Svea hovrätt ålägger Samsung att redovisa importsiffror till Copyswede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nu finns det krav från EU att de länder som tillåter privatkopiering också ska ersätta upphovsmännen på något sätt, så detta ligger helt i linje med vad EU tycker i frågan.

Att EU anser att man ska ersätta upphovsmännen är inte detsamma som att de tycker att "särskilt ägnad" är "allt som kan", och att det är rimligt med en avgift på alla enheter som överhuvudtaget kan lagra en MP3'a, oavsett om de används så eller inte...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Copyswede gör det igen tillsammans med lagar som drar en hel befolkning och företagare som brottslingar.

Först måste jag betala en avgift till copyswede för varje hårddisk. Vilket jag har msql information på mina egna bilder. juridiska avtal krypteringalgoritmer etc

inte en ända privatkopiering. vare sig på mobil eller plattor eller på mina servrar.

De är stöld ... av mina pengar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk

Hoppas tillverkarna börjar sälja datorer utan hårddiskar. Hårddiskarna erbjuds i stället som ett tillbehör och på så sätt borde copyswede inte få en krona?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Personligen har jag en del musik på mina mobila enheter som kopierats från icke kopieringsskyddade källor och jag har även kollegor som gjör detta. Så att 0% skulle kopiera på det sättet stämmer uppenbarligen inte.

Ah, så det är ditt fel att CopySwede får jakande svar i undersökningarna. Din usling!
God jul

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Detta är faktiskt lite intressant, vad är det för faktiskt skillnad mellan en mp3-spelare och en smartphone när det gäller vad som är särskilt ägnad för privatkopiering, båda har samma typ av funktionalitet? Smartphonen kan såklart göra ofantligt mycket mer, men hur bedömer man vad som är vad? Var går gränserna?

Det är väldigt svårt att säga.
Jag personligen använder min smartphone mestadels till att lyssna på musik när jag är ute på stan, tunnelbana eller sitter på tåg. Och det är ochså det jag ser hur framförallt ungdomar använder dom till.
Fast deras användande till andra saker såsom kommunikation via olika messengers är långt mycket högre an jag använder min smartphone till.

Jag har inte ens mobilt internet i den. Så den är offline 24/7 356 dagar om året. Har bara ett SIM-Kort till GSM nätet i den med ett nummer jag har sedan 2005. Allt jag gör med den baseras på att kunna utföra det offline. TEX navigerar jag inte online med Gooooooogle maps, men jag har Navigon Västeuropa och USA i min mobil.

Sen hur mycket av ungdomarnas musikkonsum är stream eller lagrade mp3 filer vet jag inte. Tror det skiftar väldigt mycket. Jag borde kanske fråga några fjortisar om hur dom och sina kompisar gör för att få bättre bild om det.

Men en sak är klar, tendensiellt borde en smartphone beläggas med mindre avgifter per GB än tex en mp3 spelare, som är speciellt ägnat åt just återgivning av lagrade musik eller andra mediafiler. Jag räknar med att det finns allt fler personer som bara streamar musik och har egentligen bara egna tagna bilder på sina smartphones. Det bör man inte betala avgifter för tycker jag.
Så jag tycker att smartphones egna interna minnet borde inte beläggas alls eller kanske minimalt med avgifter, medans dom kunde lägga lite mer avgifter på minneskort, då dom troligen används oftare till att spara mediafiler på dem.

Jag har runt 40GB musik på mitt minneskort och det skulle inte infalla mig att proppa fullt mobbens interna minne med det.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Du besvarar fortfarande inte vilken "efterfrågan" Samsung ska lägga?

Nu är det ju faktiskt så att både Tingsrätten och Hovrätten dömer till Copyswedes fördel. Så länge inte detta går upp till HD så är det alltså ett utslag som vinner laga kraft. Så som lagarna är skriva så är det detta som gäller. Det kan man inte riktigt skylla på Copyswede. Det är lagstiftaren (Riksdagen), som måste rätta till detta!

Sen kan man fråga sig varför lagarna och tillämpningen är som den är. Skulle möjligen copyswed ha ett finger med i spelet eller kan det vara vi som har tryckt på för att lagarna ska se ut som dom gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

"Alla" kan vara överens om att en MP3 spelare är ett verktyg för att spela upp musik i ett icke fysiskt format, i mina ögon är den speciellt lämpad för det, och med det helt ok att omfattas av kopieringsavgiften.
Att det sedan inte går att få filarna in i enheten på magiskt sätt utan det krävs en "dator"(smartphone är ju en dator numera) för att skapa/hämta/överföra filer gör ju att datorer måste kunna hantera det också utan att vara "speciellt lämpad" för det, det är dock ett nödvändigt steg.
Ett av problemen som jag ser det är att du blir tvungen att betala två gånger för samma rättighet, en gång på MP3 spelaren, en gång på din dator.
Ett andra problem är att det är en "gummilag", allt som kan lagra digital information kan ju användas till att lagra skyddat material utan att för den delen vara lämplig så i princip skulle papper omfattas av avgiften då det också kan "lagra" digital information.
(någon som kommer ihåg zx81, spridningen av program var i stor del utskrifter i tidningar)
Så visst, problemet är gränsdragning.

MP3-spelaren är speciellt lämpad för att spela upp musik, det tycker jag också. Då borde ersättningen utges av den som har MP3-programmet. Själva mobilen är mer speciellt lämpad för att telefonera och inte att spela upp musik. Det är vissa grupper som inte har förstått vad som är vad, t.ex. domare, copyswed mm.

Permalänk
Medlem

Något annat som är ganska lustigt är att kostnaden per mängd utrymme skiljer sig beroende på mediet.
Exakt på vilket sätt är det rimligt att det kostar 1kr/GB för en mediespelare eller dator oavsett typ, men det kostar 3,50kr/GB för en mobiltelefon.
Får man in 3,5 gånger så mycket media per mängd utrymme i en telefon eller vad?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Hur pengarna fördelas finns beskrivet i copyswedes årsredovisning, bara att läsa där. Exakt vem som får vad får man inte veta, men vika summor som går till vilken organisation för vidare fördelning finns med.

Man har genomfört undersökningar där man frågar slumpvis utvalda personer om de använder apparater för privatkopiering för att se i vilken utsträckning det sker. När det gäller fördelningen så utgår man även från vilka alster som spelas mest i radio/lyssnas mest på spotify/säljs mest i övriga kanaler. Utgångspunkten är att ju mer något lyssnas på desto mer privatkopieras det.

Studierna som låg till grund för någon domstolsdom var ställda på sådant vis så att folk trodde dom besvarade huruvida dom spelat upp musikklipp på youtube, snott en mp3 eller laddat ner en film. Dvs. rätt igenom piratkopiering och ingen privatkopiering. Privatkopieringen är dessutom ämnad för när du lämnar bort en kopia till någon annan. Å när du väl hittat nån jäkel som äger en cd-skiva och kopierar så ska du lyckas pricka in att samma jäkel lämnar bort den till andra.

Matchar man ihop lite siffror från försäljning och streaming som redovisar beteende på musikfronten och sedan matchar mot årsredovisningen på copyswede så säger den att typ alla privatkopierar. Sanslöst dåligt när det inte ens överhuvudtaget kan vara rimligt.

För övrigt, sjukt nice att samma svenska lagstiftning skyddar knäckandet av alla DRM och kopieringsskydd. Varför kan inte Sony bara stämma staten i samma veva och skjuta sig i foten liks vi ändå håller på.

Jag vill betala för mig, men på den här fronten är min enda reakion; Jag spyr.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

MP3-spelaren är speciellt lämpad för att spela upp musik, det tycker jag också. Då borde ersättningen utges av den som har MP3-programmet. Själva mobilen är mer speciellt lämpad för att telefonera och inte att spela upp musik. Det är vissa grupper som inte har förstått vad som är vad, t.ex. domare, copyswed mm.

Mitt garage är särskilt ämnat att avla katter i, som alla andra garage. Alla som har köpt en ica-kasse, som vi alla vet ofta finns i en bil (som kan stå i ett garage), bör genast börja betala kattskatt för att täcka upp demensmedicinmerkostnaden för stimulansfrånvaron på våra äldreboenden.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Sen kan man fråga sig varför lagarna och tillämpningen är som den är. Skulle möjligen copyswed ha ett finger med i spelet eller kan det vara vi som har tryckt på för att lagarna ska se ut som dom gör.

Klart de lobbats för lagarna ser ut så
kan man se på andra områden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av MultiMan:

@Dinoman: Jag tycker nog att vi är rätt gemena till och från, annars hade ju inte moderatorerna haft något att göra.

Jo ibland undrar man.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt