Övervaka en linux server

Permalänk
Medlem

Övervaka en linux server

På en av mina stora servar så kör jag med Linfo som är rätt så trevlig och bra
https://github.com/jrgp/linfo

på den servern kör jag Apache2 med lite inställningar.

Nu är det så att jag har en annan server som inte är lika kraftfull och vill inte köra in Apache2 för jag tycker det är
lite överdrivit för att bara ha den för att köra något webscript för att övervaka servern.

Finns det någon lightversion av webserver på Linux som kan fungera bra att köra Linfo (eller tips på något annat gratis system)

Det finns ju en del att välja på som Nginx, lighttpd, m.fl, men det jag är orolig är att Linfo eller liknande kommer få problem att köra på dessa.

Permalänk
Medlem

Satsa på nginx med php7.0-fpm. linfo är skrivet i php så alla webservrar som kan tolka php kan därför köra linfo. Bara tuta och köra.

Permalänk
Medlem

@aresfour: Lite svårare att sätta upp dock. PHP-FPM bör finetunas tillsammans med Nginx om du vill ha en bra setup, vilket inte är det lättaste för vemsomhelst.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Inaktiv

Varför måste du ha ett GUI på själva servern? Vad är det du vill "övervaka"? Varför inte göra det centralt istället, så behöver du inte ha Apache eller något annat installerat alls.

Permalänk
Medlem

Har löst det genom att installera cacti på min webserver och nu kan jag övervaka alla mina servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

@nTEMiL: Lite svårare att sätta upp dock. PHP-FPM bör finetunas tillsammans med Nginx om du vill ha en bra setup, vilket inte är det lättaste för vemsomhelst.

Det där är ett relativt påstående. Svårare att sätta upp för vem? Det går alldeles utmärkt att följa manualen för nginx och php-fpm för att få en väl fungerande miljö. Nginx är en högprestanda webserver, tvivlar på att OP behöver har en såpass krävande miljö att denne behöver "finetunas".

Permalänk
Medlem

@TheCazz:

Precis det jag skulle rekommendera. Cacti är enkelt att konfigurera och fungerar jätte bra. En del moduler är tyvärr gamla och har ingen support, men så är det.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Inaktiv

Bra att det löste sig @TheCazz med cacti - Om du vill ha något modernare som också är open source skulle jag rekommendera Observium.

Permalänk
Medlem

Testar nu samtidigt Observium och den verkar vara mer "roligare"
Den förstår inte allt den info maskinerna har men det mesta

Det som jag fastnat på är att byta namn på enheterna.
Nu har dom IP nummer som namn och på hemsidan så står det att man ska köra via terminal
php rename_device.php old_device_name new_device_name

Men den säger det går inte tyvärr

Permalänk
Hedersmedlem

För övervakning så rekommenderar jag Xymon, kan vara lite bökigt att komma igång med om man inte är van vid Linux. Det drar väldigt lite och är väldigt kraftfullt.

http://xymon.sourceforge.net/

Vill man inte köra apache så är ju nginx ett bra alternativ.
Skall man ha php så är det php-fpm som gäller.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk

jag skulle säga librenms som är en fork av observium är bättre om du ska köra det stuket.

Det finns annars naemon som tillsammans med thruk är överlägset om man vill köra ren övervakning, däremot så är det en del conf-hack.

Detta är dock det mest vanliga sättet att övervaka services disk/cpu/minne och även kunna få grafer och dylikt vilket kan vara riktigt trevligt.

annars finns icinga2 som är ett liknande system.
munin finns men det är egentligen bara grafer.

Naemon finns det som sagt mycket till och att övervaka mariadb/mysql och dylikt är ingen konst med naemon.

Men cacti är också ett bra val så kör på det du tycker känns lämpligast för ditt bruk.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

jag skulle säga librenms som är en fork av observium är bättre om du ska köra det stuket.

Det finns annars naemon som tillsammans med thruk är överlägset om man vill köra ren övervakning, däremot så är det en del conf-hack.

Detta är dock det mest vanliga sättet att övervaka services disk/cpu/minne och även kunna få grafer och dylikt vilket kan vara riktigt trevligt.

annars finns icinga2 som är ett liknande system.
munin finns men det är egentligen bara grafer.

Naemon finns det som sagt mycket till och att övervaka mariadb/mysql och dylikt är ingen konst med naemon.

Men cacti är också ett bra val så kör på det du tycker känns lämpligast för ditt bruk.

Mmm jag kör både cacti och observium och testa lite

Skickades från m.sweclockers.com