Behöver tips/hjälp med NAS-bygge

Permalänk
Medlem

Behöver tips/hjälp med NAS-bygge

Tjena, håller på bygger en budget-NAS med enkla "normala" datorkomponenter och skulle vilja ha lite råd då det är första gången

Följande håller på att levereras:
*PSU - Antec Earthwatts 500w
*MOBO - ASUS M4N68T
*CPU - AMD Athlon II X4 AM3 640
*RAM - 4x8GB
Han skulle även skicka med en gammal gpu då det inte är inbyggd grafik

Hade tänkt att klocka ner cpu'n, köpa ett par WD Red's. För mjukvara så blir det antingen w7 elle w10 och FreeNAS.
Allt kommer sitta i ett Fractal Design Define R2 chassie.

Ska ha den till att lagra foton, filmer och viktigare dokument. Behöver inte ha mer än 6TB i lagring just nu men vill även ha möjlighet att expandera i framtiden. Har läst lite och många säger att man ska köra Raid 5 men några säger även Raid 1, är inte helt hemma på vad alla raids gör utom 1. Har inte den största budgeten heller då jag är student och ska ta körkort om några månader

Har ni några förslag eller tips för en nybörjare? tacksam för hjälp

Visa signatur

i5 4690k @4,3GHz || GTX 780ti || Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 || Fractal Design Define R2 XL || Noctua NH-U12P SE2 || Crucial Ballistix Sport 16GB || 128GB + 240GB SSD || 700GB + 3TB HDD

Permalänk
Medlem

Wikipedia förklarar kortfattat och bra vad som skiljer de olika RAID-varianterna åt:

https://en.wikipedia.org/wiki/RAID#Standard_levels

RAID 1 är ju en spegel med 2 diskar. Den är enklast att förstå sig på, administrera, etc. Nackdelen är att man ju "förlorar" hälften av diskutrymmet eftersom allt är duplicerat. Och om du ska ha 6 TB lagringsutrymme så behöver du 2 st. 6 TB-diskar. (Min bror föredrar smidigheten och enkelheten med RAID 1 och har två st. 10 TB-diskar i sin spegel.)

Med RAID 5 minskar andelen "förlorad" data. Kör du RAID 5 med 3 diskar så försvinner 1/3 till felhanteringen, kör du med 4 diskar 1/4, etc. Men det är också meckigare att administrera och du behöver fler diskar. Därmed inte sagt att man inte vill ha det!

Du får räkna på din budget och se vilka diskar som ger dig mest lagring per krona, tänker jag, och utifrån det avgöra hur du ska få mest bang for the buck.

Behöver du klocka ner CPU:n? Den kommer inte att behöva kämpa särskilt hårt för att hålla igång din NAS, och då kommer den ju ändå att köra frekvensskalningen. Själv hade jag låtit den gå på normalfart (men då tillse att den standardmässiga frekvensskalningen är igång). Så när väl kraften skulle behövas, så finns den.

Eftersom du har köpt så mycket trevligt RAM så antar jag att du har för avsikt att köra ZFS?

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Tänker du köra 2 OS eller missförstår jag dig? Både Windows och FreeNas?

Permalänk
Medlem

Läs på om ZFS och hur expanderar en pool innan redan sitter i "skiten"

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

@d97jro , jag tänkte eftersom det är en AMD cpu så går den på lite onödigt hög klockning för att sitta i en NAS? Har ingen aning om vad ZFS är :/ Edit: Vad skulle du rekomendera? Har så låg budget som möjligt men vill fortfarande kunna expandera i framtiden och ha ca 6TB

@ClubT , Trodde FreeNAS bara va en program typ och att man fortfarande måste ha ett OS? hehe

@moron , Min lilla 17-åriga hjärna förstår inte så mycket om ZFS eh'

Visa signatur

i5 4690k @4,3GHz || GTX 780ti || Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 || Fractal Design Define R2 XL || Noctua NH-U12P SE2 || Crucial Ballistix Sport 16GB || 128GB + 240GB SSD || 700GB + 3TB HDD

Permalänk
Medlem

@NRG nejdå FreeNas är ett OS och det är gratis. När du väl installerat det sköter du allt från webbläsaren i en annan dator. Dessutom är det gratis att använda.

Permalänk
Medlem

@ClubT ahaa, tack så mycket

Visa signatur

i5 4690k @4,3GHz || GTX 780ti || Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 || Fractal Design Define R2 XL || Noctua NH-U12P SE2 || Crucial Ballistix Sport 16GB || 128GB + 240GB SSD || 700GB + 3TB HDD

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är FreeNAS ganska krångligt och jag skulle bara rekommendera det för avancerade användare.
Vill du ha en enkel NAS så skulle jag rekommendera Synology.

Med Synology är det enkelt att expandera en volym med mer lagring.
Man lägger då bara till en ny hårddisk och så kan man låta volymen "växa" automatiskt.

I freeNAS kan du bara utöka en volym genom att lägga till en ny så kallad virtual device (vdev).
Man kan tänka sig att en volym i freeNAS är en RAID 0 av flera vdev's. Dessa vdev's måste i sin tur vara en RAID 1-ekvivalen, RAID 5-ekvivalent eller liknande får att få redundans. Utökar du en volym genom att lägga till en ny vdev med en ensam hårddisk så har du inte längre redundans.
Med FreeNAS måste du alltså lägga till flera hårddiskar varje gång du vill utöka storleken på en volym (och behålla redundans).
Lättast sätt att utöka en volym i freeNAS är att använda sig av två eller flera speglade hårddiskpar (tänk RAID 1+0)
Man kan också tänka som RAID 6+0 och RAID 5+0, men då blir det väldigt många hårddiskar.

Jag har själv en egenbyggd server med freeNAS, samt en Synology.

Permalänk
Medlem

@mrsound ok, tack så mycket. Ska kolla lite på Synology då

Visa signatur

i5 4690k @4,3GHz || GTX 780ti || Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 || Fractal Design Define R2 XL || Noctua NH-U12P SE2 || Crucial Ballistix Sport 16GB || 128GB + 240GB SSD || 700GB + 3TB HDD

Permalänk
Medlem

@mrsound nu har @NRG redan hårdvara. Det jag tror du menar är Xpenology (och inte Synology även om det är deras OS). Jag har själv en NAS hemma där jag kör FreeNas och en Synology som remote). Kan hålla med om det du säger om diskhanteringen i FreeNas som jag bökat en del med). Ska man inte dra nytta av ZFS och ECC minnen kan @mrsound ha ett bra förslag

Permalänk
Medlem

Tror det blir FreeNAS endå, vill lära mig det iaf så lika bra att göra det när jag endå bygger en NAS själv Sitter och kollar på massa videos och annat och försöker sära mig ZFS och FreeNAS mm

Visa signatur

i5 4690k @4,3GHz || GTX 780ti || Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 || Fractal Design Define R2 XL || Noctua NH-U12P SE2 || Crucial Ballistix Sport 16GB || 128GB + 240GB SSD || 700GB + 3TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

@mrsound nu har @NRG redan hårdvara. Det jag tror du menar är Xpenology (och inte Synology även om det är deras OS). Jag har själv en NAS hemma där jag kör FreeNas och en Synology som remote). Kan hålla med om det du säger om diskhanteringen i FreeNas som jag bökat en del med). Ska man inte dra nytta av ZFS och ECC minnen kan @mrsound ha ett bra förslag

Jag menade Synology. Har ingen erfarenhet av Xpenology. Man kan ju alltid skicka tillbaka delar (distansköplagen) eller sälja om man ångrar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NRG:

Tror det blir FreeNAS endå, vill lära mig det iaf så lika bra att göra det när jag endå bygger en NAS själv Sitter och kollar på massa videos och annat och försöker sära mig ZFS och FreeNAS mm

Ok, tänk på att freeNAS-operativsystemet måste ligga på en egen lagringsenhet, t.ex. på ett USB-minne eller en SSD.
Du kan inte använda lagringsenheten som freeNAS ligger på till något annat. Välj minst 8GB, men helst 16GB eller mer. Dessutom måste du ha en enhet till som du installerar ifrån. (T.ex. ett USB-minne, CD-R eller hårddisk/SSD)
Använd inte hårdvaru-RAID för freeNAS.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

@mrsound Har lärt mig det under dom senaste timmarna , tack så mycket

Visa signatur

i5 4690k @4,3GHz || GTX 780ti || Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 || Fractal Design Define R2 XL || Noctua NH-U12P SE2 || Crucial Ballistix Sport 16GB || 128GB + 240GB SSD || 700GB + 3TB HDD

Permalänk
Medlem

Om någon ser någon som säljer billiga WD Red diskar så tipsa gjärna hellst inte över 1000-1500 timmars drifttid

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4690k @4,3GHz || GTX 780ti || Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 || Fractal Design Define R2 XL || Noctua NH-U12P SE2 || Crucial Ballistix Sport 16GB || 128GB + 240GB SSD || 700GB + 3TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av NRG:

Tror det blir FreeNAS endå, vill lära mig det iaf så lika bra att göra det när jag endå bygger en NAS själv Sitter och kollar på massa videos och annat och försöker sära mig ZFS och FreeNAS mm

Jag gjorde precis samma sak som du, har lärt mig massor under de två-tre åren jag har haft min FreeNAS maskin nu.
Något som jag tycker är kul är att installera massor av tjänster via CLIn. Har lärt mig en hel del unix (free bsd) tack vare detta och har nu mycket större förståelse för att konfigruera webservrar, owncloud, vpn, kryptering av vpn nycklar, osv. Detta var min inkörsport till att börja köra linux på min stationära dagligen. Kan därför verkligen rekommendera dig att fortsätta med dina FreeNAS planer.

/J

Permalänk
Medlem

@SaltyLiquorice Vad kul Vad är specsen på din NAS? Byggde du den själv?

Visa signatur

i5 4690k @4,3GHz || GTX 780ti || Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 || Fractal Design Define R2 XL || Noctua NH-U12P SE2 || Crucial Ballistix Sport 16GB || 128GB + 240GB SSD || 700GB + 3TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av NRG:

@Android98Geek Vad kul Vad är specsen på din NAS? Byggde du den själv?

Nasen har jag byggt själv.
Kör följande config:
Intel pentium g3220, msi B85 g43, 8 gb ram, wd red nas drive, corsair cx600.

Det är inte den mest pålitliga set upen men den gör sitt jobb än så länge. Satsade i början på en äldre platform med xeon och ecc ram. Men att hitta moderkort till LGA 1366 skulle visa sig vara svårare än vad jag hade trott så den tanken var bara att överge. Hittade istället ett schysst pris på pentium cpun och moderkortet. I framtiden planerar jag egentligen att byta ut allt till lite mer pålitliga komponenter och använda nuvarande maskin som backup maskin hos någon annan, först på den listan står nätagget!

Undrar du något mer är det bara att fråga

Permalänk
Medlem

@SaltyLiquorice låter ungefärt som min tanke med bygget hör av mig när det kommer till OS'et om det skulle va något

Visa signatur

i5 4690k @4,3GHz || GTX 780ti || Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 || Fractal Design Define R2 XL || Noctua NH-U12P SE2 || Crucial Ballistix Sport 16GB || 128GB + 240GB SSD || 700GB + 3TB HDD

Permalänk
Medlem

Har fått hem alla grejjor till bygget utom diskat nu hör hjärna av er ifall nån hittar ett par billiga diskar

Visa signatur

i5 4690k @4,3GHz || GTX 780ti || Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 || Fractal Design Define R2 XL || Noctua NH-U12P SE2 || Crucial Ballistix Sport 16GB || 128GB + 240GB SSD || 700GB + 3TB HDD

Permalänk
Medlem

Glöm inte att tänka på backup-planen - en NAS behöver också göra backupper regelbundet, och är det bara att du har fått fatt på två diskar så använder du ena disken för NAS och den andra disken för backupen av NAS (tex. via en diskdocka) tills du får fatt på flera diskar.

NAS, skyddar inte mot klantiga administratörer och användare, ransomware-virus via nätverksvolymer från smittad dator (om man inte gör regelbunden 'gömd' diskspeglingar/snapshot) rena HW-fel eller strömspikar på elnätet.

Att göra backup regelbundet (helst med snapshot också på backuppen - vilket är fullt möjlig med BTRFS samt använda rsync med --inplace i kombination, då är det bara ändring och tillägg av filer som tar mer plats på backupdisken trots många generationer backup) och mellan dessa tillfällen förvaras disken helt oansluten till datorn eller elnätet rent fysiskt (inga kablar på enheten alltså), så ökar du datasäkerheten drastiskt. Riktigt viktiga filer bränner du också ned på Optisk media (och också verifierar dessa) i två exemplar på två olika DVD+/-R fabrikat och stuvar undan dessa någonstans och sedan kanske tittas till (=provläses) var 5-10 år. - och den kanske lite kontroversiella påstående är att bränna dessa på DVD+RW (i alla fall ena skivan av de två) då det är dessa diskar som utan tvekan tålt tidens tand allra bäst i min DVD-samling med i princip ingen försämring alls på 10 år och med avläsningskvalitet i avseende bitfelstakt (innan ECC-rättning) på nästan samma nivå som en nyköpt dagens pressad DVD-skiva.

Permalänk
Medlem

@xxargs blir bara jag och kanke farsan som använder den. Har 2,5 backupper nu på datorn och blir raid 1 på NAS

Visa signatur

i5 4690k @4,3GHz || GTX 780ti || Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 || Fractal Design Define R2 XL || Noctua NH-U12P SE2 || Crucial Ballistix Sport 16GB || 128GB + 240GB SSD || 700GB + 3TB HDD