Köpråd ny skärm, spel och fotoredigering (?)

Permalänk
Medlem

Köpråd ny skärm, spel och fotoredigering (?)

Hej!

Är i behov av en ny skärm då den där hemma börjar få några år på nacken.

Budgeten hade jag tänkt sätta vid 5000 men kan även sträcka mig några tusenlapp uppåt mot 7000 om det skulle behövas.

Vid datorn slökollar jag mycket serier, ser mycket livestreaming via Twitch och ägnar mig själv lite tid till spel som Hearthstone, Europa Universalis, WoW, ibland CS och nu planeras ett inköp av BF1. Spelar i 1920x1080.

Problemet är att min sambo pressar mig till att köpa en fotoredigeringskärm (IPS-panel, kalibrerad efter rätt färger) o.s.v. då hon sysslar rätt mycket med foto.

Finns det någon skärm som skulle kunna passa oss båda tror ni? Ser gärna förslag på skärmar över 24", kanske uppemot 27".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ephex:

Hej!

Är i behov av en ny skärm då den där hemma börjar få några år på nacken.

Budgeten hade jag tänkt sätta vid 5000 men kan även sträcka mig några tusenlapp uppåt mot 7000 om det skulle behövas.

Vid datorn slökollar jag mycket serier, ser mycket livestreaming via Twitch och ägnar mig själv lite tid till spel som Hearthstone, Europa Universalis, WoW, ibland CS och nu planeras ett inköp av BF1. Spelar i 1920x1080.

Problemet är att min sambo pressar mig till att köpa en fotoredigeringskärm (IPS-panel, kalibrerad efter rätt färger) o.s.v. då hon sysslar rätt mycket med foto.

Finns det någon skärm som skulle kunna passa oss båda tror ni? Ser gärna förslag på skärmar över 24", kanske uppemot 27".

Har hon en i1display pro eller liknande då så hon kan kalibrera skärmen?

MG279Q?

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av ephex:

Problemet är att min sambo pressar mig till att köpa en fotoredigeringskärm (IPS-panel, kalibrerad efter rätt färger) o.s.v. då hon sysslar rätt mycket med foto. Finns det någon skärm som skulle kunna passa oss båda tror ni? Ser gärna förslag på skärmar över 24", kanske uppemot 27".

Det känns som att jag tjatar eftersom jag dragit upp det i flera andra trådar men Eizo är väl de flestas 'go-to-märke' när man behöver korrekt färgåtergivning. NEC ska tydligen vara bra också men deras produkter är ganska sällsynta och jag har ingen vidare koll på deras olika serier och modeller.

För professionell bildredigering tror jag att de flesta använder coloredge men en 27-tummare kostar 20.000kr så aningen över din budget... Annars finns flexscan som är betydligt billigare med EV2736 och EV2750 (som dessutom är vansinnigt läcker). En ny modell, EV2780, är på ingång om ett par veckor så om ni inte har allt för bråttom kan ni ju avvakta och se om och i så fall hur mycket priset på EV2750 faller.

De har relativt låg input lag/responstid så de fungerar helt OK till spel men de saknar G-sync/Freesync och är låsta till 60Hz eftersom de som sagt främst är anpassade för kontorsarbete och bildredigering.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Har hon en i1display pro eller liknande då så hon kan kalibrera skärmen?

MG279Q?

Nej, just därför har jag kollat på förkalibrerade skärmar som verkar vara värdelösa om man kollar hz och ms. Kan man kalibrera en vanlig skärm, t.ex. den du tipsade om med hjälp av hårdvara/mjukvara?

Är lite gröngöling på allt detta men skulle vilja fixa det såpass bra för oss båda som möjligt utan att köpa en separat skärm som endast agerar fotoskärm och en annan lite mera åt gaminghållet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spel och bildredigering brukar vara svårt att kombinera bra.. Spelskärmar har sämre färgegenskaper, men har snabbare uppdatering. Redigeringsskärmar har bra färgegenskaper, men sämre uppdatering..
Om ni bara ska ha en skärm, så får det väl bli något mellanting.

Dells UltraSharp brukar vara en bra redigeringsskärm..
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=b=s30252187...

Sen en vettig färgkalibrator..
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1083#rparams=m=s3025219...

Om ni ska gå lite mer på fotoredigeringsspåret, så finns det bättre skärmar för det. T.ex. dessa..

Eizo Coloredge CS2420
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1012899462/eizo/bild...

NEC SpectraView 232
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1004784827/nec/bilds...

Själv kör jag flera bildskärmar och innan jag gick över till Mac, så hade jag en bra bildredigeringsskärm och två billigare skärmar som gick att spela hyffsat på.
Det kan ju också vara ett allternativ.. Varsin bildskärm, där din sambo kan utnyttja "din" gamingskärm för verktyg etc.. när hon jobbar. Då behöver ni inte kompromissa...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD