Permalänk
Medlem

Datorn startar om sig själv

Hej!

Problem: Datorn startar om sig själv väldigt ofta (flera gånger om dagen).

Har aldrig varit några problem att komma igång igen, uppstarten går kvickt och kommer aldrig någon bluescreen. Den fryser aldrig så att jag behöver starta om den manuellt, utan den piper till, skärmen slocknar och sedan startar den upp igen direkt. En halv minut senare är jag tillbaka på inloggningssidan i Windows.

Felet uppstår när: Egentligen när som helst, det har hänt när jag bara är inne i Chrome med 2-3 flikar uppe. Jag kan ha både Lightroom, Photoshop och Spotify igång under flera timmar utan problem, sedan från ingenstans startar den om sig. Har nyss börjat spela (kommer till det längre ner) och det händer varje gång om jag startar Planet Coaster, kommer in i spelet och väntar runt 5-7 minuter. Tar exakt lika lång tid varje gång. Kör även GTAV i singelplayer, då har det också hänt men inte efter samma förutsägbara tid och inte heller varje "spelsession".

Kan även nämna att en olycka kommer sällan ensam, när datorn har startat om sig så har den en tendens att göra det igen några minuter senare även om jag bara startat upp webläsaren.

Felet har mer eller mindre funnits från start, minns inte när det hände första gången.

Delar:
Operativsystem: Microsoft Windows 10, äkta licens.
Processor: Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB
Processorkylare: be quiet! Pure Rock
Moderkort: Gigabyte Z170-HD3
Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX
Hårddisk: Samsung 850-Series EVO 250GB
Extern hårddisk: Western Digital 3TB
Nätaggregat: FSP Hyper 500W
Chassi: Antec GX500 Svart
Övrig kylning: Bak 1st 120mm Topp 2st 120mm
Övriga komponenter: Minneskortläsare 5,25" USB 3.0, svart
Temperaturer: Runt 30C

Alla ovanstående delar är monterade och installerade av Inet.

Jag kan också trigga igång igång en omstart om jag "vickar" lite på chassit, funderar på om något kan sitta löst men allt ser bra och prydligt ut i mina ögon. Hade jag haft mer kunskap och självförtroende borde jag kanske plocka isär och sätta ihop allt igen.

Första halvåret körde jag bara bildredigering och inget spelande. Dock har jag nyligen investerat i grafikkort, monterat av mig.
Grafikkort: Asus GeForce GTX 1070 Dual 2xHDMI 2xDP 8GB

Funderade på om 500W är för klent, men problemet uppstår lika ofta före och efter jag satte i grafikkortet. Jag fick bra feedback från Inet när jag beställde allt och 500W skulle vara fullt tillräckligt.

Fläktarna på chassit har tre olika lägen, felet uppstår lika ofta oavsett om jag har dem avstängda eller på fullt blås.

Jaha, det är väl allt jag kommer på nu. I vilken ände börjar jag felsöka?

Är ny på forumet och väldigt ny inom datorer, så ha lite överseende om jag förklarar dåligt eller missat något.

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@MFK1910:

Nätagget är fullt tillräckligt.

Jag skulle först testa att installera om Win, en ren installation där du blåser allt.
Sen installerar du senaste drivrutinerna till allting och även senaste BIOS för moderkortet (kan du göra innan ominstallationen).
Detta för att utesluta eventuellt hårdvarufel. Glöm inte att ta backup på allt viktigt innan bara.

Edit: Såg att datorn startar om sig själv om du vickar på chassit, dubbelkolla så att alla kablar sitter ordentligt och att det inte glappar någonstans.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk

Hmm

@MFK1910: Skulle prova ta ur en sticka ram och se så det inte är en ram sticka som inte riktigt funkar som den ska. Du kan ladda hem memtest86 och prova köra det och se om du får några error. Blåsa om datorn är bra men försök prova saker som inte kräver att du behöver installera om allting det är bara onödigt om det inte hjälper. Är sista utvägen när inget annat funkar.
Lycka till. Mvh Melander

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@MFK1910:

Nätagget är fullt tillräckligt.

Jag skulle först testa att installera om Win, en ren installation där du blåser allt.
Sen installerar du senaste drivrutinerna till allting och även senaste BIOS för moderkortet (kan du göra innan ominstallationen).
Detta för att utesluta eventuellt hårdvarufel. Glöm inte att ta backup på allt viktigt innan bara.

Edit: Såg att datorn startar om sig själv om du vickar på chassit, dubbelkolla så att alla kablar sitter ordentligt och att det inte glappar någonstans.

Ok, då kan jag utesluta det.

Andra stycket är egentligen för avancerat (för mig), då får jag ta hjälp av en kompis så att allt blir rätt.

Ja precis, lutar jag chassit lite i sidled så startar den om sig. Jag har kollat och allt ser bra ut, tryckt till alla kablar men jag vågar inte plocka isär och sätta ihop för mycket.

Skrivet av Melanders:

@MFK1910: Skulle prova ta ur en sticka ram och se så det inte är en ram sticka som inte riktigt funkar som den ska. Du kan ladda hem memtest86 och prova köra det och se om du får några error. Blåsa om datorn är bra men försök prova saker som inte kräver att du behöver installera om allting det är bara onödigt om det inte hjälper. Är sista utvägen när inget annat funkar.
Lycka till. Mvh Melander

Jag har plockat ut det ena. I mina ögon sitter dem i port 1 och 3, enligt märkningen på moderkortet är det i ordningen 1,3,2,4(länkar bild) där jag haft minnena i slot 1 och 2. Plockat av den i port 1 nu. So far so good.
http://www.gigabyte.com/fileupload/product/2/5485/13228_big.p...

Permalänk
Medlem

Om något glappar så räcker det inte att bara titta och känna. Ofta måste man ta loss också.

Du borde verkligen att ta isär allt och bygga ihop datorn igen. Passa på att kolla att kontakter, portar och hållare ser ok när du ändå håller på. Om du är osäker kan du ta bilder eller använda klisterlappar som du kan använda för att se vart dom satt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MFK1910:

Operativsystem: Microsoft Windows 10, äkta licens.
Processor: Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB
Processorkylare: be quiet! Pure Rock
Moderkort: Gigabyte Z170-HD3
Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX
Hårddisk: Samsung 850-Series EVO 250GB
Extern hårddisk: Western Digital 3TB
Nätaggregat: FSP Hyper 500W
Chassi: Antec GX500 Svart
Övrig kylning: Bak 1st 120mm Topp 2st 120mm
Övriga komponenter: Minneskortläsare 5,25" USB 3.0, svart
Grafikkort: Asus GeForce GTX 1070 Dual 2xHDMI 2xDP 8GB

Men ... när man köper en så fin dator ... varför snåla in så på nätagget, den komponent som kan förstöra resten av datorn och dessutom kan behållas längst (om man väljer ett bra)? Det handlar om ett fåtal hundralappar. Jag förstår det inte.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Efter att ha tagit ut ena ram-stickan verkar det nu fungera, försökt trigga igång en omstart men kört Planet Coaster i en halvtimme nu, innan gick det bara i 5 minuter. Samma med att vicka på chassit, verkar som att problemet försvunnit (förhoppningsvis permanent).

Vad är nästa steg? Är det porten eller ramminnet som spökar? Ska jag byta plats på stickorna? Testa ta ut den andra och sätta tillbaka den första? Fick inte rätt på memtest86...

Skrivet av panpo98:

Om något glappar så räcker det inte att bara titta och känna. Ofta måste man ta loss också.

Du borde verkligen att ta isär allt och bygga ihop datorn igen. Passa på att kolla att kontakter, portar och hållare ser ok när du ändå håller på. Om du är osäker kan du ta bilder eller använda klisterlappar som du kan använda för att se vart dom satt.

Ja, jag vet men är rädd att förstöra något. Om problemet kommer tillbaka får jag ta hjälp av en kompis att ta isär och bygga ihop den igen från scratch.

Stort tack för er hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Men ... när man köper en så fin dator ... varför snåla in så på nätagget, den komponent som kan förstöra resten av datorn och dessutom kan behållas längst (om man väljer ett bra)? Det handlar om ett fåtal hundralappar. Jag förstår det inte.

Jag är okunnig, så har tagit hjälp av Inet med att plocka ihop delarna. Skyller på okunskap, handlar inte om att jag är snål. Tar gärna emot tips på något bättre.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MFK1910:

Jag är okunnig, så har tagit hjälp av Inet med att plocka ihop delarna. Skyller på okunskap, handlar inte om att jag är snål. Tar gärna emot tips på något bättre.

Jag skulle rekommendera Corsair RMx. Om du går "overkill" och tar till exempel ett 750 W har du i praktiken ett passivt kylt nätagg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=11741
Ditt nätagg verka onekligen skum när den inte ens har den officiella 80+ märkningen. Även om felet skulle vara något annat så känns det som du bör byta. Särskilt när du köpt ett bättre grafikkort.

Permalänk

Antingen tar du och provar byta ut stickan du har i datorn och plockar in den du tagit ut för att se om det är fel på antingen ram minnet eller porten. Eller så köper du helt enkelt nya ramstickor iaf 1 st ny om allting funkar som det ska men det stickan som nu sitter kvar i datorn.

Mvh Melander

Permalänk

Om du har haft i 1 och 2 prova sätt i antingen 1-3 eller 2-4 så du kör dual channel. Brukar ofta se färgschema på portarna som hör till varandra. Kan vara därför datorn strulat om du haft två ram stickor i utan att kört dom i Dual Channel.

Mvh Melander

Permalänk
Medlem

Blir lite orolig efter att ha läst era funderingar om nätagget. Det känns som att nästa steg blir ett nytt inköp där, och vid monteringen passar vi på och plockar isär allt, kollar alla stift etc. Detta blir dock nästa år.

Skrivet av Melanders:

Om du har haft i 1 och 2 prova sätt i antingen 1-3 eller 2-4 så du kör dual channel. Brukar ofta se färgschema på portarna som hör till varandra. Kan vara därför datorn strulat om du haft två ram stickor i utan att kört dom i Dual Channel.

Mvh Melander

Två av portarna är gråa, de andra två svarta, båda har suttit monterade i de grå. Efter att ha testat lite fram och tillbaka blir jag inte något klokare. Antingen är det fel på både det ena minnet och en av portarna eller så är det (mer troligt?) något helt annat.

Som jag skrev innan har jag kunnat spela Planet Coaster 5 minuter innan datorn startar om. Nu kan jag av någon anledning köra det utan problem (med båda stickorna i, vilket aldrig gått innan) men datorn startar fortfarande om sig när jag vickar på chassit.

Tills vidare får jag tacka för er input och hjälp, uppskattas verkligen.

Permalänk

Lite lagom sent, men löste du de? Var de moderkortet?