Hemsida frontend, server backend? Hur funkar detta? En del noob frågor

Permalänk
Medlem

Hemsida frontend, server backend? Hur funkar detta? En del noob frågor

Hej,

Jag tror detta är en någorlunda lätta fråga för de flesta av er men jag är däremot total noob när det kommer till detta.

Om jag köper en domain så kan jag koppla det domainet till en server som jag har själv eller hyr server och på denna har jag hemsidan?

Låt säga att jag får en del input från hemsidan, så som namn, tider etc från olika användare, då kan detta sparas i en speciell fil på servern? Sedan kan, låt säga ett Java program öppna det och göra några uträkningar, spotta ut det i en ny fil som sedan kan publicera sitt innehåll på frontend delen, alltså hemsidan igen?
Stämmer detta?

Eller kan inte Java användas på servrar eftersom jag har läst att Java inte är för backend programmering. Vad är det som gör backend programmering speciellt? Kommmer ihåg kompisar som hade dedikerade CS servrar :D, dem stod inte och tuggade i något speciellt program utan det var Windows som användes på dessa.

Väldigt tacksam för svar!

God fredag mvh

Permalänk

Absolut vanligaste idag är att bygga applikationer som denna i PHP och använda mysql för lagring av information. Väljer du php kan du lätt hitta webbhotell där du kan ha din sajt utan att du behöver administrera en hel server själv.

Permalänk
Hedersmedlem

Även MEAN börjar bli vanligt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Fränkie:

Om jag köper en domain så kan jag koppla det domainet till en server som jag har själv eller hyr server och på denna har jag hemsidan?

Ja. Det här kan göras på två olika sätt och de flesta domänaffärer har stöd för bägge:

  • Domänaffären har ett webbaserat konfigurationsverktyg där du kan ställa in vilken IP-adress besökare till dinsida.se ska hamna på. Denna ip-adress kan vara en server hemma hos dig (eller oftare ip-adressen till din router, som du konfigurerat att vidarebefordra viss trafik till servern.) eller en server som du hyr av någon annan.

  • Domänaffären har ett litet program som du kan ladda hem och köra på servern. Programmet kollar då och då vilken ip-adress servern har och uppdaterar automatiskt villken ip-adress besökare av dinsida.se ska skickas till.

Vilken metod du vill använda beror mest på om du har en statisk eller dynamisk ip-adress på servern där din sida bor.

Skrivet av Fränkie:

Låt säga att jag får en del input från hemsidan, så som namn, tider etc från olika användare, då kan detta sparas i en speciell fil på servern? Sedan kan, låt säga ett Java program öppna det och göra några uträkningar, spotta ut det i en ny fil som sedan kan publicera sitt innehåll på frontend delen, alltså hemsidan igen?
Stämmer detta?

Ja. Det du beskriver går att bygga i nästan alla språk, utvecklingsramverk och webarkitekturer. Gissningsvis finns redan den funktion du är på jakt efter (Tidrapportering? Bokningssystem?) som en färdig applikation eller plug in i exempelvis WordPress.

Skrivet av Fränkie:

Eller kan inte Java användas på servrar eftersom jag har läst att Java inte är för backend programmering.

Njae, Java är nog ett av de största språken för just backendprogrammering...är du säker på att det inte vara JavaScript (som är en helt annan grej) som avsågs? Var personen som gjorde uttalandet medveten om Node.js, som är ett ramverk för att utveckla backendfunktioner i just JavaScript?

Skrivet av Fränkie:

Vad är det som gör backend programmering speciellt?

Inte mycket. Eller, det går inte riktigt att hitta generella egenskaper för backendprogrammering som aldrig förekommer i frontend också. För webbaserade lösningar handlar det mest om vilken verktygsuppsättning som används för respektive del, men de senaste åren har gränsen mellan front och back luckrats upp.

Permalänk
Medlem

Wow, tack så mycket för alla svar.
Det är lite som jag trodde då.
Har provat göra hemsida med wordpress men det är en del funktioner jag saknar i dessa online webbsites byggare.
Vad jag kommer börja med är då att köpa ett domän och lägga upp en bild där det står "under construction". För detta behvöver jag såklart domänet, min hemsida kommer att innehålla PHP så vad jag bör titta efter är
1. Ett webbhotell som innehåller stöd för php och MYSQL då det finns flera av dessa?
2. Där lägger jag upp/Spara min sida, med HTML kod som innehåller orden eller en bild där det står "under construction"?
vips, så är min absolut första hemsida klar?

Låt oss säga att man kan skriva in sin e-post för att få ett mail när den är uppe och kör. Då kan denna informatoin sparas på MYSQL(jag kan inte och har inte någon vidare aning om vad det är), men den MYSQL filen kan jag komma åt via Java och öppna backend och sortera e-mailarna i bokstavs ordning. Bara för att jag kan det? Sedan programmera vidare så att när websiten är uppe skicka e-mail till dem i det sorterade och sparade programmet?

Är jag ute och cyklar rätt eller har jag cyklat vilse?

Om jag nu cyklat rätt, är det någon som vet ett bra webhotell de har att rekommendera som jag kan cykla vidare till och köpa hyra serverplats med stöd för PHP och spara information i MYSQL?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fränkie:

Wow, tack så mycket för alla svar.
Det är lite som jag trodde då.
Har provat göra hemsida med wordpress men det är en del funktioner jag saknar i dessa online webbsites byggare.
Vad jag kommer börja med är då att köpa ett domän och lägga upp en bild där det står "under construction". För detta behvöver jag såklart domänet, min hemsida kommer att innehålla PHP så vad jag bör titta efter är
1. Ett webbhotell som innehåller stöd för php och MYSQL då det finns flera av dessa?
2. Där lägger jag upp/Spara min sida, med HTML kod som innehåller orden eller en bild där det står "under construction"?
vips, så är min absolut första hemsida klar?

Låt oss säga att man kan skriva in sin e-post för att få ett mail när den är uppe och kör. Då kan denna informatoin sparas på MYSQL(jag kan inte och har inte någon vidare aning om vad det är), men den MYSQL filen kan jag komma åt via Java och öppna backend och sortera e-mailarna i bokstavs ordning. Bara för att jag kan det? Sedan programmera vidare så att när websiten är uppe skicka e-mail till dem i det sorterade och sparade programmet?

Är jag ute och cyklar rätt eller har jag cyklat vilse?

Om jag nu cyklat rätt, är det någon som vet ett bra webhotell de har att rekommendera som jag kan cykla vidare till och köpa hyra serverplats med stöd för PHP och spara information i MYSQL?

För wordpress finns plugin som löser det mesta https://sv.wordpress.org/plugins/underconstruction/

Permalänk
Skrivet av Fränkie:

Wow, tack så mycket för alla svar.
Det är lite som jag trodde då.
Har provat göra hemsida med wordpress men det är en del funktioner jag saknar i dessa online webbsites byggare.
Vad jag kommer börja med är då att köpa ett domän och lägga upp en bild där det står "under construction". För detta behvöver jag såklart domänet, min hemsida kommer att innehålla PHP så vad jag bör titta efter är
1. Ett webbhotell som innehåller stöd för php och MYSQL då det finns flera av dessa?
2. Där lägger jag upp/Spara min sida, med HTML kod som innehåller orden eller en bild där det står "under construction"?
vips, så är min absolut första hemsida klar?

Låt oss säga att man kan skriva in sin e-post för att få ett mail när den är uppe och kör. Då kan denna informatoin sparas på MYSQL(jag kan inte och har inte någon vidare aning om vad det är), men den MYSQL filen kan jag komma åt via Java och öppna backend och sortera e-mailarna i bokstavs ordning. Bara för att jag kan det? Sedan programmera vidare så att när websiten är uppe skicka e-mail till dem i det sorterade och sparade programmet?

Är jag ute och cyklar rätt eller har jag cyklat vilse?

Om jag nu cyklat rätt, är det någon som vet ett bra webhotell de har att rekommendera som jag kan cykla vidare till och köpa hyra serverplats med stöd för PHP och spara information i MYSQL?

Du verkar väldigt inställd på Java, om du inte har några speciella skäl för att behöva använda Java så skulle jag satsa på PHP då det du beskriver skulle kunna göras mycket smidigt i PHP.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com