Permalänk
Medlem

Hur står sig MX518 idag?

Jag har en MX518 som jag funderar på att uppgradera. Men hur bra är den egentligen? Kommer jag märka någon skillnad om jag köper mig en modernare mus och vad för mus ska jag kolla efter för att det iaf inte ska bli sämre? Jag funderar lite på G403 men tycker att den är i dyraste laget. Jag kommer använda musen till Overwatch.

Permalänk
Vila i frid

Så länge dina råttor är i drift, fortsätt använd dem pga av muskelminnet.

Mina MX518 och G400 har båda fått 10 cm kortare anslutning pga kabelreparation.

Permalänk
Medlem

Får tacka för svar, trodde att jag skulle få mer respons men musen är antagligen för gammal för att folk ska ha koll. Får se hur jag gör. En ny mus behövs köpas till laptopen och tänke köpa en till speldatorn och låta laptopen ärva den gamla, men då kanske det blir en laptopmus istället

Permalänk
Medlem

Jag kör fortfarande mx518 och funderar inte ens på att byta. Jag tycker den är perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Jag har en MX518 som jag funderar på att uppgradera. Men hur bra är den egentligen? Kommer jag märka någon skillnad om jag köper mig en modernare mus och vad för mus ska jag kolla efter för att det iaf inte ska bli sämre? Jag funderar lite på G403 men tycker att den är i dyraste laget. Jag kommer använda musen till Overwatch.

Hoppar dagligen mellan diverse nyare möss och mina gamla trotjänare (518 såklart!).
Och jag känner helt klart skillnad i precision och "rapphet".
Så även om 518 är bra så finns det helt klart bättre numera.

Permalänk
Inaktiv

Fungerar den bra, behåll den. Har inte hänt så mycket ärligt talat.

Själv gick jag från MX 518 till G500. Gillade den skarpt, tills högerklick slutade fungera (jag hade nött ut den). Bytte då först till en G602 (trådlös) men ogillade den och köpte en G502 som i dagsläget troligen är den bästa mus jag använt. Sedan dess har jag köpt en MX Master också som faktiskt slåss mot G502 på vissa håll, även i spel, men G502 är nog den klara vinnaren. MX Master är den första trådlösa mus jag använt som inte haft några problem att köras trådlöst i FPS-titlar med. Till och med G602 som är en trådlös spelmus fungerar märkbart sämre.

Alla nämnda modeller ovan är Logitech för övrigt. Sedan MX 500'an kom så har jag inte sett något hos konkurrenterna som lockat, även om jag kan tycka att Logitechs utbud har börjat bli mindre ointressant på senare år då allt ska se så gamer ut.

Det bör även tilläggas att det verkar vara rätt bra marginaler på spelmöss vilket syns när de börjar köra reor. G502 som normalt är en mus närmare 1000-lappen än 500-ingen går att få tag i för under 500kr emellanåt på reor. 399kr på Elgiganten under Black Friday exempelvis. MX Master köpte jag för 499kr när Dustin körde en rea i somras. Den ligger runt 1000-lappen annars. Nu i mellandagarna kan vara ett bra tillfälle att köpa om man hittar något intressant. Går även köra med två möss inkopplade om man så vill. Personligen gillar jag att ha både en trådad och en trådlös till min huvuddator beroende på om jag känner för sladd eller inte.

Permalänk
Medlem

518 är en riktig klassiker som fortfarande klarar sig bra idag. Enda anledningen till att jag till slut släppte min för några månader sen (Som jag köpte och reparerade med delar efter någon tävling på dhs05) var den att jag till slut tröttnade på några småbuggar som fanns i den första versionen av musen.

Har du en mus som du använt i många år och den fortfarande fungerar, så kör vidare på den. Att vänja sig med en ny mus efter att ha använt en och samma under en lång period är mest jobbigt och jag känner folk som efter ett försök att byta ändå gått tillbaka till sina gamla beprövade grejer.
Deras nya möss, dyra och moderna, har sen hamnat i diverse lådor, bortglömda och åtsidokastade..

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar. Jo mx mössen är det ända jag använt förutom kulmöss. Jag tror att det blir en razer chroma till laptopen, den va billig på elgiganten.

Permalänk
Medlem

Har använt MX500/MX518/G400 sedan tidernas begynnelse, men har just bytt till en G403 och är positivt överraskad. Känns både smidigare och rappare.

Testklämde på en hel del andra också, och fastnade då egentligen enbart för Deathadder Elite (Chroma ska ha sämre sensor än Elite/G403, om man märker det vet jag inte) samt någon Hetton-mus från Xtrfy som kändes bra men jag orkade inte börja forska så mycket i den när jag hade två andra alternativ.

TLDR: MX518 är grym, men ifrånsprungen.

Permalänk
Hedersmedlem

Använder fortfarande MX518. Känner inget behov av att byta.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Älskar MX518.
Har en sådan med en sladd som är så gott som av och har köpt reservsladd och "fötter", men har inte orkat byta ännu.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

hade haft kvar min mx518 om den inte var död... köpte en rival efteråt .)

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem

Ja men kolla o olika form lika som MX518

Logitech G403 Prodigy https://www.inet.se/produkt/6608084/logitech-g403-prodigy#mer...

Logitech G502 Proteus Spectrum https://www.inet.se/produkt/6607841/logitech-g502-proteus-spe...

Logitech G502 Proteus Core https://www.teknikmagasinet.se/produkter/dator-o-tv-spel/moss...

finns två olika på G502 ..

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande min mx518. Otroligt att den hängt med i drygt tio år! Loggan är bortnött, och den matta ytan på sidorna är bortnött, nu är den blankpolerad där. Ser ingen anledning att byta, men bävar inför att behöva välja en ny när/om den här går sönder...

Permalänk
Medlem

Skulle säga så här.

Om du håller på och spelar mycket just nu så skulle jag inte gått på en ny mus, men om du har haft ett speluppehåll så kan det vara läge att testa nya möss/dpi:s.

Spelar själv mycket csgo och där är det ett rent helvete att byta möss, även en ny musmatta kan göra skillnad så jag kör på samma mus och samma matta hela tiden.

Dock när jag har haft ett längre uppehåll på kanske 1månad + så kan jag få för mig att sänka dpi lite och lära mig spela med det, men detta händer inte så ofta.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Så länge dina råttor är i drift, fortsätt använd dem pga av muskelminnet.

Mina MX518 och G400 har båda fått 10 cm kortare anslutning pga kabelreparation.

Haha samma här, plockade fram min G400 för ca 1 månad sen. Sen började kabeln in i musen att glappa. Slutade med att jag lödde om den, så nu funkar den prima här också! Finns ingen bättre mus för spel IMO. Letade först efter en efterträdare, likt G400 till MX518, men de verkar slutat med den modellen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk

Anbänt mx518 sedan release första utgåvan med lite annan dpi än v2.

Riktigt grym mus spelat mig till global flertalet gånger i csgo med den och brukar alltid ligga 1a så vist går det. Dock fann jag steel series rival den stora med firmware 1.4.0.0 som var väldigt raw spöa mx518 dock återgick jag till mx518 då den använts i så många år och känns mer "ergonomisk" för min hand

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

mina feta lasermöss har pajat å nu e jag tebax på mx518, ärligt talat så funkar den ju lika bra som alla andra... inte hänt något alls jue.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fungerar den bra, behåll den. Har inte hänt så mycket ärligt talat.

Själv gick jag från MX 518 till G500. Gillade den skarpt, tills högerklick slutade fungera (jag hade nött ut den). Bytte då först till en G602 (trådlös) men ogillade den och köpte en G502 som i dagsläget troligen är den bästa mus jag använt.

jag gjorde precis samma resa MX518 -> G500 -> G502 (G500 fungerar fortfarande) tycker också att G502 är den andliga uppföljaren till MX518 och G500. samma sköna komfort fast bättre.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Quadcore:

Ja men kolla o olika form lika som MX518

Logitech G403 Prodigy https://www.inet.se/produkt/6608084/logitech-g403-prodigy#mer...

Logitech G502 Proteus Spectrum https://www.inet.se/produkt/6607841/logitech-g502-proteus-spe...

Logitech G502 Proteus Core https://www.teknikmagasinet.se/produkter/dator-o-tv-spel/moss...

finns två olika på G502 ..

Bortsett från RGB-ljussättning och att de blåa detaljerna blivit svarta, är det någon skillnad mellan de två G502-modellerna?

Jag stängde av ljuset på min G502 då jag tyckte det var rätt störande. Men så ogillar jag allmänt LED's och annat som lyser då. Är ju den nyare modellen som haft roligare priser på senare tid och jag är rätt sugen på en till.

Skrivet av DST:

mina feta lasermöss har pajat å nu e jag tebax på mx518, ärligt talat så funkar den ju lika bra som alla andra... inte hänt något alls jue.

Hög DPI är väl mest en säljterm i dagsläget. Då när spelmöss började marknadsföras kring milleniumskiftet så låg de flesta möss på 400 DPI eller något sådant. MX 500 låg som högst på 800 DPI med. Behöver man inte någon speciellt hög DPI bör det mesta gå. Annars är det väl mer formen då, och om den ska vara trådlös.

Nu är jag ingen CS-spelare (längre) men personligen har jag gärna möjlighet att skifta från låg DPI (säg 500-1000), till något slags mellanting (2000-2500) samt ett högt läge (5000+). Beroende på vad jag gör är de alla bra på sitt vis. Låga i FPS. mellantinget i typ allt annat, kör flera skärmar på rad så vill kunna föra muspekaren över alla skärmarna relativt fort och med kort fysisk sträcka) och den högsta är som en failsafe om något spel krånglar eller som i Battlefield-spelen kunna röra AA-enheter snabbare.

Man får ju också tänka på att många CS-spelare ofta började med Microsofts Intellimouse... 3? eller något sådant. Man behöver troligen inte det nyaste och värsta, om man inte vill ha det ändå eller har andra behov.

Skrivet av htbtoma:

jag gjorde precis samma resa MX518 -> G500 -> G502 (G500 fungerar fortfarande) tycker också att G502 är den andliga uppföljaren till MX518 och G500. samma sköna komfort fast bättre.

Härligt att din G500 fortfarande fungerar med. Jag har tänkt fixa iordning min vid något tillfälle men inte blivit av, behöver bara laga/förstärka den invändigt så bör den vara igång igen.

Instämmer, även om många verkar anse att G40x är ersättaren. På många vis är den väl det men G502 känns ändå som en bra vidareutveckling. Stöd för tummen gillar jag, saknar dock ett litet stöd för lillfingret på andra sidan med. Kanske lite mjukare former likt MX-serien och G500.

Permalänk
Medlem

Beror väll på.
Sensorn är sämre än 3360/6 på alla sätt.
Samt att anglesnapping är on på mx518, bara detta kommer kännas konstigt att byta till en mus utan anglesnapping (typ 99.9% idag har default off och går att välja, på Mx518 är den fast på on)

Man känner klar skillnad i "raw" känsla mellan sensorna.
Men vi är alla olika, och du har muskelminne och känsla för din mus form,sensor,angle snapping/prediction etc.

Men man vänjer sig fort vid ny sensor, en vecka max. Formen är däremot det man ofta behöver lite mer tid att vänja sig vid.
G403 hade jag sagt varit den bästa musen om man går ifrån MX518, sedd till humpen där bak.

Permalänk
Medlem

@anon5930:

precis! det är en av de punkter som är bättre på G502 kontra MX518/G500, det uttökade tumstödet, guld värt om man har lite större händer

min G500 fungerar galant trots sina 5-6 år eller vad det kan vara men ville testa G502 för ja, det är ju kul att köpa nya prylar samt att jag behöver ha två möss, en hemma och en när jag är iväg så min G500 lever vidare som "resemus"

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Ni som har mx518 har ni några problem med drivrutiner, själv kör jag mx518 också med logitech programmet hittar inte min mus längre.

Permalänk
Medlem

Kör med de äldre drivrutinerna, i de nya får man ju färre inställningsmöjligheter

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Fortfarande MX518 användare här (första versionen med mindre plastfötter). Jag har försökt hitta ersättare och testat en hel uppsjö av möss men för mig är ergonomin och vikten, formen osv såpass viktigt att det är nog prioritet nr 1 och jag har bara inte hittat någon annan modell som skulle kännas så bra som just MX518. Kan liksom köra timtals värsta twitch gaming i form av Arena shooters och det märks inte i handen alls efter att man spelat, passar liksom handen i handsken, en förlängning/protes specialdesignad för min hand liksom, nästan som att få massage på samma gång bara för att få vila handen på den, så otroligt skön formgivning på alla sätt för mig personligen. Men när man försökt vänja sig vid andra nya möss har man stört sig på diverse saker.

Synd att det inte ännu idag tillverkas en perfekt MX518/G400 kopia. Själv föredrar jag den första generations MX518 med mindre fötter jämfört med MX518 generation 2 och G400s som jag också har som backup, första generations MX518 tycker jag har ett bättre glid på mina tygmattor och den känns typ 1-2 gram lättare (har sett personer som gjort viktmätningar och det visar sig skilja upp till ca ca 2 gram bland de olika modellerna) och jag tycker ju MX518/G400/G400s med ca 106~108 beroende på modell ligger precis på den övre gränsen vad jag vill att möss ska väga så då spelar varje 1 gram roll för mig, G400s i jämförelse känns lite "klumpigare".

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Kör med de äldre drivrutinerna, i de nya får man ju färre inställningsmöjligheter

vilken rekommenderar du?

Permalänk
Medlem

kör du med lgs 8.83.85 eller nyare?
tror det e lgs 5.10x64 om man vill ha tillgång till mer inställnings möjligheter med äldre möss
fast vänta det kanske e till för g27ratten...

hm kan det vara LGS_8.57.145_x64? iaf den äldre versionen av setpoint som inte e så clean som det nya lgs blahä

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Det blev en deathadder chroma till slut. Va på väg från elgiganten utan någon mus först men ångrade mig igen och slog till. Den känns rent initialt mycket bättre i sensorn dock är formen när man lyfter musen rätt kass. Är van vid kanten för lillfingret på mx518, men på deathaddern får man klämma för att lyfta musen. Ska bli spännande att vad jag tycker om några veckor, kanske har jag gått tillbaks till mx518.

Jag provade även lite fler möss på giganten men tyckte alla va rätt kassa i formgivningen. g402 va inte heller någon höjdare. Nej det skulle behövas en ny mx518 med vettig sensor och lite lägre vikt.

Permalänk
Medlem

Razor, neeeevvvvvaaa, buuuggiigga bajsmöss

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Synd att de slutade tillverka MX518, den verkar ju vara populär. Det grämer mig att jag inte köpte flera som reserv.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?