Permalänk
Medlem

Vilket tangentbord?

Hejsan.

Har haft ett 15 år gammalt Ibm-tangentbord med rubber domes, och det funkade bra tills jag skulle rengöra det grundligt igår, då nån ledbana måste ha gått sönder trots försiktig hantering.

Så nu behöver jag ett nytt, och antagligen är jag inte så kräsen då detta har funkar bra under alla år, och saken är den att jag bara ryser av att höra ljudet av riktiga mekaniska tangentbord, därför letar jag efter ett nytt med rubber domes.

Så detta är kravlistan:

Rubber domes.
Gärna handledsstöd då det skrivs mycket. Kanske funkar bra utan på vissa ändå?
Bakgrundsbelyst hade varit bra gärna så man kan ställa in styrkan.
Möjliget att höjja och sänka volymen osv. Inget avancerat.
Så billigt som möjligt.

Med andra ord inget dyrt gamer-tangentbord som är oergonomiskt och som väcker hela huset när man skriver, men ändå tacksamt att både skriva och spela på.

Visa signatur
Permalänk

@saigon: Jag skulle faktiskt rekomendera ett mekaniskt taagentbord med Röda eller Bruna MX-brytare som du sedan sätter o-ringar på, det blir tyst eftersom det inte låter när du bottnar vid anslag men du behåller alla fördelarna med ett mekaniskt tangentbord.

Gällande handledsstöd så skulle jag sikta på att köpa ett separat, det är oftast en bättre lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nogravitas:

@saigon: Jag skulle faktiskt rekomendera ett mekaniskt taagentbord med Röda eller Bruna MX-brytare som du sedan sätter o-ringar på, det blir tyst eftersom det inte låter när du bottnar vid anslag men du behåller alla fördelarna med ett mekaniskt tangentbord.

Gällande handledsstöd så skulle jag sikta på att köpa ett separat, det är oftast en bättre lösning.

Vill inte skapa ett behov som inte finns, och sedan är det för tillfället en kostnadsfråga då jag i dagarna byggt ny dator och köpt ny skärm förutom alla andra utgifter som lite naturligt finns runt jul.

Har sett att vissa tangentbord har det inbyggt, mitt förra ifrån ibm hade en variant som gick att ta bort enkelt, vilket var bra.

Inga andra förslag någon?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@saigon: Jag har väl egentligen inte så mycket att tillägga då jag inte är något fan av vare sig bakgrundsbelysning, rubberdomes (om det inte är Topre) eller handlovsstöd. Det jag kan säga är att om prio ett är ett tyst tangentbord skall du för allt i världen inte köpa ett mekaniskt (om du inte skaffar Matias QC eller Cherry MX Silent, men det faktum att din budget är begränsad stryker det alternativet). Det finns de som hävdar att o-ringar gör mekaniska brytare tysta, det stämmer inte.

En snabbkoll på prisjakt ger vid hand att om du önskar bakgrundsbelysning resulterar det ofta gamer-estetik och en massa onödigt mumbo jumbo, men ett tangentbord som verkar skilja sig från mängden är Logitech K740. Att kalla nederkanten för handlovsstöd kanske är att sälja en designmiss dyrt, men jag vet som sagt ingenting om handlovvstöd – det kanske är perfekt.

Permalänk

@saigon: Rimligt ändå, det är lätt att tro att alla andra har som en själv...

Här har du några förslag som verkar uppfylla dina krav, de kostar inte skjortan, de är billiga, de är inte mekaniska och de är av god kvalitet (maxgaming har imo det bästa utbudet av tangentbord på den svenska marknaden):

http://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/cherry/easyhub-mul...

http://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/cherry/evolution-s...

http://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/deltaco/tb-234-sol...

Permalänk
Medlem

@saigon: Bor du i Luleå kanske jag har ett okej som du kan få?

https://www.inet.se/produkt/6608021/cherry-strait-silver#spec...

//Johan

Permalänk
Medlem

Tack för svar, och tack för erbjudandet johanm,, men har en bra bit dit.

Funderar på detta: http://www.elgiganten.se/product/spel-konsoler/tillbehor-pc-g...

Lite över budget men har alla krav. Nån som personligen har detta? Har läst recensionen på sweclockers och den verkar ju vara ok.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@saigon:

Jag tycker Logitech generellt sett gör bra grejer i jämförelse med andra generella märken. Däremot är de ju inte lika bra som mer nischade tangentbordstillverkare. Jag tror det där tangentbordet kommer fungera fint för dig. Nu vet jag inte om det är en dealbreaker men tänk på att handlovsstödet är gjutet som en del av tangentbordet och går därför inte att ta loss.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Blev ett G213, och är helt nöjd med det förutom 2 saker.

1. låter rätt mycket trots att det är rubberdomes, eller så är bara jag känslig. Men låter definitivt mer än mitt gamla ifrån Ibm.

2. När jag spelar så kör jag Wsad som vanligt, men tycker att tangenterna sitter mer ihop så att säga, så fingret på A-knappen hamnar på vänstra kanten på tangenten som inte är rundad alls., så efter ett tag gör det ont i fingret.

Edit: Har kollat på bilder på andra tangentbord och det värkar vara samma avstånd och placeringar i förhållande till tangenterna runt om kring så jag vet inte varför det blir så.

Visa signatur