Permalänk
Medlem

Problem med ny router

Tjena!

Under Black Friday så köpte jag mig en Linksys WRT 1900ACS för att använda i min nya lägenhet då jag gick ifrån VDSL till Fiber (100/100). Jag testade att koppla in enheten för första gången för någon vecka sedan och upptäckte att det inte alls fungerade. Routern känner inte av någon internetanslutning, trots att det fungerar finfint när jag med samma kabel kopplar direkt till datorn, eller till en gammal sunk-router ifrån TP-Link jag har liggandes.

Efter att ha spenderat ~3 timmar med Linksys support utan framgång, så anmälde jag problemet till återförsäljaren och fick genast ut en ny enhet, men det visade sig att även denna enhet ter sig på samma sätt. Jag har anmält detta igen och i väntan på att få hem fraktsedel så gjorde jag ett litet test där jag kopplade Linksysen efter den gamla sunkiga TP-Linken - hoppla, det fungerar!

Det känns då som att det inte nödväntdigtvis är något direkt fel på Linksys-enheterna, men eftersom de inte fungerar out-of-the-box och jag inte har några fler idéer själv på vad som kan vara fel så vänder jag mig nu till er och undrar om ni vet vad felet kan vara?

Tack för svar!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Vad säjer routern under status och vad har du gjort?
Det är nog *inte* bara att lyfta ur den ur kartongen och köra utan den kräver lite handpåläggning (ange vilken typ av internetanslutning det är osv, ibland står det default för ppope exempelvis)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

På rak arm är det enda jag kan tänka mig fel med korskoppling eller 2par / 4 par koppling. Vissa ISPer lägger ju 100/100 på äkta 2 part(4 trådars) 100Mbit, just för att låsa hastigheten. Billigare lösning än att faktiskt ha äkta 100Mbit begränsning på 1000Mbit anslutning.

Om du kan, försök sätta porten på 100Mbit halv-duplex först och se om det går, annars testa en korskopplad kabel.

Gigabit LAN har automatisk korskopplingshantering, men inte alla 100/100 Mbit LAN om de kör det på old school way.

En lösning är ju annars att sätta en switch mellan ISPns nät och din enhet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

På rak arm är det enda jag kan tänka mig fel med korskoppling eller 2par / 4 par koppling. Vissa ISPer lägger ju 100/100 på äkta 2 part(4 trådars) 100Mbit, just för att låsa hastigheten. Billigare lösning än att faktiskt ha äkta 100Mbit begränsning på 1000Mbit anslutning.

Om du kan, försök sätta porten på 100Mbit halv-duplex först och se om det går, annars testa en korskopplad kabel.

Gigabit LAN har automatisk korskopplingshantering, men inte alla 100/100 Mbit LAN om de kör det på old school way.

En lösning är ju annars att sätta en switch mellan ISPns nät och din enhet...

Bra tänkt, tänder LED:en på porten upp när det är gjort så? Isf, TS, börja med att kolla det.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Bra tänkt, tänder LED:en på porten upp när det är gjort så? Isf, TS, börja med att kolla det.

Den borde tända om den får någon länk iaf, ja.

Jag har varit med om liknande fel när man kopplat lite äldre Switchar till nya för många år sedan. De nya är auto-kors hanterande, men med 2-pars läget så ville de inte alls. När man satte in korskopplad kabel dock så kom de igång direkt. Är väl nån halv bakåt-kompatibilitet sak som inte riktigt vill antar jag.

Permalänk
Medlem

@scienta: Har su testat att släppa din ip med ipconfig /release på datorn innan du kopplar in routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Vad säjer routern under status och vad har du gjort?
Det är nog *inte* bara att lyfta ur den ur kartongen och köra utan den kräver lite handpåläggning (ange vilken typ av internetanslutning det är osv, ibland står det default för ppope exempelvis)

Jag har googlat runt massor utan att hitta någon med liknande problem, så för andra verkar det i alla fall vara så (jag tänker att det inte bara är utbildade nätverkare som köper enheten).

När jag snackade med Linksys support så testade vi att ställa in statisk IP, vilket inte fungerade. Vad föreslår du istället? Vart hittar jag inställningar för PPPoE?

Skrivet av Paddanx:

På rak arm är det enda jag kan tänka mig fel med korskoppling eller 2par / 4 par koppling. Vissa ISPer lägger ju 100/100 på äkta 2 part(4 trådars) 100Mbit, just för att låsa hastigheten. Billigare lösning än att faktiskt ha äkta 100Mbit begränsning på 1000Mbit anslutning.

Om du kan, försök sätta porten på 100Mbit halv-duplex först och se om det går, annars testa en korskopplad kabel.

Gigabit LAN har automatisk korskopplingshantering, men inte alla 100/100 Mbit LAN om de kör det på old school way.

En lösning är ju annars att sätta en switch mellan ISPns nät och din enhet...

Jag vill helst slippa extra enheter då mina behov inte är speciellt stora. Hur sätter jag porten på halv duplex?

Tack för era svar och ursäkta min okunnighet!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag har googlat runt massor utan att hitta någon med liknande problem, så för andra verkar det i alla fall vara så (jag tänker att det inte bara är utbildade nätverkare som köper enheten).

När jag snackade med Linksys support så testade vi att ställa in statisk IP, vilket inte fungerade. Vad föreslår du istället? Vart hittar jag inställningar för PPPoE?

Jag föreslår att du loggar in på routern och ser vad det står?

Förslagsvis ska det vara DHCP mot internetleverantören och absolut inte PPPoPE (vilket däremot är standard i vissa nät i USA etc, därav kontrollen om det är så tokigt så att det står i det läget).

Det här är inte en dum nybörjarrouter, den står under "entusiast router" och det handlar heller inte om utbildning för att klara av detta.

//edit - sidan 21 -> 22 i manualen
http://downloads.linksys.com/downloads/userguide/122470161460...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jag föreslår att du loggar in på routern och ser vad det står?

Förslagsvis ska det vara DHCP mot internetleverantören och absolut inte PPPoPE (vilket däremot är standard i vissa nät i USA etc, därav kontrollen om det är så tokigt så att det står i det läget).

Det här är inte en dum nybörjarrouter, den står under "entusiast router" och det handlar heller inte om utbildning för att klara av detta.

//edit - sidan 21 -> 22 i manualen
http://downloads.linksys.com/downloads/userguide/122470161460...

Den stod på "Automatisk konfiguration - DHCP" ifrån början, vilket inte fungera. Detta är vad jag kan välja: http://i.imgur.com/bNkCzoR.jpg

Jag fick idag (upptäckte nyss) hem ett brev ifrån Open Universe att jag har fått en tjänstefördelare. Är det något jag bör hämta ut för att underlätta? Jag har varken tv eller telefon via internet och slipper helst ytterligare prylar.

Skrivet av Gurk:

Bra tänkt, tänder LED:en på porten upp när det är gjort så? Isf, TS, börja med att kolla det.

Jag hänger inte riktigt med nu, vad och hur är det ni vill att jag ska prova?

@suhrim: Som jag beskrev i inlägget, det är routern som inte får kontakt med internet. Koppling mellan dator och router fungerar ju felfritt.

Skrivet av Paddanx:

Den borde tända om den får någon länk iaf, ja.

Jag har varit med om liknande fel när man kopplat lite äldre Switchar till nya för många år sedan. De nya är auto-kors hanterande, men med 2-pars läget så ville de inte alls. När man satte in korskopplad kabel dock så kom de igång direkt. Är väl nån halv bakåt-kompatibilitet sak som inte riktigt vill antar jag.

Är inte mer eller mindre alla kablar som säljs idag (UTP) korskopplade?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Är inte mer eller mindre alla kablar som säljs idag (UTP) korskopplade?

Nej, de är raka. De är dock partvinnade för att reducera störningar, om det är vad du tänker på. Korsade kablar brukade vara märkta och/eller ha en röd kontakt.

Jag har precis som Paddanx råkar ut för att vissa enheter inte lirar tillsammans med inkommande uttag från ISP om man inte placerar en switch mellan. Möjligt att det kan fungera med en korskopplad, har inte haft någon sådan tillgänglig de sista tio åren...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av scienta:

Jag fick idag (upptäckte nyss) hem ett brev ifrån Open Universe att jag har fått en tjänstefördelare. Är det något jag bör hämta ut för att underlätta? Jag har varken tv eller telefon via internet och slipper helst ytterligare prylar.

Du har alltså hoppat över/inte haft den ? Då kan det vara så att du matar in en trunk i routern och att den behöver konfigureras för det, jag vet däremot inte hur just ditt nät bör konfas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Bra tänkt. Default VLAN brukar dock vara untagged/access mode så det borde fungera ändå. Dock så får han sin mediakonverterare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det är inte så att din ISP har någon MAC-låsning då? I min fastighet där vi har BBB så låser den på MAC-adressen som du antingen får vänta ut i 2-4h, alternativt ringa till supporten och be dom köra en renew. Upptäckte det när jag var LANade hos grannen en gång, internet fungerade inte på ett par timmar när jag kom dit och samma veva när jag kom hem.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, de är raka. De är dock partvinnade för att reducera störningar, om det är vad du tänker på. Korsade kablar brukade vara märkta och/eller ha en röd kontakt.

Jag har precis som Paddanx råkar ut för att vissa enheter inte lirar tillsammans med inkommande uttag från ISP om man inte placerar en switch mellan. Möjligt att det kan fungera med en korskopplad, har inte haft någon sådan tillgänglig de sista tio åren...

Aha, ok! Korskopplade kablar kan vara svårt att få tag på alltså?

Skrivet av mrqaffe:

Du har alltså hoppat över/inte haft den ? Då kan det vara så att du matar in en trunk i routern och att den behöver konfigureras för det, jag vet däremot inte hur just ditt när bör konfas.

Yes, jag har hoppat över den. Det har som sagt fungerat ändå med sunk-routern och om jag kopplat direkt till datorn. Vad är mina alternativ i så fall?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@mrqaffe: Bra tänkt. Default VLAN brukar dock vara untagged/access mode så det borde fungera ändå. Dock så får han sin mediakonverterare.

Man vet aldrig, ibland dyker det upp underliga konfigurationer även om de flesta kör data otaggat så måste man inte göra så

Skrivet av trickeh2k:

Det är inte så att din ISP har någon MAC-låsning då? I min fastighet där vi har BBB så låser den på MAC-adressen som du antingen får vänta ut i 2-4h, alternativt ringa till supporten och be dom köra en renew. Upptäckte det när jag var LANade hos grannen en gång, internet fungerade inte på ett par timmar när jag kom dit och samma veva när jag kom hem.

Routern kan klona macadresser om man vill prova med det i stället för att vänta, man kollar under fliken internetinställningar och anger mac från nån enhet som fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@mrqaffe: Bra tänkt. Default VLAN brukar dock vara untagged/access mode så det borde fungera ändå. Dock så får han sin mediakonverterare.

Antar att detta är något ni vill se då: http://i.imgur.com/undefined.jpg http://i.imgur.com/7xG4XtM.jpg

Default så var VLAN avstängt och stod på "tagged" - om det gör någon skillnad.

Skrivet av trickeh2k:

Det är inte så att din ISP har någon MAC-låsning då? I min fastighet där vi har BBB så låser den på MAC-adressen som du antingen får vänta ut i 2-4h, alternativt ringa till supporten och be dom köra en renew. Upptäckte det när jag var LANade hos grannen en gång, internet fungerade inte på ett par timmar när jag kom dit och samma veva när jag kom hem.

Bland det första jag kopplade in när internet hoppade igång var routern, så det ska inte vara något sådant. Jag ringde även och frågade BBB, men de sa där att det inte skulle vara något problem då de inte ens såg att routern var inkopplad.

I min vända med supporten så klonade vi även datorns MAC-adress.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av scienta:

Aha, ok! Korskopplade kablar kan vara svårt att få tag på alltså?

Yes, jag har hoppat över den. Det har som sagt fungerat ändå med sunk-routern och om jag kopplat direkt till datorn. Vad är mina alternativ i så fall?

Jag vet inte hur det ev är konfigurerat men ett maclås är däremot ganska lätt att kolla, koppla in datorn i routern och logga in i routern och klona datorns mac till wanporten på routern elelr så låter du routern stå inkopplad över natten (upp till ett dygn) och ser om det startar.
Du kan också fråga nätoperatören hur de gör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Yes, jag har hoppat över den. Det har som sagt fungerat ändå med sunk-routern och om jag kopplat direkt till datorn. Vad är mina alternativ i så fall?

Varför inte koppla in tjänstefördelaren? Det är bara en L2-switch som förhoppningsvis löser dit problem.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Det blir en extra grej som ska ha plats, samt dra ström (om än försumbar mängd). Kan jag så vill jag helst vara utan den. Detta med VLAN är i alla fall något ni tror är värt att kolla upp?

@mrqaffe: MAC-lås är kollat och ska vara grönt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Routern kan klona macadresser om man vill prova med det i stället för att vänta, man kollar under fliken internetinställningar och anger mac från nån enhet som fungerar.

Ah okey, kan i princip inget om nätverk och har varit fast med BBBs skräprouter som de dessutom låste ned så man inte kunde göra ett smack med den tills jag skaffade en riktig router på black friday

Skrivet av scienta:

Bland det första jag kopplade in när internet hoppade igång var routern, så det ska inte vara något sådant. Jag ringde även och frågade BBB, men de sa där att det inte skulle vara något problem då de inte ens såg att routern var inkopplad.

I min vända med supporten så klonade vi även datorns MAC-adress.

Måste ha missförstått dig, tyckte du skrev att du inte fick någon internet-access

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: Ja, jag får alltså ingen internetanslutning med min Linksys-router. När jag kopplar direkt till datorn eller till min gamla skräp-router så får jag alltså nät direkt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av scienta:

@trickeh2k: Ja, jag får alltså ingen internetanslutning med min Linksys-router. När jag kopplar direkt till datorn eller till min gamla skräp-router så får jag alltså nät direkt.

Vad får du för typ av länk via nån pryl som funkar, är det Gbit och full duplex eller är det nått annat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Hur får jag fram den informationen?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Låter som mjukvaruproblem.

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av scienta:

@mrqaffe: Hur får jag fram den informationen?

Kolla vad som finns under felsökning/status/rapport.
I de menyerna borde det finnas info om wananslutningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Är inte mer eller mindre alla kablar som säljs idag (UTP) korskopplade?

Njae, alla är vad jag vet normal rakt kopplade "B.standarden":
ora/vit - ora - grö/vit - blå - blå/vit - grö - bru/vit - bru

Korskopplade är ju ena sidan grön och orange omvända "A.standarden":
grö/vit - grö - ora/vit - blå - blå/vit - ora - bru/vit - bru

Notera att oavsett om de är kopplade A-A eller B-B så är de raka. Det är A-B/B-A som gör korsad. Men i modernt gigabit nätverk så har switchar och nätverksportar i enheterna sk auto-negotiation inkl korskopplingen.

Finns en del enkelt förklarad info här som visar skillnaden mellan gammal och ny.

En bit ner ser du 10/100 Mbit koppling vs 1000Mbit koppling. I gamla nät är ena paret för att skicka data, andra för att mottaga, medan i modernt 1000Mbit är det båda riktningar på alla trådar, beroende på hur enheterna kommer överens. Så i gamla nät så måste man koppla "Sänd data" till "Mottag data" via en korsad kabel, dvs ena sidan kopplad med "B" och andra sidan "A".

Skrivet av scienta:

Jag vill helst slippa extra enheter då mina behov inte är speciellt stora. Hur sätter jag porten på halv duplex?

Tack för era svar och ursäkta min okunnighet!

Det finns adaptrar och korskopplade kablar hos Kjell. Btw poängen med Switchen var för att iden att testa om det var felet, inte att du skulle ha det så permanent, utan om du hade en switch hemma o testa med

Men nu när jag är lite efter diskussionen så tror jag att jag överlåter det till andra, om inte ni fastnar så klart. Kan dock säga att Tagged/Untagged är VLAN tänk, och inte något du borde ha på WAN port mot internet.

Permalänk
Medlem

@Paddanx

Skrivet av mrqaffe:

Kolla vad som finns under felsökning/status/rapport.
I de menyerna borde det finnas info om wananslutningen.

Jag ska försöka leta lite.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Varför inte koppla in tjänstefördelaren? Det är bara en L2-switch som förhoppningsvis löser dit problem.

Jag fick hem den först idag och det har som sagt fungerat fint utan den, bara inte med Linksysen. Men nu ska ni får höra något roligt!

CPE'n är en Inteno XG6846. Det lustiga:

När jag kopplar Väggutag -> Inteno -> Valfri router/direkt till dator så fungerar det inte. Intenon känner inte heller av någon anslutning.

När jag kopplar Väggutag -> Sunkrouter -> Inteno -> Linksys/direkt till dator så fungerar det! Intenon känner av anslutning och den skickas vidare.

Jag ringde BBB om detta och killen på supporten blev helt ställd! Han skulle skicka det vidare till någon mer kunnig tekniker.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av scienta:

@Paddanx

Jag ska försöka leta lite.

Jag fick hem den först idag och det har som sagt fungerat fint utan den, bara inte med Linksysen. Men nu ska ni får höra något roligt!

CPE'n är en Inteno XG6846. Det lustiga:

När jag kopplar Väggutag -> Inteno -> Valfri router/direkt till dator så fungerar det inte. Intenon känner inte heller av någon anslutning.

När jag kopplar Väggutag -> Sunkrouter -> Inteno -> Linksys/direkt till dator så fungerar det! Intenon känner av anslutning och den skickas vidare.

Jag ringde BBB om detta och killen på supporten blev helt ställd! Han skulle skicka det vidare till någon mer kunnig tekniker.

Det kan bli så om det är ett maclås i andra änden, man kan programmera switchporten i andra änden på olika sätt tex att tillåta en specifik mac, ett specifikt antal där de första låses eller att låset släpper via timer, nätoperatören/nätägaren borde ha koll på det men din tjänsteleverantör behöver inte ha med nätet att göra om de inte driftar nätet och de kan behöva fråga de som har hand om nätet om hur det är gjort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

@Paddanx

Jag ska försöka leta lite.

Jag fick hem den först idag och det har som sagt fungerat fint utan den, bara inte med Linksysen. Men nu ska ni får höra något roligt!

CPE'n är en Inteno XG6846. Det lustiga:

När jag kopplar Väggutag -> Inteno -> Valfri router/direkt till dator så fungerar det inte. Intenon känner inte heller av någon anslutning.

När jag kopplar Väggutag -> Sunkrouter -> Inteno -> Linksys/direkt till dator så fungerar det! Intenon känner av anslutning och den skickas vidare.

Jag ringde BBB om detta och killen på supporten blev helt ställd! Han skulle skicka det vidare till någon mer kunnig tekniker.

Det låter mysko indeed.
Kanske det är något fel på porten på deras sida?

Vi har ju antagit att felet ligger hos dig, men du kan uppenbarligen få igång nät, så någon inställning/defekt del måste spöka. Och du har ju snart testat allt du kan...

Har du möjlighet att testa din nya linksys router hos en vän eller liknande? Gärna någon annan med BBB. Är mest för att bekräfta att det inte är någon inkompatibilitet, utan att det är just "din" port som är koko.

Skrivet av mrqaffe:

Det kan bli så om det är ett maclås i andra änden, man kan programmera switchporten i andra änden på olika sätt tex att tillåta en specifik mac, ett specifikt antal där de första låses eller att låset släpper via timer, nätoperatören/nätägaren borde ha koll på det men din tjänsteleverantör behöver inte ha med nätet att göra om de inte driftar nätet och de kan behöva fråga de som har hand om nätet om hur det är gjort.

Med tanke på att han får igång den på 2 olika enheter, router och dator så tvivlar jag på mac-låsning. Även om det är det borde portarna ändå kicka igång, men ingen trafik flöda. Förstår jag TS rätt så är ju hela porten död... som om inget var inkopplat. (eller har jag missat något?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan bli så om det är ett maclås i andra änden, man kan programmera switchporten i andra änden på olika sätt tex att tillåta en specifik mac, ett specifikt antal där de första låses eller att låset släpper via timer, nätoperatören/nätägaren borde ha koll på det men din tjänsteleverantör behöver inte ha med nätet att göra om de inte driftar nätet och de kan behöva fråga de som har hand om nätet om hur det är gjort.

Jag har under natten låtit all utrustning vara frånkopplad. Idag när jag klivit upp så bröjade jag med att koppla vägguttaget direkt till CPE'n och det är samma visa som igår. Linksysen är även den utan internet, men sunkroutern får såklart kontakt.

Skrivet av Paddanx:

Det låter mysko indeed.
Kanske det är något fel på porten på deras sida?

Vi har ju antagit att felet ligger hos dig, men du kan uppenbarligen få igång nät, så någon inställning/defekt del måste spöka. Och du har ju snart testat allt du kan...

Har du möjlighet att testa din nya linksys router hos en vän eller liknande? Gärna någon annan med BBB. Är mest för att bekräfta att det inte är någon inkompatibilitet, utan att det är just "din" port som är koko.

Med tanke på att han får igång den på 2 olika enheter, router och dator så tvivlar jag på mac-låsning. Även om det är det borde portarna ändå kicka igång, men ingen trafik flöda. Förstår jag TS rätt så är ju hela porten död... som om inget var inkopplat. (eller har jag missat något?)

På CPE'n så är porten helt död, jag får inte en led-blinkning. På Linksysen så börjar Internet-lampan att blinka gult, vilket indikerar att enheten inte får kontakt med internet.

Jag kan se om jag får tag på en god vän som även han sitter på stadsnätet, men med annan operatör om jag inte minns fel.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather