DisplayPort över USB-C – ett träsk utan motstycke

Permalänk
99:e percentilen

DisplayPort över USB-C – ett träsk utan motstycke

Foto: USB‑IF.

Den nya heta standarden i hemelektronikvärlden 2016 stavas USB Type‑C, eller kortare USB‑C. I denna artikel gör jag ett försök att guida både den oinsatte läsaren och den härdade entusiasten genom det träsk som denna nya anslutning visar sig vara. Målet har hela tiden varit att texten ska vara fri från oklarheter och grundlösa påståenden, varför den under arbetets gång vuxit i längd och blivit präglad av en teknisk karaktär. Är man inte intresserad av de tekniska förklaringarna utan bara deras betydelse i praktiken räcker avsnitten Sammanfattning och Vanliga frågor långt.

Bakgrund

USB‑C. Det vändbara lilla kontaktdonet har sedan det introducerades för ett par år sedan haussats och prisats som lösningen på Allt™: Nu kan vi kasta ut USB, HDMI, DisplayPort, Ethernet, proprietära laddningskablar och alla andra kontaktdon och helt enkelt använda samma portar och kablar till allt – i teorin …

Huvudfokus för denna artikel ligger på anslutning av skärmar via USB‑C. Det är inte svart magi, utan bygger på befintlig DisplayPort-teknik enligt vad som officiellt kallas DisplayPort Alt Mode for USB Type-C och beskrivs så här av organisationen bakom, VESA:

Skrivet av VESA:

DisplayPort™ over USB-C™ enables the USB Type-C connector and cable to support the DisplayPort interface for audio/video (AV) transport capability.

Detta innebär i praktiken att en USB‑C-port kan vara en DP-port om en skärm ansluts till den. Även HDMI/DVI och VGA ska gå att få ut via "Adapters and Adapter cables, as defined in the DisplayPort Alt Mode for USB Type-C Standard". USB‑C ska alltså kunna användas till att ansluta alla typer av skärmar, vilket – åtminstone i teorin – gör det till en extremt versatil och lämplig anslutning på framförallt tunna enheter som Ultrabooks.

USB‑C är också det fysiska kontaktdon som används för Thunderbolt 3 (där tidigare versioner använde Mini DisplayPort-kontakten), vilket kan användas för PCI Express, USB och DisplayPort samtidigt, i upp till (sammanlagt) 40 Gbit/s.

DisplayPort över USB‑C i praktiken

Med ovanstående som bakgrund kunde undertecknad inte bärga sig att sätta den hajpade anslutningen på prov i verkliga livet, händelsevis på en Asus ZenBook UX330CA, som beställdes på Black Friday och levererades alldeles för många långa dagar senare.

Asus UX330CA. Foto: Prisjakt.

Min tanke var att om jag köper Deltacos adapter från USB‑C till DisplayPort kanske jag kan ansluta min Asus ROG Swift PG278Q (som bara har DP) till min nya laptop. Trots mycket letande på nätet lyckades jag dock inte hitta definitiva svar på följande frågor:

  1. Kan jag överhuvudtaget använda en sådan adapter för att ansluta en DP-skärm (närmare bestämt min PG278Q) till en UX330CA?

  2. Är det vanligt att en dator inte kan skicka ut DP över USB‑C? Hur vet man om den kan det?

  3. Enligt Asus hemsida är USB‑C-porten begränsad till 5 Gbit/s. 2560x1440 @ 60 Hz kräver minst ca 5,3 Gbit/s + overhead. Kan jag köra till exempel 50 Hz?

Deltacos adapter från USB‑C till DisplayPort. Foto: Deltaco.

Med tanke på hur USB‑C presenterats som Den Enda Anslutningen som ska "fungera till allt" ligger det – särskilt för en okunnig – nära till hands att utgå från att USB‑C-portar på datorer har stöd för DisplayPort över USB‑C. Rent empiriskt måste man dock konstatera att sådana antaganden kring standarder och kompatibilitet är vanskliga att göra, därav fråga 2 ovan. I VESA:s FAQ om DisplayPort står följande att läsa:

Skrivet av VESA:

Q: How will I know if the Type-C connector on my device supports DisplayPort over USB-C?
A: USB Type-C connectors that support the DisplayPort over USB‑C will normally include the DisplayPort (DP) logo near the connector. This is described in the USB-IF Trademark License Agreement and Usage Guidelines document published by the USB IF and available here: http://www.usb.org/developers

Någon DisplayPort-logga syns inte till på UX330CA, och specifikationerna på Asus hemsida ser ut som följer:

Skrivet av Asus:

Interface:

Headphone / surround out
2 x USB 3.0 port(s)
1 x USB-C Gen 1 (up to 5 Gbps)
1 x micro HDMI
1 x SD card reader

Det nämns alltså ingenting alls om DisplayPort över USB‑C. Detta är tyvärr inte unikt för UX330CA: Lenovo IdeaPad Y900, bara för att ta ett exempel, har lika lite information på den punkten. Asus ROG G752VT har inte heller helt tydlig information, vilket jag återkommer till.

Asus om UX330CA:s USB‑C-port

Innan jag hade fått hem datorn ringde jag Asus kundservice och frågade om det skulle fungera att ansluta en DP-skärm som jag hade tänkt. Svaret jag fick där var till min förvåning att det skulle fungera om skärmen också hade USB‑C, men inte om den bara hade vanlig DisplayPort.

Jag skapade också en tråd i Asus subforum här på SweClockers och fick följande svar på mina tre frågor:

Skrivet av ASUS_Troy:

1. Så som det ser ut så kommer det att fungera men du kommer att vara limiterad till 30 Hz. Dock har adaptern stöd för en upplösning på 4096x2160.
2. Nej, det brukar fungera alldeles utmärkt.
3. Som i fråga 1 kommer du vara limiterad till låg Hz.

Dessutom kontaktade jag Asus internationella support och frågade vilka av deras datorer som stöder DisplayPort Alt Mode:

Skrivet av Asus Nordic:

I can't find any documentation that says which of our models support this and can therefore only ask you to contact your retailer about this. We can't see this from here unfortunately.

Test: DisplayPort över USB‑C med UX330CA

Asus ROG Swift PG278Q

Nåväl, jag köpte Deltacos adapter efter att först ha försäkrat mig om att öppet köp gällde även om jag hade provat den. Utan alltför stora förhoppningar pluggade jag in min Swift i adaptern och adaptern i laptopen. Omedelbart dök följande felmeddelande upp:

Try improving the USB connection
DisplayPort connection might not work. Try using a different cable.

Jag kunde inte heller se Swiften någonstans i Device Manager eller i Display settings, även efter omstart.

Så här skriver Microsoft:

Skrivet av Microsoft:

In order for an alternate mode to work, the hardware and the software on the PC/phone and the device or adapter must support the alternate mode. In addition, certain alternate modes may require specific USB Type-C cables.

Philips 241S6QYMB

Kunde problematiken ha sina rötter i min Swifts relativt höga upplösning och uppdateringsfrekvens? Jag besökte Webhallens butik i Nordstan och fick hjälp att prova min laptop mot en Philips 241S6QYMB (1920x1080 @ 60 Hz). Det som då hände var att man först fick följande felmeddelande:

USB device not recognized
The last USB device you connected to this computer malfunctioned and Windows does not recognize it.

Sedan fick man Try improving the USB connection som ovan.

Då återstod alltså att försäkra sig om att adaptern fungerade som den skulle innan jag bortom rimligt tvivel skulle kunna konstatera att det inte går att ansluta en DP-skärm till UX330CA.

Test: USB‑C till DisplayPort med Deltacos adapter

Då jag inte hade en hög datorer med USB‑C liggande tog jag mig till Webhallens butik på Ekelundsgatan i Göteborg, där de lämpligt nog hade ett antal speldatorer från Asus och ett par ROG Swift PG279Q (2560x1440 @ 144 Hz; upp till 165 Hz med överklockning) uppställda. En av dessa, en G752VT (som jag nämnde tidigare), hade till min glädje USB‑C, så jag skred till verket och anslöt den ena Swiften via min adapter.

Asus ROG Swift PG279Q ansluten till Asus ROG G752VT via Deltacos adapter från USB‑C till DisplayPort.

Efter lite mixtrande med alternativ för flera bildskärmar (klona/expandera/visa endast på x) dök bilden upp på Swiften – i fruktansvärda 24 Hz. Det fanns ingen annan uppdateringsfrekvens att välja. Jag ville inte starta om datorn eftersom den kunde vara lösenordslåst, så jag provade att skapa 2560x1440 @ 60 Hz som en custom resolution i Nvidias kontrollpanel. Det fungerade utmärkt!

Jag försökte då med 120 Hz, men det gick inte alls. Inte heller 75, 62 eller någon annan uppdateringsfrekvens högre än 60 Hz kunde jag få att fungera. Jag grejade lite fram och tillbaka med att koppla i och ur skärmen, starta om skärmen och klicka runt i Nvidias kontrollpanel, och helt plötsligt fanns 2560x1440 @ 144 Hz (och alla andra frekvenser PG279Q har officiellt stöd för) som standardval. Det fungerade därefter helt smärtfritt. (Jag provade även att aktivera överklockning i skärmen och gav mig på 165 Hz, men lyckades inte få bild i det läget.)

Nu var det alltså fastslaget att adaptern fungerade precis som den skulle. Felet låg alltså i UX330CA, som tydligen helt enkelt inte har stöd för DisplayPort Alt Mode.

Olika USB-specifikationer

USB-versioner

Ibland kanske man hör att "USB‑C är dubbelt så snabbt som vanlig USB" eller något i den stilen. Denna typ av missförstånd är förståeliga med tanke på hur specifikationerna för USB ser ut idag.

SuperSpeed+ är bara en av en drös olika märkningar relaterade till USB‑C. Foto: USB‑IF.

Alla som inte bott under en sten de senaste åren är bekanta med USB 3.0, som klarar 5 Gbit/s. År 2013 specades uppföljaren USB 3.1, som skulle klara 10 Gbit/s. Denna har organisationen bakom USB, USB Implementers Forum, sedan retroaktivt döpt om till "USB 3.1 Gen 2", samtidigt som USB 3.0 blivit "USB 3.1 Gen 1". Så istället för USB 3.0 med 5 Gbit/s och USB 3.1 med 10 Gbit/s har vi nu följande uppsättning:

  • USB 3.0 med 5 Gbit/s

  • USB 3.1 Gen 1 med 5 Gbit/s

  • USB 3.1 Gen 2 med 10 Gbit/s

Tack så mycket, USB‑IF. Klart, tydligt och logiskt. Givetvis är också tillverkare av USB-utrustade produkter noggranna med att speca vilken "generation" av USB 3.1 deras produkt har stöd för så att inga missförstånd kan uppstå …

Vän av ordning noterar även att USB‑IF verkligen lever som de lär i sina Language Usage Guidelines för USB 3.1 …

Skrivet av USB‑IF:

USB-IF emphasizes the importance and value of consistent messaging on USB product packaging, marketing materials, and advertising. Inconsistent use of terminology creates confusion in the marketplace, can be misleading to consumers […].

[…]

NOTE: USB 3.1 Gen 1 and USB 3.0 terms are synonymous.

[…]

To avoid consumer confusion, USB-IF's recommended nomenclature for consumers is "SuperSpeed USB" for 5 Gbps products and "SuperSpeed USB 10 Gbps" for 10 Gbps products.

Ja, tänk om man hade stannat vid USB 3.0 (5 Gbit/s) och USB 3.1 (10 Gbit/s). Det hade ju varit helt obegripligt. Tur att man bytte till ett bättre system.

USB-portar

Förutom den vansinniga namngivningen kring USB 3.0 och 3.1 behöver man förstå att de är protokoll som specar bandbredd. De säger ingenting om den fysiska utformningen av porten. Ändå ser man ibland "USB 3.0" och "USB 3.1" beteckna just olika fysiska portar. Detta är helt felaktigt. Såväl USB 3.0 (USB 3.1 Gen 1) som USB 3.1 Gen 2 kan köras över såväl den vanliga hederliga USB (Type A)- som USB‑C-porten.

Notera även att Asus i specifikationerna för UX330CA använder den felaktiga benämningen "USB-C Gen 1".

USB‑C-portens bandbredd

Med de torra USB-specifikationerna avklarade kan vi gå tillbaka till min tredje fråga ovan, om bandbreddsbegränsningen på USB‑C-porten kontra videosignalens bandbredd. Var mitt resonemang giltigt? Jag kunde ju köra 2560x1440 @ 144 Hz över USB‑C på Asus G752VT, i vars specifikationer det endast står "USB 3.1":

Skrivet av Asus:

Interface:
1 x Microphone-in jack
1 x Line-in Jack
1 x USB 3.1 TYPE C port(s)
3 x USB 3.0 port(s)
1 x RJ45 LAN Jack for LAN insert
1 x Thunderbolt port
1 x SD card reader
1X AC adapter plug

Oavsett om den har stöd för Gen 1 eller Gen 2 – och trots att DisplayPort inte nämns explicit i specifikationen – kunde jag köra en DP-signal som krävde

2560 × 1440 pixlar × 24 bitar/pixel × 144 Hz ≈ 12,8 Gbit/s

bara för de pixlar som faktiskt syns på skärmen.

I verkligheten tillkommer overhead dels i form av så kallad blanking (pixlar som inte syns men som måste skickas ändå) och dels pga 8b/10b-kodning (som innebär att det behövs 10 bitar för att föra över 8 bitar pixeldata). Därmed kräver en sådan signal enligt SweClockers ca 14 Gbit/s (584 Mpixel/s × 24 bitar/pixel) för själva datan inklusive blanking och totalt ca 17,5 Gbit/s inklusive overhead från 8b/10b-kodning. Jag kunde alltså skicka långt mer än vad både USB 3.1 Gen 1 och Gen 2 är specade att klara.

Asus ROG G752VT med USB‑C-porten till vänster i bild. Foto: Prisjakt.

Det viktiga att förstå är att en USB‑C-port är begränsad till antingen 5 eller 10 Gbit/s – om man kör USB över den. Kör man DisplayPort Alt Mode kommer signalen från en helt annan källa, en DisplayPort-signalkrets. Det är alltså inte själva porten, utan signalkretsen för USB-data, som är begränsad till 5 eller 10 Gbit/s. (DisplayPort 1.2 har för referens en total maximal bandbredd på 21,6 Gbit/s och Thunderbolt 3, som körs över USB‑C, klarar upp till 40 Gbit/s.)

Läser man specifikationerna igen ser man att G752VT har Thunderbolt, närmare bestämt Thunderbolt 3, vilket säger mer än man kanske tror.

Thunderbolt 3

Thunderbolt 3 använder USB‑C-kontaktdonet, men är mycket snabbare och mer avancerat än USB-protokollet. Det klarar upp till 40 Gbit/s och har inbyggt stöd för native DisplayPort (och PCI Express). Det behöver alltså inte nödvändigtvis explicit stå att en dator har stöd för DisplayPort över USB‑C för att man ska kunna veta det; står det att den har Thunderbolt 3 (eller något om USB‑C med Thunderbolt) är det grönt.

Logotypen för Thunderbolt. Foto: Wikimedia Commons.

Thunderbolt 3 har stöd för två stycken DisplayPort 1.2-strömmar, så över en sådan port kan man köra två stycken daisychainade 4K-upplösta Thunderbolt-skärmar i 60 Hz, eller två vanliga 4K-upplösta DisplayPort-skärmar i 60 Hz genom en Thunderbolt 3-docka. Specifikationen för Thunderbolt 3 medger dock inte stöd för DP 1.3 (men det gör DisplayPort Alt Mode – iallafall på pappret).

Att ansluta en vanlig DP-skärm till en Thunderbolt 3-port är inga problem enligt Thunderbolt Technology Community, som står bakom Thunderbolt (och det fungerade utmärkt när jag gjorde det på en G752VT):

Skrivet av Thunderbolt Technology Community:

Can I connect Display Port devices to a Thunderbolt 3 port?
Yes, Thunderbolt 3 ports are fully compatible with DisplayPort devices and cables.

Vill man köra två "vanliga" 4K-skärmar (alltså ej Thunderbolt-skärmar) över en Thunderbolt 3-port skulle jag rekommendera det säkra kortet, en Thunderbolt 3-dockningsstation, men jag vågar inte svära på att det är ett krav.

Det bör i sammanhanget noteras att Apples adapter från Thunderbolt 3 (USB‑C) till Thunderbolt 2 (samma fysiska kontaktdon som Mini DisplayPort) enligt Apple själva inte går att använda för att ansluta en vanlig (Mini) DisplayPort-skärm, utan endast Thunderbolt-skärmar och -tillbehör.

Sammanfattning

USB‑C är framtidens anslutning, särskilt för bärbara enheter, och det är helt klart vettigt att hoppa på tåget om man ska köpa laptop nu. Jag måste dock höja flera varnande fingrar.

Även om en dator har USB‑C är det till att börja med inte säkert att den överhuvudtaget har stöd för någonting utöver USB, som DisplayPort. Det finns inget krav som säger att något av de så kallade Alternate Modes måste finnas.

USB över en USB‑C-port kan vara begränsat till "USB 3.1 Gen 1" (5 Gbit/s) – och här måste jag rikta en fet känga mot alla som var delaktiga i den namngivningen – så man kan inte utgå från att en USB‑C-port klarar USB i 10 Gbit/s. Vill man ha den bandbredden är det USB 3.1 Gen 2 (ibland SuperSpeed+) man är ute efter (och specifikationerna är ofta extremt otydliga).

DisplayPort över USB‑C lyder dock inte under bandbreddsbegränsningen för USB, eftersom DP-signalen inte kommer från USB-signalkretsen. Så om en USB‑C-port har stöd för DisplayPort Alt Mode kan man generellt utgå från att DisplayPort-bandbredd inte kommer vara ett problem. Man bör dock notera att jag inte lyckades få överklockning till 165 Hz att fungera på en PG279Q ansluten till en G752VT via Deltacos adapter (men jag la inte särskilt mycket energi på att försöka heller).

Thunderbolt 3 har alltid stöd för DisplayPort 1.2 och USB 3.1 Gen 2, och mer därtill om en Thunderbolt 3-enhet ansluts. Min generella rekommendation är därför att välja en dator med Thunderbolt 3 (vilket brukar framgå tydligt i specifikationerna) om man vill vara säker på att kunna köra "allt" över USB‑C.

Vanliga frågor

För framtida referens vill jag även sammanfatta mina erfarenheter i form av frågor potentiella USB‑C-spekulanter kan tänkas ställa sig.

Kan jag koppla en DisplayPort-skärm till en USB‑C-port?

Det är inte säkert. En del USB‑C-portar har stöd för DisplayPort Alt Mode, andra inte. Har du tur framgår det i enhetens specifikationer.

Om USB‑C-porten har stöd för Thunderbolt kan du alltid koppla en DisplayPort-skärm till den. (Se även Thunderbolt då? nedan.)

Kan jag koppla en HDMI-skärm till en USB‑C-port?

Ja, om porten har stöd för DisplayPort Alt Mode eller HDMI Alt Mode. VESA skrev så här år 2014:

Skrivet av VESA:
  • USB Type-C will NOT support DisplayPort Dual Mode (DP++)

  • USB Type-C to HDMI Converters will support HDMI 2.0 and CEC

HDMI Alt Mode är i skrivande stund nyss presenterat och ska börja komma ut på marknaden 2017 enligt HDMI Licensing. Man utlovar stöd för HDMI 1.4b, men inte 2.0, vilket innebär 3840x2160 i högst 30 Hz.

Därför är det tur att DisplayPort Alt Mode som sagt redan finns i vissa existerande datorer och att det går utmärkt att omvandla DP till HDMI (med aktiv signalomvandling). Sådana omvandlare strömförsörjs direkt genom USB‑C-porten och ett exempel är Accells USB‑C to HDMI 2.0 Adapter. Se bara till att välja en omvandlare som klarar 3840x2160 @ 60 Hz och inte en som är begränsad till 30 Hz om det står 4K på menyn.

Undertecknad misstänker att det, när HDMI Alt Mode börjar bli vanligt, ofta kommer vara svårt att utifrån specifikationer avgöra om en adapter från USB‑C till HDMI är en passiv adapter för HDMI Alt Mode (max 30 Hz i 4K) eller en aktiv omvandlare för DisplayPort Alt Mode (upp till 60 Hz i 4K för HDMI 2.0). Ytterligare en fallgrop att se upp för, alltså.

Vad betyder USB 3.1?

Det finns USB 3.1 Gen 1 (tidigare USB 3.0), som klarar 5 Gbit/s, och USB 3.1 Gen 2 (tidigare USB 3.1), som klarar 10 Gbit/s. Står det bara USB 3.1 kan man inte säkert veta om tillverkaren gått efter den "gamla" betydelsen av "USB 3.1" (10 Gbit/s), eller om man använt den "nya" betydelsen (5 eller 10 Gbit/s) men utelämnat "generationen" för att framställa produkten som bättre än den egentligen är.

Kan jag köra 2560x1440 @ 144 Hz över USB‑C?

Om du kan köra DisplayPort över en USB‑C-port är det såvitt jag vet GPU:n som avgör vilken bandbredd du kan köra. Det spelar ingen roll om USB‑C-porten är specad som USB 3.1 Gen 1 eller USB 3.1 Gen 2, för du ska inte köra USB över den. Om GPU:n är specad att klara minst DP 1.2 (vilket i princip alla moderna GPU:er är) är alltså svaret på frågan ja.

Kan jag köra 3840x2160 @ 60 Hz över USB‑C?

Ja, om du kan köra DisplayPort 1.2 över den. Se svaret på föregående fråga.

Hur vet jag vilka videosignaler jag kan köra?

Det avgörande är vilken bandbredd signalen kräver. Om en GPU till exempel klarar 3840x2160 @ 60 Hz vet du att den klarar

3840 × 2160 pixlar × 24 bitar/pixel × 60 Hz ≈ 12 Gbit/s

plus blanking- och 8b/10b-overhead. Då kan du lugnt räkna med att den klarar till exempel 2560x1440 @ 120 Hz, eftersom det kräver

2560 × 1440 pixlar × 24 bitar/pixel × 120 Hz ≈ 10,6 Gbit/s

plus overhead. Vidare är DisplayPort-specifikationerna tydligt definierade (om än tekniskt komplicerade): DP 1.2 klarar 21,6 Gbit/s inklusive 8b/10b-overhead, vilket lämnar 17,28 Gbit/s till synlig videosignal och blanking.

Overhead för blanking ligger baserat på data från SweClockers generellt mellan 10 och 15 % (där högre uppdateringsfrekvens ger större overhead), så dessa 17,28 Gbit/s kan användas till att överföra åtminstone 15 Gbit/s synlig bilddata. Därmed fungerar även 2560x1440 @ 144 Hz.

För DisplayPort 1.3, som DisplayPort Alt Mode åtminstone på pappret har stöd för, finns 25,92 Gbit/s till synlig videosignal och blanking, vilket alltså ger åtminstone 22 Gbit/s synlig bilddata.

Fungerar G‑Sync och FreeSync över USB‑C?

Det borde de göra. Jag har dock inte provat.

Thunderbolt då?

Det går alltid att ansluta en vanlig DP-skärm till en Thunderbolt 3-port och köra 3840x2160 @ 60 Hz eller 2560x1440 @ 144 Hz. Det går att köra två 4K-skärmar över en Thunderbolt 3-port, men då kanske man behöver vara noggrann med hur man ansluter dem. Mer detaljerad information finns i avsnittet Thunderbolt 3 ovan.

USB-skärmar då?

Tekniken DisplayLink skickar video över USB-protokolletett speciellt proprietärt sätt. Det är något helt annat än DisplayPort Alt Mode, vilket är standard DisplayPort över en USB-kabel.

En DisplayLink-skärm går alltid att koppla till en USB‑C-port; här finner vi alltså förklaringen till Asus svar om att skärmar med USB‑C fungerar med UX330CA, men inte DP-skärmar. Observera dock att en skärm kan ha USB‑C-ingång för video utan att ha stöd för DisplayLink (exempelvis Thunderbolt-skärmar). Asus svar var alltså inte helt korrekt.

Går det alltid att ladda datorn genom USB‑C?

Nej, när detta skrivs finns det många datorer med USB‑C som inte kan laddas genom USB‑C.

Mer läsning

Tack till

  • Thomas Ytterberg, för viktig expertiskunskap och verifiering av denna text.

  • Webhallen, för att de sålde en adapter på öppet köp och för att jag fick all hjälp jag behövde för att kunna testa den i deras butiker.

  • Alla källor där jag hittat matnyttig information.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Master of Overkill

Skönt man har riktiga 1.2 DP i sin laptop ^^ men håller med alla som har USB-C / TB borde stödja 2560x1440 144Hz etc

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Grymt läsvärt tummen upp!

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

@Alling: Tack så jättemycket för denna artikeln. Starkt jobbat PG.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Går det alltid att ladda datorn genom USB‑C?

Nej, när detta skrivs finns det många datorer med USB‑C som inte kan laddas genom USB‑C.

Vet du om det alltid går att ladda en dator via en USB-C-port som stöder Thunderbolt 3?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av tvelander:

Skönt man har riktiga 1.2 DP i sin laptop ^^ men håller med alla som har USB-C / TB borde stödja 2560x1440 144Hz etc

Thunderbolt 3 har alltid stöd för 2560x1440 @ 144 Hz (och 3840x2160 @ 60 Hz). Med USB‑C är det viktigare än någonsin att skilja mellan kontaktdon och protokoll.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Framgår inte helt om du visste det men G752VT har Thunderbolt 3, så det är inte DisplayPort Alt Mode den gick över när du testade på den datorn. Antar jag?

Väldigt bra skrivet iaf, har själv gått i tankarna att köpa någon smidig laptop med USB Type-C och Thunderbolt 3 pga skärmarna. Jag trodde iofs att man måste ha T3 för att 2 skärmar skulle funger.

tackar!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av wozfe:

Vet du om det alltid går att ladda en dator via en USB-C-port som stöder Thunderbolt 3?

Det går inte alltid, då många datorer drar mer än de 100 W som Thunderbolt 3 är specat för. G752VT, som figurerar i artikeln, har exempelvis ett nätaggregat på 180 W, och då har vi inte ens nämnt stationära datorer.

Skrivet av pekkasteele:

Framgår inte helt om du visste det men G752VT har Thunderbolt 3, så det är inte DisplayPort Alt Mode den gick över när du testade på den datorn. Antar jag?

Bra feedback; ska förtydliga texten!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det här var matnyttigt när jag skummade igenom snabbt. Får ta mig en rejäl genomläsning sen. Good work!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Stort tack för klargörandet!

Permalänk
Medlem

Mycket bra inlägg som kan komma att hjälpa många!

Mvh

Señor Hallon

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Då har sweclockers fått en ny redaktör
Bra skrivet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jävligt bra läsning. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

mycket bra! Tumme upp då man fick det förklarat

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk

Det här är som sagt en enda stor soppa!
Som det står i en av dina länkar (http://blog.fosketts.net/2016/10/29/total-nightmare-usb-c-thu...) så är det dessutom en stor utmaning att välja vilken kabel man ska använda till sitt ändamål. Olika kablar beroende på USB-version, Thunderbolt osv...

Permalänk
Medlem

Med tanke på storleken så borde det vara enklare och koppla in i bildskärmar, för det kan bli svårt i vissa, särskilt till skärmar som ingångarna är neråt och inte rakt bakom skärmen. Och USB-C kan kopplas in från båda hållen och det kan inte DVI, HDMI eller DP göra.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Framgår inte helt om du visste det men G752VT har Thunderbolt 3, så det är inte DisplayPort Alt Mode den gick över när du testade på den datorn. Antar jag?

Väldigt bra skrivet iaf, har själv gått i tankarna att köpa någon smidig laptop med USB Type-C och Thunderbolt 3 pga skärmarna. Jag trodde iofs att man måste ha T3 för att 2 skärmar skulle funger.

tackar!

Självklart är det DP Alt Mode, Deltacos adapter hanterar inte Thunderbolt.

Titeln är lite missvisande, Deltacos DP Alt Mode-adapter fungerade utmärkt på en dator med DP Alt Mode, och fungerade såklart inte på datorn som saknade allt vad DisplayPort heter. DisplayPort stödjer daisy-chaning, så med rätt skärmar och/eller adaptrar så kan du köra två skärmar på t.ex. en 12-tum MacBook. Det är en feature i DP1.2. Du begränsas till bandbredden däremot, och kan inte köra två högupplösta skärmar i vettig frekvens. Ska du köra två högupplösta skärmar måste du ha en TB3-docka som hanterar båda DP1.2-strömmarna eller har fler portar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Petterk:

Självklart är det DP Alt Mode, Deltacos adapter hanterar inte Thunderbolt.

Tror snarare frågan är om det heter DisplayPort Alt Mode när man kör DisplayPort från en port med stöd för Thunderbolt 3, som ju i sig är ett Alt Mode.

Citat:

Titeln är lite missvisande, Deltacos DP Alt Mode-adapter fungerade utmärkt på en dator med DP Alt Mode, och fungerade såklart inte på datorn som saknade allt vad DisplayPort heter. DisplayPort stödjer daisy-chaning, så med rätt skärmar och/eller adaptrar så kan du köra två skärmar på t.ex. en 12-tum MacBook. Det är en feature i DP1.2.

Om du menar rubriken på artikeln håller jag inte med, då jag menar att det är svårt för en oinsatt konsument att veta att det inte alltid går att koppla en skärm till en USB‑C-port. Det är dessutom svårt för en insatt konsument att veta om en viss dator har stöd för det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Deltaco DP förlängingskabel, med stöd för 144hz i 2560x1440, fungerar endast upp till 90hz i bästa fall och 60hz oftast. Skulle inte lita på Deltaco kablage som en referens. En gång kom jag upp i 144hz med den.

Permalänk
Medlem

Bra skit. Riktigt bra skit. Hatten av fOr den lAsvArda artikeln, jag lArde mig absolut nAgot nytt.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tror snarare frågan är om det heter DisplayPort Alt Mode när man kör DisplayPort från en port med stöd för Thunderbolt 3, som ju i sig är ett Alt Mode.

Om du menar rubriken på artikeln håller jag inte med, då jag menar att det är svårt för en oinsatt konsument att veta att det inte alltid går att koppla en skärm till en USB‑C-port. Det är dessutom svårt för en insatt konsument att veta om en viss dator har stöd för det.

Man kan köra DisplayPort över Thunderbolt-protokollet eller så kan man köra ut det direkt i porten, det senare heter DisplayPort Alt Mode och använder alltid USB-C, eftersom det är vad VESA bestämt.

En nackdel som vi inte hade med TB och TB2 är att vi inte längre har DP++. En annan är att det kommer finnas DP Alt Mode-adaptrar som bara använder 2 lanes DP istället för vanliga 4, och därför begränsar upplösning/uppdateringsfrekvens. Men just DisplayPort över USB-C fungerar på datorer som säger sig ha den funktionen. För ett par år sedan när grafikkort inte hade någon form av DP++ kunde man t.ex. inte köra passiva adaptrar där, så det kommer alltid finnas lite förvirring vad det gäller bildsignaler. Att det fungerar på produkten som säger sig stödja det är inte direkt ett träsk dock. Bildsignaler över varenda USB-C hade varit lite för mycket att räkna med, dels brukar bärbara inte ha så många bildströmmar eftersom den integrerade grafiken stödjer begränsat antal skärmar och dels har du inte bildsignaler på USB-C-portarna på moderkort för stationära datorer. Det blir ungefär samma situation som tidigare alltså, alla datorer med mDP har inte Thunderbolt 1/2.

Permalänk
Medlem

Och sen antar jag att det tillkommer krångel och ovissheter med längd och kvalitet på kablarna också, precis som HDMI och DP. Hur lätt som helst detta.

Permalänk
Medlem

Bra researchat. Trevligt att det finns folk som orkar ta tag i sånt här och reda ut begreppen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av str8forthakill:

Jag köpte en Deltaco DP förlängingskabel, med stöd för 144hz i 2560x1440, fungerar endast upp till 90hz i bästa fall och 60hz oftast. Skulle inte lita på Deltaco kablage som en referens. En gång kom jag upp i 144hz med den.

Hur lång var kabeln? Vad hade du för källa (grafikkort) och mottagare (skärm)?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Varför har "alla" datortillverkare förutom Apple varit så extremt tröga på att skeppa sina laptops med usb 3.1 Gen 2?
Visst datorer för under 5000kr kan jag förstå, men det var inte länge sedan de flesta laptops i 20 000kr klassen saknade USB 3.1 Gen 2. Det skulle ej ett dugg förvåna mig om detsamma gäller idag.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon159643:

Varför har "alla" datortillverkare förutom Apple varit så extremt tröga på att skeppa sina laptops med usb 3.1 Gen 2?
Visst datorer för under 5000kr kan jag förstå, men det var inte länge sedan de flesta laptops i 20 000kr klassen saknade USB 3.1 Gen 2. Det skulle ej ett dugg förvåna mig om detsamma gäller idag.

Varför sätta in en USB-krets med 3.1 Gen 2 när man får 3.1 Gen 1 (3.0) gratis direkt från PCH:n? Man kan fortfarande skriva USB 3.1 i specifikationerna och de flesta konsumenter har ingen aning om att det är exakt samma sak som USB 3.0; de kan rentav (med fog) tro att USB 3.1 är "det där som är dubbelt så snabbt som USB 3.0" – vilket det var innan namnbytet.

USB-IF har blod på sina händer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag visst inte att det var så snårigt med kompabiliteten med USB-C..
Som van Apple användare förutsätter jag att portar osv ska fungera som förväntat, inom jobbet använder jag en late 2013 Macbook Pro Retina kopplad till en Dell 4k skärm och det fungerar fint i 60Hz, allt går via Thunderbolt 2 kontakten, helt flawless sedan första inkopplingen..

Fungerar det verkligen lika illa med Apples nya Macbook Pro via USB-C?

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Varför sätta in en USB-krets med 3.1 Gen 2 när man får 3.1 Gen 1 (3.0) gratis direkt från PCH:n? Man kan fortfarande skriva USB 3.1 i specifikationerna och de flesta konsumenter har ingen aning om att det är exakt samma sak som USB 3.0; de kan rentav (med fog) tro att USB 3.1 är "det där som är dubbelt så snabbt som USB 3.0" – vilket det var innan namnbytet.

USB-IF har blod på sina händer.

I Apples fall kom USB 3.1 Gen 2 med en nya generation Thunderbolt-kretsar. Det går ju t.o.m. att köra enbart USB 2.0 på USB-C för den delen. Tidigare har det knappast heller funnits tillbehör för gen-2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Jag visst inte att det var så snårigt med kompabiliteten med USB-C..
Som van Apple användare förutsätter jag att portar osv ska fungera som förväntat, inom jobbet använder jag en late 2013 Macbook Pro Retina kopplad till en Dell 4k skärm och det fungerar fint i 60Hz, allt går via Thunderbolt 2 kontakten, helt flawless sedan första inkopplingen..

Fungerar det verkligen lika illa med Apples nya Macbook Pro via USB-C?

Det är bara att koppla in en USB-C till DP-adapter som stödjer full bandbredd. Apple kanske inte säljer någon däremot. Deltacos egna verkar inte klara 60 Hz där heller, men de är dist till adaptrar som fungerar där.

Permalänk
Datavetare

Kommer inte all denna förvirring främst av dålig namgivning?

USB type C: det är endast namnet på kontakten, inget annat. Säger inte ens att det går att köra USB i 5 Gbit/s, säger egentligen inte att det överhuvudtaget går att köra USB-protokollet.

USB 3.0 / USB 3.1 gen 1: det är namnet på ett protokoll, det protokoll som bl.a. tillåter hastigheter upp till 5 Gbit/s
USB 3.1 gen 2: namnet på protokollet som tillåter hastighet upp till 10 Gbit/s

Igen av ovan definierar hur kontaktdonet ska se ut.

Ovanpå detta möjliggör kontakten definierad av USB type C transport av två andra protokoll, nämligen DisplayPort samt Thunderbolt.

Och i ThunderBolt är som sagt bara PCIe, så går i praktiken att tunnla allt. T.ex. en extern USB-krets (för att förstå rekursion måste man först förstå rekursion) eller DisplayPort protokollet...

I praktiken känns det som att man är hyfsat hemma om man har en enhet som stödjer ThunderBolt 3, man måste bara se till att eventuell adapter till DP då går över ThunderBolt.

Som lekman inser absolut att detta kommer vara en sörja innan i princip alla enheter med en USB type C port faktiskt har ThunderBolt stöd över dessa

Lysande artikel!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer