bygga själv eller beställa färdigmonterat

Permalänk
Medlem

bygga själv eller beställa färdigmonterat

Hej.

går i väntans tider och snart närmar det sig för nytt datorinköp. kan väl säga att jag mest egentligen
endast väntar på gtx1080ti och kaby lakes i7 7700k att släppas, sen blir det shoppa loss på inet.
dock till frågan. bör man bygga själv? (är novis, bara bytt ut trasiga delar tidigare) aldrig fingrat på en processor
i hela mitt liv. heller aldrig monterat cpu luftkylning som jag tänkt mig till denna dator.

eller ska jag helt enkelt förlita mig på inets datagurur och betala 700kr för att få den ihopmonterad?

jag vet ju typ i mitt huvud hur jag vill ha det men litar inte på mina kunskaper att klara av att bygga det,
med luftkylning etc push/pull fläktar osv.

Visa signatur

[Fractal Design Define R6 Gunmetal Tempered Glass][Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB @ 5Ghz]//[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC]//[Samsung 970 EVO Plus 1TB]
[ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING]//[Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz CL14]
[be quiet! Dark Power Pro 11 1000W]//[Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm]//[ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync]

Permalänk
Medlem
Skrivet av henxon:

Hej.

går i väntans tider och snart närmar det sig för nytt datorinköp. kan väl säga att jag mest egentligen
endast väntar på gtx1080ti och kaby lakes i7 7700k att släppas, sen blir det shoppa loss på inet.
dock till frågan. bör man bygga själv? (är novis, bara bytt ut trasiga delar tidigare) aldrig fingrat på en processor
i hela mitt liv. heller aldrig monterat cpu luftkylning som jag tänkt mig till denna dator.

eller ska jag helt enkelt förlita mig på inets datagurur och betala 700kr för att få den ihopmonterad?

jag vet ju typ i mitt huvud hur jag vill ha det men litar inte på mina kunskaper att klara av att bygga det,
med luftkylning etc push/pull fläktar osv.

Det är inte svårt att bygga en dator och det är en väldigt bra erfarenhet, du har nog tillräckliga kunskaper ska du se.
Angående fläktkonfiguration så kan du fråga sådant innan, om du inte ska ha något mer än det som listats så skulle jag säga 2 stora fläktar in och 1 fläkt ut räcker bra + nätagg.
Det finns mängder med bra videor om hur man gör på youtube om man behöver hjälp.

Se till att ha gott om tid bara :-). Sen kan det vara bra att ha koll på ESD-skydd. Du ska alltid vara kopplad till chassit genom en ESD-klämma, undvik yllekläder under montering.

Permalänk

^What he said, framförallt om tid. Att bygga en dator för första gången kan ta ganska många timmar, speciellt när man står där och har felsökt som en galning i tre timmar för att hitta att man glömt koppla in den extra 8-pinnen till moderkortet...

Om du känner någon som har byggt en dator förut är det guld värt om den personen kan vara med när du bygger. Se bara till att det faktiskt är du som bygger och inte din kompis, i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Det är inte svårt att bygga en dator och det är en väldigt bra erfarenhet.
Det finns mängder med bra videor om hur man gör på youtube om man behöver hjälp.

Se till att ha gott om tid bara :-).

definera gott om tid så fort den kommer så kommer min nuvarande ryckas ur mina händer

Visa signatur

[Fractal Design Define R6 Gunmetal Tempered Glass][Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB @ 5Ghz]//[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC]//[Samsung 970 EVO Plus 1TB]
[ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING]//[Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz CL14]
[be quiet! Dark Power Pro 11 1000W]//[Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm]//[ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync]

Permalänk
Medlem
Skrivet av henxon:

Hej.

går i väntans tider och snart närmar det sig för nytt datorinköp. kan väl säga att jag mest egentligen
endast väntar på gtx1080ti och kaby lakes i7 7700k att släppas, sen blir det shoppa loss på inet.
dock till frågan. bör man bygga själv? (är novis, bara bytt ut trasiga delar tidigare) aldrig fingrat på en processor
i hela mitt liv. heller aldrig monterat cpu luftkylning som jag tänkt mig till denna dator.

eller ska jag helt enkelt förlita mig på inets datagurur och betala 700kr för att få den ihopmonterad?

jag vet ju typ i mitt huvud hur jag vill ha det men litar inte på mina kunskaper att klara av att bygga det,
med luftkylning etc push/pull fläktar osv.

Beror lite på hur du är som person.
Är du som en 7 åring på julafton så är det värt att låta Inet plocka ihop det hela.
Har du däremot lite tålamod och är skapligt praktiskt lagd så tycker jag absolut att du skall plocka själv !

Det finns ju vad jag vet inga officiella datum satta för release för vare sig 1080TI eller 7700K.
Skulle jag gissa så kommer 7700K att vara tillgänglig snabbare än grafikkortet.
Och om 1080TI releasen kommer att vara som med 1080 så kommer vi att få vänta i månader på bra eftermarknadskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henxon:

definera gott om tid så fort den kommer så kommer min nuvarande ryckas ur mina händer

Skulle säga att tiden som behövs är runt 4 timmar om du är nybörjare, för speciellt vid placering av CPU kan det vara bra att kolla igenom lite extra innan (det är egentligen det enda momentet där det kan hända något).

Du behöver inte ha någon dator tillgänglig, men definitivt en mobiltelefon (eller liknande) där du kan kika lite youtube :-).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Det är inte svårt att bygga en dator och det är en väldigt bra erfarenhet, du har nog tillräckliga kunskaper ska du se.
Angående fläktkonfiguration så kan du fråga sådant innan, om du inte ska ha något mer än det som listats så skulle jag säga 2 stora fläktar in och 1 fläkt ut räcker bra + nätagg.
Det finns mängder med bra videor om hur man gör på youtube om man behöver hjälp.

Se till att ha gott om tid bara :-). Sen kan det vara bra att ha koll på ESD-skydd. Du ska alltid vara kopplad till chassit genom en ESD-klämma, undvik yllekläder under montering.

Precis! Jag kan passa på att tipsa om Inets egna Youtubeklipp som är väldigt informativa.
Allmän video kring datorbyggande
Moderkort
CPU-montering / CPU-kylare
RAM
Grafikkort

Det svåraste att få till är nog en bra kabeldragning samt att få alla j--la sladdar på rätt ställe men läser man bara manualen och tar god tid på sig är det inga bekymmer. Skulle man stöta på problem finns det en uppsjö av guider, videos och naturligtvis supportforum som Sweclockers.

Lycka till och glöm inte att använda ESD-skydd!

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det inga guruer som sitter och monterar datorerna på Inet... Plocka isär din gamla och sätt ihop den, så sitter det nog sen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Bygg själv.

Byggde min första dator ifjol. 4 h gick nog åt. Efterhand kanske man märker att man vill göra om kabeldragningen, vilket kan ta en del tid beroende på hur långt man kommit. Handlar bara om att ta det lugnt första gången. Läsa på om allt som har med montering att göra. Minns att jag undrade över distanser och nojade över kortslutning av moderkortet, men det gick bra till slut.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Tyvärr är det inga guruer som sitter och monterar datorerna på Inet... Plocka isär din gamla och sätt ihop den, så sitter det nog sen.

Nja, de är ju professionella datorbyggare med mycket erfarenhet och känner man att man inte vill/kan montera ihop datorn själv är det väldigt prisvärt. Jag valde själv montering när jag köpte en komplett dator inkl. ett Node 304 och var väldigt nöjd med resultatet. Snygg och prydlig kabeldragning och helt klart värt 700kr.

(Ja, jag har sett tråden om plasten på CPUn men alla gör vi väl misstag ibland)

Jag skulle också vilja slå ett slag för att bygga datorn själv, dels för att det är lärorikt men även för att det är ett roligt projekt. Det underlättar dessutom vid framtida uppgraderingar/felsökning eftersom man i alla fall lär sig grunderna kring hur allt är uppbyggt och fungerar i symbios.

Men känner man att man absolut inte vill göra det själv är monteringstjänsten en ganska bra deal.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av henxon:

Hej.

går i väntans tider och snart närmar det sig för nytt datorinköp. kan väl säga att jag mest egentligen
endast väntar på gtx1080ti och kaby lakes i7 7700k att släppas, sen blir det shoppa loss på inet.
dock till frågan. bör man bygga själv? (är novis, bara bytt ut trasiga delar tidigare) aldrig fingrat på en processor
i hela mitt liv. heller aldrig monterat cpu luftkylning som jag tänkt mig till denna dator.

eller ska jag helt enkelt förlita mig på inets datagurur och betala 700kr för att få den ihopmonterad?

jag vet ju typ i mitt huvud hur jag vill ha det men litar inte på mina kunskaper att klara av att bygga det,
med luftkylning etc push/pull fläktar osv.

Om du är osäker på hur man ska göra, så betala en slant för att få det färdigmonterat kan vara en bra ide.

Det finns ju faktiskt en del trådar här som är lite som friskt kopplat hälften brunnit
Vissa kan ju snurra till det ordentligt och lyckas med de mest märkliga konstigheter.

Beror på hur pass händig du känner dig egentligen.
Ska väl nämnas att jag har en del vänner som är när det gäller tex bilar eller spika hamra såga är väldigt händiga, men när det gäller koppla ihop eller bara hantera en dator är totalt borta för tid och evighet

Själv finner jag det lätt med bygga datorer men har gjort det förr i tiden delvis som yrke, numera för husbehov mest dvs familjens datorer och teknik, tar väl ca 30 minuter på mig för byggandet och ca en timme för kabeldragning ibland mer vilket jag är lite pedant i, mår nästan fysiskt illa när jag ser ett ormbo av kablar i en dator, och håller mig på säkert avstånd från sådana....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Nja, de är ju professionella datorbyggare med mycket erfarenhet och känner man att man inte vill/kan montera ihop datorn själv är det väldigt prisvärt. Jag valde själv montering när jag köpte en komplett dator inkl. ett Node 304 och var väldigt nöjd med resultatet. Snygg och prydlig kabeldragning och helt klart värt 700kr.

(Ja, jag har sett tråden om plasten på CPUn men alla gör vi väl misstag ibland)

Jag skulle också vilja slå ett slag för att bygga datorn själv, dels för att det är lärorikt men även för att det är ett roligt projekt. Det underlättar dessutom vid framtida uppgraderingar/felsökning eftersom man i alla fall lär sig grunderna kring hur allt är uppbyggt och fungerar i symbios.

Men känner man att man absolut inte vill göra det själv är monteringstjänsten en ganska bra deal.

om jag nu ska våga mig på att göra själv, och jag lyckas få ihop den. dum fråga kanske men i alla fall. hur lägger man in windows när monteringen är klar? som sagt, vet vad jag vill men inte hur man gör det

Visa signatur

[Fractal Design Define R6 Gunmetal Tempered Glass][Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB @ 5Ghz]//[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC]//[Samsung 970 EVO Plus 1TB]
[ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING]//[Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz CL14]
[be quiet! Dark Power Pro 11 1000W]//[Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm]//[ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Skulle säga att tiden som behövs är runt 4 timmar om du är nybörjare, för speciellt vid placering av CPU kan det vara bra att kolla igenom lite extra innan (det är egentligen det enda momentet där det kan hända något).

Du behöver inte ha någon dator tillgänglig, men definitivt en mobiltelefon (eller liknande) där du kan kika lite youtube :-).

4h låter faktiskt inte så farligt alls. ja blir nog till o med lite taggad på att göra det själv

Visa signatur

[Fractal Design Define R6 Gunmetal Tempered Glass][Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB @ 5Ghz]//[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC]//[Samsung 970 EVO Plus 1TB]
[ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING]//[Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz CL14]
[be quiet! Dark Power Pro 11 1000W]//[Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm]//[ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync]

Permalänk
Medlem
Skrivet av henxon:

om jag nu ska våga mig på att göra själv, och jag lyckas få ihop den. dum fråga kanske men i alla fall. hur lägger man in windows när monteringen är klar? som sagt, vet vad jag vill men inte hur man gör det

Microsoft tillhandahåller ett program som fixar allting åt dig. Ladda ner programmet och välj om du vill skapa en DVD- eller USB-installation så sköts allt automatiskt.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av henxon:

om jag nu ska våga mig på att göra själv, och jag lyckas få ihop den. dum fråga kanske men i alla fall. hur lägger man in windows när monteringen är klar? som sagt, vet vad jag vill men inte hur man gör det

Du gör du med en usb-sticka, på Microsofts hemsida finns det en guide och verktyg hur man gör. Fördel är om du kan göra detta i förväg med din gamla dator. Ett 16Gb-sticka blir bra till detta.

Och det är klart du ska bygga den själv, både roligt, tillfredsställande och ekonomiskt. Har du klarat av att bygga lego efter instruktioner så ska inte detta va något problem. Det du behöver är en stjärnskruvmejsel och ett esd-armband.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Microsoft tillhandahåller ett program som fixar allting åt dig. Ladda ner programmet och välj om du vill skapa en DVD- eller USB-installation så sköts allt automatiskt.

ah oki tack nåt man får fixa ifrån en annan dator för att sen plugga usb:n i den nya då

Visa signatur

[Fractal Design Define R6 Gunmetal Tempered Glass][Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB @ 5Ghz]//[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC]//[Samsung 970 EVO Plus 1TB]
[ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING]//[Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz CL14]
[be quiet! Dark Power Pro 11 1000W]//[Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm]//[ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync]

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Du gör du med en usb-sticka, på Microsofts hemsida finns det en guide och verktyg hur man gör. Fördel är om du kan göra detta i förväg med din gamla dator. Ett 16Gb-sticka blir bra till detta.

Och det är klart du ska vy

Skickades från m.sweclockers.com

ja precis, tack för hjälpen alla. tror minsann de får bli mitt egna lilla projekt att snickra ihop denna

Visa signatur

[Fractal Design Define R6 Gunmetal Tempered Glass][Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB @ 5Ghz]//[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC]//[Samsung 970 EVO Plus 1TB]
[ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING]//[Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz CL14]
[be quiet! Dark Power Pro 11 1000W]//[Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm]//[ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync]

Permalänk
Medlem
Skrivet av henxon:

ah oki tack nåt man får fixa ifrån en annan dator för att sen plugga usb:n i den nya då

Hundra gånger ^^This^^.
Att ha tillgång till en annan dator när man skall trixa är värt oerhört mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hundra gånger ^^This^^.
Att ha tillgång till en annan dator när man skall trixa är värt oerhört mycket.

hehe ja de har jag, den jag sitter på själv för tillfället går i arv inom familjen + att frun har en och dottern likaså så de finns att få tag i inom räckhåll. bara tiden som måste passas för montering, jag kommer bli tvungen att ockupera köksbordet så där är begränsningen

Visa signatur

[Fractal Design Define R6 Gunmetal Tempered Glass][Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB @ 5Ghz]//[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC]//[Samsung 970 EVO Plus 1TB]
[ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING]//[Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz CL14]
[be quiet! Dark Power Pro 11 1000W]//[Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm]//[ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync]

Permalänk
Medlem
Skrivet av henxon:

bara tiden som måste passas för montering, jag kommer bli tvungen att ockupera köksbordet så där är begränsningen

Räkna med att monteringen tar en del hel 'arbetsdag' (inkl. mindre felsökningar) om du aldrig har gjort det förr och inte är särskilt bevandrad inom ämnet. Att stressa är aldrig bra och leder snarare till en massa fel och problem så om jag vore dig skulle jag avsätta en hel dag istället för att räkna med 3-4h vilket känns ganska optimistiskt.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@henxon: jag slutförde mitt första bygge förra veckan, tog ca 50 min att bygga ihop ☺️ Det är hur enkelt som helst, bara att läsa moderkorts manualen, står var allt ska kopplas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henxon:

ja precis, tack för hjälpen alla. tror minsann de får bli mitt egna lilla projekt att snickra ihop denna

Tjena,

Pa en titt på Inet Datorskola: Bygga en dator (väldigt bra).

https://www.youtube.com/watch?v=16f0Jg7zwZs

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Räkna med att monteringen tar en del hel 'arbetsdag' (inkl. mindre felsökningar) om du aldrig har gjort det förr och inte är särskilt bevandrad inom ämnet. Att stressa är aldrig bra och leder snarare till en massa fel och problem så om jag vore dig skulle jag avsätta en hel dag istället för att räkna med 3-4h vilket känns ganska optimistiskt.

hmmm, får tajma in de på en helg då

Visa signatur

[Fractal Design Define R6 Gunmetal Tempered Glass][Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB @ 5Ghz]//[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC]//[Samsung 970 EVO Plus 1TB]
[ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING]//[Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz CL14]
[be quiet! Dark Power Pro 11 1000W]//[Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm]//[ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync]

Permalänk
Avstängd

Bygg själv.

Enklare än det verkar, eller ser ut..ta steg för steg, och ta inga genvägar!

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av henxon:

hmmm, får tajma in de på en helg då

Låt det ta tid & ta en extra titt om du är osäker på något.
Hellre lite extra tid & få det rätt från början än att felsöka.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Avstängd

Första gången man bygger brukar man vara lite paranoid och det är lite frågetecken men det mesta är som lego för efterblivna där allt passar på ett sätt så är inte så svårt men när man rådfrågar manualen brukar mer vara saker som vilka portar kör man minnena i och vart ska chassie kablarna sitta på för pinnar är det som dom flesta brukar fundera lite extra på men resten är logiskt och enkelt

men cpu kylning och cpu är med enkelt och en del kylnigar kan vara lite lurigare än andra men är inte heller svårt och processorn är bara att fälla upp bygel plutta i den åt rätt håll "är spår i dom så man ser" och fälla ner bygeln och är inte heller svårt sen på med kylpasta och kylningen

Sen fläktar som p & p är inte inte rocket sience tänk kylaren i mitten och båda fläktarna ska blåsa mot datorns baksida så luften går ut på baksidan och dom flesta fläktar har pilar som visar vilket håll dom blåser annars brukar luften gå ut mot fläktens baksida där etiketten sitter

Hur du än gör så är det en bra erfarenhet att bygga dom själv man lär sig en del hur allt funkar och är inte rädd att bygga själv nästa gång och första gången tar det säkert nån timme men tror jag slängde ihop min dator på 30min eller så och går rätt snabbt om man är van men vissa saker kan ju även jävlas så det tar tid även nu och första gången tog det nog nån timme för man är osäker läser och funderar lite men jag skulle rekommendera att bygga sin egen dator och ta det lungt och tänk lite så går det bra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Tjena,

Pa en titt på Inet Datorskola: Bygga en dator (väldigt bra).

https://www.youtube.com/watch?v=16f0Jg7zwZs

Skrivet av Nepo:

Låt det ta tid & ta en extra titt om du är osäker på något.
Hellre lite extra tid & få det rätt från början än att felsöka.

ska kolla upp det

tänker jag rätt angående chassi fläktar, tänkte köra 3st med lite högre flöde in (framtill och under) samt 2st ut (baktill och topp) med lite lägre flöde än pull fläktarna. plus Cryorig R1 Ultimate till processorn.

Visa signatur

[Fractal Design Define R6 Gunmetal Tempered Glass][Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB @ 5Ghz]//[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC]//[Samsung 970 EVO Plus 1TB]
[ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING]//[Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz CL14]
[be quiet! Dark Power Pro 11 1000W]//[Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm]//[ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync]

Permalänk
Medlem

Jag tror du fixar det, men om du ska bygga själv så lägg mycket tid på kabeldragningen, göm den så mycket det går och låt det se snyggt ut. Buntband är ett måste.

Permalänk

Se till att införskaffa ESD-skydd också! ESD-problemen är underskattade av alltför många. ESD ger inte enbart upphov till direkta fel utan i synnerhet till intermittenta fel som är extremt svåra att finna.
Ett ESD-armband är billigt och du kan använda diskbänken som underlag när du bygger om du vill. Viktigt är dock att se till att inte packa upp något ur ESD-påsarna och lägga det på ett bord utan låt allt ligga i påsar när det inte är monterat i datorn.

Har du ingen ESD-matta kan du koppla ESD-armbandet till lådans metallhölje och montera enheterna med detta anslutet.
Bättre, om du inte har ESD-matta och vill ha en bra jordförbindelse för allt (du kan lägga kort, minnen med mera på diskbänken om du jobbar på diskbänken) är om du jobbar på diskbänken, om den är i metall och kopplad till jord (via vattenledningsrör om de är i metall).

Permalänk
Medlem

Har byggt själv nu i några år men nästa dator ska jag ta och köpa, 700:- spänn tycker jag är mer värt än att sitta och svära en hel kväll.

4h som ngn skrivit känns väldigt optimistiskt, mina gamingdatorer har tagit runt 6-8h att färdigställa (med middag, fika etc). Men jag tar det rätt lungt och dubbelkollar typ allt och drar kablarna en och en och sätter fast dem snyggt. Bara kabeldragningen tar ju mellan 1-2h beroende på chassit. Koppla in alla ssd och hdd och dra alla satakablar till dem tar ju lite tid. Sedan om man vill ha fläktstyrning och dra snyggt och i med led strips etc etc. Det absolut jobbigaste tycker jag är cpu kylningen, att sätta fast den bra ensam (man har bara två händer) så om man kan ha hjälp av en kompis är det rätt mkt värt.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧