Permalänk
Medlem

Första mekaniska tangentbord

Hej.
Har haft mitt nuvarande tangent bord en längre tid och vill byta ut det. Jag har ingen tidigare erfarenhet av mekansika tangentbord så jag är här för att få lite hjälp.

Jag har läst lite olika guider om mekansika tangent bord här och på r/mechanicalkeyboards för att lära mig.

Jag ute efter ett TKL eller mindre, hela vägen ner till 60% fast endast om det det finns en modifier för f-knapparna, men detta antar jag man kan fixa efteråt med hjälp av olika program.

Switchar: Jag har ingen tidigare erfarenhet av mekaniska switchar men av vad jag har läst är mx cherry brown en bra kompromiss mellan feel och ljud. Vet att detta varierar från person till person.

Utseende: Jag har fallit för Ducky shine 5 RGB vita tangenter som det lyser igenom med svart bakgrund utseendet och har letat efter liknande men mindre versioner.

Tangenter: Som sagt letar jag vita tangenter som kan användas vid backlit. Helst PBT tangenter för jag har känt på vänners tangentbord som är Fnatic gear som jag antar är ABS och då känner man verkligen slitaget på vissa knapper och det vill jag undvika.

Och nu det som jag har mest problem med att välja, sjävla tangentbordet. För det mesta har jag kollat på ISO nordic layouts specifikt vortex poker RBG, problemet där är tangenterna för jag kan inte hitta TBP tangenter för ISO. Detta har fått mig fundera på att byta till ANSI för det är där man kan välja som mest.

Kostnad: Jag vill inte gå över 2.5k kronor för tangentbordet.

Tack på förhand för input

Permalänk

Om du är snabb kan du hinna med att köpa den här (ca 3 timmar kvar i skrivande stund):
https://www.massdrop.com/buy/ikbc-87-rgb-mechanical-keyboard

Jag har själv lagt en beställning. Här följer specsen:

Brand: IKBC (ska vara samma företag som Vortex)
Case material: CNC aluminum
Switches: Cherry MX Brown, Blue, Black, or Red
RGB backlight
Keycap type: PBT doubleshot keycaps
Keycap color: Black with black case, white with silver case
Cable: USB type (Weaving nets, antar att det innebär braided)
Full N-key rollover
Individual key programming
Dimensions (including keycaps): 14.7 x 5.5 x 1.6 in (37.3 x 14 x 4.1 cm)
Weight: 4.5 lbs (2.04 kg)
ANSI layout.

Vad mer kan man be om?

Däremot är det TKL och inte 60%.

Visa signatur

CPU: i7 930@3,2GHz | MOBO: Rampage III Extreme | RAM: Corsair 6GB Dominator GT 1866MHz CL7 | GPU: ASUS GTX 570 Direct CUII SLI | PSU: Be Quiet Dark Power Pro 1200W

Permalänk
Medlem

Om du har problem med klickljudet kan du ju alltid pröva att använda o-ringar i gummi och sätta mellan tangenterna och tangentbordet. Det tar inte bort klickljudet men det blir ett lite mindre vasst ljud. Kör själv med dubbla o-ringar på varje tangent och gillar det.

Permalänk
Medlem

@qwertyasdabc: Vill inte stressa fram köpet, men tack för tipset.

@Mnemozyne13: Det är inte ljuden som stör mig men vill inte att det ska låta för högt så andra i huset störs. Har ingen erfarenhet med olika switchar så går bara på det jag läst.

Permalänk
Medlem

För den budgeten skulle jag lämna cherry brytare och gå på Topre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6100234/ducky-one-tkl-cherry-mx-r... Röda

https://www.inet.se/produkt/6100232/ducky-one-tkl-cherry-mx-b... Bruna

Kommer ju dock framemot mars 2017, men där har du TKL och RGB men inte med vita tangenter..

Själv beställt ett sådant med red, då jag gillar dom mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjifen:

Hej.
Har haft mitt nuvarande tangent bord en längre tid och vill byta ut det. Jag har ingen tidigare erfarenhet av mekansika tangentbord så jag är här för att få lite hjälp.

Jag har läst lite olika guider om mekansika tangent bord här och på r/mechanicalkeyboards för att lära mig.

Jag ute efter ett TKL eller mindre, hela vägen ner till 60% fast endast om det det finns en modifier för f-knapparna, men detta antar jag man kan fixa efteråt med hjälp av olika program.

Switchar: Jag har ingen tidigare erfarenhet av mekaniska switchar men av vad jag har läst är mx cherry brown en bra kompromiss mellan feel och ljud. Vet att detta varierar från person till person.

Utseende: Jag har fallit för Ducky shine 5 RGB vita tangenter som det lyser igenom med svart bakgrund utseendet och har letat efter liknande men mindre versioner.

Tangenter: Som sagt letar jag vita tangenter som kan användas vid backlit. Helst PBT tangenter för jag har känt på vänners tangentbord som är Fnatic gear som jag antar är ABS och då känner man verkligen slitaget på vissa knapper och det vill jag undvika.

Och nu det som jag har mest problem med att välja, sjävla tangentbordet. För det mesta har jag kollat på ISO nordic layouts specifikt vortex poker RBG, problemet där är tangenterna för jag kan inte hitta TBP tangenter för ISO. Detta har fått mig fundera på att byta till ANSI för det är där man kan välja som mest.

Kostnad: Jag vill inte gå över 2.5k kronor för tangentbordet.

Tack på förhand för input

Du har rätt angående att det finns inte mycket i ISO layout keycaps väg, därför köpte jag mitt första ANSI t - bord för några år å har aldrig ångrat mig.

Här finns detta helvita ANSI Ducky One TKL RGB Cherry MX Brown, tyvärr är dom vita keycapsen inte PBT. Har själv storebroren till detta t - bord, ett 108 keys Ducky One RGB YOTG med Cherry MX Black (detta t - bord fanns inte i ISO layout med Blacks, fanns bara med Reds å Browns)

https://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_deta...

Några dåliga bilder mitt ANSI Ducky One RGB YOTG.

Med RGB:n på.

Som det ser ut idag, förutom dom 4 Pumkins capsen som är utbytade till 4 Ravens från HKP, Tai - Hao Miami keycaps set, problemet här är Miami setet är ett 104 keys set å t - bordet är 108 keys.

EDIT: Man kunde köpa det vita Ducky Doubleshot ABS keycaps setet som medföljde mitt t - bord separat (naturligtvis bara i ANSI layout). Finns ej i lager mer. Vad jag vet kan man bara köpa Duckys keycaps sets i 108 (ANSI, US) å 109 (ISO/Nordic, UK) keys sets.
https://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_deta...

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.