NAS - Helt svart skärm, kommer inte åt via nätverket heller

Permalänk
Medlem

NAS - Helt svart skärm, kommer inte åt via nätverket heller

Kommer hem.
Tänkte kolla på film.
Märker att NASen är nere.
Går in och kollar på skärmen - den är helt fylld med jibberish. Massa konstiga tecken huller om buller på skärmen och jag minns att det någonstans stod något om Python 2.7, men det fanns ingen relevant text innan eller efter.
Den reagerar inte på tangentbordets input och webbgränssnittet kommer jag inte åt.
Håller in startknappen tills den dör.

Efter detta går det inte att få liv i fanskapet igen. Visst, fläktarna börjar snurra, diskarna med, och det lyser lite LEDs på moderkortet. Men mer än så händer inte. Får ingen bild på skärmen, kommer inte åt webbgränssnittet, så troligtvis kommer den inte ens fram till BIOS ens en gång. Jag kan inte ens komma åt BIOS via IPMI!

Vad jag har provat:

  • Ta ut en sticka RAM

  • Ta ut alla hårddiskar

  • Koppla ur alla onödiga enheter, så som UPS

  • Ta ut CMOS-batteriet i 30 minuter

Ingenting funkar. Den är helt livlös.

Hårdvara:
ASRock C2550D4I
2x8GB ECC RAM
8x3TB WD Red (urkopplade för tillfället)
Silverstone SFX ST45SF-G 450W

Operativsystem: FreeNAS 9.2 om jag minns rätt. Kan vara en nyare version annars, men det bör inte vara relevant för det här problemet.

Vad kan jag göra?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Skumt. Har samma moderkort och mitt dog nu i veckan. Skulle lägga över några bilder och märker att jag inte kommer åt nätverksmapparna. Ipmi ger inget IP. Testat ta ut batteriet. Osv.osv fläktarna går men inget mer. Hade hoppats på ett par år till innan den skulle packa ihop.

Permalänk

Rev ut moderkortet. Bort med alla ram stickor och kopplat in allt igen. Ingen skillnad..
Körde openmediavault.

La till "os"
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellanmjölk:

Skumt. Har samma moderkort och mitt dog nu i veckan. Skulle lägga över några bilder och märker att jag inte kommer åt nätverksmapparna. Ipmi ger inget IP. Testat ta ut batteriet. Osv.osv fläktarna går men inget mer. Hade hoppats på ett par år till innan den skulle packa ihop.

Skrivet av Mellanmjölk:

Rev ut moderkortet. Bort med alla ram stickor och kopplat in allt igen. Ingen skillnad..
Körde openmediavault.

Kan det inte vara sätta i nytt CMOS-batteri bara?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

@Dockland:

Fast den borde starta och ge bild utan cmos batteriet (om allt är ok med moderkortet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellanmjölk:

@Dockland:

Fast den borde starta och ge bild utan cmos batteriet (om allt är ok med moderkortet)

Jo, förvisso. Det var ett höftskott. Har ni googlat på det specifika kortet?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Har nu lyckats få reda på IP-addressen till IPMI genom att avlyssna ARP-requests på nätverket. Så nu kommer jag iaf in på IPMI. När jag provar att köra console redirection (via JViewer) så är det fortfarande en helt svart skärm dock.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

[li]Ta ut en sticka RAM[/li]

Testa att ta ut den andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggs:

Testa att ta ut den andra

Haha, ja, just nu håller jag på att prova med helt andra RAM-minnen, och det funkar inte ändå. Så vi kan nog utesluta det problemet.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Har nu tagit ut moderkortet ur chassit och kör det helt löst. fungerar fortfarande inte...
funderar på om nätagget kanske är paj.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Är freenas installerat på USB minne eller på disk? om usb kan USB-stickan vara korrupt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hezzel:

Är freenas installerat på USB minne eller på disk? om usb kan USB-stickan vara korrupt?

FreeNAS ligger på en USB-sticka, men det har inget med det här problemet att göra. Stickan är urdragen för tillfället. Jag kommer inte ens in i BIOS. Den kör inte ens någon POST när den startar upp.

Håller för tillfället på att prova med ett annat nätagg, men det verkar inte fungera heller.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Ingen här som vet hur man nollställer BMC? Misstänker att det är det enda som kan tänkas sparka igång min.

Permalänk
Medlem

Och där verkade mitt Asrock C2550D4i dö. Började med att jag tidigare i veckan inte kunna komma åt seriekonsolen via SOL och IPMI, dock fungerade det bra med jviewer. I BIOS så var även både serial porten och SOL gråmarkerade vilket kändes jättekonstigt.

Hur gick det för er andra vars moderkort dog?

Permalänk

Det är med andra ord kortet. Fick samma problem helt plötsligt för rätt länge sedan nu... Orkade aldrig kolla det då, men vid senare koll fick jag heller aldrig liv i skiten. Blir ordentligare doningar i framtiden. Har sett fler på nätet med samma problem...

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk

Jag fick ett nytt kort från Asrock men känns som man bara väntar på att även det ska kasta in handuken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellanmjölk:

Jag fick ett nytt kort från Asrock men känns som man bara väntar på att även det ska kasta in handuken.

samma känsla här. och jag frågade även hur garantin gäller angånende detta, och tydligen så förlängs inte garantiperioden när man får ett nytt kort, utan det är fortfarande 2 år (eller om det var 3 år, kommer inte ihåg) från det första inköpsdatumet som gäller.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv

Nu kommer jag väl få mycket skit, men är det något man lärt sig under åren så är det:
1. Använd aldrig FreeNAS
2. Undvik Asrock som pesten

Lycka till!

Permalänk

Asrock överlag tycker jag håller en god kvalite. Har kört andra mamma kort från dom utan problem. Detta kort har dock haft en del problem som är svåra att ursäkta men att undvika märket helt och hållet tycker jag är att gå för långt.

Permalänk

Har inte haft minsta problem med FreeNAS faktiskt, men låter iaf bli Asrock vid nästa köp, blir nog Supermicro då

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Medlem

Freenas har en bugg i watchdogd som spammar ipmi/bmc och trasar sönder flashchippet på mobot och tydligen är just asrock c några av dom mer påverkade av korten, Bara att byta ut, Vet inte vad statusen är gällande buggen dock.

Även läst att enligt vissa beror det på hög värme också, men skulle tro att det är sekundära problem utöver buggen

Permalänk

Jag körde Openmediavault på min

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellanmjölk:

Jag körde Openmediavault på min

Well, har inte suttit med det, men om den kör loggar likt freenas så kan det isåfall vara samma, men kolla OMV om dom har nån listad bugg hos sig

Skickades från m.sweclockers.com