Notepad++ filer sparas som PDF, varför?

Permalänk

Notepad++ filer sparas som PDF, varför?

Hej alla!

Fråga 1:Jag är nybörjare inom Javaprogrammering. Som texteditor har jag börjat med notepad++. När jag sedan ska spara ner filen döper jag den till klassnamnet (Hej.java) och sen som Tex file(*.tex). Filen sparar jag sedan ner i min Javamapp. Där blir filen en PDF-fil som heter endast Hej. När jag försöker öppna mappen står det att filen är skadad.

Fråga 2:Jag började med eclipse som texteditor men förstår inte hur jag spar ner filen i min Javamapp så jag kan köra den i Kommandotolken?

Finns det någon snäll själ som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Vilket OS kör du och ser du efternamnet på filen?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
99:e percentilen

Börja med att ställa in så att Windows visar hela filnamn (exempel.txt) och inte bara delen före filnamnstillägget (exempel).

Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med "och sen som Tex file(*.tex)". Dina Java-filer ska heta Klassnamn.java.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

@OldComputer: Jag använder mig av Windows 10 pro. Vilket efternamn? hehe

Permalänk
Skrivet av datakjelle:

@OldComputer: Jag använder mig av Windows 10 pro. Vilket efternamn? hehe

filändelsen, t.ex. .jpg .java .pdf

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

@gaminggirl: När jag sparar ner filen i Notepaden så döper jag den till klassnamn.java (Hej.Java) och sen i filformatet TeX file (*.tex) hört att jag ska spara i det filformatet. Sen när jag ska kolla filen i mappen står det bara "Hej" och sen en pdf symbol och typ Adobe Acrobat Document..

Permalänk
Skrivet av datakjelle:

@gaminggirl: När jag sparar ner filen i Notepaden så döper jag den till klassnamn.java (Hej.Java) och sen i filformatet TeX file (*.tex) hört att jag ska spara i det filformatet. Sen när jag ska kolla filen i mappen står det bara "Hej" och sen en pdf symbol och typ Adobe Acrobat Document..

TeX ska du inte använda för java, den filändelsen har man för LaTeX-filer. Men det folk säger är att du ska ställa om din utforskare så den visar filändelser så vi vet om din fil heter hej.java eller något annat.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

@gaminggirl: Nu har jag lagt till så att den visar filändelserna. Filen heter Hej.java. Jag sparade om den i filformatet Java source file (*.java) ?? men det är fortfarande en PDF symbol och filen går fortfarande inte att öppna..

Permalänk

Laddade ner JDK java Oracle idag. Kan det vara att den inte har laddats ner rätt?

Permalänk
Skrivet av datakjelle:

Laddade ner JDK java Oracle idag. Kan det vara att den inte har laddats ner rätt?

Säkert inte ett problem med din jdk, bara lite inställningsproblem tror jag. Att du inte kan kompilera på andra platser än i javamappen är ett typiskt problem med miljövariabler, att du inte kan öppna din java-fil genom att dubbelklicka på den låter som att .java felaktigt är satt att öppnas med en pdf-läsare. Däremot minns jag inte hur man ändrar miljövariablerna så jag lämnar över det till någon annan som kan...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

@gaminggirl: Jag har gått in på systemegenskaper avancerad, miljövariabler, Path och sen kopierat in sökvägen till min Javamapp. .........Desktop\Java\bin. Hur gör jag om så att den inte ska öppna i PDF-fil? Vilket filformat ska jag spara min notepadfil i?

Permalänk

Nu har jag tryckt på filen och valt att öppna den med ett annat program. Men vilket program ska jag öppna Notepad++ filerna i för att kunna kompilera dom i kommandotolken? Någon som vet?

Permalänk
Skrivet av datakjelle:

Nu har jag tryckt på filen och valt att öppna den med ett annat program. Men vilket program ska jag öppna Notepad++ filerna i för att kunna kompilera dom i kommandotolken? Någon som vet?

För att kompilera filen i komandotolken öppnar du kommandotolken och flyttar dig till den mapp din java-fil finns i och skriver "javac hej.java" (om filen heter hej.java). Då kommer en fil som heter hej.class att skapas. Den kör du med "java hej". Eller om dukör Eclipse som du gjorde först så tryck bara på den lilla pilen för att kompilera och köra koden. Programmet du vill öppna .java-filer med är det program du vill kunna ändra i dem med så t.ex Notepad++ eller Eclipse.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

@gaminggirl: Åh tack för bra och snabbt svar! Men varför håller man på med notepaden och kommandotolken om båda finns i eclipse? Någon sa att det kan vara bra att börja med notepaden och kommandotolken för att man lär sig från grunden? Har du någon erfarenhet från det?

Permalänk
Skrivet av datakjelle:

@gaminggirl: Åh tack för bra och snabbt svar! Men varför håller man på med notepaden och kommandotolken om båda finns i eclipse? Någon sa att det kan vara bra att börja med notepaden och kommandotolken för att man lär sig från grunden? Har du någon erfarenhet från det?

När man börjar lära sig programmering är det bra att göra det så att man vet vad program som Eclipse egentligen gör. Det ger förståelse för vilka steg man måste ta och gör att du kan utföra det även utan Eclipse. Jag som lärt mig programmering på högskolan fick inte lov att änvända Eclipse förrän jag gick andra året.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

@datakjelle: Anledningen är att en ren texteditor inte pekar på din kod på samma sätt som ett program specifikt avsedd för kodning gör. Det som är bra med ett program som hanterar kod är att det ofta kan hjälpa dig på ett lat-sätt att skapa koden. Vilket är både en för- och en nackdel. Fördelen är att du oftast inte behöver skriva massa standard-info som du oftast behöver varje gång samt automatisk ifyllnad där vanliga uttryck och kommandon automatiskt fylls i.

Nackdelen är att du på så vis inte lär dig fullt ut och att du inte kan klara av att utföra det i ett annat program. Dom bättre texteditorerna har ofta möjlighet att markera regler i texten, som exempelvis att vissa syntaxer, textsträngar och variabler kan markeras med olika färger för att göra det lättare att läsa. Däremot kollar dom inte om det är en giltig kod vilket ett renodlat programmeringsprogram kan se redan innan kompileringen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon