Stor brist på NES Classic (here we go again Nintendo...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Peka finger på Nintendo som gör detta gång på gång samt butiker som tillåter flerköp

Jag har inte själv drivit ett sådant företag men jag misstänker att det är fruktansvärt svårt att förutse hur stort något man släpper kommer bli och man vill absolut inte producera för mycket efter som då går företaget minus, särskilt när man försöker hålla ett pris som anses rimligt.

Nintendo har vad jag förstått inte gått så bra så för mig är det ganska självklart att de är försiktiga i hur mycket de producerar.

Men du kanske har mer erfarenhet av detta, isåfall tycker jag att du ska kontakta Nintendo och tipsa dem om hur många enheter de ska sikta på.

Skrivet av Pnorberg:

och klart det spelar någon roll, det är upp till köparen att bestämma vad denne är villig att betala när vi pratar om auktioner som startar från 0-849kr, då dessa priser är detsamma eller lägre än i butik. Om det går över är det p.g.a. att någon "stackare" inte orkar jaga efter enheter och är då villig att betala mer.

Pengar är pengar, det är inget alla har i oändlig kvantitet av. Vad rävarna gör här är att de köper upp större kvantitet än vad de själva behöver för att sälja till de som har möjlighet att lägga mer pengar, man kan se det lite som att man låter de som har pengarna köpa sig före.

Vad var det nu vi tyckte om att rika kunde köpa sig förbi vårdkön?

Skrivet av Pnorberg:

Jag tycker det är riktigt dåligt av Nintendo och bete sig på det här sättet då efterfrågan har varit stor sedan Juni/Juli och de kan de då inte ha missat.

Nintendo är knappast ensam om att ha produktionsproblem, detta gäller inom de flesta hypade produkter, inte minst när man tittar på releaser av stora online spel. Man vill absolut inte överproducera då det är en direkt förlust, särskilt om man som sagt erbjuder produkter till vad man kan anse som ett rimligt pris.

Skrivet av Pnorberg:

Jag började själv söka för lite mer än vecka sedan då jag insåg att jag kanske får vänta väldigt länge på min och nu har jag lyckats köpa mig en, bara man har tålamod och inte "måste ha det så fort det släpps bara för att vara först" så löser det sig.

Vad har det med saken att göra? Vi pratar om folk som drar nytta av andra folks missöde.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjkw:

Fast i slutändan är det bara en tv-spelskonsoll

Precis, men det stoppar inte folk från att sänka sig till denna låga nivå och speciellt inte runt juletider.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

om du jobbar kunde du säkert roffat åt dig en ? lär säkert en och annan göra som jobbar på spelbutiker skulle jag tro, vem ska liksom få veta ??? alla vet att det är brist ändå oavsett.. Blir så trött på nintendo trots tusentals förbokningar så får butiker in några ynka hundra ex bara, varför skapa medvetet brist på enheter när efterfrågan är där ? jag får verkligen inte ihop det.

Kameraövervakning och andra säkerhetsåtgärder gör det extremt svårt att "roffa åt sig", pratar inte butik nu utan lager.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Det ÄR lågt dom som har köpt en nes classic i enda syftet att uttnyttja den galet låga tillgången och lägga ut det på tradra för dubbla priset istället för att ge fan i det och låta dom som verkligen vill ha en få köpa istället det är riktigt svineri enligt mig speciellt nu i juletider försöka tjäna en extra hacka, det är tragiska människor som orkar hålla på sådär sorry men jag ger inte mycket för dom som sysslar med detta verkligen inte. Det finns ingen gräns hur giriga människor är idag för pengar helt otroligt.

Men sluta gnälla. Du låter som en litet barn som inte får din väg.
Det är orättvist! Varför fick han? Jag vill också ha!

Edit: kollade genom dina inlägg och du skrev nyss i tråden om man fick sälja saker för överpris: "Varför ens bry dig ? låt andra betala överpriser om dom vill vad gör det dig?" Ok! Så fine att sälja saker till överpris, men när du vill ha prylen så är det orimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag har inte själv drivit ett sådant företag men jag misstänker att det är fruktansvärt svårt att förutse hur stort något man släpper kommer bli och man vill absolut inte producera för mycket efter som då går företaget minus, särskilt när man försöker hålla ett pris som anses rimligt.

Nintendo har vad jag förstått inte gått så bra så för mig är det ganska självklart att de är försiktiga i hur mycket de producerar.

Men du kanske har mer erfarenhet av detta, isåfall tycker jag att du ska kontakta Nintendo och tipsa dem om hur många enheter de ska sikta på.

Förbokningarna börjades redan ett halvår innan produktsläpp = statistik från butiker. Alltså har Nintendo ett halvår på sig att möta upp endast förbokningarna vilket de definitivt inte har gjort på långa vägar. Så efterfrågan finns och Nintendo har kassan att möta upp den.
Detta hände vad jag hört med Wii också och garanterat kommer hända med Switch.
Ingen slump. Är nog snarare populärt att göra detta för att skapa rubriker då den materiella människan idag är så besatt över att ha det senaste direkt. Detta skapar mer hype, vilket bara syns i denna tråd.

Skrivet av Neon:

Pengar är pengar, det är inget alla har i oändlig kvantitet av. Vad rävarna gör här är att de köper upp större kvantitet än vad de själva behöver för att sälja till de som har möjlighet att lägga mer pengar, man kan se det lite som att man låter de som har pengarna köpa sig före.

Ja pengar är pengar men har man inte råd att bjuda mer eller vill lägga tid på att jaga en produkt då får man vänta. Det är inte så att det är en limited edition, chansen kommer bara man har tålamod. Fortfarande, peka finger på Nintendo och butikerna.

Skrivet av Neon:

Vad var det nu vi tyckte om att rika kunde köpa sig förbi vårdkön?

Vad har det med saken att göra? Vi pratar om Nintendo och materiella produkter.

Skrivet av Neon:

Nintendo är knappast ensam om att ha produktionsproblem, detta gäller inom de flesta hypade produkter, inte minst när man tittar på releaser av stora online spel. Man vill absolut inte överproducera då det är en direkt förlust, särskilt om man som sagt erbjuder produkter till vad man kan anse som ett rimligt pris.

Se svar ovan.

Skrivet av Neon:

Vad har det med saken att göra? Vi pratar om folk som drar nytta av andra folks missöde.

Jag berättade vad jag gjorde åt saken istället för att bjuda överpris på en produkt som masstillverkas en tid framöver. Får jag inte den för butikspris då väntar jag tills jag får den för butikspris, tiden går snabbt.

Välkommen till den riktiga världen, den är allt annat än rättvis och det vi pratar om här är endast materiella massproducerade saker.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Förbokningarna börjades redan ett halvår innan produktsläpp = statistik från butiker. Alltså har Nintendo ett halvår på sig att möta upp endast förbokningarna vilket de definitivt inte har gjort på långa vägar. Så efterfrågan finns och Nintendo har kassan att möta upp den.
Detta hände vad jag hört med Wii också och garanterat kommer hända med Switch.
Ingen slump. Är nog snarare populärt att göra detta för att skapa rubriker då den materiella människan idag är så besatt över att ha det senaste direkt. Detta skapar mer hype, vilket bara syns i denna tråd.

A. Kan du bevisa hur många förköp de fick in kontra hur mycket som tillverkades till release? Om inte så pratar du nonsens. Min gissning skulle vara att det är fler som ställde sig i kön senare än tidigare.
B. Även om Nintendo gjort fel och bara fått ut en del av produkterna, är det moraliskt rätt att jag köper alla jag kommer åt och säljer de för dubbla pengarna? Självklart inte! Det är lågt, så är det bara.

Skrivet av Pnorberg:

Ja pengar är pengar men har man inte råd att bjuda mer eller vill lägga tid på att jaga en produkt då får man vänta. Det är inte så att det är en limited edition, chansen kommer bara man har tålamod. Fortfarande, peka finger på Nintendo och butikerna.

? Har du inte tappat tråden lite nu? Vi pratade om att folk köper om större partier än vad de själva behöver och säljer för att tjäna pengar på de som inte lyckats få tag på ett?

Att vänta på produkter hör till vardagen för en hel del.

Det finns en anledning till att det är riktigt hallå i biljett branschen när folk köper biljetter bara för att tjäna på det, Varför? Föra att det är ett svinigt beteende mot sina medmänniskor.

Skrivet av Pnorberg:

Vad har det med saken att göra? Vi pratar om Nintendo och materiella produkter.

Spelar ingen roll, det är ändå ett svinigt beteende. Att det är mindre viktigt är ganska självklart men det ändrar inte min syn på det folket som sysslar med det.

Skrivet av Pnorberg:

Jag berättade vad jag gjorde åt saken istället för att bjuda överpris på en produkt som masstillverkas en tid framöver. Får jag inte den för butikspris då väntar jag tills jag får den för butikspris, tiden går snabbt.

Okay, så om jag köper upp alla Nintendo Switch och erbjuder dem för 1 000 000 kr / st så är det helt okay med dig?

Skrivet av Pnorberg:

Välkommen till den riktiga världen, den är allt annat än rättvis och det vi pratar om här är endast materiella massproducerade saker.

Vad var det nu vi pratade om? Ja visst ja, det var om vad vi anser om privatpersoner som köper produkter som har dålig tillgång för att tjäna en extra hacka. D.v.s vi vet redan hur välden går till men tycker det är svinigt, vad var det nu du villa ha sagt?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kom hit för att läsa lite om NES classic och möts av två sidor om vad folk bör och inte bör göra. Ja det finns folk som köper extra enheter och säljer för högre priser. Jag tycker folk får göra vad dom vill sen är det upp till köparen att bestämma om det är värt summan eller inte. Svårare än så är det faktiskt inte.

Personligen skulle jag inte ha samvete att sälja för ett sådant högt pris, men vi är alla olika och människor får göra som dom vill. Värdet på produkten är upp till köparen att bestämma vid en eventuell affär.

OT:

Fick min Nes Classic idag är otroligt taggad men hann inte köpa förlängningssladden till kontrollen. Fattar inte riktigt hur Nintendo tänkte där med så kort sladd, men men lycklig är jag ändå!

Visa signatur

___________

27" iMac Late 2013, 3.2 GHz Quad-core Intel Core i5, 256GB Flash Storage, 28GB 1600MHz DDR SDRAM, NVIDIA GeForceGT755M. Mac Mini i5 8GB RAM 256GB SSD, Ipad Pro 9,7" WiFi 32GB, Iphone 6s+ 64GB, Xbox One.

Permalänk
Inaktiv

Nu vill jag inte blanda mig in i sidospåret alltför mycket men jag tycker bägge sidor har rätt. Förhoppningsvis är det en relativt liten del av skeppade NES Classics som läggs upp på auktionssajter eller säljs vidare för att tjäna pengar. De flesta som bokar/köper en vill förhoppningsvis också ha en.

Jag har full förståelse för att de som köat sedan juli blir extremt irriterade över när folk får tag i bra prissatta NES Classics för att sedan direkt slänga upp dom på Tradera. Osmakligt och frågan är om inte den typen av kommentarer också snuddar vid forumets trivselregler. I slutändan upp till var och en vad ni/vi gör med det vi köper, men lite hänsyn kan man gott visa.

Åter till topic för min del...
Hämtade ut min första NES Classic idag. Kan lova att jag är bra sugen på att öppna upp den och prova men får vänta tills på julafton när personen som får den i julklapp har hunnit peta på den.

Min egna som beställdes imorse har inte hunnit skickats, men med tanke på hur nära jul det är så gör det mig personligen inte. Vetskapen att en är på väg är bra nog för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

A. Kan du bevisa hur många förköp de fick in kontra hur mycket som tillverkades till release? Om inte så pratar du nonsens. Min gissning skulle vara att det är fler som ställde sig i kön senare än tidigare.
B. Även om Nintendo gjort fel och bara fått ut en del av produkterna, är det moraliskt rätt att jag köper alla jag kommer åt och säljer de för dubbla pengarna? Självklart inte! Det är lågt, så är det bara.

? Har du inte tappat tråden lite nu? Vi pratade om att folk köper om större partier än vad de själva behöver och säljer för att tjäna pengar på de som inte lyckats få tag på ett?

Att vänta på produkter hör till vardagen för en hel del.

Det finns en anledning till att det är riktigt hallå i biljett branschen när folk köper biljetter bara för att tjäna på det, Varför? Föra att det är ett svinigt beteende mot sina medmänniskor.

Spelar ingen roll, det är ändå ett svinigt beteende. Att det är mindre viktigt är ganska självklart men det ändrar inte min syn på det folket som sysslar med det.

Okay, så om jag köper upp alla Nintendo Switch och erbjuder dem för 1 000 000 kr / st så är det helt okay med dig?

Vad var det nu vi pratade om? Ja visst ja, det var om vad vi anser om privatpersoner som köper produkter som har dålig tillgång för att tjäna en extra hacka. D.v.s vi vet redan hur välden går till men tycker det är svinigt, vad var det nu du villa ha sagt?

Ho herregud, helt ärligt orkar jag inte diskutera med dig då du är riktigt aggressiv och taskig attityd. Jag har sagt mitt vad jag tycker och du har sagt ditt, jag säger inte att jag inte håller med dig om scalping men det är fan inte hela jävla världen. Det är det jag försöker säga till dig.

Det finns lösningar för att motverka "scalping", både som konsument, tillverkare och återförsäljare. De som är så helt ärligt dumma och köper till överpris, låt de göra det då men det är dessa som måste övertygas att inte göra det. Låter man scalpers svälta så måste de sänka priserna och till slut även till högst nypris (eg. lägre eftersom garantin inte gäller längre).
Men så länge världen är så besatt av materiella saker så blir det så här. Absurt.

Det får bli mina sista ord till dig, verkligen ingen lust att lägga mer energi på denna diskussion.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Bruce Wayne: Saknar du sympati?
Jag förstår att folk blir mindre glada på människor som "skor" sig på detta och jag har även förståelse för Att folk gör det.
Om man ska argumentera med hjälp av känslor, vilket man inte skall eftersom det är dumt så skulle man ju kunna tycka att teknikintresserade faktiskt hjälps åt istället för att agera som gamar.

Du kan redigera dina inlägg om det är hyfsat nära inpå klockslaget du skapade det så behöver du inte posta flera inlägg i rad.

Ha en trevlig jul.

Sympati? sitter för övrigt på mobilen så om dina lässvårigheter ställer till det för dig så ber jag så mycket om ursäkt.
Är tyvärr inget jag kan göra nåt åt här och nu.
Det är inte jag som säljer den, gnäller du lika mycket om du köper ett spel, en bil eller vad som? För här är kontentan, samma tråkiga system förekommer där också och på i princip allt som går att köpa secondhand.
Jag ställer mig inte bakom det och min enhet står än så länge ouppackad i min bokhylla, och inte på nåt auktionssajt.

Det är upp till var och en att avgöra om det är värt det eller ej, i slutändan är det alltid upp till varje individ huruvida det är värt det eller ej. Dessutom startar oerhört många av auktionerna på bla tradera på 1:- så att slutpriset sätter sig självt. Är säljaren girig och saknar empati då också eller?
God jul själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

***bort/mod***

Jag ställer mig inte bakom dom som säljer produkten till ett högre pris.
Jag säger bara att det är omöjligt att komma runt, eller du kanske har nån universell plan där detta fenomen inte existerar.
***bort/mod***

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

För att folk som vill köpa den till det riktiga priset inte kan göra det för att så många köper upp dem för att tjäna pengar.
Det är lågt och det gäller även biljetter, folk som har i system att göra så vilket gör att vanliga människor knappt hinner beställa en biljett innan någon beställt 200st bara för att sälja dyrare och tjäna pengar på det.

Fast i det här fallet, till skillnad från biljetter, kan vi ju kollektivt skita i att köpa i andra hand till överpris, så sitter de som köpt en massa med enheter de inte vill ha, och när marknaden mättas får de nästan ge bort dem i stället. Jag ser inte riktigt problemet, just här. Alla som vill ha en NES classic kommer kunna köpa en från en butik.
B!

Edit

Skrivet av Neon:

Okay, så om jag köper upp alla Nintendo Switch och erbjuder dem för 1 000 000 kr / st så är det helt okay med dig?

Det är helt ok med mig. Det är du som kommer bli sittand emed en massa enheter du inte kan sälja, och Nintendo kommer bara fortsätta tillverka fler.
Det här är bara ett problem eftersom folk inte längre kan tänka sig att vänta 14 dagar på sin grej. Löjligt.
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Marknaden måste ju rannsaka sig själv för att komma till bukt med det här problemet.
Om ingen köper någon av dessa överpriser enheterna så kommer ju dom ursprungliga köparna sitta med flera osålda enheter som som själva måste betala för, alternativt returnera.
Win Win.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Nice, då kan vi äntligen enas om att vi tycker olika!

Skrivet av RVX:

Jag ställer mig inte bakom dom som säljer produkten till ett högre pris.
Jag säger bara att det är omöjligt att komma runt, eller du kanske har nån universell plan där detta fenomen inte existerar.
***bort/mod***
Skickades från m.sweclockers.com

Nej, du säger att du inte förstår hur folk kan bli upprörda över sådant beteende. Om man inte förstår det så anser jag att man inte förstår sig på hur folk kan känna i olika situationer(empati).

Citat:

På vilket sätt är det lågt tycker du? Folk försöker ju tjäna pengar hela tiden, hur skiljer sig detta egentligen mot att sälja biljetter, filmer, musik, spel whatever i andra hand?

Förstår inte riktigt vad folk blir upprörda över, det ligger knappast något köptvång bakom för köparen.

Och nej detta har inget med skärmar att göra, jag hade ifrågasatt förmågan att förstå hur andra folk känner under rådande omständigheter oavsett.

Jag har inte själv något begär som gör att jag måste ha en nu. Men det är riktigt dålig stil att komma hit till en tråd där folk letar som tokar för att få tag på ett ex och säga att man köpt X antal som ska säljas på tradera eller något i den stilen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Nice, då kan vi äntligen enas om att vi tycker olika!

Nej, du säger att du inte förstår hur folk kan bli upprörda över sådant beteende. Om man inte förstår det så anser jag att man inte förstår sig på hur folk kan känna i olika situationer(empati).

Och nej detta har inget med skärmar att göra, jag hade ifrågasatt förmågan att förstå hur andra folk känner under rådande omständigheter oavsett.

Jag har inte själv något begär som gör att jag måste ha en nu. Men det är riktigt dålig stil att komma hit till en tråd där folk letar som tokar för att få tag på ett ex och säga att man köpt X antal som ska säljas på tradera eller något i den stilen.

I så fall misstolkades mitt ursprungliga imlägg, jag syftade på fenomenet i allmänhet...inte just detta specifikt.
Men, innan nån av oss säger nånting vi får ångra då detta är ett väldigt infekterat ämne uppenbarligen...och jag ber om usräk om du på något sätt tog illa upp av mitt svar. Men detta är min syn på saken:

Ja, detta är ingenting som gynnar någon egentligen, förutom den ursprungliga köparen. Och jag menar på att det hela är i princip omöjligt att komma runt, i alla fall när det kommer till privat-försäljning...därför att det finns ingen lag som säger att saker får kosta si och så mycket. Och därför blir det oftast en protest i det tysta att klaga över det då inget kommer att ske.
Jag hävdar fortfarande att det är upp till en själv att avgöra hurvida det är värt det eller inte, man kan inte ta ifrån folk sitt eget ansvar och låta andra sköta den biten.
Sen när det kommer till biten där företag köper upp biljetter så är ju också detta tyvärr något av en standard praxis i dagens samhälle, och här håller man väl på så vitt jag förstår det att ta fram nån lag eller liknande som ska omöjliggöra detta. När det kommer har jag dock ingen aning om.

Som sagt, jag stödjer inte hela nånstans. Även om mitt ursprungliga inlägg kan ha tolkats så, utan jag menade mer att det är ingen ide att bli irriterad över det hela. Uppenbarligen trampade jag på en del tår.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Neon:

A. Kan du bevisa hur många förköp de fick in kontra hur mycket som tillverkades till release? Om inte så pratar du nonsens. Min gissning skulle vara att det är fler som ställde sig i kön senare än tidigare.
B. Även om Nintendo gjort fel och bara fått ut en del av produkterna, är det moraliskt rätt att jag köper alla jag kommer åt och säljer de för dubbla pengarna? Självklart inte! Det är lågt, så är det bara.

? Har du inte tappat tråden lite nu? Vi pratade om att folk köper om större partier än vad de själva behöver och säljer för att tjäna pengar på de som inte lyckats få tag på ett?

Att vänta på produkter hör till vardagen för en hel del.

Det finns en anledning till att det är riktigt hallå i biljett branschen när folk köper biljetter bara för att tjäna på det, Varför? Föra att det är ett svinigt beteende mot sina medmänniskor.

Spelar ingen roll, det är ändå ett svinigt beteende. Att det är mindre viktigt är ganska självklart men det ändrar inte min syn på det folket som sysslar med det.

Okay, så om jag köper upp alla Nintendo Switch och erbjuder dem för 1 000 000 kr / st så är det helt okay med dig?

Vad var det nu vi pratade om? Ja visst ja, det var om vad vi anser om privatpersoner som köper produkter som har dålig tillgång för att tjäna en extra hacka. D.v.s vi vet redan hur välden går till men tycker det är svinigt, vad var det nu du villa ha sagt?

Med ditt resonemang är ju alla företag som inte säljer sina produkter till självkostnadspris "svinga" och omoraliska?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Perfekt, då är vi överens då, ursäktar om mitt inlägg var aggressivt.

Skrivet av TobiasStockholm:

Med ditt resonemang är ju alla företag som inte säljer sina produkter till självkostnadspris "svinga" och omoraliska?

Det är stor skillnad på företag och privatperson.

Men visst, hade ett företag kommit in här och sagt att de köpt upp 100 ex från ett tips i denna tråden och att de nu sålde de för dubble priset till oss så hade det varit minst lika lågt. Det företaget hade iallafall inte fått något top betyg från mig oavsett hur bra deras ordersystem var

Men jag har sagt mitt, det var aldrig meningen att det skulle spinna vidare såhär men så kan det bli när alla parter känner sig tvungna att övertyga varandra.

Min åsikt står dock kvar, jag anser att det är lågt, vad ni anser är upp till er.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Neon:

Perfekt, då är vi överens då, ursäktar om mitt inlägg var aggressivt.

Det är stor skillnad på företag och privatperson.

Men visst, hade ett företag kommit in här och sagt att de köpt upp 100 ex från ett tips i denna tråden och att de nu sålde de för dubble priset till oss så hade det varit minst lika lågt. Det företaget hade iallafall inte fått något top betyg från mig oavsett hur bra deras ordersystem var

Men jag har sagt mitt, det var aldrig meningen att det skulle spinna vidare såhär men så kan det bli när alla parter känner sig tvungna att övertyga varandra.

Min åsikt står dock kvar, jag anser att det är lågt, vad ni anser är upp till er.

Då hoppas jag du är konsekvent i din ideologi och bojkottar t.ex alla större elektronikkedjor som har flera 100% påslag på tillbehör t.ex kablar m.m. Det blir nog förresten inte många butiker kvar att handla i alls för din del om du ska vara konsekvent i din ideologi. Blir nog svårt att få tag på mat t.o.m.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Som sagt, företag! Helt annan historia enligt mig. Jag kan oftast inte köpa där de köper.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Varför kan ingen acceptera faktumet att det faktiskt kunde bara varit ett produktionsfel under tillverkningen av produkten och inte ett trick. Det känns ologiskt enligt mig annars, varför skulle man bara släppa ut enstaka konsoler, måste finnas en bra orsak bakom situationen.

Jag har ingenting emot att man väljer sälja sitt exemplar, men däremot håller jag med om ovan att det är bara moraliskt fel om inte rättare sagt olagligt boka fler än man själv behöver och i enda avsikten att sälja det vidare för minst dubbla priset. Däremot skyller jag inte detta på personerna som gör detta, men butikerna själva, de måste ha blivit informerade om händelsen kring produktionsfelet som det ryktas om och redan då borde de satt en begränsning för hur många exemplar som du fick boka. Jag menar, kanske ett eller till och med två per hushåll, i alla fall tills de hade fått in fler. Jag skyller i alla fall detta på butikerna, inte Nintendo eller tölparna som utnyttjar marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Varför kan ingen acceptera faktumet att det faktiskt kunde bara varit ett produktionsfel under tillverkningen av produkten och inte ett trick. Det känns ologiskt enligt mig annars, varför skulle man bara släppa ut enstaka konsoler, måste finnas en bra orsak bakom situationen.

Man tillverkar konsolerna i stora antal, fraktar dem långa vägar, och sprider ut dem globalt. Nintendos officiella siffror är inte tillgängliga, men under den första månaden såldes 200.000 enheter i USA. De uppskattas ha sålt 260.000 i Japan. Med tanke på att man sålt dem i resten av Asien, Australien, Sydamerika, Ryssland, och Europa så är det inte en helt orimlig gissning att man hade en bra bit över miljonen färdiga enheter när man började skeppa dem till grossister världen över. Trist nog får Sverige en piss i nilen av de här, och det lär ta ett tag innan marknaden börjar bli mättad, och de inte längre flyger av hyllorna.
Jag tror inte det finns något "produktionsfel" här. Man har valt en volym man kan tillverka dem i, utan att pressa maskiner, personal, och leverantörer till bristningsgränsen, och nu ligger man konstant och pumpar ut så många, i väntan på att efterfrågan ska börja gå ner.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjkw:

Fast i slutändan är det bara en tv-spelskonsoll

För mig personligen så är det ingen brådska.

Hade dock bokat en NES Mini redan i sommras för att garanterat ha den i tid (trodde jag då) för att ge bort som julklapp till dottern.

Tyvärr så ligger min beställning hos Dustin och ser inte ut att kunna levereras innan februrari 2017. Tyvärr missat TRU och ICA när de haft i lager.

Försökte även få tag på en i USA (i LA och SF för två månader sedan, och i Washington DC i förra veckan), men svårt att få tag på. Är även där många som köper upp massor för att kränga på Ebay till högstbjudande.

Visst skulle jag kunna köpa en där, eller på Tradera, men tycker inte det är värt de priserna. Får istället bli att köpa och ge bort en XB1 S istället (finns för ca 2100 med spel på köpet).

Lite synd att Nintendp schabblat bort detta tycker jag (även om de tycker att de är "smarta" genom att skapa hype). Synd också att de inte kan låta oss som köat tidigast fånutdelning först.

Tråkigt också med alla scalpers som fördärvar, men det hade Nintendo och ÅF tillsammans lätt kunnat undvika om de hade brytt sig.

Skrivet av Neon:

Vad var det nu vi tyckte om att rika kunde köpa sig förbi vårdkön?

Har inga som helst problem med det.

Däremot så känns det rätt OT med politik i tråden.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Alla som vill ha en NES classic kommer kunna köpa en från en butik.
B!

Edit
Det här är bara ett problem eftersom folk inte längre kan tänka sig att vänta 14 dagar på sin grej. Löjligt.
/Edit

Jag har ingen brådska, men hade tänkt att ge bort till dottern i julklapp och spela tillsammans i jul.

Sedan så är det dåligt hanterat av både Nintendo och ÅF. Vi är många fanns som väntat på leverans i snart ett halvår (inte 14 dagar).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Varför kan ingen acceptera faktumet att det faktiskt kunde bara varit ett produktionsfel under tillverkningen av produkten och inte ett trick. Det känns ologiskt enligt mig annars, varför skulle man bara släppa ut enstaka konsoler, måste finnas en bra orsak bakom situationen.

Enligt Forbes och andra ekonomiska tidningar så är det en medveten taktik av Nintendo. För att skapa hype och publicitet kring produkten och sitt varumärke.

Ungefär som när Apple medvetet endast släpper en liten del av sitt lager vid första dagarnas nysläpp av iPhone och iPad för att skapa köer utanför deas butiker, och med påföjande hype och PR som resultat.

Kan köpa Apples köer (bara att vänta någon vecka för oss andra), med här tycker jag Nintendo gått för långt, och nästan lite lågt gjort av de tycker jag.

Visst fungerar det säkert enligt plan. De får massor av PR och nyheter kring detta (skrivs spaltkilometer om leveransproblemen och hysterin kring nya NES), men de kan ju också stöta sig med sina fans som troget förbokat tidigt, och väntat länge på leverans av deras produkter.

Förstår att gratis PR är gott för Nintendo - men lite trist när det drabbar oss fans.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Enligt Forbes och andra ekonomiska tidningar så är det en medveten taktik av Nintendo. För att skapa hype och publicitet kring produkten och sitt varumärke.

Ungefär som när Apple medvetet endast släpper en liten del av sitt lager vid första dagarnas nysläpp av iPhone och iPad för att skapa köer utanför deas butiker, och med påföjande hype och PR som resultat.

Um... De har sålt närmare en miljon enheter om de siffror som flyter runt stämmer. Man behöver en försvarlig mängd containrar för att skeppa runt alla de enheterna, och lagra dem, så jag är som sagt inte helt övertygad om att man avsiktligt håller på enheter för att hålla priset uppe. Jag vill inte lagerföra en miljon av någonting större än gruskorn, speciellt inte en enhet som jag inte ens vet om jag faktiskt kan sälja. Så jag skulle tro att tillverkningen går för fullt, precis som jag skrev tidigare.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Den finns i lager igen hos toys r us för den som vill köpa, helt otroligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HazZarD:

Den finns i lager igen hos toys r us för den som vill köpa, helt otroligt.

Typiskt att exempelvis @martinot är offline bara, men kanske kommer in ett par leveranser även idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Den finns i lager igen hos toys r us för den som vill köpa, helt otroligt.

Lite sugen på att köpa upp alla och lägga ut på tradera för köp nu 849 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Typiskt att exempelvis @martinot är offline bara, men kanske kommer in ett par leveranser även idag.

Ahhh!

Synd att jag inte checkade SweC i morse (gick in precis nu)!

Skall ta en chans att kolla imorgon bitti (får jag bara beställt och bekräftat en på julafton så skulle det vara schysst). Är det alltid runt 8-tiden som nya brukar släppas, eller är det andra tider man bör checka?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ahhh!

Synd att jag inte checkade SweC i morse (gick in precis nu)!

Skall ta en chans att kolla imorgon bitti (får jag bara beställt och bekräftat en på julafton så skulle det vara schysst). Är det alltid runt 8-tiden som nya brukar släppas, eller är det andra tider man bör checka?

Kolla redan klockan 07:00, köpte själv 07:40 igår och därefter dök det upp i.a.f. två gånger till under dagen, varav en gång var mellan 08 och 09 och sista före lunch tror jag?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Är det bara ToysRUs som får tag i enheter?
Har inte sett dom i lager nån annanstans sista tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X