Fixa key chatter? (Corsair Strafe Silent RGB)

Permalänk
Medlem

Fixa key chatter? (Corsair Strafe Silent RGB)

Tjo!

Köpte ett Corsair Strage RGB Silent till sambon i födelsedagspresent och tangentbordet är toppen. Tyvärr har s-knappen börjat få key chatter (dubbel-s nästan varje gång min sambo skriver). Finns det något sätt att lösa detta?

Mitt Q-pad MK50 had haft flera dåliga lödningar som jag löst själv, men key chatter uppstår väl inne i själva switchen?

Permalänk
Inaktiv

@nosilica:
Från The Reddit Mechanical Keyboard Switch Repair Guide

Citat:

PROBLEM: Switch Chattering

SYMPTOM:

Repeating Characters...like "Characterrrrsssssss".

TEST:

Look for repeating characters in text editor. Doublecheck on another computer to eliminate SW (key repeat rate) issues.

CAUSE:

Switch chattering happens with all Cherry MX switches. Cause varies: Metal fatigue, contamination (often reported after liquid spill, misalignment of the metal leaf, dust.

FIX:

1. Try Compressed air to clear out possible dust (not Elitekeyboards approved!)
2. Use Deoxit to clean contacts
3. Disassemble the switch and try cleaning contacts or even GENTLY rebending them.
4. If it continues to chatter replace the switch (see buying links in the wiki)

Alternativt: Garantiärende!

Permalänk
Medlem

Tack! Har tyvärr inte kontaktrengöring hemma just nu, har kollat på det ett par gånger på Kjell o Co. De har oljeaserade som jag antar går bort, och jag vill ha en icke-ledande antar jag?

T.ex
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorst...
?

Permalänk
Medlem

Ok, verkar finnas en mjukvarufix för att ignorera chatter ( http://www.softpedia.com/get/System/System-Miscellaneous/Keyb... ). Trycker sällan ned en knapp igen med <30ms delay och tror inte att sambon gör det heller. Testar detta program och ser hur det går.

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att ta det på garanti istället för att göra en halvlagning med mjukvara?

Permalänk
Medlem

Jodå. Får bli efter jul då. Borde egentligen göra garantiärende med min surface pro pga wifin men kan inte vara utan den i veckor som netonnet vill.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nosilica:

Tack! Har tyvärr inte kontaktrengöring hemma just nu, har kollat på det ett par gånger på Kjell o Co. De har oljeaserade som jag antar går bort, och jag vill ha en icke-ledande antar jag?

T.ex
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorst...
?

Jupp, den du länkade funkar bra och är plastsäker.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av nosilica:

Tjo!

Köpte ett Corsair Strage RGB Silent till sambon i födelsedagspresent och tangentbordet är toppen. Tyvärr har s-knappen börjat få key chatter (dubbel-s nästan varje gång min sambo skriver). Finns det något sätt att lösa detta?

Mitt Q-pad MK50 had haft flera dåliga lödningar som jag löst själv, men key chatter uppstår väl inne i själva switchen?

Hejsan nikeplektrum,

Jag rekommenderar att du reklamerar tangentbordet till butiken du köpte det ifrån för att få ett nytt.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan