Razer DeathAdder Chroma - är det världens bästa mus?

Permalänk
Medlem

Razer DeathAdder Chroma - är det världens bästa mus?

Hej!

Jag har haft min Corsair M65 (ej RGB utan den första versionen) i ett par år nu och varit helt nöjd med den - fram tills igår. Igår fick jag låna min kompis nyinköpta Razer Deathadder Chroma and my mind was blown. Precisionen, jämfört mot min M65, var superb och musen flöt på så mycket bättre än något jag någonsin testat. Varenda rörelse registrerad i en sådan exakthet att när jag sedan spelade vidare med min egna mus så kändes det.. fel. Som om jag var tvungen att anpassa mig till musens rörelser och inte tvärtom.

Är Deathadder Chroma verkligen så bra? Varför känns den så mycket bättre än min M65? Finns det några andra möss som har en så liknande precision och känsla eller är detta världens bästa mus när det gäller precision (d.v.s. om vi struntar i passform)? Jag trodde jag hade världens bästa mus (IMHO) när jag köpte min M65 fram tills igår men nu känns det som om jag missat något när jag satt och valde möss.

Deathadder -> DeathAdder
Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hej!

Jag har haft min Corsair M65 (ej RGB utan den första versionen) i ett par år nu och varit helt nöjd med den - fram tills igår. Igår fick jag låna min kompis nyinköpta Razer Deathadder Chroma and my mind was blown. Precisionen, jämfört mot min M65, var superb och musen flöt på så mycket bättre än något jag någonsin testat. Varenda rörelse registrerad i en sådan exakthet att när jag sedan spelade vidare med min egna mus så kändes det.. fel. Som om jag var tvungen att anpassa mig till musens rörelser och inte tvärtom.

Är Deathadder Chroma verkligen så bra? Varför känns den så mycket bättre än min M65? Finns det några andra möss som har en så liknande precision och känsla eller är detta världens bästa mus när det gäller precision (d.v.s. om vi struntar i passform)? Jag trodde jag hade världens bästa mus (IMHO) när jag köpte min M65 fram tills igår men nu känns det som om jag missat något när jag satt och valde möss.

Har kört Deathadder sen -07 och har testat massa olika modeller men sitter nu på en Deathadder Chroma så ja i min värld är det världens bästa för ingen annan passar mig iallafall.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har ägt Deathadder sen jag slutade använda min Logitech PS2 för många många år sedan, köpt nya då jag känt att dom börjar bli för äckliga, aldrig haft en Deathadder som strulat/gått sönder som många verkar ha erfarenhet av. Köpte en Deathadder Elite häromveckan som är identisk + 2 knappar vid scrollknappen, helt underbar passform!

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

Har ägt Deathadder sen jag slutade använda min Logitech PS2 för många många år sedan, köpt nya då jag känt att dom börjar bli för äckliga, aldrig haft en Deathadder som strulat/gått sönder som många verkar ha erfarenhet av. Köpte en Deathadder Elite häromveckan som är identisk + 2 knappar vid scrollknappen, helt underbar passform!

Har bytt mina deathadders av exakt samma anledning, snuskiga och slitna upptill, har testat andra modeller från logitech och corsair men har alltid blivit att köpa en ny deathadder, min deathadder chroma har nyss fyllt 2 år iallafall och hade nyligen en naga hemma för testning men den åkte ut illa kvickt för den låg inte bra i handen

Hur är deathadder elite? har sneglat på den men tycker den är för dyr just nu.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@Oliver91: Elite känns som några mm större....annars identisk. Är du inte i behov av 2 nya knappar på musen till något spel så fortsätt köpa Chroma!

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

@Oliver91: Elite känns som några mm större....annars identisk. Är du inte i behov av 2 nya knappar på musen till något spel så fortsätt köpa Chroma!

Mer knappar skulle inte varit fel, försökte mig på nagan men fick kramp i tummen... kanske blir en elite snart ändå

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Sensorn i den är gudalik och den har en trevlig design. Det jag ogillar med den är att scrollhjulet inte har särskilt stort motstånd och att jag inte riktigt greppar den bekvämt. Tidigare möss jag använt har b.la varit Roccats Kone XTD (överprisat blinkande skräp) och Logitechs MX518/G400/G400s. Personligen tycker jag att G400an var den bästa musen jag någonsin ägt men den började tyvärr glappa efter 3 års användning.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om Synapse 2.0 då? Var ju ett jäkla liv angående deras "spionering" för några år sedan. Ursäkta eventuell off topic, men om man vill ställa in nånting på musen som diskuteras så måste man ju använda Synapse 2.0.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

@Behind900: Finns det verkligen folk som använder scrollknappen i spel? Usch, binda knappar till specifika vapen istället. Eller menar du allmänt scrolla i Windows? Det spelar ju mindre roll, något jag ej märkt.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem

Corsair M65:

  • 8200 dpi

  • laser sensor

  • 30G acceleration

DeathAdder Chroma:

  • 10000 dpi

  • optisk sensor

  • 50G acceleration

Kan skillnaden jag känner av vara p.g.a. att Chroma's sensor är optisk medan M65 har en laser sensor? Eller är sensorn i DeathAdder Chroma så pass mycket bättre, även jämfört mot andra optiska sensorer i andra möss i toppklassen? Är det någon speciell sensor DeathAdder Chroma har eller är det en Razer-tillverkad?

EDIT: Hittade det - sensorn i DeathAdder Chroma är en Avago S3989. Källa:

http://www.bit-tech.net/hardware/peripherals/2015/03/05/razer...

Finns det någon bättre sensor i dagsläget eller är detta så top-notch som man kan få det?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Corsair M65:

  • 8200 dpi

  • laser sensor

  • 30G acceleration

DeathAdder Chroma:

  • 10000 dpi

  • optisk sensor

  • 50G acceleration

Kan skillnaden jag känner av vara p.g.a. att Chroma's sensor är optisk medan M65 har en laser sensor? Eller är sensorn i DeathAdder Chroma så pass mycket bättre, även jämfört mot andra optiska sensorer i andra möss i toppklassen? Är det någon speciell sensor DeathAdder Chroma har eller är det en Razer-tillverkad?

EDIT: Hittade det - sensorn i DeathAdder Chroma är en Avago S3989. Källa:

http://www.bit-tech.net/hardware/peripherals/2015/03/05/razer...

Finns det någon bättre sensor i dagsläget eller är detta så top-notch som man kan få det?

Du trodde du hade världens bästa mus i M65?
Den har en av dom SÄMSTA moderna sensorna på marknaden, så ja knappast så konstigt.

3989 är Razers "egna" som är bland dom bättre ja.
PMW3366 är dock bättre på alla punkter om man ska gå tekniskt in på det.
3366 är logitechs custom version av generic 3360 sensorn som är den bästa bas sensorn i nuläget och som dom flesta försöker använda idag.

3366 är i Logitechs flesta vettiga möss ex G502, G403, G Pro, G900.
Nya Deathadder Elite har även en custom utvecklad version av 3360 som dom kallar för 3389.
3360 används i många möss idag även custom made möss som Nixeus Revel, DM1 Pro S, Finalmouse etc.
Och är sensorn som alla som sagt använder idag som lanserar en spelmus då den är så nära flawless man kan komma.
Sen kan tillverkare utvecklade vidare på den som ex Logitech gjort (dom var först med 3366 på marknaden och dom som ledat utvecklingen av sensorn hela tiden)

Så nej det är absolut inget speciellt med Razer, det är att du har en av dom sämsta mössen på marknaden för spel.
Som dessutom var plågad av massa annat skit som skipping osv (detta var nog RGB versionen dock)
Sen skulle jag aldrig använda razer idag för jag hatar synapse, vill inte ha mus software installerat på min dator heller. Gör mina profiler sen slänger jag ut skiten.

Permalänk
Medlem

Hade en Deathadder innan, 4-5 år gammal, som blev utsliten.. köpte en Mionix Naos 7000 på Inets rea i våras mest för att testa.. men jag har behållt den sen dess! Ligger riktigt bra i handen för mig som kör palmgrip och har hyfsat stora händer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Satt med en DeathAdder 3.5G ett bra tag, sedan blev scrollen lite konstig vilket ska vara ett vanligare problem. Jag har nu en DeathAdder Chroma och jag älskar den.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Uniko:

Satt med en DeathAdder 3.5G ett bra tag, sedan blev scrollen lite konstig vilket ska vara ett vanligare problem. Jag har nu en DeathAdder Chroma och jag älskar den.

Om du med konstig menar att scrollklickande tog lite oregelbundet så finns det en väldigt enkel fix för det, förutsatt att garantin har gått ut eller du inte bryr dig om den: https://www.youtube.com/watch?v=eCVvqSpAKQ8

Fick detta problem på min Deathadder efter något år så jag provade skruva isär den enligt videon och nu är den som ny igen. Använde mig av lite elektronikrengöringsspray också.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Efter över 6 år med Deathadder så bytte jag till Chroman, väldigt lik men ändå inte, den är bättre på några detaljer jag inte gillade med den gamla. Sen om det är bästa musen i världen, nja, finns säkerligen någon bättre. Men för det priset? Tveksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Om du med konstig menar att scrollklickande tog lite oregelbundet så finns det en väldigt enkel fix för det, förutsatt att garantin har gått ut eller du inte bryr dig om den: https://www.youtube.com/watch?v=eCVvqSpAKQ8

Fick detta problem på min Deathadder efter något år så jag provade skruva isär den enligt videon och nu är den som ny igen. Använde mig av lite elektronikrengöringsspray också.

Det var när jag scrollade sidor på internet exempelvis, en scroll kunde ibland gå ner, ibland upp. Jag slutade använda scroll för vapenswitch osv pga det och nu unbindar jag alltid den funktionen av vana. Brukade bända på något och då funkade det ett tag. Nu har jag Chroma sedan en tid tillbaka så en fix behövs inte för min del iallafall.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Tycker inte att det går att säga att någon mus är bäst, det är så personligt med möss. Vi gillar olika former, storlekar, vikt, material osv. Formen på DA passade inte mig t.ex, var lite för stor och klumpig (lite väl hög på mitten) för mitt fingertip grepp så började också klicka i misstag, annars verkade den ok.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

@Icte: så du trodde att en tung mus med dålig sensor var världens bästa. Hatten av till corsair och deras marknadsföring är väl allt som går att säga..

Original m65 har också en click delay på 22 ms.

Permalänk
Medlem

@JimmieSan @Gainsgoblin:

Jag har aldrig riktigt varit insatt i världen av möss (förrän nu). Menar självfallet att för mig så kändes M65 som "världens bästa mus" när jag införskaffade den (fick den för ~100 kr) då jag aldrig testat en bättre mus - förrän i förrigår Men DeathAddern är inte för mig - jag gillar sensorn och alla rörelserna men ogillar mjukvaran, dock är väl känslan helt OK och något jag kan vänja mig vid.

@JimmieSan om du skulle kunna rekommendera en mus med en av dessa topp-sensorer men som inte kräver mjukvara för att hålla på och använda den - vilken mus skulle detta vara? Har sneglat på några andra, så som Logitech G Pro och G502 men jag ogillar att vara bunden till mjukvara för att kunna ändra på olika inställningar (hade hellre sett att man kunde ändra i en t.ex. .dot file eller något liknande men har inte påträffat något liknande än).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag kan enbart spela med Deathadders sedan år tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

Jag kan enbart spela med Deathadders sedan år tillbaka.

Vad är skälet till detta?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

är jag den ända som verkligen inte gillar deathadder chroma musen?

Tycker min rival 300 fungerar bra

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem

Min deathadder har jag inte haft synapse till under alla 4 åren jag haft den. Standardinställningarna var perfekta. Sen är ju frågan om Chroma har högre sens vanligtvis än min 3.5G.

Man är ju dock orolig, min börjar bli sliten. Jag älskar formen men hur är det med det ökända dubbelklick-problemet? Lider Chroma av den till lika stor del som t.ex. 2013/essential eller va de nu heter?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Hade tidigare en SteelSeries Ikari som jag gillade och försökte hålla vid liv genom att lagad lossnande glidpads och dubbelklickande knappar men när scrollhjulet också började registrera fel var det slut och jag köpte en Logitech G500s som jag haft nu i några år och oj va glad jag är för den. Enda jag skulle kunna klaga på är att de gummerade sidorna har tappat lite feeling men jag har också ungar med kladdiga fingrar så vet inte om det är rättvist att lasta musen för det.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

@Behind900: Finns det verkligen folk som använder scrollknappen i spel? Usch, binda knappar till specifika vapen istället. Eller menar du allmänt scrolla i Windows? Det spelar ju mindre roll, något jag ej märkt.

Du får det att verka som något äckligt :). Själv använder jag nästan alla knappar på musen till spel. Har exempelvis MOUSE5 att ducka med och brukar hoppa med MOUSE2 och sen köra sikta med scrollhjulet. Tycker dock att scrollhjulet har ett för lågt motstånd både allmänt och när man klickar.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

@JimmieSan @Blomkungen:

Jag har aldrig riktigt varit insatt i världen av möss (förrän nu). Menar självfallet att för mig så kändes M65 som "världens bästa mus" när jag införskaffade den (fick den för ~100 kr) då jag aldrig testat en bättre mus - förrän i förrigår Men DeathAddern är inte för mig - jag gillar sensorn och alla rörelserna men ogillar mjukvaran, dock är väl känslan helt OK och något jag kan vänja mig vid.

@JimmieSan om du skulle kunna rekommendera en mus med en av dessa topp-sensorer men som inte kräver mjukvara för att hålla på och använda den - vilken mus skulle detta vara? Har sneglat på några andra, så som Logitech G Pro och G502 men jag ogillar att vara bunden till mjukvara för att kunna ändra på olika inställningar (hade hellre sett att man kunde ändra i en t.ex. .dot file eller något liknande men har inte påträffat något liknande än).

Svårt att rekommendera mus då passform är så olika för alla.
G403 är ett säkert kort men ändå är formen inte för alla.
Den har låg vikt 90-100g (en liten vikt som går att ta ur och lägga i), bästa sensorn på marknaden (logitechs custom 3360 aka 3366), bästa clicksen på marknaden (dom använder omron fast mekaniskt uppbygt, går inte beskriva men dom är underbara, och nästan alla håller med som provat dem.

Nackdelarna är mussladden, den är för styv i min mening, vissa bryr sig inte, vissa som jag bryr mig. Men jag är också extremt petig med möss. Jag har satt på en custom mussladd som är typ viktlös som är köpt av en på Overclock.net, har sådana till alla mina möss då jag inte klarar av normala muskablar)
Andra nackdelen är lite random otur, förhoppningsvis har detta blivit bättre enligt folk som köpt, dom hade problem med quality control i början. Scrollhjul som wobblade bland annat och ojämna musknappar.

Detta går att skicka tillbaka men är ändå jobbigt. Jag köpte min G403 vid launch (och G pro) men skickade tillbaka båda för att något var fel på dom. Scrollen på G403 och musknapp på G pro.

Ang mjukvara, jo det är väll inget kul för någon imo.
Jag installerar som sagt, sen ställer in det jag vill ha (jag tar alltid bort alla dpi nivåer förutom 800, samt bindar om DPI knappen till en vanlig knapp) sen slänger jag ut skiten.

Båda mössen är kortare än ex Deathadder.
Vilket är perfekt längd för min personligen, jag vill helst ha möss som är MAX 120mm långa, helst kortare.
Som sagt, möss är svårt att rekommendera då form är personligt.

RocketJumpNinja är en som reviewar möss med rätt bra och enkel genomgång, vill man gå mer på djupet finns det bra reviews på Overclock.net musforumsdel där många kör plotter test osv.

Permalänk
Medlem

@Icte: både g pro och g403 som du borde kika på sparar du alla, inställningar på musen en gång sen finns dom där. G403 är väldigt likt deathadder i form och g Pro är en väldigt liten claw grip mus.

Permalänk
Medlem

Tack för svar allihop, känner att jag har bättre koll på möss nu och ska kika vidare! Blir en DeathAdder ifall jag inte hittar någon mus som passar mig bra då den faktiskt var väldigt bra

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Enligt mig så är det den skönaste. Dom flesta andra är lite för små för mig.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Icte:

Tack för svar allihop, känner att jag har bättre koll på möss nu och ska kika vidare! Blir en DeathAdder ifall jag inte hittar någon mus som passar mig bra då den faktiskt var väldigt bra

Om du gillar formen på deathadder men inte mjukvaran så finns ju Zowie EC1/EC2. Dessa möss har grymma sensorer och är fria från mjukvara.

EC1 är nästan exakt som en deathadder i formen, EC2 är likadan fast mindre åt alla håll.

Här har du en recension på EC2:
https://www.youtube.com/watch?v=ug9ZoNB1UNk