Snabbaste sätt att överföra filer mellan datorer?

Permalänk
Medlem

Snabbaste sätt att överföra filer mellan datorer?

Som frågan lyder, vilket är det snabbaste sättet att överföra filer mellan datorer? Alltså i ett lokalt nätverk, vilken typ av anslutning mellan datorerna.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Thunderbolt 3

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Och notera att kortet ifråga anger att drivis (bara?) finns för linux...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Och notera att kortet ifråga anger att drivis (bara?) finns för linux...

Ingick inte i frågeställningen - skulle tro att priset gör det ointressant ändå

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Hedersmedlem

Märklig fråga. Datorerna i fråga är alltså redan i samma lokala nätverk? Det snabbaste som är aktuellt med vanliga konsumentprylar är trådat Gigabit-nätverk. M a o en router/switch med Gigabit-portar, kablage och nätverkskort i rätt hastighet i båda ändarna. Då får du maximalt 125 MB/s, vilket borde räcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Märklig fråga. Datorerna i fråga är alltså redan i samma lokala nätverk? Det snabbaste som är aktuellt med vanliga konsumentprylar är trådat Gigabit-nätverk. M a o en router/switch med Gigabit-portar, kablage och nätverkskort i rätt hastighet i båda ändarna. Då får du maximalt 125 MB/s, vilket borde räcka.

Vilket i praktiken brukar maxa ut vid 112MB/s, iaf med CIFS.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Ingick inte i frågeställningen - skulle tro att priset gör det ointressant ändå

Om man skall ha det mellan windowsserver och windowsburkar så har det betydelse - det är ju länkar som är 100 ggr snabbare än Gigabit Ethernet och vi har ingen aning vilken budgetnivå som gäller - kan folk lägga ut 35000:- på en gamingdator så är nog priset inte något hinder om man vill ha riktig snabba länkar i någon tänkt tillämpning...

Permalänk
Medlem

@Elektroman:

TP kabel och enkel samba eller FTP delning

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Om man skall ha det mellan windowsserver och windowsburkar så har det betydelse - det är ju länkar som är 100 ggr snabbare än Gigabit Ethernet och vi har ingen aning vilken budgetnivå som gäller - kan folk lägga ut 35000:- på en gamingdator så är nog priset inte något hinder om man vill ha riktig snabba länkar i någon tänkt tillämpning...

Behöver man ställa frågan här tror jag inte att man köper 2 kort för 10 fetingar styck

Vidare ingick inte OS-support i frågeställningen som sagt. Som man frågar får man svar brukar det ju heta.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Teoretiskt snabbaste sättet att överföra filer mellan datorer som jag känner till vore med Fibre Channel (FC) med hastigheter upp till 128 Gb/s. Mer realistiskt i ett hemnätverk är dock 1 Gb/s över ethernet, eller om det får kosta 10 Gb/s med CAT 6A eller SFP+.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Billigaste snabba sättet är med p2p med Mellanox connectx2 nics för någon enstaka hundralappar från ebay. samt en twinax kabel där imellan.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Mail. Hade du gjort det så hade du vart klar vid det här laget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Koppla ur hårddisken och sätt in i den andra datorn (idiotsvaret) eller så för du över det i det befintliga nätverket.

Visa signatur

MVH
Anders Hansson

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweanders:

Koppla ur hårddisken och sätt in i den andra datorn (idiotsvaret) eller så för du över det i det befintliga nätverket.

Sprend.com

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle jag ha en hyfsat begränsad budget men ville överföra filer (samt ha lagringsenheter som klarar av hastigheterna) så skulle jag satsa på rekoditionerade QSFP+ kort samt DAC-kablage. Du hittar Mellanox-kort runt 1000-lappen samt kablar för ungefär lika mycket. Då får du effektivt 40 Gbit/s för väldigt lite pengar. Dock är är det ofta mjukvarubegränsningar som sätter begränsningarna i den farten, har mina egna battles med mitt 10 Gbit-nätverk hemma. Effektiva protokoll är nyckeln för filöverföring.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Skulle jag ha en hyfsat begränsad budget men ville överföra filer (samt ha lagringsenheter som klarar av hastigheterna) så skulle jag satsa på rekoditionerade QSFP+ kort samt DAC-kablage. Du hittar Mellanox-kort runt 1000-lappen samt kablar för ungefär lika mycket. Då får du effektivt 40 Gbit/s för väldigt lite pengar. Dock är är det ofta mjukvarubegränsningar som sätter begränsningarna i den farten, har mina egna battles med mitt 10 Gbit-nätverk hemma. Effektiva protokoll är nyckeln för filöverföring.

Hårddisken begränsar också..

Permalänk
Permalänk
Medlem

Man blir ju nyfiken vad som ska flyttas om man ställer en sån här fråga.

Tar ju inte överdrivet lång tid att flytta arkiv som finns på de flestas datorer i dagsläget.
En vanlig privatperson har väll mellan 1-8TB i sina datorer.

Kör man då med gigabit så går det relativt fort.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Kan vi få lite mer information om te.x hur stor fil vi snackar om, om det finns något lokalt nätverk redan och vilka os de kör? Rent spontant antar jag att SMB är enklast om det är windows vi pratar om. Räcker med att högerclicka på katalogen och trycka dela och följa instruktionerna.

Sen har vi ju lite andra roliga alternativ te.x IP over Avian Carriers with Quality of Service (RFC 2549)

Permalänk
Medlem

Dagens garv! Tack för den!

Påminner om: https://de.wikipedia.org/wiki/Internet_Protocol_over_Avian_Carriers

Men Amazon måste ha implementerat en nyare och reviderad standard.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.