Permalänk
Medlem

Allting på 1 nätverk, Problem!

Okej ska förklara så bra de går

Sitter i nybyggd bostdsrätt och har ett skåp med en Ny router i som installerades vid bygget detta året. Där i har man då 8st portar och sen vid sidan har man 24 st portar för att aktivera alla uttag i bostaden om man vill köra trådat.

Nu till problemet, Sätta min trådlösa router i skåpet fungera ej då signalen stendör nästan.

Så nu koppla jag från skåpet, till 2 uttag så jag har 2 aktiverade uttag här hemma. 1 uttag där uppe har jag kopplat in min Wifi router och kör från den kabel till 2 datorer, Dessa 2 datorer plus de som är kopplat via wifi syns i nätverket.

De andra uttaget på plan 1 är kabeln dragen till min Nvidia shield tv. Och här kommer problemet. Denna syns inte på nätverket eftersom den inte är kopplad till wifi routern utan via routern inne i huvudskåpet. Provade att sätta en switch i skåpet så att allt gick via den men fick fotfarande inte nvidia shielden på samma nätverk.

Hur får man ihop detta så allt är på samma nätverk? Går de? =D

Man kan ju köra shielden på wifi så är problemet löst men vill helst ha den på kabel för gamstream och 4k bluray via plex.

Gamestream får kontakt med min dator men kör man tester för trådat internet så får man att de är dålig hastighet till datorn av nån anledning.

Permalänk
Avstängd

Kolla så att patchningen till rummet där du har datorn är ok. Prova med ett annat uttag om du kan och se om du ser någon skillnad. Kan nämligen vara dåligt kontakterat.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Du behöver troligtvis sätta dina routrar i accesspunkt läge. Alternativet är att stänga av DHCP servern i accesspunkterna och att inte koppla in någon nätverks sladd i WAN porten utan istället i LAN portarna. Om du är tillräckligt kunnig så kan du titta i enheterna för att se om de hamnar på samma subnät.

Permalänk
Medlem

Om du har en router i skåpet ska du sätta din wifi router i AP läge. Skriv gärna vilka routers det rör sig om.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Avstängd

@mist and @knightmare eh va? MIssar jag något han skriver väl inte att han har två routers eller missar Jag vad han menar

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

@mist and @knightmare eh va? MIssar jag något han skriver väl inte att han har två routers eller missar Jag vad han menar

Citat:

Denna syns inte på nätverket eftersom den inte är kopplad till wifi routern utan via routern inne i huvudskåpet.

Jo det verkar vara två routers inblandade.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Mest troligt är det inte en router du har i skåpet utan en CPE från din internetleverantör. Vad är det för modell? Koppla en kabel från porten i CPEn till WAN-porten i din router (använd patchpanelen för att sätta den i vilket rum du vill). Sedan kopplar du en kabel från LAN-porten i routern genom uttaget i väggen tillbaka till patchpanelen och sätter en switch där. Sedan kopplad du kablar från switchen till de uttagen du vill ha nätverk i.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har troligen fått en switch från nätägaren och har du fått flera ip så verkar de vara isolerade från varandra, har du dubbeluttag ut i varje rum så kan du koppla tillbaka från en lanport till skåpet och gå vidare till en annan port via patchen eller så sätter du helt enkelt in en egen switch i skåpet om du ska ansluta flera uttag.
Har du bara enkeluttag så kan du lösa det genom att använda en egen switch i skåpet och vlan.
Du borde alltså kunna fixa funktionerna genom att skaffa en eller två switchar och använda vlan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Håller med de två sista inläggen. Koppla tillbaka till ditt skåp, från din router i ett av rummen så ligger din router helt elektriskt före din övriga utrustning, och då ska allt fungera.

alltså. Från din tjänstefördelar ei skåpet patchar du ut med en kort kabel från ett av de åtta uttagen till en port som matchar det rummet du har routern.

Från routern kopplar du tillbaka i dubbelluttaget till matchande uttag i panelen (de 24). Från det uttaget i panelen tillbaka till en liten switch som får plat si skåpet. Från den switchen drar du nya patchakablar till uttagen som matchar respektive rum du vill ansluta (till tex din Shield)

Verkar det krångligt får väl nån av oss rita en liten bild