Är Windows 10 från Kinguin legit?

Permalänk
Medlem

Är Windows 10 från Kinguin legit?

Ska köpa en ny dator o behöver OS. Orkar inte betala 1000 kr för de (ja kan lika gärna köpa något annat). Bara undrar dock om att köpa Windows 10 från den här sidan e legit?

Missbruk av skiljetecken i rubriken korrigerat. // MOD
Permalänk
Medlem

Koden kommer mest troligen fungera, dock ska du fundera vart koden kan ha kommit. Det är antagligen koder som har blivit kapade det är väl helt upp till dig om du vill ha en kapad kod som förmodligen kommer att funka.

Permalänk
Medlem

@RoiRoy:
Legit och legit...
Jag har två licenser därifrån. En som är ett par veckor gammal, och en som är strax över året. Båda fungerar finfint!
(jag kan inte garantera till 100% att din ev. Köpta licens kommer fungera)

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Rekordmedlem

De är inte ok i så mån att de uppfyller licenskraven utan det är nästan alltid kommersiella pirater som säljer via de siterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alla pratar om pirater å sånt. Låter för mig som spekulation. Visst kan det vara från stulna lager men känns dumt att systematiskt sälja sånt då det lär vara lätt att spåra.

Skulle lika gärna kunna varit att man få tag på billiga bulk licenser. I asien så lär inte windows 10 kostar 1000kr för ett företag att köpa in.

Även kan det vara parier från företag som gått omkull.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Köpte en sån åt polarn som precis byggde första datorn. Osäker på huruvida den går att återanvända vid omformatering men den funkade galant när vi byggde ihop allt för 2v sedan.

Permalänk
Skrivet av RoiRoy:

Ska köpa en ny dator o behöver OS. Orkar inte betala 1000 kr för de (ja kan lika gärna köpa något annat). Bara undrar dock om att köpa Windows 10 från den här sidan e legit?

Du sparar ca 700 kronor om du köper från den sidan.
Hade samma dilemma för ett par veckor sen och bestämde mig att köpa retail versionen från Elgiganten för 1090 kronor.
Spel skulle jag kunna tänka mig att köpa därifrån men operativ system är nog mycket viktigare och därför vill jag vara säker på att det kommer fungera utan tråkiga överraskningar i framtiden.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Implor:

Alla pratar om pirater å sånt. Låter för mig som spekulation. Visst kan det vara från stulna lager men känns dumt att systematiskt sälja sånt då det lär vara lätt att spåra.

Skulle lika gärna kunna varit att man få tag på billiga bulk licenser. I asien så lär inte windows 10 kostar 1000kr för ett företag att köpa in.

Även kan det vara parier från företag som gått omkull.

Men de licenserna får inte säljas på det här sättet så hur du än vrider på det så är licensen inte ok i 99% av fallen från liknade ställen.
De behöver inte vara köpta med stulna kreditkort eller via andra bedrägerier från början men volymlicenser och studentlicenser får inte hanteras på det sättet ändå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

kommer o funka. har själv nu använt det ett antal gånger i bygge för andra och mig själv.
alla som hela tiden prata om kapade kreditkort osv är ren spekulation. skulle det gå att bevisa att alla nycklar är skapat så skulle sidan inte finnas kvar.
för det mesta är dem köpt in i länder där det inte kosta så mycket som i västvärden att skaffa ett OS eller via stora masslisenser från bl. annat företag. så det kan vara lite grått med tanken på lagen men tror MS säljer heller lisenser för 300 kr än att folk pirater det för 0 kr.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: sant. Dock ser jag skillnad på att råna folk och bryta mot EULA :). Ena är lite mera okej än den andra

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kommer fungera utmärkt, välj till buyers protection bara så kan man reklamera om det skiter sig. Har köpt mängder med dessa keys och alla har fungerat utan problem.
Även om nyckeln skulle bli ogiltig så kommer W10 ändå att fungera (du kan installera W10 utan nyckel och köra)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bernd_P1:

kommer o funka. har själv nu använt det ett antal gånger i bygge för andra och mig själv.
alla som hela tiden prata om kapade kreditkort osv är ren spekulation. skulle det gå att bevisa att alla nycklar är skapat så skulle sidan inte finnas kvar.
för det mesta är dem köpt in i länder där det inte kosta så mycket som i västvärden att skaffa ett OS eller via stora masslisenser från bl. annat företag. så det kan vara lite grått med tanken på lagen men tror MS säljer heller lisenser för 300 kr än att folk pirater det för 0 kr.

Skrivet av Implor:

@mrqaffe: sant. Dock ser jag skillnad på att råna folk och bryta mot EULA :). Ena är lite mera okej än den andra

Jag tycker att kommersiella pirater är värre än de som inte tar betalt så att "betala lite" till en kommersiell pirat är det allra värsta man kan göra som jag ser det och det är inget jag själv skulle få för mig att göra.
https://www.microsoft.com/sv-se/accessibility/windows10upgrad...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nej den är inte legit.
Retorisk fråga: Varför säljer sidan också en "försäkring" mot att nyckel slutar fungera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@henkiii: retorisk fråga. varför säljas försäkringar överhuvudtaget? om alla skulle gör som dem ska så skulle det ju aldrig blir problem eller hur

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@henkiii: retorisk fråga. varför säljas försäkringar överhuvudtaget? om alla skulle gör som dem ska så skulle det ju aldrig blir problem eller hur

Viss skillnad på att försäljaren erbjuder en försäkring mot att denne blåser mig som kund och en försäkring mot att jag tex själv tappar min mobiltelefon eller blir utsatt för stöld från 3e part.

Det första exemplet ligger ju rätt nära "försäkringen" som MC-klubbarna erbjuder mot att de inte sätter eld på kundens verksamhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@henkiii: fast nu är det ju så att kinguin inte ens sälja själv någon nyckel. det är egentligen bara en marknad där olika slags säljare kan erbjuda vad dem har. men visst. tänker man som du så är det väl också ebay/blocket/sweclockers fel när nån försöker lura folk på deras sidor och man är skyldigt bara för att man försöka erbjuda kunden en säkerhet mot eventuella problem.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RoiRoy:

Ska köpa en ny dator o behöver OS. Orkar inte betala 1000 kr för de (ja kan lika gärna köpa något annat). Bara undrar dock om att köpa Windows 10 från den här sidan e legit?

Det är en tveksam kod du köper. Den kan vara legit och den kan sluta fungera imorgon om du har otur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@mrqaffe: sant. Dock ser jag skillnad på att råna folk och bryta mot EULA :). Ena är lite mera okej än den andra

Tveksamt. Gråimport av denna modell är ju inte laglig inom EU vad jag förstått det iaf. Här är en artikel av IDG anno 2009. Vet inte hur det regleras idag dock.

"Den olagliga gråimporten innebär att företaget importerar en produkt (lagligt) från ett land utanför EU och EES och säljer den inom EU, utan att leverantören eller den officiella distributören har godkänt det."

Permalänk
Snusfri

Har köpt ett flertal licenser därifrån och alla fungerar perfekt.
Du får en bild på en OEM-licenskod när du köpt licensen som du bara knappar in när du skall aktivera Windows.

På den lagliga skalan så är det en gråzon, det är nycklar som köpts in i stora mängder, förmodligen i något asiatiskt land där dessa nycklar är betydligt billigare än här.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

På den lagliga skalan så är det en gråzon, det är nycklar som köpts in i stora mängder, förmodligen i något asiatiskt land där dessa nycklar är betydligt billigare än här.

Detta är inte olagligt på något sätt. Däremot bryter det mot MS EULA då licenser inte får säljas vidare hur som helst. Detta är exakt samma grej som att sälja ett WoW/Steam konto eller liknande vidare.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Jompa79:

Detta är inte olagligt på något sätt. Däremot bryter det mot MS EULA då licenser inte får säljas vidare hur som helst. Detta är exakt samma grej som att sälja ett WoW/Steam konto eller liknande vidare.

Just det jag menar med gråzon, var nog lite otydlig där.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Vet inte men både min egen och min brors win 10 nyckel som är köpt där funkar fint ~11 månader in.

Permalänk
Medlem

Tittat för första gången i på denna sidan med eftersom jag behöver 2st Windows 10 licenser till 2 datorer jag uppgraderar och då kommer de gamla gratis varianterna som jag uppgraderat inte fungera längre.
Priset per nyckel är ju onekligen tilltalande men det känns verkligen inte lagligt.
Hittade denna tråden ganska snabbt och ställer mig egentligen mest frågande till hur Sweclockers som inte tillåter diskussioner om bla olaglig fildelning m.m tillåter dessa trådarna.
Det är som @mrqaffe redan påpekat inte lagliga licenser som säljs där och det är också ett ställe där man föder de olagliga ekonomiskt intressena som säljer och tjänar pengar på nycklar som man egentligen inte vet hur de kommit över, något jag anser är klart värre än att dela mig sig gratis av sina nycklar.

Rent moraliskt skall man nog tänka sig för innan man trots det billiga priset handlar från sidan.
Vem vet det kanske är din bil de snor imorgon eller din produkt de kopierar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Tittat för första gången i på denna sidan med eftersom jag behöver 2st Windows 10 licenser till 2 datorer jag uppgraderar och då kommer de gamla gratis varianterna som jag uppgraderat inte fungera längre.
Priset per nyckel är ju onekligen tilltalande men det känns verkligen inte lagligt.
Hittade denna tråden ganska snabbt och ställer mig egentligen mest frågande till hur Sweclockers som inte tillåter diskussioner om bla olaglig fildelning m.m tillåter dessa trådarna.
Det är som @mrqaffe redan påpekat inte lagliga licenser som säljs där och det är också ett ställe där man föder de olagliga ekonomiskt intressena som säljer och tjänar pengar på nycklar som man egentligen inte vet hur de kommit över, något jag anser är klart värre än att dela mig sig gratis av sina nycklar.

Rent moraliskt skall man nog tänka sig för innan man trots det billiga priset handlar från sidan.
Vem vet det kanske är din bil de snor imorgon eller din produkt de kopierar.

Dina gamla licenser kan mycket väl fungera så köp inga nya förrän du testat. Uppgraderar du faktiskt samma datorer så ska de fungera även enligt licensen även om det kan krävas ett samtal till en telefontjänst men även med helt andra datorer så funkar det för det mesta utan problem, dock bryter du mot licensen om det var OEM-licenser du hade tidigare. Å andra sidan bryter man ju mot licensen genom att köpa OEM-licenser och använda själv ändå.

Sen angående dessa licenser från kinguin så är det sannolikt licenser som inte tillåter vidareförsäljning som studentlicenser eller volymlicenser, kan vara stulna volymlicenser eller licenser köpta med stulna kort eller liknande också förstås, men det är inte lika sannolikt. Risken att licensen blir indragen är liten oavsett så vill man ha något som funkar utan att knäcka nycklar osv. så är det en billig väg. Och olagligt blir det ju först om det faktiskt är stulna licenser och då är det förstås snarare säljaren än köparen som begår den olagliga handlingen liksom. Det värsta som kan hända dig som köpare är att licensen blir indragen och du får köpa en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tittat för första gången i på denna sidan med eftersom jag behöver 2st Windows 10 licenser till 2 datorer jag uppgraderar och då kommer de gamla gratis varianterna som jag uppgraderat inte fungera längre.
Priset per nyckel är ju onekligen tilltalande men det känns verkligen inte lagligt.
Hittade denna tråden ganska snabbt och ställer mig egentligen mest frågande till hur Sweclockers som inte tillåter diskussioner om bla olaglig fildelning m.m tillåter dessa trådarna.
Det är som @mrqaffe redan påpekat inte lagliga licenser som säljs där och det är också ett ställe där man föder de olagliga ekonomiskt intressena som säljer och tjänar pengar på nycklar som man egentligen inte vet hur de kommit över, något jag anser är klart värre än att dela mig sig gratis av sina nycklar.

Rent moraliskt skall man nog tänka sig för innan man trots det billiga priset handlar från sidan.
Vem vet det kanske är din bil de snor imorgon eller din produkt de kopierar.

Du kanske skulle läsa tråden igen.
Det är inget olagligt med att köpa/sälja licenser på programvara, spel etc så länge det inte handlar om stöldgods.
Däremot är det oftast inte tillåtet av dom som gett ut licenserna från början att sälja vidare dom utan tillstånd. Då bryter man användaravtalet och företaget kan därmed göra licensen ogiltig.
Det är inte olagligt att bryta ett användaravtal.

Rent juridiskt räknas en licens som vilken annan vara som helst och är endast "olaglig" om den är stulen.
Att säga att dessa sidor säljer olagliga licenser är som att säga att en bilhandlare säljer stulna bilar. Dessa licenser är fullt legit tills motsatsen bevisats.

Permalänk
Medlem

Köpte en nyckel därifrån. Vart sugen på att formatera om då Windows åt upp 50% av båda mina hårddiskar efter en reparation. Laddade ner Windows-installations-thingamajiggien från deras hemsida som "omformaterade" åt mig. Inga problem med nyckeln efter det.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Du kanske skulle läsa tråden igen.
Det är inget olagligt med att köpa/sälja licenser på programvara, spel etc så länge det inte handlar om stöldgods.
Däremot är det oftast inte tillåtet av dom som gett ut licenserna från början att sälja vidare dom utan tillstånd. Då bryter man användaravtalet och företaget kan därmed göra licensen ogiltig.
Det är inte olagligt att bryta ett användaravtal.

Rent juridiskt räknas en licens som vilken annan vara som helst och är endast "olaglig" om den är stulen.
Att säga att dessa sidor säljer olagliga licenser är som att säga att en bilhandlare säljer stulna bilar. Dessa licenser är fullt legit tills motsatsen bevisats.

Nja så enkelt verkar det inte vara.
Att sälja/köpa bilar i Sverige har du ett fordonsregister att tillgå. Där kan man se vem som ägt/äger bilen vilket gör din jämförelse direkt felaktig i detta fallet. Dessa nycklar har vi ingen aning om hur de kommit fram eller från vart.
Sedan om man tittar lite kritiskt på detta så känns det lite som att jämföra annonser på blocket som verkar för bra för att vara sanna. Det är de oftast också

Skrivet av snajk:

Dina gamla licenser kan mycket väl fungera så köp inga nya förrän du testat. Uppgraderar du faktiskt samma datorer så ska de fungera även enligt licensen även om det kan krävas ett samtal till en telefontjänst men även med helt andra datorer så funkar det för det mesta utan problem, dock bryter du mot licensen om det var OEM-licenser du hade tidigare. Å andra sidan bryter man ju mot licensen genom att köpa OEM-licenser och använda själv ändå.

Sen angående dessa licenser från kinguin så är det sannolikt licenser som inte tillåter vidareförsäljning som studentlicenser eller volymlicenser, kan vara stulna volymlicenser eller licenser köpta med stulna kort eller liknande också förstås, men det är inte lika sannolikt. Risken att licensen blir indragen är liten oavsett så vill man ha något som funkar utan att knäcka nycklar osv. så är det en billig väg. Och olagligt blir det ju först om det faktiskt är stulna licenser och då är det förstås snarare säljaren än köparen som begår den olagliga handlingen liksom. Det värsta som kan hända dig som köpare är att licensen blir indragen och du får köpa en ny.

Jo jag skall prova om de fungerar då jag inte uppdaterar hela datorerna, men jag är rätt säker på att de kommer blir tjurigt från MS...
Huruvida licenserna fungerar eller inte från denna sidan och liknande tvivlar jag inte det minsta på.
Jag tycker egentligen bara det är lite lustigt av SWE att tillåta dessa trådar då jag vet hur de resonerar kring piratkopiering, samt vi köpare troligen ekonomiskt föder brott utan att tycka att det är fel.

Permalänk
Testpilot

Köpte 3st Windows 8.1 Pro inför Windows 10 releasen med gratis uppgradering - Alla nycklar fungerar fortfarande utan problem för mig.
En kompis till mig köpte 2st med och dem fungerar fortfarande.

Men som alltid med gråzon, dem kan upphöra utan förvarning så läs igenom "Buyer Protection" avtalet och lägg till det om du tycker det är resonligt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Köpt ca 10st OEM pro nycklar Win10. Inte hört nåt om någe strul Har själv 3 maskiner hemma som tuffat på med samma licenser i snart 2 år.

Permalänk

Bara du köper med kinguins kundskydd så är det inga problem