Blackberry säljer sitt mobilvarumärke till TCL

Permalänk
Melding Plague

Blackberry säljer sitt mobilvarumärke till TCL

Sjunkande försäljning och stora förluster gör att mobiltillverkaren Blackberry rör sig allt mer mot att fokusera på tjänster och mjukvara, vilket befästs med försäljningen av det egna varumärket.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Inte direkt oväntat.
Blackberry var stora en gång i tiden men varumärket är fortfarande välrenomerat och släpps det intressanta produkter så kan det mycket väl komma att gå bra.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Blackberry. Vilken sorgesaga alltså. Ända framgångarna de haft är bland bakåtsträvare, och nu när de blir färre så säljer de varumärket... Men jag förstår inte varför någon egentligen ville köpa det... Det känns liksom dammigt. Inte direkt hippt, fräscht, professionellt...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Inget om vad beloppet hamnar på?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Kul för dom sista fem användarna...

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Kina på framfart och erövrar Världen?
http://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/kina-shoppar-loss-6812683

Problemet med kinesiska märken supporten är riktigt kass. Räcker inte med sälja billigt, gäller också ha bra kund service och det är dom riktigt dåligt på. Lenovo kommer jag undvika framöveroch kvittar hur prisvärda deras produkter är.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Inaktiv

Kina säljer inga nationalklenoder till utlänningar. Kina/kinesiska har köpt svenska företag som Volvo Personvagnar och delar av Saab. Jobben går till Kina varesig du vill eller inte. MTR kör tuben och nu pendeln i Stockholm. Finns inga utländska företag som kör MTRs trafik i Hong Kong. Ericsson flyttar ut från sverige och lägger ned svenska arbetstillfällen. Men så mycket amerikanska dollars så måste de ut och shoppa. Det är västvärlden som inte har skyddat sin industri och låtit Kina producera billigt. Företagen har vinstmaximerat och skitit i landets befolkning. Tyvärr kompis. Tåget har gått.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Blackberry. Vilken sorgesaga alltså. Ända framgångarna de haft är bland bakåtsträvare, och nu när de blir färre så säljer de varumärket... Men jag förstår inte varför någon egentligen ville köpa det... Det känns liksom dammigt. Inte direkt hippt, fräscht, professionellt...

verkligen inte, BB var det enda som fungerade riktigt bra med e-post (främst Exchange/notes) över wireless på 90-talet. De flesta större bolag körde det också pga möjligheten att styra och säkra enheten. än idag är man ledare inom mobile device management. I USA var blackberry helt dominerande i början av 2000-talet, ungefär tills iPhone kom. Har haft 3 på olika jobb och minns att tangentbordet piskade alla konkurrenter, och definitivt alla touchskärmar om man ska skriva lite längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För mig var problemet att Blackberry envisades med fysiska tangentbord som var/är för små för att vara till någon nytta.
Värre ändå var att jag aldrig hittade någon Blackberry med åäö tangenter.
(kolla texten ovan, om några bokstäver kunde slopas, så är det qxz, inte åäö.)

Så Blackberry var ganska ointressant för mig.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

@Kronvrak: Blackberry Passport har ett lagom stort tangentbord med smarta touchfunktonaliteter på samma tangentbordsyta dock så blev formatet lidande där skärmformatet blev 1:1 något som inte är så jäkla yay när man ska kolla på youtube. Men om man skulle läsa artiklar eller forums som t ex. sweclockers eller reddit så fungerade det ypperligt samt att manga är även det en fröjd. Kan tänka mig att det är likadant med appar som Readly.

En annan positiv sak iaf. med passporten är dess högtalare som har en tydlig ljudbild när man vill använda högtalarfunktionen vid samtal. Samt att mikrofonen var riktigt bra. Använde Parrot(ett ljudinspelningsverktyg) flitigt när jag bestämde mig att kommentera in statistiska händelser under fotbollsmatcher i den klubben man är aktiv i.

Om bara Blackberry hade kunnat hålla ut lite längre tills expanderbara och flexibla skärmar hade kommit ut så hade de kunnat få ett rejält uppsving med passport formatet som kunde bli avlångt vid videotittande.

För själva mjukvaran är kanske den bästa jag har användt. Finns inget man inte kan nå med max 2 swipes som man skulle behöva. Dessutom känns deras OS mer användarvänligt än IOS eller windows samt android. Synd att många inte kommer uppleva BB10 i sin livstid då de flesta väljer IOS eller android.

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Kina säljer inga nationalklenoder till utlänningar. Kina/kinesiska har köpt svenska företag som Volvo Personvagnar och delar av Saab. Jobben går till Kina varesig du vill eller inte. MTR kör tuben och nu pendeln i Stockholm. Finns inga utländska företag som kör MTRs trafik i Hong Kong. Ericsson flyttar ut från sverige och lägger ned svenska arbetstillfällen. Men så mycket amerikanska dollars så måste de ut och shoppa. Det är västvärlden som inte har skyddat sin industri och låtit Kina producera billigt. Företagen har vinstmaximerat och skitit i landets befolkning. Tyvärr kompis. Tåget har gått.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast protektionism leder till stagnation --> deras konkurrenskraft blir ännu svagare. Sverige har inget företagsvänligt klimat, därav så flyttar alla framgångsrika företag utomlands eller blir uppköpta. Du får även komma ihåg att genom billiga varor från tredje världen så har vår köpkraft blivit enorm, ingen på det här forumet hade haft datorerna vi har om de varit svensktillverkade för 100 000 kr/styck.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Lenovo kommer jag undvika framöveroch kvittar hur prisvärda deras produkter är.

Gick fint för mig när ssd:n gick åt skogen i min 11 tummare. Fick ny från Lenovo's egna butik då mitt inköpsställe inte kunde erbjuda utbytesprodukt.

Men övrig support är medioker. Jag har stött på riktigt urusel support hos Steel series och Lenovo är inte där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvint:

@Kronvrak: Blackberry Passport har ett lagom stort tangentbord med smarta touchfunktonaliteter på samma tangentbordsyta dock så blev formatet lidande där skärmformatet blev 1:1 något som inte är så jäkla yay när man ska kolla på youtube. Men om man skulle läsa artiklar eller forums som t ex. sweclockers eller reddit så fungerade det ypperligt samt att manga är även det en fröjd. Kan tänka mig att det är likadant med appar som Readly.

En annan positiv sak iaf. med passporten är dess högtalare som har en tydlig ljudbild när man vill använda högtalarfunktionen vid samtal. Samt att mikrofonen var riktigt bra. Använde Parrot(ett ljudinspelningsverktyg) flitigt när jag bestämde mig att kommentera in statistiska händelser under fotbollsmatcher i den klubben man är aktiv i.

Om bara Blackberry hade kunnat hålla ut lite längre tills expanderbara och flexibla skärmar hade kommit ut så hade de kunnat få ett rejält uppsving med passport formatet som kunde bli avlångt vid videotittande.

För själva mjukvaran är kanske den bästa jag har användt. Finns inget man inte kan nå med max 2 swipes som man skulle behöva. Dessutom känns deras OS mer användarvänligt än IOS eller windows samt android. Synd att många inte kommer uppleva BB10 i sin livstid då de flesta väljer IOS eller android.

Den klart trevligaste telefon jag haft de senaste åren är faktiskt en Blackberry Classic. Tangentbordet utklassar skärmtangentbord och många funktioner i operativsystemet var jäkligt smidiga. Dessutom en bra byggkvalite och smarta genvägar via tangentbordet.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ickx:

Den klart trevligaste telefon jag haft de senaste åren är faktiskt en Blackberry Classic. Tangentbordet utklassar skärmtangentbord och många funktioner i operativsystemet var jäkligt smidiga. Dessutom en bra byggkvalite och smarta genvägar via tangentbordet.

Kan bara hålla med. Gillar verkligen min Classic skarpt

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Men den delen som alltid gått plus behåller de? Ända sedan de köpte QNX har den delen av företaget visat kraftiga vinstsiffror som i långa loppet hållit företaget flytande. (QNX är ett realtime microkernel OS som används i bilar, sateliter och sjukvårdsutrustning med där utrustningen inte får under några omständigheter braka ihop)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Länge var blackberry herre på täppan när det kom till säkra telefoner. Numera finns det bättre alternativ. Encro t.ex.

https://encrochatsure.com/
https://www.youtube.com/watch?v=cnhtggR9BYo

Notera att detta är telefoner för kändisar, säkerhetspersonal etc och prissättningen är därefter. Såg en på ebay som gick för 1300 pund.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Inte direkt oväntat.
Blackberry var stora en gång i tiden men varumärket är fortfarande välrenomerat och släpps det intressanta produkter så kan det mycket väl komma att gå bra.

Var de någonsin så stora?

Fått för mig att det mest varit i USA. Här i Sverige och Europa har jag stött på extremt få exemplar och användare. Under hela mitt liv klart under antalet fingrar på händerna.

Då har jag ändå riktig koll och uppmärksamhet då telefoner och mobila lösningar/enheter alltid varit en stor passion hos mig (iaf sedan slutet på 80-talet då jag skaffade mina första sådana).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvint:

För själva mjukvaran är kanske den bästa jag har användt. Finns inget man inte kan nå med max 2 swipes som man skulle behöva. Dessutom känns deras OS mer användarvänligt än IOS eller windows samt android. Synd att många inte kommer uppleva BB10 i sin livstid då de flesta väljer IOS eller android.

Fick tyvärr aldrig chansen att testa en telefon med BB10 (bara den klassiska föregångaren som var rärr knöligt). Det jag sett på presentationer så verkade det intressant med QNX i botten, och ovan på det ett innovativt gränssnitt (utvecklat av ett svenskt desginföretag, i Lund om jag minns rätt).

Tyvärr så är marknaden begränsad (i stort) till Android och iOS, vilket är trist. Föredrar själv Windows på arbetstelefonen (och OS X på arbetsdatorn), men hade gärna sett vad det hade blivit av andra lovande system som Sailfish och WebOS.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Var de någonsin så stora?

Fått för mig att det mest varit i USA. Här i Sverige och Europa har jag stött på extremt få exemplar och användare. Under hela mitt liv klart under antalet fingrar på händerna.

Om siffrorna stämmer stod de för ca 20% av världens smartphone-försäljning när de var i toppen, näst störst efter Symbian. Sverige är ett litet land, i många andra länder var det något av det coolaste man kunde ha. De var även innovativa med krypterad trafik, en speciell proxy med flat rate datatrafik över hela världen via deras tjänster, och data-messaging (BBM) flera år före iMessage och WhatsApp.

***bort/moderator***

§1.1 /screamin-daemon, moderator