Permalänk
Avstängd

Sätta upp fläkt i gipstak

Hej. Det är så att jag ska hänga upp en takfläkt i taket med en stark och tjock krok som är rund och var bered på det men när jag trodde att taket var betong så visade sig att taket egentligen var gips eller annat då jag testade med att banka med kvasten och det hördes.

Min kompan var lite osäker och misstänker att taket riskerar att tippa om hag hänger upp fläkten.

Nu är jag inte så kunnig om tak men om jag förståt det helt rätt så är gips det svagaste materialet när det kommer till vägg och tak?

Är det någon här som vet hur mycket vikt en gipstak klarar av och hur stor risken är att den kan tippa om jag hänger upp fläkten?

Fläkten ser ut så här:

Som ni ser så är det inte helt vanlig fläkt med 5 propellrar utan den här varianten är lite mer mindre och har bara 4 propellrar samt är designad för att kunna hänga i en stark och stadig krok.

Vikten för just denna fläkt vet jag inte men jag har kollat upp vikt bland de vanliga fläktarna med 5 propellrar och de ligger på 5 kg så jag gissar på att denna fläkt väger 1 kg mindre med tanke på att den har 4 propellrar och är mindre än de vanliga fläkten.

Så utger 5 kg ett hot mot gipstak eller är det bara att köra på och hänga upp?

Frågar eftersom jag är orolig att taket ska rasa och att kostnaderna kommer vara så dyr att jag blir vräkt av kronofogden och kanske få en förvaltare.

Permalänk
Medlem

Den där kan du inte få upp i taket sålänge du inte fäster kroken i en balk bakom gipset.

EDIT: Du bör även se hur strömkabeln ser ut bakom den där eltejpen.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Leta upp en regel och skruva fast skiten i den.
Annars är det mollyplugg (gipsexpander) som gäller.
Fläkten jag har hängt upp i mitt vardagsrum är specad på 19 kg då vridmomentet fläkten skapar när den roterar påverkar belastningen.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Kolla nu för guds skull först så det inte är ett spänt gips tak!

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *