Hur man säljer en server park från 2015 tips mottages tacksamt

Permalänk
Medlem

Hur man säljer en server park från 2015 tips mottages tacksamt

hur man säljer en server park från 2015 tips mottages tacksamt

Jag försöker sälja en serverpark med racskåp med inbyggt kylsystem.

Skåpet ligger på ca 65 000 kr exl moms

serverparken 250 000 kr

De företag vi har haft kontakt med ger skambud 12000kr för allt eller mindre.!?!?

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Medlem

Jadu, antar du pratat med de större rekondbolagen?

Vad är det för servrar? Dell/HP..?

Priserna är det vad ni betalade eller nya motsvarande idag?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Det känns väldigt lågt om supportavtal ingår?

( 12kex kan jag ta det för! )

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Företag köper någonstans mellan sällan till aldrig begagnade servrar, det är i stort sätt enbart till riktigt gamla häckar där reservdelar inte längre finns.

250 000 låter också väldigt lite för ett helt skåp? Du får 2 hyfsade servrar för det priset. Fysisk hårdvara är också inte så vidare hett längre, folk går oftast till molnet på grund av drifstabilitet och faktumet att det inte finns någon upfrontkostnad samt att man kan stänga ner tjänsterna hur som helst.

Att hitta någon intresserad av ett skåp fullt av billiga begagnade servrar med 2 år på nacken blir svårt speciellt eftersom serviceavtalen löper ut om ett år(om det ens finns några?). Man betalar mycket för driftstabilitet när man köper servrar, något som går förlorat när dom köps begagnade och när serviceavtalen går ut. Nästan alla större företag går på extended kontrakt på 5 år sedan inköp och migrerar sedan av servrarna när dessa löper ut.

Distributörerna av begagnade servrar vet detta, tillgången är högre en efterfrågan.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Nu vet inte vad det är för prylar, men spontant så känns det som om du fick bra pris. Oftast betalar man för att bli av med prylarna.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Har man tid kan man ju sälja grejerna typ här på swec,kanske ger några mer kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Har man tid kan man ju sälja grejerna typ här på swec,kanske ger några mer kronor.

Företag får inte annonsera på marknaden. Blocket, Tradera och gänget går bra givetvis. Tillverkarna som köper tillbaka sina produkter begagnat betalar nog bäst när det gäller sådant, rena handlare som handlar med begagnade prylar kan inte betala särskilt mycket. En del saker är svåra att sälja för att de kräver supportavtal och dylikt.

Vad som köptes in för 250 000 kr har jag ingen aning om, men det kan ju minne kosta i en större (enskild) server. Låter inte som en summa man kan fylla ett helt skåp för.

Permalänk
Medlem

Jag frågade ett par rekond-bolag vad man skulle få för en enklare lagringslåda och 2 host:ar och det var då i storlekklassen av att frakten var dyrare... Det slutade med att vi behöll grejerna som reserv/lab/ballast längst ner i racket

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Nu kolla jag upp dags priserna på hårdvaran
och de ligger på samma prisbild som då vi köpte

Suoermicro specialbeställda De av storlek 5U
inga pizzor

Skrivet av Maxizor:

Jadu, antar du pratat med de större rekondbolagen?

Vad är det för servrar? Dell/HP..?

Priserna är det vad ni betalade eller nya motsvarande idag?

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Avstängd

@crydaz:

Du verka inte har så stor koll på vilken hårdvara server har det skulle vara mycket lättare för oss att ge ett värde på server om du kunde kolla upp vad det är för någon server.

CPU
Moderkort
RAM
Raid kort om det finns
mmmmm

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Ja rent reflexmässigt funderar ja på köpa sakerna 'privat' med rabatt

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Medlem

lol för de priset funderar ja själv @moron:

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid prova höra med @GGSP som säljer en hel del servrar på tradera.

Permalänk
Medlem

De sluta att jag köpte prylarna själv

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av crydaz:

De sluta att jag köpte prylarna själv

Å du berättar inte ens vad det var för godis.... vad är du för ond djävul!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Ja visst e ja hehe @Bloopy:

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars