Snabbtelefon med RaspberryPi?

Permalänk
Medlem

Snabbtelefon med RaspberryPi?

Hej!

Jag sitter och funderar på hur jag ska få till en smidig lösning för att kommunicera mellan våningarna i vår villa (2 våningar + källare)
Datorrummet är nere i källaren och i dagsläget så skriks det i trappan vilket jag knappt hör när jag inte har headset på och absolut inte om jag har det på

En tanke som slog mig var att använda t.ex. mumble eller teamspeak på 2 eller 3 st raspberrys så att om någon går fram till en mic placerad på någon utav våningarna så hör jag det via högtalare i datorummet och kan aktivera en mic så jag kan svara.
Skulle ju såklart kunna vara inne på en sådan kanal på datorn för att höra det i headsetet men tänker att det kanske blir krångel att va inne på 2 rum samtidigt / använda 2 olika program samtidigt om jag spelar med någon på TS t.ex.

Kommer dra nätverk i hela huset + wifi så tänker att det bästa är att utnyttja lokala nätverket än att köra lowtech och gå på de gamla snabbtelefonerna (kanske inte ens går att köpa längre?)

Har ni tips och idéer hur det kan lösas på annat sätt så lyssnar jag gärna!

Hejsvejs!

Visa signatur

Chassi : Fractal Design Define Mini | Cpu : I5 2500k quad | Cpu kylare : Antec KÜHLER H2O 620 | MB : ASUS P8H67-M LE B3 | Ram : 4x2 GB Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9 | GFX : XFX Radeon 6950 | HDD1 : Crucial m4 SSD 2.5" 64GB | HDD2 : Samsung spinpoint 500 GB | Ljudkort : Soundblaster X-Fi Xtreme

Permalänk
Medlem
Skrivet av neozed:

Hej!

Jag sitter och funderar på hur jag ska få till en smidig lösning för att kommunicera mellan våningarna i vår villa (2 våningar + källare)
Datorrummet är nere i källaren och i dagsläget så skriks det i trappan vilket jag knappt hör när jag inte har headset på och absolut inte om jag har det på

En tanke som slog mig var att använda t.ex. mumble eller teamspeak på 2 eller 3 st raspberrys så att om någon går fram till en mic placerad på någon utav våningarna så hör jag det via högtalare i datorummet och kan aktivera en mic så jag kan svara.
Skulle ju såklart kunna vara inne på en sådan kanal på datorn för att höra det i headsetet men tänker att det kanske blir krångel att va inne på 2 rum samtidigt / använda 2 olika program samtidigt om jag spelar med någon på TS t.ex.

Kommer dra nätverk i hela huset + wifi så tänker att det bästa är att utnyttja lokala nätverket än att köra lowtech och gå på de gamla snabbtelefonerna (kanske inte ens går att köpa längre?)

Har ni tips och idéer hur det kan lösas på annat sätt så lyssnar jag gärna!

Hejsvejs!

Kanske finns nåt alternativ här
http://www.toysrus.com/products/walkie-talkies.jsp

Å andra sidan tycker jag att din idé låter rätt intressant. Borde det inte finnas så man kan köpa mottagare till dem separat? Då borde man ju kunna koppla in det i datorn/separata högtalare utan större problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem

Det jag funderar på är vad det egentligen är som ska lösas. Då jag själv tycker att lösningen du har funderat på låter väldigt... konstig.

Varför duger det inte med t.ex. Facebook, whatsapp, discord och bara skriva ett meddelande? Det går ju att nå via dator och telefon. Så man kan svara båda vid datorn, eller på toan, eller på Ica eller vart man nu än är.

Facebook går att ringa med, som telefon. Whatsapp stödjer röst meddelanden. Och discord har ju rum som man kan hoppa in i när någon vill något. Vilket är ungefär hur jag kör idag.
Ibland skriver jag på FB istället för att leta reda på personen jag vill prata med i huset om det bara är något enkelt.

Men ja, annars är FlygarStenen's idé en smart lösningn. Bara tuta och köra nästan. Beroende på hur bra mottagning man har mellan dessa rum.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Annars finns det väl fortfarande snabbtelefoner som kopplas in i vägguttag: http://www.franzens.se/produkte/snabbtel/hic1502.htm

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@MatteN:

Kollar man på franzens startsida så står det att dom slutat med snabbtelefoner och börjat med headsets istället.
Synd för såg perfekt ut när det använde elnätet

Visa signatur

Chassi : Fractal Design Define Mini | Cpu : I5 2500k quad | Cpu kylare : Antec KÜHLER H2O 620 | MB : ASUS P8H67-M LE B3 | Ram : 4x2 GB Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9 | GFX : XFX Radeon 6950 | HDD1 : Crucial m4 SSD 2.5" 64GB | HDD2 : Samsung spinpoint 500 GB | Ljudkort : Soundblaster X-Fi Xtreme

Permalänk
Medlem

Problemet med ditt förslag är att de andra familjemedlemmarna antingen är för små för att skriva eller har en benägenhet att lägga telefonen på ställen som sen glöms bort

Vill de då skriva nåt så måste de först hitta telefonen.
Därför jag tänker mig att det vore smidigt med något som sitter fast på en och samma plats och som då gör att jag hör det när jag spelar.

En walkietalkie skulle kanske funka men då gäller det att jag hör den signalen även om det flyger bomber och skottsalvor runt öronen

En ny idé jag kom på dock är ju om man köper 2 st budget surfplattor och monterar fast dem, där finns ju färdigt med högtalare och mic! sen bara att välja ett passande program och micen mutad och när någon vill något så unmutar dem/trycker på ljudsignal
Sparar mycket tid också!

Skrivet av Elghinnarisa:

Det jag funderar på är vad det egentligen är som ska lösas. Då jag själv tycker att lösningen du har funderat på låter väldigt... konstig.

Varför duger det inte med t.ex. Facebook, whatsapp, discord och bara skriva ett meddelande? Det går ju att nå via dator och telefon. Så man kan svara båda vid datorn, eller på toan, eller på Ica eller vart man nu än är.

Facebook går att ringa med, som telefon. Whatsapp stödjer röst meddelanden. Och discord har ju rum som man kan hoppa in i när någon vill något. Vilket är ungefär hur jag kör idag.
Ibland skriver jag på FB istället för att leta reda på personen jag vill prata med i huset om det bara är något enkelt.

Men ja, annars är FlygarStenen's idé en smart lösningn. Bara tuta och köra nästan. Beroende på hur bra mottagning man har mellan dessa rum.

Visa signatur

Chassi : Fractal Design Define Mini | Cpu : I5 2500k quad | Cpu kylare : Antec KÜHLER H2O 620 | MB : ASUS P8H67-M LE B3 | Ram : 4x2 GB Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9 | GFX : XFX Radeon 6950 | HDD1 : Crucial m4 SSD 2.5" 64GB | HDD2 : Samsung spinpoint 500 GB | Ljudkort : Soundblaster X-Fi Xtreme

Permalänk
Medlem

Konstig situation att läsa om... Jag kan inte låta bli att undra varför barnen inte går nerför trappan och säger till sin pappa att de vill något? Om de är bebisar i blöjor kan jag förstå men då borde man inte lämna dem ensamma på våningen ovanför...

Permalänk
Medlem
Skrivet av neozed:

@MatteN:

Kollar man på franzens startsida så står det att dom slutat med snabbtelefoner och börjat med headsets istället.
Synd för såg perfekt ut när det använde elnätet

Var bara ett exempel för att visa den varianten, när mina ungar var små såldes såna där överallt, borde gå att hitta fortfarande.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av Navicula:

Konstig situation att läsa om... Jag kan inte låta bli att undra varför barnen inte går nerför trappan och säger till sin pappa att de vill något? Om de är bebisar i blöjor kan jag förstå men då borde man inte lämna dem ensamma på våningen ovanför...

Vi kanske ska låta trådskrivaren ta hand om sin barnuppfostran/familjeliv själv och fokusera på den tekniska biten istället?