SweClockers hjälper FZ att spela igenom de senaste 20 åren

Permalänk
Melding Plague

SweClockers hjälper FZ att spela igenom de senaste 20 åren

Spelkollegorna hos FZ fyller 20 år, och en del av firandet är att dyka ned i speltitlar från de senaste två decennierna. Flera filmklipp gästas av välbekanta SweClockers-ansikten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad mysigt, ska kolla ikväll!

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Deppigt att se spelen bli sämre och sämre, haha!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av serverfel:

Deppigt att se spelen bli sämre och sämre, haha!

Skickades från m.sweclockers.com

Witcher 3 har ändå en speciell plats i mitt hjärta!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Har många favoritspel som förtjänar plats på listan: Iron Warriors: T-72 Tank Commander, IL-2 Sturmovik hela serien, Sea Dogs, senaste Doom och finns mycket mer givetvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det finns för många top spel från förr att det är svårt att sätta ut en GOTY för varje år. Bara 1996 har Mario 64, Wave Race 64, Quake och Diablo som alla enlight mig revolutionerade sina genrer.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Kristers bensin:

Det finns för många top spel från förr att det är svårt att sätta ut en GOTY för varje år. Bara 1996 har Mario 64, Wave Race 64, Quake och Diablo som alla enlight mig revolutionerade sina genrer.

Det är inte nödvändigtvis GOTY som hamnat på listan! FZ plockade titlar som på olika sätt gjort avtryck, till exempel Goat Simulator som "startskott" för den udda trenden av rena YouTube-titlar. Det har även varit rätt liberalt pusslande för att få med vissa serier, där typ Fallout 3 representerar hela Fallout-familjen snarare än just det spelet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Det är inte nödvändigtvis GOTY som hamnat på listan! FZ plockade titlar som på olika sätt gjort avtryck, till exempel Goat Simulator som "startskott" för den udda trenden av rena YouTube-titlar. Det har även varit rätt liberalt pusslande för att få med vissa serier, där typ Fallout 3 representerar hela Fallout-familjen snarare än just det spelet.

Skickades från m.sweclockers.com

ja förstår helt klart FZs lista och utplock för varje år. Jag skummade igenom alla videos lite snabbt och förvånande hade jag ungefär samma intryck av de titlar som ni gick igenom. Spelade tex igenom Mass effect 2 innan jag gjorde serien rättvisa och maratonmalde ettan till trean. Ville bara säga att det finns ännu fler titlar som gjort avtryck i mitt liv och hela spelvärlden, men det blir svårt att göra en sådan lista utan att utöka själva konceptet med ett spel per år :3

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Witcher 3 har ändå en speciell plats i mitt hjärta!

Det är väl ok. Har inte kommit in i det riktigt. Jävla Skyrim SE som ställer till det.

Men jag tycker att spelen va bättre förr. Precis som musiken, bilarna och brudarna.

Naturligtvis har det med att jag börjar bli gammal att göra. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

SW:KoTOR tillhör definitivt de två decenniernas absoluta höjdpunkter. Ett av få spel i den åldern som jag kunde tänka mig att köra igen. I andra fall blir det oftast så att man upptäcker att minnesbilder fördunklas grovt av nostalgikänslor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Vad mysigt, ska kolla ikväll!

Jag också när småglinen har lagt sig.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Spelade både BF1942 BF2142. Det var tider det.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Spelade både BF1942 BF2142. Det var tider det.

Ja härliga tider!
Tur att det finns hängivet folk som tar sig an och förvaltar övergivna spelklienter, så man kan återuppleva dessa minnen igen med spel som BF2 och 2142

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Deppigt att se spelen bli sämre och sämre, haha!

Skickades från m.sweclockers.com

Fel, spelmarknaden växer otroligt och fler spels släpps exponentiellt, dvs, fler bra och fler dåliga spel släpps. Att bara titta på de dåliga handlar mer om attityd än kvalité vad som gäller spel generellt

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Fel, spelmarknaden växer otroligt och fler spels släpps exponentiellt, dvs, fler bra och fler dåliga spel släpps. Att bara titta på de dåliga handlar mer om attityd än kvalité vad som gäller spel generellt

Jaha... Tror det handlar mer om att det var roligare för mig att spela när jag var 12 än nu när jag är 35. Mitt inlägg var mest ett skämt, därav ett "haha".

Finns en hel del spel som kommer idag som jag nog hade gillat om jag haft tid att lägga på dem. De flesta är dock indie-spel. De stora AAA spelen måste jag nog envisas med att tycka är mest skit med några få undantag.

Man märker när det slutar vara en konstform och bara är en kassako.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

SW:KoTOR tillhör definitivt de två decenniernas absoluta höjdpunkter. Ett av få spel i den åldern som jag kunde tänka mig att köra igen. I andra fall blir det oftast så att man upptäcker att minnesbilder fördunklas grovt av nostalgikänslor.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja KOTOR var fantastiskt. Jag var så brutalt inne i den världen när det begav sig. Testade det igen för inte så länge sedan och tyckte tyvärr det åldrats dåligt. Tyvärr gäller det många 3D-spel. Spel från Amiga-tiden kan fortfarande vara trevliga att spela, men så fort det blir 3D så tänker jag för mycket på bristerna.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Jaha... Tror det handlar mer om att det var roligare för mig att spela när jag var 12 än nu när jag är 35. Mitt inlägg var mest ett skämt, därav ett "haha".

Finns en hel del spel som kommer idag som jag nog hade gillat om jag haft tid att lägga på dem. De flesta är dock indie-spel. De stora AAA spelen måste jag nog envisas med att tycka är mest skit med några få undantag.

Man märker när det slutar vara en konstform och bara är en kassako.

Haha, ja det var uppenbart, mitt svar kvarstår fortfarande. Spel blir bättre, dock så börjar gamla utvecklare göra sämre och sämre spel, vilket är väldigt synd.

edit: Witcher 3, MGS V, de ända "dåliga" AAA spelen är typ CoD, BF, de mesta repeat stuff från Ubisoft osv. Men de mesta riktiga skiten kommer ju även också från indie devs, tittar på Mighty No 9. samt No Man's Shitgame

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Haha, ja det var uppenbart, mitt svar kvarstår fortfarande. Spel blir bättre, dock så börjar gamla utvecklare göra sämre och sämre spel, vilket är väldigt synd.

edit: Witcher 3, MGS V, de ända "dåliga" AAA spelen är typ CoD, BF, de mesta repeat stuff från Ubisoft osv. Men de mesta riktiga skiten kommer ju även också från indie devs, tittar på Mighty No 9. samt No Man's Shitgame

"BRA" spel är väl jävligt subjektivt, du kan ju inte gå o säga till folk som spelat sedan 80-talet och sett alla revolutioner genom tiderna att "NÄ! spel är bättre idag.". Mina största spelminnen är då från förr, mestadels 1995-2005 innan 360,PS3 och Wii tiden.
Overwatch tex är ett bra spel men det kommer aldrig ge samma avtryck på mig som Quake, Perfect Dark eller Halo. Samma med serier som Pokemon, det är väldigt finslipat idag men det var ändå bäst på röd/blå på gameboy color för mig.
Att spelmarknaden växer har väl ingenting med hur många "bra" spel som släpps för varje enstaka person, det är din egna upplevelse som avgör vad som är bra och dåligt.
Jag önskar också att jag var 15 för evigt och att alla nya spel är en första upplevelse, men så är inte fallet.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Skrivet av Kristers bensin:

"BRA" spel är väl jävligt subjektivt, du kan ju inte gå o säga till folk som spelat sedan 80-talet och sett alla revolutioner genom tiderna att "NÄ! spel är bättre idag.". Mina största spelminnen är då från förr, mestadels 1995-2005 innan 360,PS3 och Wii tiden.
Overwatch tex är ett bra spel men det kommer aldrig ge samma avtryck på mig som Quake, Perfect Dark eller Halo. Samma med serier som Pokemon, det är väldigt finslipat idag men det var ändå bäst på röd/blå på gameboy color för mig.
Att spelmarknaden växer har väl ingenting med hur många "bra" spel som släpps för varje enstaka person, det är din egna upplevelse som avgör vad som är bra och dåligt.
Jag önskar också att jag var 15 för evigt och att alla nya spel är en första upplevelse, men så är inte fallet.

Självklart kan jag säga att spel är bättre idag, det finns fler spel, samma spel som du tyckte var bra till SNES finns fortfarande kvar, ingenting har blivit sämre, det har bara kommit mer

edit: och nej, Gold/Silver var helt klart bästa pokemon spelen, flerfärg, kön, och typ dubbelt så stor värld, kändes som en RIKTIG uppföljare, skulle vilja påstå att HeartGold & SoulSilver är de bästa Pokémon spelen, då de är re-makes av min favorit, men jag håller med dig helt och hållet. Men att säga att spel har blivit sämre än BS, spel har inte försvunnit bara för att de blivit gamla, och de kommer alltid nya bra och dåliga spel, Mer än bra. Särskilt om digital konst blir besparad och konserverad.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

min reflektion är att spel blir bättre, men inte lika fängslande som förr, kanske beror på att man är gubbe idag... eller att spelen förr var det mer "nytt" idag är det mycket "sett de förr" men är mer finslipat osv.... jag vet inte... men "de var bättre förr" känslan finns hos mig med tex BF1942 och DoD, men det beror nog mest på att jag hade mer skoj då när de spelades i mina föräldrars källare med LAN polare än idag när allt spelande sker online...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.