Kalle Ankas jul – Bör man hålla fast vid traditionen?

Permalänk
Avstängd

Varför ens ha kvar den dom har ju förstörd den.

Eller tar jag fel nu?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Varför ens ha kvar den dom har ju förstörd den.

Eller tar jag fel nu?

Du kan ha fel.

Det är väl inte svårare än att man tittar på Kalle om man vill se Kalle. Om man inte vill se Kalle, då tittar man inte på Kalle.
Varför behöver hela landet ha någon slags standard?

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Spelar ingen roll alls, jag kommenterade att jag håller med en annan. Det var du som gav dig in och skulle rätta något du missförstod. Vad har ja gjort för fel för att förolämpa dig då?

Va? Det var ju du som kommenterade på vad jag skrev. Rätta till någonting? Hänger inte med alls nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

På den tiden jag var liten (född -73) då var Kalle, lilla sportspegeln, godmorgon Sverige och början av anslagstavlan det ända teckande som fanns på TV. I dagsläget kan barnen se på tecknat dygnet runt på tv, platta eller mobil.
Det har blivit en viss förändring så vi kan lika bra stryka kalle från tablån.

Ja, kalle är inte lika viktigt längre för barnen det håller jag med om. Alternativ 'Netflix and chill'?

Om kalle ska dö så låt det dö, fast naturligt utan att folk ska tycke åt andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Va? Det var ju du som kommenterade på vad jag skrev. Rätta till någonting? Hänger inte med alls nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kommenterade dig först. Mybad. Jag tar på mig det. Mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Nästa gång ska vi kritisera andra kulturer från andra länder. Inte okej att bara kritisera svensk kultur tycker jag. Antingen ingen, eller alla.

Alla kulturer får kritik, kanske inte alltid i våran media men i folks hem kritiseras det flitigt.

Du och andra kan ju få mediebolagen till att ändra sitt upplägg genom att visa ditt missnöje och inte kolla på deras kanaler mer så att de tappar tittare och på så sätt måste ändra det de håller på med.

Att kritisera tillhör dock yttrandefriheten och det är din rättighet att kritisera vad du vill, glöm bara inte bort att andra har rätt att kritisera dig för vad du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Alla kulturer får kritik, kanske inte alltid i våran media men i folks hem kritiseras det flitigt.

Du och andra kan ju få mediebolagen till att ändra sitt upplägg genom att visa ditt missnöje och inte kolla på deras kanaler mer så att de tappar tittare och på så sätt måste ändra det de håller på med.

Att kritisera tillhör dock yttrandefriheten och det är din rättighet att kritisera vad du vill, glöm bara inte bort att andra har rätt att kritisera dig för vad du säger.

Du skriver till mig:

"Väx upp och sluta bry dig över vem som säger vad om "dina traditioner", du gör väl för fan vad du vill."
Ja, har jag sagt något annat? lugna ner dig.

"Jag har också sett Kalle Anka när jag var mindre, när jag nu är äldre har jag gjort ett eget val att det inte är lika roligt längre."
Okej? Nu kan jag alltså inte säga till dig att växa upp..

"Jag gör som jag vill och ingen kommer att kunna säga till mig vilka traditioner jag ska ha, och du har samma rättigheter att utföra vilka traditioner du vill och vilka du inte vill utföra."
Det är ingen som har sagt det till dig, bara du som tycker jag ska växa upp för att vi har kalle som tradition. Varför i försvarsställning till att du får göra som du vill? Har någon antytt något annat?

"Vill man klä ut sig eller sina barn till pepparkaksgubbar, tomtar eller troll så gör det."
Så generöst!

"Ni får ha vilka traditioner ni än vill ha, det lär aldrig vara någon som kommer hem till er för att stoppa ert utövande av kalle ankas jul."
Kommer det någon? Det finns en chans menar du? "utövande av kalle" det låter det.

"Detta är en icke-fråga varav väx upp, get real."
Frågan verkar mer viktigt för dig en för mig, med tonen.

Får väl önska dig en god jul, ja skänker 50kr i ditt alias till barncancer fonden. hejdå!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Du skriver till mig:

"Väx upp och sluta bry dig över vem som säger vad om "dina traditioner", du gör väl för fan vad du vill."
Ja, har jag sagt något annat? lugna ner dig.

"Jag har också sett Kalle Anka när jag var mindre, när jag nu är äldre har jag gjort ett eget val att det inte är lika roligt längre."
Okej? Nu kan jag alltså inte säga till dig att växa upp..

"Jag gör som jag vill och ingen kommer att kunna säga till mig vilka traditioner jag ska ha, och du har samma rättigheter att utföra vilka traditioner du vill och vilka du inte vill utföra."
Det är ingen som har sagt det till dig, bara du som tycker jag ska växa upp för att vi har kalle som tradition. Varför i försvarsställning till att du får göra som du vill? Har någon antytt något annat?

"Vill man klä ut sig eller sina barn till pepparkaksgubbar, tomtar eller troll så gör det."
Så generöst!

"Ni får ha vilka traditioner ni än vill ha, det lär aldrig vara någon som kommer hem till er för att stoppa ert utövande av kalle ankas jul."
Kommer det någon? Det finns en chans menar du? "utövande av kalle" det låter det.

"Detta är en icke-fråga varav väx upp, get real."
Frågan verkar mer viktigt för dig en för mig, med tonen.

Får väl önska dig en god jul, ja skänker 50kr i ditt alias till barncancer fonden. hejdå!

Frågan om själva Kalle Anka är inte särskilt viktig för mig, men undertonen igenom hela tråden är att en tradition är under en reell attack som kommer att påverka er personligen och att någon ska ta någonting ifrån er.

Sen kommer det gamla med att svenska traditioner är ett ensamt offer, det är så synd om oss och det är bara vi som blir attackerade samt annan bullshit som går hem hos folk idag.

Ha en trevlig högtid själv men skänk helst inte pengar till barncancerfondens chefer i mitt namn

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

@cider123:
1, Jag har svårt att förstå varför man under julafton ska samla hela familjen för att se på tecknad film, samma filmer som man sett varje år. Det är helt enkelt inte roligt längre.

2, För att slippa allt jävla gnäll som blir så fort Disney försöker städa bort den värsta skiten ur sina filmer. Rasistiska stereotyper ska inte vara en jultradition.

3, För att reta alla "Sverigevänner" som skall bevara allt som är värdelöst samtidigt som de bryter ner det svenskaste vi har, nämligen solidariteten och omtanken om sina medmänniskor. Hur fan kan någon tänkande människa börja skrika för att lucia är lite mörkare i huden ett år, eller för att en skola inte sjunger pepparkakssången?

Skrivet av Barren Wuffet:

Berätta gärna hur fan tankegången gick när du pusslade ihop Kalle Anka på julafton till reta upp rasister?

Skrivet av JamesBanana:

Kommer du ihåg när Disney klippte bort den svarta dockan och mängder med såkallade "sverigevänner" skrek om att julen var förstörd? Det är det jag tänkte på.

Skrivet av keyser:

Du kan ha fel.

Det är väl inte svårare än att man tittar på Kalle om man vill se Kalle. Om man inte vill se Kalle, då tittar man inte på Kalle.
Varför behöver hela landet ha någon slags standard?

Det var inte den "svarta" dockan utan humorn, åker ner, hoppar me arsle på stämpeln å ropar ut "mama".
Men om ni nu ..... ska vara såhär så varför ska lucia ha klänning? Varför ska hon gå i sakta mak.
Varför tar ni en sup me kompisarna.
Varför gör ni en repetativ handling nån endaste gång för att det en gång i tiden av nån helt uppenbar klar situation nåt ni gillade å vill göra om.
Är ni inte imot "traditioner"?

Jag vill ha, kan inte jag få som jag vill då? Ingen tar skada, ingen har brytt sig, men av nån oklar anledning så ska nån okänd bry sig om nåt den inte ens har brytt sig om om nåt den inte ens varit delaktiv av.

Och ja, tecknat är skitkul, den enda genren där saker kan gå så rubbat snett att det i verkligheten skulle kräva oändligt antal av Jean-Claude Van Damme ihopstyrt me Dolly Parton i evig mixer röra.

Skrivet av Bassen87:

Frågan om själva Kalle Anka är inte särskilt viktig för mig, men undertonen igenom hela tråden är att en tradition är under en reell attack som kommer att påverka er personligen och att någon ska ta någonting ifrån er.

Realist, dom få som finns kvar.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Varför inte bara ha kvar kalle som vanligt? Det är ju knappast så att SVT har något annat program som verkligen måste visas just då? Och vill man inte se Kalle just då så har väl alla nuförtiden ca 100 andra kanaler man kan välja på.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Det finns tre saker som är konstant för mig med julen.

1. Kalle Anka
2. Ett päron till farsa firar jul
3. Tomten är far till alla barnen

Det är bara inte jul utan dessa tre.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Tycker det är intressant att så många tycker att Kalla Anka på julafton är så viktigt. Om jag hade behövt ta bort allt som hör julen till som tex, mat, klappar, pynt, mm. så hade jag gärna offrat allt för att träffa min släkt och vänner och bara umgås med dessa.

Min uppfattning om Kalle är att det bara är äldre nostalgiker som gillar Kalle. Kidsen bryr sig inte så värst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Nej, kristendomen i sig kanske inte är en tradition men att Sverige är kristet är lite av en tradition @Silcan. Vad spelar det för roll? Hade du inget annat att kommentera på?

Visst, luciafirande i skolan kan vara lite gulligt men det är varken gulligt eller svenskt när man tänker efter.

Varför är det inte gulligt eller svenskt med småungar som klär ut sig och sjunger julvisor - när man tänker efter?

Permalänk
Skrivet av employed:

Tycker det är intressant att så många tycker att Kalla Anka på julafton är så viktigt. Om jag hade behövt ta bort allt som hör julen till som tex, mat, klappar, pynt, mm. så hade jag gärna offrat allt för att träffa min släkt och vänner och bara umgås med dessa.

Min uppfattning om Kalle är att det bara är äldre nostalgiker som gillar Kalle. Kidsen bryr sig inte så värst.

Varför skulle du behöva ta bort något alls? De flesta prioriterar nog umgänget med släkt och vänner högst. Finns ingen anledning att ställa det ena mot det andra.

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB, EVGA Supernova G2 650W, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP, ASUS Z87-A ATX, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz, Samsung 840 EVO 250GB, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB, Win 7 x64.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Murvel:

Det finns tre saker som är konstant för mig med julen.

1. Kalle Anka
2. Ett päron till farsa firar jul
3. Tomten är far till alla barnen

Det är bara inte jul utan dessa tre.

Byt ut "ett päron till farsa" mot den underbara filmen "Bad Santa". En lite annorlunda tragikomisk film om julen.
Går just nu på tv4 film med jämna mellanrum.
Kalle klarar jag mig bra utan, har redan sett det 38 gånger som jag minns.
Pappa spelade också in Kalles jul på VHS ett år men vi tittade aldrig på den. Det är dessutom extremt förbjudet då Kalles jul endast får tittas på klockan 15:00 på julafton.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Varför är det inte gulligt eller svenskt med småungar som klär ut sig och sjunger julvisor - när man tänker efter?

Det är inga julvisor för det mesta. Det är religiösa sånger.

Tar man en titt på nordens historia så är det inte alls vidare gulligt med kristendom. Tittar man på själva kristendomen, t.ex. gamla testamentet, så är inte kristendom gullig alls heller.

Synd att våra värderingar har blandats ihop med denna skröna från mellanöstern och att vår godhet och "vänd andra kinden till"-attityd gestaltas av en sagofigur som heter Jesus, istället för oss som folk eller folkslag.

Förövrigt så är nog min favoritjulfilm Gremlins.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Det finns tre saker som är konstant för mig med julen.

1. Kalle Anka
2. Ett päron till farsa firar jul
3. Tomten är far till alla barnen

Det är bara inte jul utan dessa tre.

Det är inte Julafton förrän John McClane har slängt ner Hans Gruber från Nakatomi building!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Foolwolf:

Det är inte Julafton förrän John McClane har slängt ner Hans Gruber från Nakatomi building!

Spoilers!

Lethal Weapon är rätt bra julfilm också. Skadad man blev som barn alltså. Gremlins, Die Hard och Lethal Weapon.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Du det gör inte jag heller (vet varför vi firar jul) för jag bryr mig inte ens om julen eller tagit reda på varför. Har väl inte köpt julklappar på över 25 år nu och är nöjd att jag sparade dom pengarna

Det fanns inte mycket livsglädje i dig inte..

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630:

Jag ska ha en Ryzen någon gång och med den lön jag har så slänger jag inte bort pengar på andra. Den dagen jag köper Zen så blir det en julklapp till mig själv i alla fall även om den kommer mitt i sommarn

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Julfirandet kommer liksom tillbaka lite när man får barn själv. Först var det syrrans tre ungar som spred Julglädje och sedan våran kille. För dom (8-20 år) är fortfarande Kalle Anka på Julafton lika med att sitta och tugga julkola och skumtomtar medans de flesta vuxna grinar över för mycket mat i magen.
Angående traditioner som dör ute eller ej, anser jag att fler människor borde skita fullständigt i hur andra människor gör (om man inte vill delta och sprida glädje) och ta hand om sitt egna firande i stället, eller avsaknad av om det nu är det som föredras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Det är inga julvisor för det mesta. Det är religiösa sånger.

Tar man en titt på nordens historia så är det inte alls vidare gulligt med kristendom. Tittar man på själva kristendomen, t.ex. gamla testamentet, så är inte kristendom gullig alls heller.

Synd att våra värderingar har blandats ihop med denna skröna från mellanöstern och att vår godhet och "vänd andra kinden till"-attityd gestaltas av en sagofigur som heter Jesus, istället för oss som folk eller folkslag.

Jag känner att du har byggt en lång kedja dåliga associationer som du applicerar på alla luciatåg, som då på något vis blir en symbol för allt som är dåligt med religion.

Jag känner att Ibland är ett tåg med ungar som sjunger bara ett tåg med ungar som sjunger, utan lömska baktankar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Jag känner att du har byggt en lång kedja dåliga associationer som du applicerar på alla luciatåg, som då på något vis blir en symbol för allt som är dåligt med religion.

Jag känner att Ibland är ett tåg med ungar som sjunger bara ett tåg med ungar som sjunger, utan lömska baktankar.

Nej. Det jag säger är fakta. Vi måste inte tycka lika eller ha samma "associationer" till ämnet. Väljer du att ignorera faktisk och dokumenterad historia för att tycka att det är gulligt får du göra det.

Kan vi inte tuta i ungarna nåt som är relevant för oss som nordbor när vi ändå håller på? Tyckte att nordisk mytologi och Kalevala var bra mycket mer spännande än någon ökensaga när jag växte upp.

Skulle sådant filmatiseras så skulle det se ut lite som sagan om ringen filmerna. Det låter bättre än någon snuff film enligt mig. Passion of the Christ var ju skitrolig.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Men det som sker nu är ofta ändringar i brist på respekt på Sverige, och mer bara respekt för "sig själv". Julen är en kristen religion, Sverige är oavsett vad du vill tro själv på, ett Kristet land i grunden. Idag är en Svensk som vill fira ett kristet skolavslut, kristen jul och kristen religion nästan under förtryck, vilket är jädrigt fel. Det är som någon kommer o driver en ur sitt eget hem ffs.

Väljer man att komma till kristet land, måste man också respektera att det är vad traditioner och landet är byggt på. Och det gör jag, även om jag inte är troende på dem, så respekterar jag dem.

Dessvärre för din del ligger många tidigare kristna länder i framkant när det gäller att sluta tvinga in folk i religioner och sedvänjor, och Sverige i framkant av dessa tidigare kristna länder. Det är sorgligt att se någon anse att någon är förtryckt när de inte får utöva förtryck. Nej Sverige är inte ett kristet land, och svensk är inte synonymt med kristen. Vad kristna gör på sin fritid är upp till dem, men våra institutioner bör och ska representera och verka för alla svenskar.

Är ju för övrigt inte mycket religiöst med Julen för den typiska svensken i vilket fall. Den glider sakteligen tillbaka till den midvintersblot som namnet ursprungligen stod för, med en modern touch av konsumtion.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Bad Santa är iofs jävligt bra också, men den har inte varit med lika länge så den har inte samma traditionsstatus för mig som övriga.

Skrivet av Stefflo:

Byt ut "ett päron till farsa" mot den underbara filmen "Bad Santa". En lite annorlunda tragikomisk film om julen.
Går just nu på tv4 film med jämna mellanrum.
Kalle klarar jag mig bra utan, har redan sett det 38 gånger som jag minns.
Pappa spelade också in Kalles jul på VHS ett år men vi tittade aldrig på den. Det är dessutom extremt förbjudet då Kalles jul endast får tittas på klockan 15:00 på julafton.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

1962 byggde jag en TV efter en beskrivning i en elektroniktidskrift, jag minns inte vilken. Mina föräldrar blev konverterade från TV-vägrare till TV-tittare och skaffade sent den hösten en "riktig" TV istället för den livsfarliga högen med elektronikkomponenter utan skyddande hölje som jag byggt. Då var jag boven som saboterade deras "uråldriga" jultraditioner eftersom det den julen tittades på TV, inklusive Kalle Ankas jul. Sedan följde några år då det diskuterades livligt om "moderniteterna" verkligen skulle få slå ut den då rådande traditionen. Min mor tyckte att det var uteslutet, mitt "tilltag" skulle inte omintetgöra generationers traditioner. Men successivt blev det till slut så ändå. Varje år finns dessutom återkommande artiklar t.ex denna där amerikaner gör sig roliga över vår "tradition". Lägg märke till "TOP COMMENT" i slutet av artikeln.

Så varje jul känner jag mig lite skyldig, jag var ju den som genom mitt hemmabygge såg till att rasera generationers jultraditioner

Man har ju försökt ta bort Kalle Ankas jul med jämna mellanrum men protesterna har varit så omfattande att det till vidare blir kvar. Om jag blir statsminister kommer jag dock kräva en återgång till de traditioner som jag en gång förstörde så jag kan avsluta mitt liv utan skuldkänslor. Att det blir rasande upplopp och protester gör inget eftersom jag är övertygad om att jag i historieböckerna kommer kommas ihåg som den som återupprättade den svenska julen

Permalänk
Medlem

@serafim: Finaste posten i hela tråden! Tack för den och God Jul på dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

@serafim: Finaste posten i hela tråden! Tack för den och God Jul på dig!

God Jul och Gott Nytt År till både dig och till alla er andra i den här tråden
och tack för omdömet!

Permalänk
Medlem

Det är dags!