Orsaken till problemen med Samsung Galaxy Note 7 upptäckt

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Det är ju så jävla märkligt att detta inte upptäcktes i deras prototyper? ...

Tas upp i rapporten. Misstanke att batterierna ändrades under utvecklingstiden, så att de som gick i serieproduktion har andra mått/toleranser än de batterier som testades i första prototyperna.

(Lite som SAABs problem när de utvecklade 9000-modellen. Combitech tillverkade första prototypmotorerna med mycket snävare toleranser än seriemotorerna skulle ha, så SAAB upptäckte efter >10000 mils tester (men i god tid före lansering) att prototyperna gick alldeles för bra för att kunna utvärderas...)

Permalänk
Medlem

Varför denna hets för tunna telefoner? Jag hade en Sony Z3+ innan och den var faktiskt obekväm att hålla i när den är så tunn som 6.9mm.
Min nuvarande 8.9mm och jag tycker det är väldigt lagom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Många som tar upp att det är tillverkarna som felprioriterar. Men vi konsumenter köper ju all PR-crap om att "endast 5mm tjock", är det bästa. För 25 år sedan så sa reklamen "25 dagars batteritid". Varför? Jo för att konsumenterna efterfrågade det.

Nu använder mobilerna flera gånger mer ström än de gamla Nokia. Har inte orkat leta efter någon källa, men man kan gissa: 10 gånger? 100 gånger? Skillnaden är oavsett mycket stor. Tekniken inom hårdvara har gått snabbt framåt medan tekniken för ett batteri har stagnerat länge, inte så konstigt att batteritiden går ner.

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att ha bättre batterier när telefonen byts ut innan batteriet börjar bli dåligt.

Permalänk
Medlem

Om man tittar på denna bilden

Eller denna bilden

tycker jag mig se tydligt att batteriet inte är fastklämt mellan kroppen och glaset, utan faktiskt har expansionsutrymme.

För övrigt så tror jag inte Samsungs aktieägare uppskattar om Samsung inte berättar vad de kommer fram till. Vi får väl se om det släpps någon information från Samsung i framtiden.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Men det syns inte på reklamen eller när du testar den i butik.

Vad syns inte? Batteritid? Folk är inte så dumma.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Tas upp i rapporten. Misstanke att batterierna ändrades under utvecklingstiden, så att de som gick i serieproduktion har andra mått/toleranser än de batterier som testades i första prototyperna.

Helt klart ett fall av helt undermålig QA- och testprocessor hos Samsung.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monaco33:

Samsung vet ju garanterat varför problemen uppstod själva men väljer att inte gå ut med det.
Tycker det är skumt att Samsung väljer att säga att "vi hittar inte felet".
Personligen tycker jag att det svaret föder tankar om inkompetens hos Samsung, jag menar då ett av världens största teknikföretag inte ens lyckas hitta ett väldigt allvarligt fel i en av sina egna produkter så är dem riktigt dåliga.
Tror därför Samsung hade tjänat på att hitta felet snabbt, ge en ärlig förklaring samt en plan på hur detta ska undvikas i framtiden.

Antingen är de helt dj-vla inkompetenta eller så kör de ett ruttet och oärligt spel där de medvetet för kunderna bakom ljuset genom att försöka dölja sina egna misstag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Största skadan på varumärket är inte Note7-problemet utan deras globala leveransproblem av utbytesdisplayer, jag har många kunder här i Gävle som kommer in med trasiga Samsung, glasskador kan man leva med men Samsung går oftast sönder i LCD:n vilket skapar flimmer, svarta skärmar och på andra sätt oanvändbara enheter.

Att i det läget säga till kunden -"Jag vet inte när din telefon kan bli lagad, du kanske måste köpa en ny" gör dem säkert sura och bekymrade. Men inget för mig att göra nåt åt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Vad syns inte? Batteritid? Folk är inte så dumma.

Japp, batteritid gör sig dålig på reklam, vad ska man visa upp? Ett batteri? Det har ju uppenbarligen lönat sig för Samsung att göra dem tunnare, de är väl störst på smartphone marknaden? Eller åtminstone på delad första plats med Apple.

Och jo, de flesta är ganska dumma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Varför denna hets för tunna telefoner? Jag hade en Sony Z3+ innan och den var faktiskt obekväm att hålla i när den är så tunn som 6.9mm.
Min nuvarande 8.9mm och jag tycker det är väldigt lagom.

Jag håller med, under en viss tunnhet tillför det inget att göra telefonen ännu tunnare. Om något blir den bara obekväm att hålla i. Lägg hellre på någon millimeter och förläng batteritiden.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Lite av ett sidospår men jag tillhör då kategorin som vill ha tunnare telefoner. Batteritiden brukar vara tillräckligt bra, även om det såklart inte gör nåt om den förbättras också.

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket mer effekt det blir av en 1mm tjockare batteri. Självklart har arean betydelse men jag tänkte mer generellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Det tvivlar jag på.
http://www.mobil.se/nyheter/note-7-utredning-klar-innan-rsski...

Men ja, dom har antagligen fler än 2 personer på detta. Vill du att dom ska skriva ett utlåtande från alla? Antagligen någon chef/ledare för utredningsgruppen som meddelar presstalesman/ allmänheten..

Ja det skall bli intressant vad deras talesperson meddelar. Friserad sanning eller ej så är alla inblandad tekniker garanterat under duktigt med tystnadsplikt.

Varför frågade du om ja ville se ett utlåtande från alla ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Ännu värre om man hittar och mörkar det vilket är troligt om nyhet stämmer.
Samsung har knappt satt endast två killar på felsöka detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Triton242:

Ja det skall bli intressant vad deras talesperson meddelar. Friserad sanning eller ej så är alla inblandad tekniker garanterat under duktigt med tystnadsplikt.

Varför frågade du om ja ville se ett utlåtande från alla ?

Skickades från m.sweclockers.com

Uppfattade detta som att du på något sätt inte trodde på just dom två personerna i fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Uppfattade detta som att du på något sätt inte trodde på just dom två personerna i fråga.

Aha ok. Nej så menade jag inte. Jag tycker det är konstigt att 2 personer inom tämligen lite tid kan gå ut med information om vad som är fel med tanke på hur lång tid de flera dussin av Samsung teknikerna garanterat haft på detta utan att komma ut med något.
Antingen är dessa två killar bara sugen på media eller så undrar jag vad Samsung håller på med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Finns kinatelefoner som verkar vara ungefär det du beskriver, tex denna (Oukitel K10000):
http://www.gearbest.com/cell-phones/pp_204428.html

Shit vad jag hade köpt en, om den hade:
varit lite mindre. (runt 5.2" sen kan jag inte manövrera telefonen med en hand. Jag når inte från ena ändan till andra med tummen, när jag håller i den.)
haft lite högre upplösning. (runt 300 ppi, får nog anses som minimum i dag.)
haft lite mer intern lagring.
haft lite snabbare CPU.
haft lite mer RAM.

Den är förstås skitful, men det är å andra sidan alla andra telefoner med, så det kan ju kvitta. Ett vettigt fodral, så far den inte illa, och blir neutralt enfärgad åtminstone.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Samsung vet nog

Skrivet av Triton242:

Aha ok. Nej så menade jag inte. Jag tycker det är konstigt att 2 personer inom tämligen lite tid kan gå ut med information om vad som är fel med tanke på hur lång tid de flera dussin av Samsung teknikerna garanterat haft på detta utan att komma ut med något.
Antingen är dessa två killar bara sugen på media eller så undrar jag vad Samsung håller på med.

Skickades från m.sweclockers.com

Att Samsung själva SÄGER att de inte hittat felet är ju inte samma sak som att de ännu inte lyckats hitta felet. Tydligen ska de presentera en utredning om vad felet beror på innan december månads utgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chyoli:

Att Samsung själva SÄGER att de inte hittat felet är ju inte samma sak som att de ännu inte lyckats hitta felet. Tydligen ska de presentera en utredning om vad felet beror på innan december månads utgång.

Klart de vet.
De håller bara på och kokar en soppa med bullshit de skall leverera till pressen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Aha ok. Nej så menade jag inte. Jag tycker det är konstigt att 2 personer inom tämligen lite tid kan gå ut med information om vad som är fel med tanke på hur lång tid de flera dussin av Samsung teknikerna garanterat haft på detta utan att komma ut med något.
Antingen är dessa två killar bara sugen på media eller så undrar jag vad Samsung håller på med.

Skickades från m.sweclockers.com

Samsung har antingen;

* ingen koll på vad de håller på med (oroande som kund)

eller så

* ljuger de alla kunder, media och leverantörer rakt upp i ansiktet utan att blinka (också oroande, men kanske det troligaste alternativet)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

jag tror dem bara inte vill erkänna att de va designfel.. haha jag hade själv förnekat de om jag vore dem

tur att min s7 edge inte lider av detta problem

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A