Permalänk
Medlem

Köpråd - 27 tum/1440p/tunn ram

Jag har idag en 23-tums Eizo Foris som jag är väldigt nöjd med men har på sistone börjat bli sugen på att gå upp till 27 tum/1440p. Hur upplever ni storleken? Jag har sett att vissa verkar tycka att det blir för stort men det känns som att man borde vänja sig efter ett tag.

Anledningen till att jag köpte Eizon var dels att det var en IPS-skärm som hade fått goda recensioner och att de har en väldigt generös pixelgaranti. Jag är lite sugen på FlexScan EV2750 men 8.000kr känns lite saftigt även om man spenderar mycket tid framför skärmen och säkert får valuta för pengarna.

Jag har sett att både Inet och Webhallen rear ut Acer Predator XB271HUAbmiprz (smidigt namn!) men så klart med TN-panel. Det fanns även Acer Predator XG270HU 1500kr billigare fast med fulare design.

Har utvecklingen gått framåt de senaste åren eller ger TN-paneler fortfarande väldigt grå och dassig bild? Jag har inget behov av spelfunktioner som t.ex. G-sync, 144Hz m.m. utan är mer ute efter en bra allroundmonitor med tunn ram.

Vad kan ni rekommendera som passar in på mina önskemål? Jag ser gärna ett så lågt pris som möjligt men man får kanske vad man betalar för. Är som sagt väldigt sugen på Eizon men 8.000kr känns lite väl dyrt för min del och jag hade snarare tänkt mig max 5000kr men det kanske inte går att få något vettigt för den summan?

Rajala hade FlexScan EV2736 för 3990kr under black friday och jag avstod p.g.a. den tjocka ramen men nu börjar jag nästan ångra att jag inte slog till...

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Följer detta med stort intresse då jag också letar efter en skärm och har ungefär samma kriterier. Har inget emot tn om det är en bra skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec P183 - Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R - PSU: Corsair VX 550w
CPU: Core i7 950, 3,06GHz - Kylare: Noctua NH-U9B - GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 OC
HDD: 1TB Samsung 7200RPM - SSD: Corsair SSD Force Series 120GB - Minne: Corsair 6GB DDR3 1600MHz

Permalänk
Medlem

Jag köpte XB271HU med isp panel för 6500 när elgiganten hade kampanj. Hade jag vetat att det fanns rabattkoden "SWECLOCKERS" så hade jag fått ner den till 6000 vilket är ett bra pris för vad man får.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om AOC Q2770PQU 27"?
Föregångaren fick riktigt bra respons på prisjakt.
Tyvärr har denna tjocka ramar men det tycker jag kompenseras med ett riktigt bra pris.

Visa signatur

Chassi: Antec P183 - Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R - PSU: Corsair VX 550w
CPU: Core i7 950, 3,06GHz - Kylare: Noctua NH-U9B - GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 OC
HDD: 1TB Samsung 7200RPM - SSD: Corsair SSD Force Series 120GB - Minne: Corsair 6GB DDR3 1600MHz

Permalänk
Medlem

Finns ju denna som är för 4990 som är 27'', IPS, 2560x1440, 144hz och tunn ram. http://cdon.se/hemelektronik/acer-xf270hua-27-freesync-p39017...

Permalänk
Medlem

Dell U2715H kanske? 4589 kr just nu på Komplett och CDON:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2981197

27" 1440p IPS med väldigt tunn ram (dock "endast" 60 Hz, men allt över detta är inget du verkar behöva )

Har en sådan på jobbet, riktigt fin skärm och när den är avslagen så är det svårt att avskilja ramen från skärmen (sitter väldigt platt ihop, ramen sticker inte ut alls).

Här finns en review: https://youtu.be/Qo-PZZ8CjzQ

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av prijar:

Har inget emot tn om det är en bra skärm.

Samma här men jag är orolig över att det inte finns några TN-paneler som uppfyller mina krav på bildkvalitet. Jag struntar som sagt i div. gamingfunktioner och föredrar istället djup svärta och klara färger, något TN-paneler generellt har stora problem med.

Jag upplever även kvalitetskontrollen vara sämre på TN-paneler (troligtvis p.g.a. lägre pris?).

Skrivet av SpeedRebirth:

Jag köpte XB271HU med isp panel för 6500 när elgiganten hade kampanj. Hade jag vetat att det fanns rabattkoden "SWECLOCKERS" så hade jag fått ner den till 6000 vilket är ett bra pris för vad man får.

Är du nöjd? Bra pris för vad som verkar vara en riktigt bra skärm, synd att man inte slog till...

Skrivet av prijar:

Vad tror ni om AOC Q2770PQU 27"?
Föregångaren fick riktigt bra respons på prisjakt.
Tyvärr har denna tjocka ramar men det tycker jag kompenseras med ett riktigt bra pris.

Nja, skulle jag nog säga. AOC är i stort sett billigast inom alla kategorier när det kommer till bildskärmar och det finns troligtvis en anledning till det. Jag kan tänka mig att det är som med de lite billigare TV-apparaterna (Andersson, Sharp, Finlux etc.) att de köper in paneler i bulk och att kvaliteten kan skilja enormt mellan olika exemplar.

Priset var bra men det känns drygt att behöva köpa flera stycken och testa sig fram för att få ett dugligt exemplar.

Skrivet av Icte:

Dell U2715H kanske? 4589 kr just nu på Komplett och CDON

Jag har kikat lite på den och jag stod faktiskt och valde mellan just Dells Ultrasharp och Eizon men valde till slut den sistnämnda p.g.a. deras pixelpolicy och att Dellen hade fått väldigt varierande omdömen.

Kom gärna med fler förslag, alla tips uppskattas!

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Avstängd

27 1440p funkar bara bra.
känns ofta för litet.
funderat på en 4k 40tums ett tag.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Om man inte stirrar sig blind på att det ska vara en tunn ram. Finns där då några bra allround skärmar till vettiga priser? 27" 1440p.
Eizon ser ju vettig ut om man utgår från det som skrivs på prisjakt.
Behöver hjälp från er som vet lite mer.
mvh Ola

Visa signatur

Chassi: Antec P183 - Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R - PSU: Corsair VX 550w
CPU: Core i7 950, 3,06GHz - Kylare: Noctua NH-U9B - GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 OC
HDD: 1TB Samsung 7200RPM - SSD: Corsair SSD Force Series 120GB - Minne: Corsair 6GB DDR3 1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av prijar:

Om man inte stirrar sig blind på att det ska vara en tunn ram. Finns där då några bra allround skärmar till vettiga priser? 27" 1440p.
Eizon ser ju vettig ut om man utgår från det som skrivs på prisjakt.
Behöver hjälp från er som vet lite mer.
mvh Ola

Eizo gör väldigt högkvalitativa monitorer med bra svärta och färgdjup, de är dock anpassade för kontorsarbete så spelfunktioner som 120Hz och G-sync saknas. Känner man att man inte behöver den typen av funktioner så är det en kanonprodukt och jag börjar som sagt nästan ångra att jag inte slog till på black friday när den såldes för 3990kr...

De har dessutom en väldigt generös femårig garanti - de första tre åren får man skärmen utbytt direkt och år fyra och fem får man den kostnadsfritt reparerad (man får dock bekosta frakten enkel väg). De har också marknadens bästa pixelgaranti och du får skärmen utbytt direkt om det finns några döda pixlar när de flesta andra tillverkare brukar tillåta upp till 3-5 pixlar.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Köpte den här för 4400:- när den var på REA.
https://www.dustinhome.se/product/5010891160/ultrasharp-up271...

UP2716D är en av deras premium-modeller och har därmed pixelgaranti. Jag gick från en 1080p 24" till den här och det är ju såklart som dag och natt. Spelar BF1 i 1440p, riktigt trevligt :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Eizo gör väldigt högkvalitativa monitorer med bra svärta och färgdjup, de är dock anpassade för kontorsarbete så spelfunktioner som 120Hz och G-sync saknas. Känner man att man inte behöver den typen av funktioner så är det en kanonprodukt och jag börjar som sagt nästan ångra att jag inte slog till på black friday när den såldes för 3990kr...

De har dessutom en väldigt generös femårig garanti - de första tre åren får man skärmen utbytt direkt och år fyra och fem får man den kostnadsfritt reparerad (man får dock bekosta frakten enkel väg). De har också marknadens bästa pixelgaranti och du får skärmen utbytt direkt om det finns några döda pixlar när de flesta andra tillverkare brukar tillåta upp till 3-5 pixlar.

Skrivet av HerrNilsson:

Köpte den här för 4400:- när den var på REA.
https://www.dustinhome.se/product/5010891160/ultrasharp-up271...

UP2716D är en av deras premium-modeller och har därmed pixelgaranti. Jag gick från en 1080p 24" till den här och det är ju såklart som dag och natt. Spelar BF1 i 1440p, riktigt trevligt :).

Dellen är bara några hundra dyrare än Eizon i nuläget. Vilken hade ni valt och varför?
Eller hade valen hamnat på någon annan skärm.
Har ni koll på hur 1080p funkar på 27"

Visa signatur

Chassi: Antec P183 - Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R - PSU: Corsair VX 550w
CPU: Core i7 950, 3,06GHz - Kylare: Noctua NH-U9B - GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 OC
HDD: 1TB Samsung 7200RPM - SSD: Corsair SSD Force Series 120GB - Minne: Corsair 6GB DDR3 1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av prijar:

Har ni koll på hur 1080p funkar på 27"

Pixligt som attan jämfört med 1440p

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av prijar:

Dellen är bara några hundra dyrare än Eizon i nuläget. Vilken hade ni valt och varför?
Eller hade valen hamnat på någon annan skärm.
Har ni koll på hur 1080p funkar på 27"

Som ovanstående skriver. Blir pixligt som fan. Har ingen erfarenhet av Eizon så det kan jag inte uttala mig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prijar:

Dellen är bara några hundra dyrare än Eizon i nuläget. Vilken hade ni valt och varför?

Jag har ingen erfarenhet av de två specifika modellerna men jag har läst många recensioner och gjort rätt skapliga efterforskningar eftersom jag själv har velat mellan Eizos flexscan och Dells ultrasharp. Båda är väldigt bra skärmar och man blir nog väldigt nöjd oavsett val men efter att ha gått igenom en hel drös recensioner (både professionella och kundskrivna) verkar Dell ha sämre kvalitetskontroll och det kan vara ganska stora skillnader beroende på vilket exemplar man får.

Eizo verkar ha betydligt bättre kvalitetskontroll, eventuellt för att de sköter all tillverkning själva på plats i Japan (?), och man är mer eller mindre garanterad ett felfritt exemplar vilket även återspeglar sig i deras garantier. Det finns ingen annan tillverkare som är lika generös när det gäller saker som döda pixlar, subpixlar etc. och den generella garantin ligger som sagt på fem år jämfört med övriga tillverkare som verkar erbjuda två till tre år (tre år för Dell).

Det finns givetvis många olika prisklasser och Eizos dyraste modeller kostar hundratusentals kronor men det finns en anledning till att det nästan uteslutande är Eizo som används vid kritiska operationer (höhö) som t.ex. testlabb, sjukhus, bildredigering på hög nivå etc. Även om det rör sig om helt andra produkter, prisklasser och användningsområden tycker jag ändå att kvalitetskänslan är väldigt hög även på de 'superbilliga' modellerna.

Dellen är riktigt bra den också och du blir säkert väldigt nöjd oavsett vilken du väljer. 1080p bör dock undvikas på storlekar över 24 tum eftersom PPI blir väldigt låg och bild och text upplevs som 'pixlig'. Sitter man längre ifrån skärmen blir det inte lika påtagligt men de flesta av oss har nog mindre än en halvmeter till skärmen.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Istället för att starta en ny tråd hänger jag på här då jag har i princip samma frågeställning som TS.

Har även jag Eizo Foris 23-tummare, fast två i dagsläget. Kommer att "låna" ut en till grabben som köper sin första dator.
Slänger in ett GTX 1070 i min burk så har funderat i banorna att byta ut dessa två skärmar till en större 1440p.
Jag spelar ibland men känner inte att jag kan motivera pengarna för 144hz och G-sync.
Blir till och från en hel del bild- och videoredigering och däremellan en del surf. Inget filmtittande.

Har varit löjligt nöjd med mina skärmar och vill inte byta ned mig i bildkvalitet. Tänker inte betala mer än 5000 kr, gärna en bra bit under.

Kikat runt en del och hittat bland annat:
Dell UltraSharp U2715H
Asus PB278QR
AOC Q2775PQU

@ågren Vad blev det för skärm till slut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Istället för att starta en ny tråd hänger jag på här då jag har i princip samma frågeställning som TS.

Har även jag Eizo Foris 23-tummare, fast två i dagsläget. Kommer att "låna" ut en till grabben som köper sin första dator.
Slänger in ett GTX 1070 i min burk så har funderat i banorna att byta ut dessa två skärmar till en större 1440p.
Jag spelar ibland men känner inte att jag kan motivera pengarna för 144hz och G-sync.
Blir till och från en hel del bild- och videoredigering och däremellan en del surf. Inget filmtittande.

Har varit löjligt nöjd med mina skärmar och vill inte byta ned mig i bildkvalitet. Tänker inte betala mer än 5000 kr, gärna en bra bit under.

Kikat runt en del och hittat bland annat:
Dell UltraSharp U2715H
Asus PB278QR
AOC Q2775PQU

@ågren Vad blev det för skärm till slut?

Det blev en Asus PB278Q. Jag har haft ganska dåliga erfarenheter av Asus monitorer men kunde inte motstå frestelsen när jag hittade den till bra pris och jag är supernöjd. PB278QR är mer eller mindre samma monitor fast med en annan paneltyp och lite andra små förändringar.

Både U2715H och PB278QR ligger i samma prisklass och du blir nog nöjd vad du än väljer. Jag tycker att 27 tum känns alldeles lagom som storlek och jag använder 110% skalning i Windows.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det blev en Asus PB278Q. Jag har haft ganska dåliga erfarenheter av Asus monitorer men kunde inte motstå frestelsen när jag hittade den till bra pris och jag är supernöjd. PB278QR är mer eller mindre samma monitor fast med en annan paneltyp och lite andra små förändringar.

Både U2715H och PB278QR ligger i samma prisklass och du blir nog nöjd vad du än väljer. Jag tycker att 27 tum känns alldeles lagom som storlek och jag använder 110% skalning i Windows.

Tackar. Blir nog att jag låter prisjakt hålla koll på deals på någon av dessa. Kryper någon under 4000 kr igen så blir det nog att jag slår till om ingen annan intressant skärm dyker upp.