Stämma Sony - Föråldrad platta

Permalänk
Inaktiv

Stämma Sony - Föråldrad platta

Hej,
Jag har en Sony Xperia Tablet S, köpte den 2012, bara 4 år sen. Jag använder den enbart som en e-book reader, dvs ett par gånger om året på semester, eller då jag måste läsa en tråkig pdf

Hur som helst så har den i princip aldrig fått någon uppdatering, kör Android 4.0.2 - Har inte varit några större problem, de flesta apparna fungerar.

Dock så har ett par root certifikat gått ut nu rätt nyligen, och jag är helt fucked. Inte tusan tänker jag köpa en ny platta, den fungerar ju bra som det är, bara för att Sony inte vill släppa en Androiduppdatering.

Vad ska jag göra? Borde man inte kunna få ha en pryl i 4 år ens innan den blir värdelös?

Permalänk
Medlem

Du kan inte roota plattan och blåsa in någon custom-rom?
Tyvärr verkar livet på plattor vara ganska kort.

Permalänk
Entusiast

Stäng av Wi-Fi och använd den exklusivt offline som just E-boksläsare då - Problem solved?
Helt offline så kan du använda plattan tills hårdvaran går sönder.

Inte för att jag gillar många tillverkares attityd till mjukvaru-uppdateringar men det enda man kan göra åt det är ju tyvärr att köpa telefoner/surfplattor från Google/Apple för längst hållbarhet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Vilka grejer är de som inte funkar? mail? Testat att rensa cache och data m.m. och logga in igen?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag köpte min Ipad 2 när den släpptes och är lite sugen på att köpa en ny nu när den inte hänger med längre men nu när du säger det så kanske jag ska stämma Apple istället.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ferrat:

Vilka grejer är de som inte funkar? mail? Testat att rensa cache och data m.m. och logga in igen?

TS tänker på det faktum att enheter med äldre versioner av Android per definition inte är helt säkra online.
Inte att den inte fungerar som så.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@henkiii:

Jag köpte Ipad mini 1st gen när den kom och har använt den i princip varje dag sedan dess, nu fick den dock inte senaste iOS men annars är den precis som ny så jag vet inte om jag kan hålla med!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uzanar:

Stäng av Wi-Fi och använd den exklusivt offline som just E-boksläsare då - Problem solved?
Helt offline så kan du använda plattan tills hårdvaran går sönder.

Ja det är ju lite så jag använder den, men det är ju inte helt trivialt att få in NYTT material om man stänger av Wi-Fi. Dvs om jag köper en ny bok från adlibris, då kan jag inte helt lätt få in den då jag måste använda WiFi och jag har inte längre ett giltigt root cert. /

Skrivet av Uzanar:

Inte för att jag gillar många tillverkares attityd till mjukvaru-uppdateringar men det enda man kan göra åt det är ju tyvärr att köpa telefoner/surfplattor från Google/Apple för längst hållbarhet.

Att köpa en ipad hade faktiskt inte varit några problem, hade en ipad som tyvärr blev stulen på semestern. att köpa Android var ett stort misstag.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av studiox_swe:

Att köpa en ipad hade faktiskt inte varit några problem, hade en ipad som tyvärr blev stulen på semestern. att köpa Android var ett stort misstag.

Man får vad man betalar för och det gäller mjukvaru-uppdateringar också, det är inte helt billigt att underhålla äldre enheter med mjukvara.

Det är därför begagnade telefoner/surfplattor kanske inte är så prisvärda egentligen.
Själv har jag ju en OnePlus 3 så jag vet med mig att den förmodligen inte kommer få Android 8 med tanke på OnePlus historia men det visste jag om när jag köpte telefonen och jag tänker därför sälja den när den tiden kommer.

Antingen kan man göra så eller så köper man till exempel en iPhone 7 och får uppdateringar i typ 5 år men då har man ju verkligen betalat för det också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Koppla in i datorn och kör drag and drop?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brallor:

Jag köpte Ipad mini 1st gen när den kom och har använt den i princip varje dag sedan dess, nu fick den dock inte senaste iOS men annars är den precis som ny så jag vet inte om jag kan hålla med!

Jag har faktiskt haft med mig min Iphone 3G de senaste åren på semestern då den klarar av det mesta (förutom senaste appar) och det har gått superbra, den är ändå 8 år gammal nu, dvs dubbelt så gammal som in Android junket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uzanar:

Man får vad man betalar för och det gäller mjukvaruuppdsteringar också, det är inte helt billigt att underhålla äldre enheter med mjukvara.

Det där är inte sant när det gäller Android då du kan köpa den dyraste surfplattan på jorden yta och ändå inte få några uppdateringar. Inte ens nya root certifikat, som i princip gör enheten superosäker utan har man visst rätt till

Permalänk
Avstängd
Skrivet av studiox_swe:

Hej,
Jag har en Sony Xperia Tablet S, köpte den 2012, bara 4 år sen. Jag använder den enbart som en e-book reader, dvs ett par gånger om året på semester, eller då jag måste läsa en tråkig pdf

Hur som helst så har den i princip aldrig fått någon uppdatering, kör Android 4.0.2 - Har inte varit några större problem, de flesta apparna fungerar.

Dock så har ett par root certifikat gått ut nu rätt nyligen, och jag är helt fucked. Inte tusan tänker jag köpa en ny platta, den fungerar ju bra som det är, bara för att Sony inte vill släppa en Androiduppdatering.

Vad ska jag göra? Borde man inte kunna få ha en pryl i 4 år ens innan den blir värdelös?

Det är nog dags att vi kunder..köpare kräver mera av dom som säljer.Köp inte produkter som är utan feedback när du rundar butikens utgång. Köp och släng drabbar våra barn glöm inte det.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallor:

@henkiii:

Jag köpte Ipad mini 1st gen när den kom och har använt den i princip varje dag sedan dess, nu fick den dock inte senaste iOS men annars är den precis som ny så jag vet inte om jag kan hålla med!

Mmhhmmmm... aaappppleeee

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av S-OD:

Det är nog dags att vi kunder..köpare kräver mera av dom som säljer.Köp inte produkter som är utan feedback när du rundar butikens utgång. Köp och släng drabbar våra barn glöm inte det.

Kan du låna mig din kristallkula? Den verkar ju veta vilka produkter man inte ska köpa då de eventuellt fyra år senare ska få problem???

Snacka om missriktad kritik, här försöker jag behålla min surfplatta, dvs inte köpa en ny som drabbar min grabb och så får man ett slag mitt i magen, tack!

Permalänk
Avstängd

@studiox_swe: Det var ingen kritik mot dig. Sorry om du uppfattade det så.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

Vår iPad 2 är seg som sirap och blir bara segare och segare för varje uppdatering, trots att jag gjort fabriksåterställning.
Går knappt att använda idag till youtube eller surf. Barnkanalen appen till barnen är det bara att glömma.
Ni upplever inte alls samma sak alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag kör fortfarande med en Asus transformer nånting ifrån 2011, funkar riktigt bra. Du har inte provat att koppla in den i Sony companion på datorn och leta efter uppdateringar där?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Det ska ha släppts Android 4.1.1 till den, kolla om det finns något verktyg så du kan koppla in plattan till din dator och uppdatera.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkelimokk:

Vår iPad 2 är seg som sirap och blir bara segare och segare för varje uppdatering, trots att jag gjort fabriksåterställning.
Går knappt att använda idag till youtube eller surf. Barnkanalen appen till barnen är det bara att glömma.
Ni upplever inte alls samma sak alltså?

Jo, det går inte att surfa längre på vissa sidor ens. Hänger sig då.
Förut kunde man ha 10 flikar uppe och den behövde inte ens ladda om sidan.

Permalänk
Medlem

Samma här, upplever min Nexus 2013 känns ljusår bort när man går runt och petar på nyare plattor i butiker idag.
Den är dock inte utdaterad än, men stor besvikelse på att de inte kom något officiellt stöd för Marshmallow till den.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv

Sony är ju rätt välkända vad gäller hur dåliga de är att supporta sina produkter. Personligen försöker jag undivka dom så gott det går.

Samtidigt, det är en gammal produkt som halkar efter rejält när nyare produkter kom. Själv hade jag en ZTE Light som körde ARM v6 som var snudd på oanvändbar tidigt. ARM v7 var ett rätt stort steg förstås.

Inte ens Nexus 7 som är någorlunda jämngammal hänger med speciellt bra i dagsläget. Min morsa fick ta över min för 1-2 år sedan när jag skaffade min nuvarande Lenovo A10-70 och hon har på senare tid börjat leta efter något nyare då den inte hänger med längre. Och då har hon även provat med en systemåterställning med den utan lyckat resultat. @bärblockaren har den nyare modellen och även där verkar de ha halkat efter rätt rejält. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Hej,
Jag har en Sony Xperia Tablet S, köpte den 2012, bara 4 år sen. Jag använder den enbart som en e-book reader, dvs ett par gånger om året på semester, eller då jag måste läsa en tråkig pdf

Hur som helst så har den i princip aldrig fått någon uppdatering, kör Android 4.0.2 - Har inte varit några större problem, de flesta apparna fungerar.

Dock så har ett par root certifikat gått ut nu rätt nyligen, och jag är helt fucked. Inte tusan tänker jag köpa en ny platta, den fungerar ju bra som det är, bara för att Sony inte vill släppa en Androiduppdatering.

Vad ska jag göra? Borde man inte kunna få ha en pryl i 4 år ens innan den blir värdelös?

''Bara 4 år''?

4år är länge för dagens elektronik, de flesta köper ny telefon var annat år... Köper man en high end telefon/surfplatta kan man räkna med 2 år updates, inte mer och det anser jag helt normalt även om det kan tyckas lite snålt, men så är det. Tror du verkligen att Sony skulle släppa uppdateringar till 4 år gamla enheter? Nej, och det kan man inte heller förvänta sig.

Android 5 tycker jag den borde kunna fått dock, var ju ett tag sedan det kom ut...

Du får väl köpa en kina-platta eller roota din nuvarande.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker tillverkare borde tvingas att uppgradera hårdvarorna längre, att ens surfplatta börjar bli utdaterad efter 4 år är nämligen fullt värd att betala det dubbla för vid inköp eller?

Det kostar nämligen skjortan att underhålla gamla prylar och någonstans måste pengarna tas ifrån, men troligen börjar väl utvecklingen att stagnera snart och då kan de hålla längre. Liksom har ens mobil/surfplatta android 4 som TS så går väl det mesta att göra än på den?

*edit*

Jag kollade upp min gamla surfplatta det var en Sony Xperia Tablet S det med. Den har jag kasserat, ej fullhd slö processor etc. Köpte en ny huwaie förra året, skillnaden är som dag och natt mellan dem. Min telefon som jag köpte samtidigt är också utbytt av samma anledning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kokkelimokk:

Vår iPad 2 är seg som sirap och blir bara segare och segare för varje uppdatering, trots att jag gjort fabriksåterställning.
Går knappt att använda idag till youtube eller surf. Barnkanalen appen till barnen är det bara att glömma.
Ni upplever inte alls samma sak alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är det inte om sidorna har blivit mer bloatade och innehåller mer skit som kräver mer prestanda från maskinen som visar informationen? Lösningen på problemet, köp nytt och alla miljövänner jublar.
Fast samtidigt om allt bloatas ner, så vill många kunder ha den nya designen.

Permalänk
Medlem

Google är väl det enda som gett klara besked på hur länge eventuell support varar på Chromebooks. Men det handlar ALLTID om hårdvaran lanserades, inte när den var tillgänglig, när du köpte den på REA, etc. https://support.google.com/chrome/a/answer/6220366?hl=en

Att Sony och andra hellre fokuserar på att lösa buggarna i nya produkter än att fixa till sina gamla är inget nytt. De är ökända för det, med ev udantag av deras top-of-the-line modeller kan få uppdateringar de första månaderna-halvår om man har tur.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DozeN:

''Bara 4 år''?

4år är länge för dagens elektronik, de flesta köper ny telefon var annat år...

Köper du en ny bil var 4:e år? (om du har körkort), eller ny TV var 4:e år? eller ny micro var fjärde år? Saken är den att Sony alltså inte släppte en ENDA uppdatering, dvs inte ens efter 1:a året, inte heller 2:a, eller 3:dje eller 4:de.

Hur länge tycker du man ska få uppdateringar då? Efter 10 dagar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jimi84:

Google är väl det enda som gett klara besked på hur länge eventuell support varar på Chromebooks.

En chromebook är väl ändå en "dator" och inte speciellt relevant i mitt fall? Eller du vet mer kanske?

Permalänk
Medlem

Köp en Nexus platta ifall du är OCD vad gäller uppdateringar. När jag hade min Nexus 7 så fick jag uppdateringar typ 2 ggr i veckan så man blev less nästan och tror man kunde gå från typ Jellybean 4.2.x till typ 6.0.1. Nu har man en Huawei platta sedan ett halvår kanske och fick faktiskt första uppdateringen (säkerhets & stabilisationsförbättringar) nu igår!

Blev lite en shock dehär flyttet, får nog bli Nexus igen nästa gång även om man tyckte det kom lite fööör mycket uppdateringar, i efterhand så börjar man uppskatta det. Är lite skrämmande att olika företag har så olika syn vad gäller prioritet av buggfixar, säkerhetsuppdateringar osv

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

En chromebook är väl ändå en "dator" och inte speciellt relevant i mitt fall? Eller du vet mer kanske?

Har du ens försökt att uppdatera den? Det finns 4.1.1 här: https://www.sony.se/support/sv/product/SGPT121E1_S

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021