Varför kan vi inte förbjuda Nyårsraketer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vingman:

För 15 år sedan när jag var liten så var det inga problem att hantera raketer. Har dagens genomsnitts IQn helt plöstligt rasat 40 enheter?

Du kan ju fundera lite och begrunda vad som är annorlunda nu och för 15 år sedan.

Permalänk
Medlem

Man kan inte förbjuda allt kul i världen. Fint med traditioner och rätt vackert med raketer samt kul med smällare när man va grabb.

Inte smart att ha massa förbud på allt. Det synsättet är ganska korkat. Allt leva är en risk och vissa saker är för stora massan en trevlig sak även fast det innebär en risk att det går snett.

sen tror jag inte vissa hajar att en raket kan vara så pass farlig som den är.

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Medlem

Jo fattar grejjen...men förbud hit o dit vill väl ingen ha...isåfall förbjud religon...det e väl största orsaken till allt skit som händer ...nu i belgien, Frankrike och nine eleven förr...men det går ju inte...kanske jag nu efter några öl går liiite långt när tråden bara var om vanliga raketer...hmm fy mej...men just förbud e sååå trist liksom@Daemon:

Permalänk
Medlem

@crew seven: av samma anledning det finns systembolaget. Pengar.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Du kan ju fundera lite och begrunda vad som är annorlunda nu och för 15 år sedan.

Det finns många svar på den frågan, men istället för att göra det politiskt så skall jag säga något jag tror är en starkt bidragande orsak.

Teorin baserar sig på vad jag själv sett och upplevt genom mitt yrkesliv.

Ouppfostrade skitungar med curlingföräldrar som är helt inkapabla att lära sin avkomma hur man uppför sig och ge konsekvenser för ett dålig handlingssätt.

Otroligt många ungdomar idag seglar igenom skolan på rosor och silkesvantar utan att lära sig att ta ansvar för sig själva.
Går det dåligt i skolan = lärarens fel. Får du dåliga betyg = lärarens fel. Ställer de krav på arbetsplatsen = chefens fel. Brände du upp en fritidsgård = kommunens fel, du hade tråkigt för att de inte "fyll i valfri meningslös ursäkt på varför det är synd om dig".
Fick du inte rätt när du försökte blåsa butiken på garanti när du själv gjort fel = lipa i media.

Nu ska jag sluta innan jag låter för bitter.. men ungdomar jag stött på, som varit sommarjobbare, visar i många fall en helt fantastisk verklighetsfrånvänd attityd i förhållande till deras eget ansvar i samhället.

Hörde om hur några killar i en traktor ( inte en riktig traktor utan en såndär traktor för moppekillar som börjat köra bil ) som bråkade med linjetrafiken genom att köra om och blockera osv. Detta ledde i slutändan till en traktor som hamnade i diket för att en buss tog för sig av sina rättigheter, vad gör man ? Mamma ringer polisen ! Mamma ringer polisen för att man körde i diket när man försökte hindra trafiken och stoppa bussar !

När sådana individer finns i samhället kollapsar ordningen som andra anser vara värdefull.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

om man vänder på steken då rå...kan alla hantera "raketer" eller vapen borde ju alla få köpa det oxo...men inte ens länder kan ju hålla fred utan tar till olika "raketer" lr vapen för att förgöra varandra@silfverzor:

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Du kan ju fundera lite och begrunda vad som är annorlunda nu och för 15 år sedan.

Touche!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hagis2k:

Förbjuda? Nja men att skärpa lagstiftningen och tillåta det bara på tex nyårsafton mellan 22-02.

För det är rätt drygt när folk skjuter detta långt före. och har man en skotträdd hund är det inte så väldigt roligt.

Folk avsaknar respekt och omdöme idag tycker jag.

Ja folk idag skjuter redan raketer mot polisen och kastar sten på dem utan ett skit händer.

Hur skulle ett förbud fungera rent praktiskt när man inser att ingen följer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Vi kan inte hålla på att förbjuda grejer för att vissa missköter sig.
Hårdare straff vid brott än enda lösningen. Inför dödsstraff, billigt och bra.

Ja vad gäller alla dessa äckliga våldtäkter och mord kan jag på riktigt känna så ibland också, en man skjöt ihjäl en av mina vänner för ett antal år sedan och det var 100% överlagt och planerat och karln fick ca 10 år men överklagade Hovrätten och fick då ett påslag 2 år till så 12 totalt och med gått uppförande är man ute efter 8. Efter att aktivt ha kört runt i flera dagar och letat efter en specifik person att ta livet av så känns det tamt minst sagt

http://www.forbes.com/sites/kellyphillipserb/2014/05/01/consi...

Fast totala kostnaden är knappaskt låg, bara bevisbördan är tung och kostsam men så igen det är fängelse också, den kostnaden borde vi def kika på och allt extra dras in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det finns många svar på den frågan, men istället för att göra det politiskt så skall jag säga något jag tror är en starkt bidragande orsak.

Teorin baserar sig på vad jag själv sett och upplevt genom mitt yrkesliv.

Ouppfostrade skitungar med curlingföräldrar som är helt inkapabla att lära sin avkomma hur man uppför sig och ge konsekvenser för ett dålig handlingssätt.

Otroligt många ungdomar idag seglar igenom skolan på rosor och silkesvantar utan att lära sig att ta ansvar för sig själva.
Går det dåligt i skolan = lärarens fel. Får du dåliga betyg = lärarens fel. Ställer de krav på arbetsplatsen = chefens fel. Brände du upp en fritidsgård = kommunens fel, du hade tråkigt för att de inte "fyll i valfri meningslös ursäkt på varför det är synd om dig".
Fick du inte rätt när du försökte blåsa butiken på garanti när du själv gjort fel = lipa i media.

Nu ska jag sluta innan jag låter för bitter.. men ungdomar jag stött på, som varit sommarjobbare, visar i många fall en helt fantastisk verklighetsfrånvänd attityd i förhållande till deras eget ansvar i samhället.

Hörde om hur några killar i en traktor ( inte en riktig traktor utan en såndär traktor för moppekillar som börjat köra bil ) som bråkade med linjetrafiken genom att köra om och blockera osv. Detta ledde i slutändan till en traktor som hamnade i diket för att en buss tog för sig av sina rättigheter, vad gör man ? Mamma ringer polisen ! Mamma ringer polisen för att man körde i diket när man försökte hindra trafiken och stoppa bussar !

När sådana individer finns i samhället kollapsar ordningen som andra anser vara värdefull.

Kanske börjar bli gammal och bitter (född på sextiotalet) men du har fullständigt rätt i din kommentar.

Hade i mitt tidigare jobb som VD för en större ÅF i datorsvängen mängder av anställningsintervjuer och jag blev ofta fullständigt mörkrädd i många fall när unga personer var på besök. Noll koll och ingen verklighetsuppfattning alls.

Nä, jag är inte den som säger att allt var bättre förr men vissa saker har sannerligen degraderat ordentligt.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

öga för öga kan man känna ibland...våldtäkt mot min dotter = döden kan jag känna...men nån mamma har ju fött den sonen oxo och hon tycker nog inte lika...sen vad det kostar med hur man straffar kan man väl skita i...staten betalar (vi alltså) och vi vill väl att alla ska få rätt straff och inte ett straff som gynnar ekonomin liksom...terrorister som mördar ska bara BORT...som man slår ihjäl en mygga varken mer eller mindre...sen graderas det neråt för mindre brott...men det ska inte finnas enklare straff för det e billigare...kanske jag missuppfattade oxo men har tagit nåra bira och fastnade lite i denna tråd...intressant@fark:

Permalänk
Medlem

enda felet...högre böter på det !@DST:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vingman:

För 15 år sedan när jag var liten så var det inga problem att hantera raketer. Har dagens genomsnitts IQn helt plöstligt rasat 40 enheter?

Nog har den rasat alltid...

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

antar att det skulle se lite mesigt ut ifall Sverige kastar ut insatsstyrkan (deras värsta arsenal) om nån drar iväg en nyårsraket som kanske åkte fel...vad skulle det stå i tidningarna sen i typ England, Frankrike etc... stora asgarv mot oss ...men visst..hårda tag skare vara...och sätt åt dom som åker fast tuffare oxo...inget snack @Vingman:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Vid midnatt på nyårsafton i Stockholm släpps det ut mer tungmetaller än all biltrafik i Stockholm under ett år, det är stora mängder tungmetaller på väldigt liten tid.

Vilka tungmetaller då? Jag frågar eftersom det har varit totalförbud på tungmetaller i svenska fyrverkerier i åratal, och det värsta man hittat vid tester är blyoxider som fram tills för 5 år sedan var en stor beståndsdel i "crackling" typer av fyrverkerier.
Hade du sagt "lättmetaller" hade jag inte varit speciellt förvånad. Aluminium, magnesium, strontium, kalcium, natrium, och barium används flitigt inom pyroteknik, men alla skadliga tungmetaller har aldrig varit speciellt populära, och är sedan länge förbjudna. Kvar är järn, zink och koppar, som används i saltform, och är livsnödvändiga, och inte direkt ett problem...

Skrivet av Dekkan:

Har sett bilder från akutmottagningar på folk som skadat sig rejält med sånt. Bort sprängda ögon/fingrar.. Kul att få sitt liv förstört.

"Kul att få" ? Eget ansvar? Jag kan hålla med om att det är skit när någon annan står och skjuter fyrverkerier på folk, men att skjuta sig själv i luften med sina fyrverkerier är i det närmaste en rättighet. Det går inte att förbjuda folk att vara dumma i huvudet.

Skrivet av talonmas:

Är redan förbjudet att skjuta fyrferkeripjäser utan polisens tillstånd (även på nyårsafton även fast de har överseende då).

Det här är faktiskt inte sant. Nästan överallt, utanför tätbebyggt område, får man skjuta bäst man vill, med mycket få undantag (därav "nästan överallt". Jag känner inte TILL något undantag, men det finns säkert) och inom tätbebyggt område, beror det helt och hållet på de kommunala stadgarna. Det är inte överallt där det faktiskt krävs tillstånd för fyrverkerier, och där det krävs, är det i princip alltid undantag från 9 på kvällen till 1-2 på natten, nyårsafton.

Skrivet av GilbertG:

Och där kom dem : "Marknaden vet alltid bäst". Och det skulle alltså vara argumentet. Det folk betalar för är alltså sånt vi ska ha. Det avgör alla eventuella invändningar.

Påståenden som "de tillför inget" går helt klart att motbevisa med köphistorik. Helt klart är att fyrverkerier tillför något, för några. Att uttala sig som om ens egen åsikt är allmängiltig, i strid med underlaget för köphistorik, är klumpigt.

Skrivet av GilbertG:

Jag tror helt och fullt att firande och traditioner går att ersätta på olika sätt. Vill man prompt ha ljusspel i himlen går det utmärkt att ersätta med strålkastare mot feta fontäner och mot skyn. Det är ingen mänsklig rättighet att få fira med just pyroteknik, det tillför inget särskilt i sig.

Här är vi åtminstone delvis överens. Firandet av nyår är en tradition, och som alla andra kan den förändras, eller ersättas. För väldigt många är dock fyrverkerierna inte bara ljuset, utan ljuset, ljuden, och dofterna. Så jag tror inte på din metod för att ersätta fyrverkerier med laser, ljusspel, och lugn o ro.

Skrivet av Iwar:

Tycker man kan jämnställa fyrverkerier med sprängämnen, med samma straffsats, speciellt ungdomar i vissa områden... 6månaders fängelse blir la bra?

Det har man redan gjort. Problemet är att man inte efterlever lagstiftningen. Fyrverkerier, över viss total krutmängd ska förvaras enligt strikta regelverk, och att använda dem mot folk, egendom osv, är redan belagt med straff, ofta grövre än dina önskade 6 månader. Problemet är dock att det inte efterlevs.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Eller gamla hederliga Vattenfestivalen, samma upplägg. För skall det smällas så ska det göras med stil

Stockholm water festival. Internationell fyrverkeritävling, som drog folk från hela världen. Enda problemet med det jippot, som enda fyrverkeri, årligen, inom landet, är att det inte går att se i hela Sverige. Ambulerande tävling, där de olika deltagarna får skjuta på olika platser, med allmänheten inbjuden för att se det, så att alla har ett fyrverkeri i tävlingsklass att se inom en timmas bilresa, kunde vara ett alternativ.

Skrivet av Dr.Mabuse:

P.S. Hårdare straff har aldrig och kommer aldrig hjälpa.

Sant. Tron på hårdare straff är bara löjlig. Folk begår brott i form av skitsaker, där dessa brott straffas med att man hugger av händerna, eller stenar dem till döds. Så att straff skulle få någon at sluta med okynnes skjutande av fyrverkerier, är bara en fantasi alstrad av syrebrist.

Skrivet av Karaff:

Förbjud fyrverkerierna ? Svensson, Johansson, Larsson och Nilsson kommer kanske inte skjuta så mycket, men Olsson, Karlsson och Jönsson som känner folk i "utlandet" och ändå får tag på det kommer skjuta ändå. Precis som det skjuts illegala importfyrverkerier idag också..
Drabbas idioterna ? Knappast.. Hemmagjorda bomber kanske blir ännu vanligare med ännu fler sargade händer, ögon och ansikten.
Lite som när smällare försvann, istället började många (jag är helt oskyldig... ) laborera med den explosiva satsen i div andra raketer och kanoner, vilka är synnerligen potenta. Hur farligt var det med lite småsmällare egentligen ?
Jag har som tur va hamstrat en ask i gömmorna till minne av förr

Förbjud, och den illegala importen kommer öka. Det blir de som absolut helst inte ska ha tillgång, som kommer ha mest. Och, hela det här med att man inte får göra så mycket som en rökbomb av socker-salpeter i det här landet är, löjligt. Pyroteknik, och raket-hobby (då menar jag icke pyrotekniska raketer) är stora hobbies globalt.

Skrivet av Valonen:

Min hund led fruktansvärt av alla raketer, fick diarréer som varade i dagar och låg bara och skakade. Gick inte att få kontakt med henne i det tillståndet.

Och eftersom ni insåg att det här var ett problem, redan efter det första ny-året, så tog ni så klart kontakt med en brukshundsklubb, och fick hjälp med att träna jycken, så att den slapp vara rädd efter det?

Skrivet av raoul_duke:

Jag är inte förvånad. Det är bara lågbegåvade som köper och skjuter raketer.

Jag är rädd att det här uttalandet placerar dig i gruppen som enligt dig köper fyrverkerier. Hur känns det?

Skrivet av Hench:

Det är pengarna som styr, så varje år tvingas jag se min hund lida i dagar före och efter nyår.

Ta kontakt med närmaste brukshundsklubb, och be om hjälp med att träna jycken. Helt uppenbart skiter du ju i att det här är ett problem som återkommer årligen, men det är din förbannade plikt och skyldighet att ta hand om din hund på bästa sätt. Det är inte speciellt svårt att träna bort rädslan för ljudet, och efter det är problemet med själva fyrverkerierna i stort sett obefintligt.

Skrivet av Exxovion:

Försäljningen av fyrverkerier började väl först den 26:e december? Men hela året runt så hör man smällare/raketer runtomkring här, någon gång ibland.

Fyrverkerier får man bara sälja om man har tillstånd. Tillstånden gäller per helår. Merparten av de "lokala" återförsäljarna säljer bara i december månad, och ofta med säljstart efter jul. Här i stan har de sålt fyrverkerier sedan den 14'de i år. Det visar sig samtidigt vara mindre av ett problem i år än någonsin tidigare. Före jul hörde jag inget okynnes skjutande, och den senaste veckan har det varit ett och annat pang, dagligen. I dag är det lite mer frekvent, en smäll i timman, eller så. Att jämföra med förra året, då veckan före jul var ett frekvent smällande, och veckan efter jul fram till nyår sköts det konstant.

Skrivet av MinscS2:

Det är redan förbjudet att avfyra fyrverkerier förutom på nyårsaftons kväll.

Som jag redan skrivit ovan, nej, det finns inget generellt förbud. Eftersom det inte finns något generellt förbud, finns det inte heller något generellt tillstånd för nyår.

Skrivet av Uzanar:

Så som jag tolkar det där ordvalet så verkar det ju i alla fall som att man kan sitta och skjuta ute i skogen som om det vore tredje världskriget om man så vill och är 18 år gammal?

Precis så är det. Och inom tätbebyggt område, är det helt upp till kommunstadgarna, och det varierar vad som gäller, mellan vilka tider, och vilka villkor som ska vara uppfyllda.

Skrivet av SexMachine:

Ta bort dom billiga mindre fyrverkerierna. Gör det för dyrt för ungdomarna att skjuta före och efter nyår

Det här kan faktiskt fungera. Ta bort merparten av "skit" artiklarna, och ersätt dem med större pjäser, och batterier med effekter, så blir okynnes skjutandet mindre attraktivt. Men vi har i Sverige i stället gått åt andra hållet, och förbjudit baserat på vikt, stora saker är aja baja, små saker är bra. Så fyrverkerierna blir bara mindre, med ett enhetspris som är, relativt sett, på nedgång.

Skrivet av mrqaffe:

Det är väl skoj när ungdomarna roar sig utan att skrämma djur ?

Skadegörelse, våldsamt upplopp, vandalism... listan går att göra lång. Det enda jag egentligen inte ser, är ett argument för varför man ska förbjuda fyrverkerier. Det är väl ingen som tror att det här hade blivit mindre våldsamt utan fyrverkerier?

Skrivet av dumbo:

Det är inte bara några få som inte kan hantera fyrverkerier. 9 av 10, om inte fler, hanterar dem helt utan respekt både för fyrverkerierna som sådana och för människor/djur runt omkring.

Jag håller med fullständigt. Personligen skjuter jag gärna fyrverkerier, men jag har sedan länge slutat skjuta just på nyårsafton. Det blir andra högtider.

Skrivet av gabriel15:

Tråden handlar inte om att folk stör med fyrverkerier utan att de skjuter på civila och polis med raketer och ingen gör något åt saken.

Fast då är det ju inte mycket att diskutera. Det här beteendet är sedan länge förbjudet, och problemet är att det inte efterlevs. Vad får er att tro att ett totalförbud skulle ändra på något? Det kommer alltid gå att importera illegalt, och, det som kan importeras illegalt, är många gånger värre, både ur skadehänseende, och miljösynpunkt.
Och, om vi ska vara riktigt petiga, så är alternativet till fyrverkerier, om man bara ska jävlas, stenar, och ska jag vara helt ärlig... både jag och min bil blir hellre beskjutna med fyrverkerier, än får sten kastat på oss...

Skrivet av crew seven:

Visst men om vi ska va realistiska så är fyrverkerier ett stort problem och en åtgärd kan va plocka bort dom helt utan större insattser.

Ett stort problem? Det är ett mindre problem än alternativet.

Skrivet av Paddanx:

Du har total förbud mot att använda dem utom på just 31:e natten, utan polistillstånd.

Nu är du där igen. Du bukar vara förnuftig, balanserad, och faktabaserad. Det finns inget generellt förbud mot fyrverkerier i Sverige. Jag såg en sammanställning för något / några år sedan som visade att ungefär hälften av Sveriges kommuner har reglerat bruket av fyrverkerier, och då allt från att man fredat vissa områden, till totalförbud, utan några som helst undantag.

Skrivet av Paddanx:

Håller med att något måste göras, men inte fler lagar, utan mer handling att uppehålla de som finns, och hårdare straff för befintliga regler.

Nu känner man igen dig igen. Problemet är inte att man får, eller inte får köpa och skjuta fyrverkerier. Problemet är att man använder dem på ett grovt vårdslöst sätt, eller rent av i avsikt att orsaka skada, och det görs inget åt det. Lagstiftningen finns, det är bara att följa den. Men i stället ska polisen spara X miljoner på att slopa civilatjänstemän, så att uniformerade poliser ska sitta och skyffla papper, i stället för att vara ute och styra upp sådant här. När de väl släpps ut ur kontorsutrymmena, så ska de blåsas, och göras fartkontroller, för att pin-jakten är viktigare än samhällsansvaret. Det här är ytterst en effekt av samma syrebrist som nämndes tidigare. Vi behöver helt enkelt bättre ventilation när riksdagen sammanträder...

Skrivet av Wifi:

Jag är emot försäljning av nyårsraketer till allmänheten, men tycker att kommunen skulle kunna köpa in några större pjäser varje nyår och smälla av (så att alla som tycker det är fint får sin lilla fix).

Jag är för, och emot ditt "förslag". Du har helt enkelt inte en aning om vad ett fyrverkeri som faktiskt skulle göra de som vill titta på när det smäller, i skalan av en hel stads befolkning, faktiskt kostar. Vi pratar inte fyrverkeri för 25000:- i form av ett par trälådor hos den lokala försäljaren längre.

Skrivet av varporx:

eller få den briljanta iden att göra dom själv.

Det är faktiskt en briljant ide. Jag förstår att du raljerar, och är ironisk, men det är en strålande ide, även om du inte vet om det. Det är varken farligt, speciellt svårt, eller dyrt. Faktum är att utslaget på ett par år, skulle man räkna hem pengarna jämfört med konsumentfyrverkerier väldigt fort, och eftersom man vet precis vad som stoppas i dem, kan man vara miljömedveten som fan med. Och man hade helt eliminerat plast i produktionen genom att uppmuntra traditionella typer, istället för limmade plastskal, glasfiberarmerad plast, osv. Stärkelsebaserat lim, papper, och lera för det strukturella, och hållbart framställda kemikalier med låg, eller ingen miljöeffekt för effekterna. Vinst för alla.

Skrivet av Karaff:

Det finns många svar på den frågan, men istället för att göra det politiskt så skall jag säga något jag tror är en starkt bidragande orsak.

Teorin baserar sig på vad jag själv sett och upplevt genom mitt yrkesliv.

Ouppfostrade skitungar med curlingföräldrar som är helt inkapabla att lära sin avkomma hur man uppför sig och ge konsekvenser för ett dålig handlingssätt.

Fast det du beskriver är ju politikernas fel. Hur ska man kunna uppfostra barn, när all form för bestraffning är "barnmisshandel" ? Indragen veckopeng, utegångsförbud, osv. BRIS har lyckats, med svensk lagstiftning, få det till att allt är barnmisshandel, och en förälder är helt avväpnad. Skolorna som i stället ska vara de institutionerna som ska uppfostra ungdomen, har varken rättigheter, tid, eller resurser att göra det, och därmed hamnar vi där samhället är i dag.
Missförstå mig rätt. Jag är inte för barnmisshandel. Men så som begräppet gäller i dag, är det bara löjligt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

grymt helt rätt@zfrigg:

Permalänk
Medlem

Vem har rätten att avgöra vem som är en idiot då...kanske idioten du tycker har samma uppfattning om dej :)...antar att vi använder fel ord många ggr...säger ditt j...la cp...mongo... fel saker...förstår nog hur du menar men svårare att liksom kunna få till det...@PeCe:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av st33l:

antar att det skulle se lite mesigt ut ifall Sverige kastar ut insatsstyrkan (deras värsta arsenal) om nån drar iväg en nyårsraket som kanske åkte fel...vad skulle det stå i tidningarna sen i typ England, Frankrike etc... stora asgarv mot oss ...men visst..hårda tag skare vara...och sätt åt dom som åker fast tuffare oxo...inget snack @Vingman:

Ja det vore absurt på grund av en raket som råkar komma fel.....

Om vi lyfter blicken till verkligheten och hur det faktiskt ser ut:

en raket som råkar hamna på en polis....
en raket som råkar hamna på en brandman...
en raket som råkar hamna på en sjuksköterska....
en raket som råkar hamna på en privatperson som har modet att säga ifrån....
några stenar som faller mot ambulansen....
en raket som råkar hamna på en brandman...
en raket som råkar hamna på en sjuksköterska....
några stenar som faller mot brandbilen...
en raket som råkar hamna på en sjuksköterska....
en raket som råkar hamna på en privatperson som har modet att säga ifrån....
en raket som råkar hamna på en brandman...
några stenar som faller mot ambulansen....
en raket som råkar hamna på en brandman...

du kanske ser ett mönster?

vissa personer gillar mönstret och vissa andra föraktar det så mycket som möjligt

Permalänk
Medlem

beror på hur man ser "stort problem" vad jämför man det med...jag kan tycka att det är ett väldigt litet problem mot vad vi har i samhället...dock ett problem men inget som kräver nåt större...ta bort tändstickor kanske om man börjar lipa i sånna här små saker tror jag nog ändå vi ska vara rätt så nöjda...kolla nyheterna så ser ni var dom verkliga raketerna som skjuts...dom skulle nog önska att dom fick våra farliga raketer istället för att bli beskjutna där borta i krigshärjade länder av riktiga mördarreptiler. Om dom fick höra dessa förslag av våra problem så antar jag dom skulle tro vi skämtade...Beror alltså på vad ett stort problem är... jag målade upp ett STORT problem enligt mej@"crew seven":

Permalänk
Medlem

visst ...man kan ju se många saker olika...nu har jag ingen direkt koll på olika fall men jag törs nog garantera att det händer många mer saker med ex. cigaretter...t-röd...saker som är mer tillgängligt än raketer...hur lång skulle min lista bli om jag visste om sånt...ne behöver nog inte dribbla om det, men ser det som ett väldigt litet problem...sååå mycket annat som man bör koncentrera sig på inom polis och förbud@Vingman:

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nu är du där igen. Du bukar vara förnuftig, balanserad, och faktabaserad. Det finns inget generellt förbud mot fyrverkerier i Sverige. Jag såg en sammanställning för något / några år sedan som visade att ungefär hälften av Sveriges kommuner har reglerat bruket av fyrverkerier, och då allt från att man fredat vissa områden, till totalförbud, utan några som helst undantag.

Detta är info jag kan meddela jag fått från en släkting, politiker och aktiv tjänsteman inom Skåne/Malmö.
Smällare är dock numera totalförbjudna... ändå låter det som tusan, vilket är lite konstigt. Det borde gå att få bort, så du bara har mer eller mindre en ljusshow med minimalt "tryck".

Fyrverkerier kan dock även de kräva tillstånd inom tätbebyggt område:
https://polisen.se/Service/Tillstand/Fyrverkerier/
"Det kan krävas tillstånd om fyrverkerier ska avfyras i ett tätbebyggt område."
På nyår har jag dock fått info att polisen tillåter det så länge inte brandrisk råder

Skrivet av -=Mr_B=-:

Nu känner man igen dig igen. Problemet är inte att man får, eller inte får köpa och skjuta fyrverkerier. Problemet är att man använder dem på ett grovt vårdslöst sätt, eller rent av i avsikt att orsaka skada, och det görs inget åt det. Lagstiftningen finns, det är bara att följa den. Men i stället ska polisen spara X miljoner på att slopa civilatjänstemän, så att uniformerade poliser ska sitta och skyffla papper, i stället för att vara ute och styra upp sådant här. När de väl släpps ut ur kontorsutrymmena, så ska de blåsas, och göras fartkontroller, för att pin-jakten är viktigare än samhällsansvaret. Det här är ytterst en effekt av samma syrebrist som nämndes tidigare. Vi behöver helt enkelt bättre ventilation när riksdagen sammanträder...

Det är lättare sagt en gjort dock.
Men jag tror vi kan säga att hade vi haft ett land fylld med vettiga personer och endast vettiga, kloka personer som förstår ordet "konsekvenser" och "respekt för andra" så hade vi nog inte ens behövt lagarna alls... Men, nu gör vi inte det, så vad gör vi?

Det har dock blivit ett statistik jobb att vara polis. Du gör bra om "%" minskar... sen om du löser 100 eller 10 brott är skit samma om det respektive är 100/200 eller 10/20. Det tråkiga är att om man kunde minska små brott så byggs inte förtroendet för att man kommer undan med allt upp.

Om du gör tex ett trafikbrott och får en bil i sidan på din bil första gången du gör det, så gör du inte om det. Om du dock lyckas smita in och bara göra föraren bakom sur så kan du göra det igen. Det måste mao smälla för att folk ska reagera... typ som med fyrverkerierna.

PS... måste varit ett av dina längsta svar DS.

Permalänk
Medlem

bra svar igen i en annan fråga...men så ere väl...själv kan man sitta o dividera ganska mycket om hur man vill förbjuda och inte ...Blir man drabbad e jag ganska säker på att man vill ha ett hårt straff på den som våldtog eller den som gjort nåt annat dumt...e man den som gjort det vill man komma lindrigare undan...men LAGEN ska vara samma ändå för alla...kan tycka vi e mesiga här...tand för tand i många fall...man slår inte ihjäl en människa liksom...ok...skickar man en raket på en polis ja då får man vara beredd på en raket tillbaka oxo ...hmmm hur tänkte jag nurå@Paddanx:

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Ja, nyliberalismen står sig stark på Swec.
Kostar alldeles för mycket att hålla efter raketmarodörer. Sen får vi inte glömma kostnaderna för alla olyckor heller, både själva vården och förlusterna för samhället. Och så miljöförstöringen. Raketer tillför inget, vi kan hitta på nåt annat sätt att fira. Med 7 miljarder människor på jorden finns det inte utrymme för allas önskningar. Allmänheten lider av raketer, inte att inte få ha det, ungefär som rökning. Pyroteknik ska inte hanteras av allmänheten.

Varför inte förbjuda alkohol och cigaretter som kostar samhället och miljön mycket mer?
Det gick väl jättebra i USA när det testades?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Detta är info jag kan meddela jag fått från en släkting, politiker och aktiv tjänsteman inom Skåne/Malmö.

Då får du skälla på släktingen. Han har fel ;- )
Det är absolut inte omöjligt att det ÄR förbjudet i Malmö, så det kan vara därifrån han fått det.

Skrivet av Paddanx:

Smällare är dock numera totalförbjudna... ändå låter det som tusan, vilket är lite konstigt. Det borde gå att få bort, så du bara har mer eller mindre en ljusshow med minimalt "tryck".

"Smällare" och pjäser där "effekten" enbart är smällen, är förbjudna. Men traditionella Thunderkings, (exempelvis) är fortfarande tillåtna. Den stigande gröna kometen, följt av smällen / ljusblixten gör att ljudet bara är en del, och inte hela ändamålet med pjäsen.
Om ändamålet vore att få ned ljudnivån på fyrverkerierna, så skulle man tillåta större pjäser med högre krutvikt, då dessa kan fås att brisera med svartkrut. Det ger en dov knall, till skillnad från dagens pjäser som pga viktbegränsningar uteslutande använder flash för att få ut effekten, och ger en skarp knall.

Skrivet av Paddanx:

Fyrverkerier kan dock även de kräva tillstånd inom tätbebyggt område:

Precis så är det. Det kan, beroende på kommunstadgarna, krävas tillstånd. Om det krävs tillstånd, så kostar det att få. "Oftast" har kommuner med tillståndsplikt ett fönster på nyår som gör att man kan skjuta utan tillstånd, under ett par timmar.

Skrivet av Paddanx:

Det är lättare sagt en gjort dock.

Så är det så klart. I mångt och mycket tror jag att det beror på att vi lagstiftat om så mycket skitsaker att folk har förlorat respekten för lagen.

Skrivet av Paddanx:

PS... måste varit ett av dina längsta svar DS.

Jao.. Det blev en hel del, men jag ville inte ta bort något, och det var ju bara 5 sidor att svara på... Tja, du läste det i alla fall, jag är lite imponerad ;- )
Gott nytt år på dig.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Jag är inte emot att förbjuda fyrverkerier men vet inte varför ingen vill skänka pengarna till någon välgörenhet organisation istället. Några exempel är ju Röda korset, Barncancerfonden, Unicef.

För att det försvinner så mycket på vägen, var väl några år sedan det försvann massvis från Röda Korset om jag inte minns fel.

Fyrverkerier är en trevlig tradition. Men tycker det är synd att det finns idioter som ska förstöra för alla andra... men kan ju inte förbjuda allt bara för det.

Permalänk
Medlem

Värsta är ju hundägarna som gråter ut i Facebook, vi betalar tillräckligt mycket skatt och har tillräckligt många saker förbjudet redan, varför ska ni straffa oss?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ta kontakt med närmaste brukshundsklubb, och be om hjälp med att träna jycken. Helt uppenbart skiter du ju i att det här är ett problem som återkommer årligen, men det är din förbannade plikt och skyldighet att ta hand om din hund på bästa sätt. Det är inte speciellt svårt att träna bort rädslan för ljudet, och efter det är problemet med själva fyrverkerierna i stort sett obefintligt.
B!

Inte lika lätt vad gäller katter och andra djur som lider. Det är inte bara hundar som lider av fyrverkerier. I många fall skiter säkerligen husse och matte i detta utan "det får gå eftersom det bara händer en gång per år". Djuren drabbas lika hårt oavsett.

Det argumentet kan du bara inte försvara.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Då får du skälla på släktingen. Han har fel ;- )
Det är absolut inte omöjligt att det ÄR förbjudet i Malmö, så det kan vara därifrån han fått det.

Lycka till att övertyga honom att han har fel... lättare att övertala ungdomarna att sluta köpa raketer.
Om du lyckas med det så är jag imponerad

Skrivet av -=Mr_B=-:

"Smällare" och pjäser där "effekten" enbart är smällen, är förbjudna. Men traditionella Thunderkings, (exempelvis) är fortfarande tillåtna. Den stigande gröna kometen, följt av smällen / ljusblixten gör att ljudet bara är en del, och inte hela ändamålet med pjäsen.
Om ändamålet vore att få ned ljudnivån på fyrverkerierna, så skulle man tillåta större pjäser med högre krutvikt, då dessa kan fås att brisera med svartkrut. Det ger en dov knall, till skillnad från dagens pjäser som pga viktbegränsningar uteslutande använder flash för att få ut effekten, och ger en skarp knall.

Tror att kombon av detta, samt förslaget med högre pris (och bort med mindre meningslösa saker), borde göra att man får en stor snygg ljuseffekt, men det kostar. Man tar bort önskan att "smälla" fyrverkerier och hundar skakar mindre... så att säga. Men man kan fortfarande njuta av fixa ljuseffekter.

Min tidigare katt fick på sig öronskydd och var faktiskt fascinerad av fyrverkerierna... :=)
Han å andra sidan var inte rädd för dem dock.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Precis så är det. Det kan, beroende på kommunstadgarna, krävas tillstånd. Om det krävs tillstånd, så kostar det att få. "Oftast" har kommuner med tillståndsplikt ett fönster på nyår som gör att man kan skjuta utan tillstånd, under ett par timmar.

Nu bor jag inte på "landet" så... du vet nog mer vad som sker på åkern än jag
Välter ni fortfarande kossor?

Skrivet av -=Mr_B=-:

Så är det så klart. I mångt och mycket tror jag att det beror på att vi lagstiftat om så mycket skitsaker att folk har förlorat respekten för lagen.

Tror du precis definierade Sverige 2016.
Vi borde ordna en lag mot att lagstifta mot skitsaker

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jao.. Det blev en hel del, men jag ville inte ta bort något, och det var ju bara 5 sidor att svara på... Tja, du läste det i alla fall, jag är lite imponerad ;- )
Gott nytt år på dig.
B!

Gott nytt år på dig också...
Nu ska man njuta av 2 veckors semester... (fick inget runt jul)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Inte lika lätt vad gäller katter och andra djur som lider.

Det håller jag fullständigt med om. Däremot är det hundarna det är "synd om" i media, och hundägare som gormar om att lösningen finns utanför deras räckvidd. Antagligen mycket för att "andra djur" sällan är ensamma flockdjur, utan antingen bara går och gömmer sig, mer eller mindre "vana" vid att ta hand om skrämmande situationer själv, (katter) eller söker trygghet i flocken. (råttor)
Självklart "går det" att träna med alla sorters djur, men den onaturliga situationen med flockdjur som berövats tryggheten i ett naturligt flockbeteende, är som mest utpräglad med just hundar. De är därför både mest utsatta, och lättast att träna.

Skrivet av Paddanx:

Tror att kombon av detta, samt förslaget med högre pris (och bort med mindre meningslösa saker), borde göra att man får en stor snygg ljuseffekt, men det kostar. Man tar bort önskan att "smälla" fyrverkerier och hundar skakar mindre... så att säga. Men man kan fortfarande njuta av fixa ljuseffekter.

Handlarna rapporterar att deras kunder spenderar mellan 400 och 700 spänn. Om man erbjöd faktiskt attraktiva "lådor" med en krutvikt på över 2 kilo, och ett förbannat snyggt fyrverkeri var resultatet av sagda låda, så skulle man säkerligen kunna ta bort merparten av allt under tusenlappen, och "tvinga" kunderna att gå ihop för att handla gemensamt. Problemet är att lagstiftningen säger att över 2 kilo är aja baja, även om det inte är ett dugg farligare i det formatet, än 5 500gr kakor. Och det är svårt, för att inte säga omöjligt, att få till ett snyggt fristående fyrverkeri med mindre. Faktum är att den begränsade erfarenheten jag har säger att man ska upp över 3 kilo för att det ska bli ett "rimligt" fristående fyrverkeri i en låda. Men då är det ett helt paket, som fixar "den" höjdpunkten på programmet. Jag har inget emot "low noise fireworks", men det här är ungefär så långt man kan gå i den riktningen, innan det blir löjligt. Ljudlöst blir det ju inte.
Och, ska jag vara ärlig, så för mig är ljudet en del av upplevelsen, så har jag fria händer avslutar jag fortfarande med en serie bra smällar på slutet. Och när alternativet är det här så tror jag att även jag hade vänt mig till illegala fyrverkerier.

Skrivet av Paddanx:

Min tidigare katt fick på sig öronskydd och var faktiskt fascinerad av fyrverkerierna... :=)
Han å andra sidan var inte rädd för dem dock.

Det beror mycket på djurets tidigare erfarenheter. Om husse / matte är rädda / nervösa när det smäller, så blir flockdjur betydligt mer påverkade än vad ensamma predatorer blir. Hundar vs katter, helt enkelt. På samma sätt, så när husse / matte är entusiastisk blir flockdjuret påverkat i den riktningen i stället. Jag har haft problemet med två hundar att de tror fyrverkerier är leksaker, och ska jagas, helst fångas, och ätas. Den ena blev helt obstinat när det sköts fyrverkerier och man inte fick gå ut och jaga dem. Att din katt tyckte ljusspelet var intressant, förvånar mig inte.

Skrivet av Paddanx:

Nu bor jag inte på "landet" så... du vet nog mer vad som sker på åkern än jag
Välter ni fortfarande kossor?

Jag har ingen aning. Jag skulle aldrig lämna datorstolen så länge att jag hamnade i närheten av de där metangas osande monstrositeterna... Fast jag erkänner villigt att jag har växt upp på gångavstånd från farmors arrenderade hästhage, i en liten skitby, och sen ägnat några år åt att bo i skogen, där det kunde komma en halvmeter snö på ett par timmar, och ordna så man slapp skolan. Några kor har jag dock aldrig vält.

Skrivet av Paddanx:

Tror du precis definierade Sverige 2016.
Vi borde ordna en lag mot att lagstifta mot skitsaker

Det är en lag jag röstar på. Det är en viktig en, och absolut inte en skitsak, så det är ok. Men att det borde vara sunt förnuft från politikers sida, är ju kanske för uppenbart.

Skrivet av Paddanx:

Nu ska man njuta av 2 veckors semester... (fick inget runt jul)

Semester? Det får jag aldrig. Statsanställd, med lön långt under EU's fattighetsgräns. Sjukpensionär, kallar de det. Mig är det synd om. Men inte fan vill någon skänka mig lite fyrverkerier för det. ;- )
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Nyårsfyrverkeriet i år här i Funchal kostar drygt 1 miljon euro. Är en lönsam affär för staden då det drar in mycket turister. I år besöker 9 kryssningsfartyg Funchal för att beskåda fyrverkeriet. Fyrverkeriet sköts av proffs.

Så borde nyårsfyrverkeri även ordnas på andra orter.

https://www.youtube.com/watch?v=D_gfU-4TO3M

Visa signatur

Fagerja