är inte så dumt som det låter - det kanske är enda som är kvar till slut när allt annat skitit sig med nyckelhanteringen när man vill öppna volymen igen...

Permalänk
Skrivet av xxargs:

@Trollsand:

Man skall _alltid_ göra backupper på sina viktiga data till annan media (tex. extern USB-disk) innan man gör hårigare saker med sin dator - både när det gäller större OS uppgradering eller byter mer väsentlig HW som moderkort.

En annan dag så kanske du hade stått inför en HD-krash (oavsett om det är SSD eller snurrdisk) och i samma situation, vad gör du då??

Att göra regelbunden backup är en god vana - men för allt för många krävs det en riktig diskkrash och svåra dataförluster som svider riktigt ordentligt innan man riktigt vill förstå detta... det är lite som att bränna sig, det är svårt att lära ut så att barn/folk begriper att det gör ont, utan det måste upplevas kroppsligen själv ala 'bränt barn skyr elden' innan det tar på riktigt...

Vill du inte att backuppen skall vara inspekterbar av någon annan så kan du använda tex. veracrypt som är en fork på truecrypt (som nu är nedlagd).

och slutligen - vid all kryptering så måste man administrera nycklar och inte slarva bort några, att öva i att återta informationen även om innehållet på backupdisken har flyttats över till ny media och ursprungliga HW är borta och se att det verkligen fungerar.

att skriva ut krypteringsnyckeln/återställningskoden på papper är inte så dumt som det låter - det kanske är enda som är kvar till slut när allt annat skitit sig med nyckelhanteringen när man vill öppna volymen igen...

Som du säger, har aldrig varit med om någon diskkrasch så har aldrig känt att jag är i något behov av att göra någon backup. Tråkigt att lära sig av sina misstag, nästa kryptering kommer jag göra ordentlig på alla sätt. Jag är inte någon hacker men borde det inte finnas något sätt jag kan få tillgång till filerna på den krypterade disken utan nyckeln? Genom bios eller liknande?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trollsand:

Jag är inte någon hacker men borde det inte finnas något sätt jag kan få tillgång till filerna på den krypterade disken utan nyckeln? Genom bios eller liknande?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Förutom att sätta den i förra moderkortet. Gissar att du körde med TPM där, där lagras nyckeln.

Permalänk
Skrivet av dabman:

Nej. Förutom att sätta den i förra moderkortet. Gissar att du körde med TPM där, där lagras nyckeln.

Okej, vad kommer då hända med mitt OS? Jag körde en annan version av win10 på mitt förra moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte så mycket, antingen har du nog med stöd att starta gamla kortet, eller så är det så mycket annorlunda att den kommer blåskärma, installera då om den med gamla kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trollsand:

Som du säger, har aldrig varit med om någon diskkrasch så har aldrig känt att jag är i något behov av att göra någon backup. Tråkigt att lära sig av sina misstag, nästa kryptering kommer jag göra ordentlig på alla sätt. Jag är inte någon hacker men borde det inte finnas något sätt jag kan få tillgång till filerna på den krypterade disken utan nyckeln? Genom bios eller liknande?

Skickades från m.sweclockers.com

Hela din hårddisk är krypterad av Bitlocker, det finns en jätte lång kod sträng, som är "nyckeln" för att låsa upp disken. All info ligger kvar på disken, men den är omkring kastad enligt ett mönster (Krypteringen) för att ingen utan nyckel skall kunna läsa den. Nyckeln sparas på ett chip på mammabrädan, om denna är så ny att den har chippet. Bitlocker frågar också vid krypteringen, var du vill lägga nyckeln, ifall chippet blir skadat eller andra problem uppstår. Det vanligaste är väl att man väljer att spara den på microsoft kontot. (Jag skulle börja att leta där) nästa förslag är att man sparar ner nyckel filen på en annan enhet eller USB. Jag antar att du inte har gjort en sådan, då hade vi inte suttit här nu?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Hela din hårddisk är krypterad av Bitlocker, det finns en jätte lång kod sträng, som är "nyckeln" för att låsa upp disken. All info ligger kvar på disken, men den är omkring kastad enligt ett mönster (Krypteringen) för att ingen utan nyckel skall kunna läsa den. Nyckeln sparas på ett chip på mammabrädan, om denna är så ny att den har chippet. Bitlocker frågar också vid krypteringen, var du vill lägga nyckeln, ifall chippet blir skadat eller andra problem uppstår. Det vanligaste är väl att man väljer att spara den på microsoft kontot. (Jag skulle börja att leta där) nästa förslag är att man sparar ner nyckel filen på en annan enhet eller USB. Jag antar att du inte har gjort en sådan, då hade vi inte suttit här nu?

Förlåt att jag tar upp en relativt gammal tråd, men kändes bättre att fråga här än att göra en ny tråd.

Så om nyckeln sparas på moderkortet, kan man då alltså hitta nyckeln om HDD är krypterad, men inte låst? Dvs den är påslagen och igång?

Permalänk
Avstängd

Nyckeln sparas aldrig på moderkortet.. LÄS och lär er om krypering..

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

@FitMarie: Jag utruckte mej kanske lite fel. Det lagras information på ett chip på nyare moderkort, men det innebär inte att vem som helst som kommer åt ditt moderkort kan logga in på din krypterade disk.

EDIT:
Chippet på nyare moderkort, är där för att öka säkerheten, inte minska den.
Jag har ett äldre kort (Z97) utan chippet, det går alldeles utmärkt att kryptera ändå.
Jag har krypterat alla mina diskar, inklusive den med windows.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Chippet, eller snarare modulen heter TPM: Trusted Platform Module - läs här: https://technet.microsoft.com/en-us/itpro/windows/keep-secure...