Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Sedan dess att 1Password i grunden bytte sitt upplägg så är skillnaden jämfört Lastpass inte så stor.

1Password gick ju från att sälja en fristående mjukvara som kunde arbeta offline eller själv synka enheter (t.ex. via Dropbox) till att sälja en "molntjänst" som lagrar och synkar, så de bytte ju i princip till samma upplägg som Lastpass.

Det finns säkert en del tekniska detaljer som skiljer men många jämförelser man hittar om man söker är gamla och jämför med gamla 1Password.

Okej, tack för förklaringen!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Använder keepass2 hemma och keepass på jobbet för våra lösen, men ett nytt system är på väg där alla lösen skall kunna lagras och åtkomst till olika kunder styrs med rättigheter.
Keepass finns ju även i en Webb version men den hade jag stora problem med att ens förstå hur man la in data osv, men är väl för korkad

Visa signatur

Case: Corsair Obsidian 750D Big Tower Svart, EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+ PSU, 2 x Intel Xeon E5-2640 V4 Processor, 2 x Intel TS13X Liquid Cooling Solution, 2 x Kingston DDR4 2400MHz 64GB ECC/REG, ASUS Z10PE-D8 WS, 2xSocket-2011-3, ASUS Blu-Ray Writer BW-16D1HT, PNY Nvidia Quadro P5000 16GB

Permalänk
Inaktiv

Macen har det integrerat och syncar med iPhone.. #Bortskämd

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Sedan dess att 1Password i grunden bytte sitt upplägg så är skillnaden jämfört Lastpass inte så stor.

1Password gick ju från att sälja en fristående mjukvara som kunde arbeta offline eller själv synka enheter (t.ex. via Dropbox) till att sälja en "molntjänst" som lagrar och synkar, så de bytte ju i princip till samma upplägg som Lastpass.

Det finns säkert en del tekniska detaljer som skiljer men många jämförelser man hittar om man söker är gamla och jämför med gamla 1Password.

Du kan fortfarande köpa en vanlig licens.

Jag gjorde det och är nöjd. Synkar via dropbox och använder till macos, windows och ios. Inte testat android än, använder knappt jobbluren.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Är dom här appsen redo att etablera i sina system nu?

Permalänk
Medlem

Jag använder SafeInCloud och det fungerar suveränt! Gratis till PC/Mac, men kostar runt en 50-lapp till Android & iOS har jag för mig. Enda nackdelen är att de inte har några planer på att fixa en Linux klient.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

KeePass och KeePass2Android på mobilen. Inte använt lösenordshanterare mycket längre än kanske 2-3 månader och tycker faktiskt att det är jäkligt smidigt. Mycket lösenord har ändrats.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Eller så sparar man det med sync i någon webbläsare både Chrome, Firefox etc har ju inbyggt sync för lösenord användarnamn, tabbar, bokmärken etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Eller så sparar man det med sync i någon webbläsare både Chrome, Firefox etc har ju inbyggt sync för lösenord användarnamn, tabbar, bokmärken etc.

För att sedan kunna ses av andra som vet om ens Google-lösenord (om man använder sig av Chrome - Firefox kräver inget "bekräftelselösenord" för att visa lösenorden i klartext). Ne. Då är det bättre om man använder sig av ett annat tredjeparts-program för ens känsliga data. På så vis är de väldigt skyddade.

Jag rekommenderar Safe in Cloud.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

För att sedan kunna ses av andra som vet om ens Google-lösenord (om man använder sig av Chrome - Firefox kräver inget "bekräftelselösenord" för att visa lösenorden i klartext). Ne. Då är det bättre om man använder sig av ett annat tredjeparts-program för ens känsliga data. På så vis är de väldigt skyddade.

Jag rekommenderar Safe in Cloud.

Har du inte hört talas om 2 step verifiering hos Google? samt så kan du ju kryptera dessa med eget lösenord utanför Google som de inte ens vet om och kan inte läsas i klar text innan du har avkrypterad det.

Med 2 step verifiering så behöver de ju ditt användarkonto + lösenord + din mobil telefon topp av det ditt egna krypterade lösenord.

För att lyckas med det så måste det först få fysiskt kontakt med dig råna dig på mobilen och misshandla dig så pass mycket att du är villig och ge upp det krypterade lösenordet, och eventuellt dina inloggnings uppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Har du inte hört talas om 2 step verifiering hos Google? samt så kan du ju kryptera dessa med eget lösenord utanför Google som de inte ens vet om och kan inte läsas i klar text innan du har avkrypterad det.

Med 2 step verifiering så behöver de ju ditt användarkonto + lösenord + din mobil telefon topp av det ditt egna krypterade lösenord.

För att lyckas med det så måste det först få fysiskt kontakt med dig råna dig på mobilen och misshandla dig så pass mycket att du är villig och ge upp det krypterade lösenordet, och eventuellt dina inloggnings uppgifter.

Japp! Det vet jag om, eftersom jag använder tvåstegs-verifiering till allt som tillåter den funktionaliteten. Dock kräver Chrome att man anger huvudlösenordet till ens Windows-konto för att kunna avslöja de lösenord som existerar inom webbläsarens lösenordshanteringsfunktion. Dock behöver man inte ange något huvudlösenord över huvud taget, för att kunna logga in på de webbsidor som man har ett konto på. Med andra ord kan vem som helst, som har tillgång till ens dator, komma åt de konton man äger - utan att ange något huvudlösenord! Säkerhetsrisk!

Jag orkar inte ta bort mitt Google-konto från deras "välj en användare"-sida när man ska logga in, men jag antar att samma princip är som för alla andra webbsidor: lösenordet skrivs in automatiskt. Jag kan ha fel angående detta, så ta den här informationen med nypa salt.

Nyttig läsning om Chromes lösenordshanterare och dess säkerhet: http://security.stackexchange.com/a/40887

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Japp! Det vet jag om, eftersom jag använder tvåstegs-verifiering till allt som tillåter den funktionaliteten. Dock kräver Chrome att man anger huvudlösenordet till ens Windows-konto för att kunna avslöja de lösenord som existerar inom webbläsarens lösenordshanteringsfunktion. Dock behöver man inte ange något huvudlösenord över huvud taget, för att kunna logga in på de webbsidor som man har ett konto på. Med andra ord kan vem som helst, som har tillgång till ens dator, komma åt de konton man äger - utan att ange något huvudlösenord! Säkerhetsrisk!

Jag orkar inte ta bort mitt Google-konto från deras "välj en användare"-sida när man ska logga in, men jag antar att samma princip är som för alla andra webbsidor: lösenordet skrivs in automatiskt. Jag kan ha fel angående detta, så ta den här informationen med nypa salt.

Nyttig läsning om Chromes lösenordshanterare och dess säkerhet: http://security.stackexchange.com/a/40887

hahaha med tillgång till datorn så är allting osäkert, dock kan du ju som sagt logga ut när du lämnar datorn utan problem och kräver 2 step igen när du loggar in, inget är så säkert som du själv gör den till allting är säkerhetsrisk så länge det har fysisk tillgång till dina ägodelar.

Men hur många har egentligen tillgång till det? du kan ju även stänga av datorn om du kör Windows 10 så krävs ju loggin om du kör med microsoft konto även på windows då behöver de lösenordet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

hahaha med tillgång till datorn så är allting osäkert, dock kan du ju som sagt logga ut när du lämnar datorn utan problem och kräver 2 step igen när du loggar in, inget är så säkert som du själv gör den till allting är säkerhetsrisk så länge det har fysisk tillgång till dina ägodelar.

Men hur många har egentligen tillgång till det? du kan ju även stänga av datorn om du kör Windows 10 så krävs ju loggin om du kör med microsoft konto även på windows då behöver de lösenordet också.

Och hur många användare orkar med att logga ut och sen logga in igen på ens konton? Jag förstår ditt tänk, men jag skulle aldrig orka med det, om inte allt skrivs in automatiskt. Chromes lösning är ju (som vi redan vet om) en säkerhetsrisk hur vi än diskuterar om det. Andra, riktiga lösenordshanteringsprogram (som till exempel Safe in Cloud, 1Password och LastPass) kräver inloggning varje gång du ska begära inloggningsuppgifterna, beroende på ens inställningar i programmet.

Den metoden är därmed säkrare och enklare, och som ett plus på kanten, så kan man faktiskt se databasfilen med alla ens känsliga data, hos många lösenordshanteringsprogram, så som 1Password, Safe in Cloud, Enpass och fler.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Och hur många användare orkar med att logga ut och sen logga in igen på ens konton? Jag förstår ditt tänk, men jag skulle aldrig orka med det, om inte allt skrivs in automatiskt. Chromes lösning är ju (som vi redan vet om) en säkerhetsrisk hur vi än diskuterar om det. Andra, riktiga lösenordshanteringsprogram (som till exempel Safe in Cloud, 1Password och LastPass) kräver inloggning varje gång du ska begära inloggningsuppgifterna, beroende på ens inställningar i programmet.

Den metoden är därmed säkrare och enklare, och som ett plus på kanten, så kan man faktiskt se databasfilen med alla ens känsliga data, hos många lösenordshanteringsprogram, så som 1Password, Safe in Cloud, Enpass och fler.

Du behöver ju inte logga ut och logga in varje gång beror väl helt och hållet på hur många du har i ditt eget hem som du inte litar på, du kan också bara gå från hemskärmen så det krävs loggin på din Windows 10 enhet eller något och bara kör fingeravtryck för låsa upp datorn så behöver du inte logga ut från Chrome heller.

Och på offentliga datorer sparar du väl normalt inte så du är automatiskt inloggad, Google password med 2 auth är lika säkert som något annat som sparar ditt lösenord, och bor du själv då behöver du ju inte logga ut från datorn ens om ingen är i huset, för även om du är inloggad på datorn så är du inte inloggad på andra enheter som du har varit på och kräver ditt mobila auth app lösenord som ändras var 30 sekund.

Och skulle du förmodan ha folk som bor i ditt hus som du inte litar på så är det kanske dags flytta från det hemmet eller kasta ut personer du inte litar på, det är väl ingen poäng bo kvar i ett hus där man inte litar på människor som bor i det, och ska du ha fest så gör det ju inget om du loggar ut just det få gångerna.

Att komma påstå att Google sparade lösenord är osäkrare än något annat som sparar sina lösenord är ju bara rent av en lögn, däremot skulle jag kunna förstå en som argumentera emot Google gratis sync mellan sina enheter genom att det är gratis genom att de samlar data när man är inloggad, medans betalar man för en tjänst så samlar de inte in lika mycket data om personen.

Det kan jag mycket väl köpa och förstå men att påstå att den är osäkrare än något annat den går jag inte på direkt, eller köper.