AMD säljer sämre även när de är bättre

Permalänk
Avstängd

AMD säljer sämre även när de är bättre

har kollat tillbaka på diverse Reviews och det är bara när 600 serie kom som Nvidia närmade sig AMD i Temperaturer och energi effektivitet. Som vi vet så slår alla Nvidia fanboys så sig själv på bröstet nu och säger att det spelar stor roll, men innan så verkade de inte spela någon roll då var det FPS allt, även om de skiljde någon enstaka FPS och AMDs pris var hälften av Nvidia. AMD sålde ändå sämre är det Helt OEM marknaden och laptops som gjort detta eller är det sekt beteendet ifrån Nvidia köpare som har vägrat att inse att de har köpte en sämre produkt till dubbla priset ? (5870 Crossfire = ett GTX 480 i pris).

Drivrutinerna har varit upp o ner ifrån båda och övergång perioden till CGN 1.0 efter 6000 serien tog ett tag innan det blev helt optimalt det var ju inte förens sommaren 2012 ett halvår efter när de gjorde om dem ifrån grunden som de blev bra och De har ju bara blivit bättre sen dess och nu gått om Nvidia. Själv aldrig sett någon fördel för Nvidia förutom under den tiden med drivrutiner. annars så har Nvidias Multiskärm system varit hemsk och jag fortfarande tycker den är skit, de gillar att bränna kort med dem när de släpper en ny upplaga kort, nu senast så var de inte så många som dog men många hade problem.

Någon som har en annan syn på det hela, något som jag har missat som är en sol klar anledning för Nvidia ?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Någon som har en annan syn på det hela, något som jag har missat som är en sol klar anledning för Nvidia ?

En tänkbar anledning är att de har ett nära samarbete med övriga hårdvarutillverkare och spelindustrin där de flesta dedikerade grafikkort säljs. Att AMD har blivit bättre på senare tid spelar ingen roll, det tar lång tid att bygga upp ett varumärke och när man väl har bildat sig en åsikt kring någonting är det få som ändrar sig.

Att Nvidia säkert spenderar mer enbart på PR än vad AMD har i R&D-budget bidrar förmodligen också till Nvidias 'monopol'. Jag sitter själv på ett GTX1070 idag men väntar med spänning på Vega.

Jag tycker för övrigt att det är trist att man ska behöva delas upp i två läger och att det dessutom är en så negativ och hetsig ton i alla diskussioner. Varför inte bara förhålla sig neutralt och propagera för den som ger bäst prestanda per krona här och nu, oavsett fabrikat? Vem f-n bryr sig om vem som var bäst för fem-tio år sen?

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk

IT normen tog en ny riktning helt enkelt.

När AMD hade bäst spelprestanda per watt så brydde ingen sig, allt handlade om CUDA och PhysX. Cuda var ett så pass starkt ord som 95% av marknaden inte förstod men antog var "the shit" inom GPU teknik. Och PhysX var Nvidias "Genesis does what Nintendon't" inom marknadsföring, trots att det inte var så märkvärdigt.

Men när AMD började på GCN så slutade Nvidia upp med CUDA GPGPU kraften, då vart det helt ombytta roller där AMD har den i teori kraftigare GPU men Nvidia hade spelprestandan per W. Och med det bytet så ändrades köpbeteendet inom PC byggandet.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

har kollat tillbaka på diverse Reviews och det är bara när 600 serie kom som Nvidia närmade sig AMD i Temperaturer och energi effektivitet. Som vi vet så slår alla Nvidia fanboys så sig själv på bröstet nu och säger att det spelar stor roll, men innan så verkade de inte spela någon roll då var det FPS allt, även om de skiljde någon enstaka FPS och AMDs pris var hälften av Nvidia. AMD sålde ändå sämre är det Helt OEM marknaden och laptops som gjort detta eller är det sekt beteendet ifrån Nvidia köpare som har vägrat att inse att de har köpte en sämre produkt till dubbla priset ? (5870 Crossfire = ett GTX 480 i pris).

Drivrutinerna har varit upp o ner ifrån båda och övergång perioden till CGN 1.0 efter 6000 serien tog ett tag innan det blev helt optimalt det var ju inte förens sommaren 2012 ett halvår efter när de gjorde om dem ifrån grunden som de blev bra och De har ju bara blivit bättre sen dess och nu gått om Nvidia. Själv aldrig sett någon fördel för Nvidia förutom under den tiden med drivrutiner. annars så har Nvidias Multiskärm system varit hemsk och jag fortfarande tycker den är skit, de gillar att bränna kort med dem när de släpper en ny upplaga kort, nu senast så var de inte så många som dog men många hade problem.

Dels så är det väl säkert som du snuddar vid, att en stor del av den totala försäljningen handlar om OEM-försäljning och där är det ju andra, mer svårtydda, förutsättningar som avgör. Inte alls direkt kopplat till hur bra det vassaste kortet är.

Sedan, när man tittar på entusiastmarknaden, med en något mer insatt genomsnittsköpare, är det nog mycket som handlar om PR.

Detta kanske låter fånigt, men jag tror att det varit rent ut sagt uselt PR-mässigt för f.d. ATi att bli en del av ett AMD som blivit lite av en slagpåse på CPU-marknaden. Detta rakt av baserat på att de delar namn och att det negativa snacket om AMD därför smittar av sig även på dem.

Sedan känns det som att de sticker ut lite extra vad gäller taffliga produktlanseringar. Titta t.ex. på hur RX470/RX480 hanterades här i Sverige.

Olika typer av faktiska problem med grafikkort och drivrutiner dyker ju upp i båda läger, där har jag svårt att se att det skulle vara något unikt negativt för AMD, även om det känns som att de samlat på sig ett mer utbrett rykte om "dåliga drivrutiner" som är högst oklart om det är befogat nuförtiden.

Vad gäller energieffektiviteten så har väl marknaden svängt lite så att det blivit viktigare, men jag har svårt att se att det i sig skulle vara avgörande för entusiastmarknaden om det inte är extrema skillnader.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

I dagsläget är det rätt glasklart, AMD har helt enkelt inget att komma med. Det är inget val, det är dåligt eller bra. That's it. Men det handlar väl inte ämnet om heller direkt.

Sen hjälper det antagligen inte heller för folk som har svårare att jämföra tester och utvärdera själva att deras processorer har varit pinsamt skräp i flera år - sätter man det som referensram är det nog lätt för okunniga att tänka att "Aha, 4Ghz och 8 kärnor hos AMD är skit men 4Ghz och 8 kärnor hos Intel är top of the line... Då kanske 1400Mhz AMD-kort är skräp jämfört med dyrare 1400Mhz Nvidia-kort också!", det är inte en helt orimlig koppling om man inte är särskilt påläst.

Gör du inte kontinuerligt bra produkter och stabila utvecklingar som går att lita på så betalar folk hellre en premium för att slippa ditt skit, med rädslan att bli missnöjda "som de andra gångerna" även om det inte är alla.

Dessutom spelar det inte alltid någon roll vad som är bäst, en skrämmande stor del av konsumenter går hellre på egen uppfattning (alltså marknadsföring, och där är AMD ett pinsamt skämt) och sexiga kodnamn som Skylake, Pascal osv. och ärligt talat översätter mentalt pris till prestanda, så ju mer de pröjsat ju mer tycker de att de har fått ut av det. Precis som annat, korkat dyra designermärken av möbler eller annan elektronik och skit som medför någon sorts identitet är viktigt för folk.

Om det var så enkelt att de flesta köpte det som gav mest prestanda per krona och alltid gjorde genomtänkta val hade marknaden sett bra jävla annorlunda ut än den gör, överallt, inte bara på grafikkort.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Skönt att läsa en neutral tråd såhär till morgonkaffet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (s.k. språkpolisinlägg och annat trams)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag tillhör inte de som byter ofta och inte heller till de som skall ha det bästa. Jag har däremot en lång erfarenhet av datorer.
Min förklaring till mitt beteende ligger i detta, jag har blivit bränd av egna och andras inköp vad det gäller produkter som inte är Intel och nVidia. Då jag inte behöver det bästa och byter sällan så bryr jag mig inte om priset eller vad som för tillfället är det bästa. Jag är inte heller intresserad av att läsa tester. Jag vet däremot av erfarenhet att Intel och nVidia levererar trygg prestanda, något som, historiskt sett, inte AMD har gjort. De kanske skulle förtjäna att jag testar igen men jag är helt enkelt inte intresserad.

Permalänk

Som läget är i dag så är AMD en bit efter nVidia i utvecklingen som jag ser det. Nvidia har effektivare (prestanda/Watt) grafikkort och lägre CPU-overhead i DX11 vilket fortfarande dominerar då DX12 inte ännu blivit det stora genombrott som många hoppats på. Det är anledningarna till att jag valde nVidia. Senast jag hade ett AMD grafikkort var ett 4670 som jag då ansåg vara det självklara valet då det gällde pris och effektivitet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Som läget är i dag så är AMD en bit efter nVidia i utvecklingen som jag ser det. Nvidia har effektivare (prestanda/Watt) grafikkort och lägre CPU-overhead i DX11 vilket fortfarande dominerar då DX12 inte ännu blivit det stora genombrott som många hoppats på. Det är anledningarna till att jag valde nVidia. Senast jag hade ett AMD grafikkort var ett 4670 som jag då ansåg vara det självklara valet då det gällde pris och effektivitet.

Det beror väl på hur man ser det, AMD och Nvidia har definitivt prioriterat olika, iaf.
AMD ligger ju före just vad gäller DX12/Vulkan, men där ligger istället marknaden "efter", vilket leder till att deras fördel endast haft marginell praktisk betydelse.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Hold on a minute.

Nvidia har ännu inte rört HBM minne, Vilket är ett minus i min bok, att säga att de är före är helt fel då AMD kommer före till HBM2 Prestanda per watt argumentet är löjligt då det är väldigt lika. per prisklass så vinner AMD i prestanda RX480 har förbättras så mycket sedan de släpptes med några optimeringar att det slår GTX 1060 6gb. Skillnaden i DX11 är nu så att de drar lika, men 480 är 5-10% snabbare i DX12. Vi ser även samma mönster i äldre kort, som 290x och fury där de går om eller springer varv emot var de var upp emot vid release. Den starkaste anledningen till varför man väljer AMD, prestandan blir bättre.

Och då de har valt att vänta på HBM2 för topp prestanda korten så visst de kanske har prestanda kronan, men priset för den kronan är lite väl hög och Nvidia fanboys gnäller på dyra kort även om de vägrar köpa AMD.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Celebmir:

Jag tillhör inte de som byter ofta och inte heller till de som skall ha det bästa. Jag har däremot en lång erfarenhet av datorer.
Min förklaring till mitt beteende ligger i detta, jag har blivit bränd av egna och andras inköp vad det gäller produkter som inte är Intel och nVidia. Då jag inte behöver det bästa och byter sällan så bryr jag mig inte om priset eller vad som för tillfället är det bästa. Jag är inte heller intresserad av att läsa tester. Jag vet däremot av erfarenhet att Intel och nVidia levererar trygg prestanda, något som, historiskt sett, inte AMD har gjort. De kanske skulle förtjäna att jag testar igen men jag är helt enkelt inte intresserad.

Så när Nvidia Bränner Grafikkort med Drivrutiner så är det inget du tar till dig som en risk med dem ? det har hänt för ofta men det är något som folk verkar se bortom.

Visa signatur

Radeon VII.

Permalänk
Datavetare

Har blivit stämplad som Nvidia-fanboy ett par gånger här. Lite roligt då jag körde all ATi/AMD mellan GeForce 256 fram till 900-serien.

Det som fick mig att byta var just att AMD tappade sin prestanda/W fördel, det med råge. GCN lanserades främst för att möta GPGPU, men det har ännu inte slagit igenom.

Fremi designades för GPGPU, men Nvidia insåg snabbt att GPGPU skulle gå trögt för konsumenter och ändrade fokus. I min mening har AMD haft genomgående sämre produkter från då Maxwell dök upp.

Förhoppningsvis blir det bättre konkurrens framöver, men Nvidias övertag i FoU-budget måste vara ett stort problem!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

@_Merc_: Bättre effektivitet och mindre CPU-overhead i DX11 väger dock tungt för mig. Lägre värmeutveckling (bättre effektivitet) på grafikkortet innebär nämligen också det kommer att vara mindre risk för att min överklockade CPU kommer att börja throttla en varm sommardag. Och lägre CPU-overhead i DX11 innebär att min CPU kommer att flaska mindre då den flaskar. I grafikkortstester kör man å andra sidan nästan alltid med en mycket potent CPU för att undvika att CPU ska flaska oberoende av grafikkort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Så när Nvidia Bränner Grafikkort med Drivrutiner så är det inget du tar till dig som en risk med dem ? det har hänt för ofta men det är något som folk verkar se bortom.

Jag kan inte uttala mig om saker som har hänt andra utan bara vad som har hänt mig och folk jag känner. Det är på dessa grunder som jag fortsätter med det som har gett mig minst problem. Och så här långt så trivs jag bra med nVidia och Intel. Jag har ingen åsikt om vad andra skall tycka men frågar någon mig om råd så kan jag endast rekommendera det som känns tryggt för mig. Det är inte alltid mina råd följs första gången och jag säger inget om det. Låt folk använda det de trivs med.

Permalänk
Medlem

Man ska nog inte glömma bort i det hela att en hel del människor håller ett visst fabrikat varmt om hjärtat, oavsett om det inte är "bäst"

Tex en som är SAAB fantast lär inte köra en Volvo i första taget

Men annars Nvidia har ett starkt grepp om OEM marknaden i synnerhet när det gäller laptops, och just där har heller inte AMD så mycket att komma med, om man tittar på både prestanda och är snåla på energi.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Prestanda per watt argumentet är löjligt då det är väldigt lika.

Väldigt lika? Inte enligt den här grafen åtminstone.

Du om någon borde inte klaga på fanboys.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Man ska nog inte glömma bort i det hela att en hel del människor håller ett visst fabrikat varmt om hjärtat, oavsett om det inte är "bäst"

Tex en som är SAAB fantast lär inte köra en Volvo i första taget

Men annars Nvidia har ett starkt grepp om OEM marknaden i synnerhet när det gäller laptops, och just där har heller inte AMD så mycket att komma med, om man tittar på både prestanda och är snåla på energi.

men det även det som är så konstigt för när 7870 kretsen släpptes till laptops så var det den bäst i 2 år även energi effektivt så var den bäst för prestandan. och i mellan segmentet var AMD långt ifrån dåliga. det fanns ju bara inga laptops med kretsarna knappt.
största problemet var också att de skulle envisas med att sälja dem med AMD CPUs som då var väldigt dåliga på laptop fronten, och de som hade en I7 eller I5 var svindyra.

Men om jag kunde göra om mitt val så hade jag nog köpt en ändå, då Nvidia varianten inte har funkat bra som laptop för mig alls, alltid krångel när man ska koppla in den till en ny skärm.

Visa signatur

Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Hur många AMD fanboys propagerade inte för hur att Phenom var riktiga Quad-Cores och man skulle köpa det. När Intels 2+2 limmade Core 2 Quad CPU utklassade den.

Folk har sina åsikter, påverkade av reklam, känsla, vänner, samhörighet, minnen m.m....
Man kommer aldrig kunna styra alla människor med sunt förnuft. GeForce smäller högre än vad
AMD gör...

Sen har det klart varit tuft för AMD att hävda sig iom deras i princip obefintliga närvaro på laptop marknaden.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

Väldigt lika? Inte enligt den här grafen åtminstone.
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/11992?key=fa42be0815ad44cc040bef51fddcfb6a

Du om någon borde inte klaga på fanboys.

och i och med RX480s ökade prestanda nu så är de jämnare, jag jämför främst emot prisklass. 480 vs 1060, TDP 150W vs 120W

vi ser även hur R9 Nano fortfarande ligger bra till även om den nu är över 1 gammal. varför handlade det inte om energi effektivitet då ? det är ett kort som borde sålt bäst enligt så många för dess tid.

Visa signatur

Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

Var ju typ detta Adored var inne på för ett tag sedan:

Det spelar ingen större roll vad AMD släpper då märket är så pass inkört hos en del personer. De stödjer Nvidia (och Intel, se Pentium 4 exempelvis) oavsett om det går bra eller dåligt.

Intels konkurrensbrott under 2000-talet gav AMD problem, även köpet av ATi. Intel är AMDs huvudsakliga problem och lär förbli så lång tid framöver. Först relativt nyligen som Nvidia lyckats dra ifrån AMD då ingen ny serie som ersätter hela 300 och Fury-serien släppts. Innan dess har det varit riktigt jämnt med övertag för de två företagen emellanåt.

Skulle mer konkurrens uppstå på marknaden för diskreta grafikkretsar så skulle Nvidia tappa marknadsdelar och förmodligen märkbart lida av detta. I dagsläget är det nog bara Intel som är stor nog och de är inte intresserad av prestanda. Samsung, i teorin Apple men bägge företag saknar såväl patent som intresse.

Permalänk
Medlem

Nvidia kan marknadsföring, det kan inte AMD.
Precis som Apple kan marknadsföring, hell många vet inte ens vad en SURFPLATTA är, allt heter Ipad.

Bra marknadsföring säljer bättre än optimal prestanda/funktion per krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

https://www.youtube.com/watch?v=uN7i1bViOkU

Det spelar ingen större roll vad AMD släpper då märket är så pass inkört hos en del personer. De stödjer Nvidia (och Intel, se Pentium 4 exempelvis) oavsett om det går bra eller dåligt.

Intels konkurrensbrott under 2000-talet gav AMD problem, även köpet av ATi. Intel är AMDs huvudsakliga problem och lär förbli så lång tid framöver. Först relativt nyligen som Nvidia lyckats dra ifrån AMD då ingen ny serie som ersätter hela 300 och Fury-serien släppts. Innan dess har det varit riktigt jämnt med övertag för de två företagen emellanåt.

Skulle mer konkurrens uppstå på marknaden för diskreta grafikkretsar så skulle Nvidia tappa marknadsdelar och förmodligen märkbart lida av detta. I dagsläget är det nog bara Intel som är stor nog och de är inte intresserad av prestanda. Samsung, i teorin Apple men bägge företag saknar såväl patent som intresse.

Adored ........

Och det spelar absolut roll vad AMD släpper för nånting.
Klarar AMD att fixa fram en GPU som är 20% snabbare än kommande 1080TI så kommer horder av pengastinna entusiaster snart att sjunga AMD lovsånger.
Samma på CPU sidan, prestanda är kung !
Och det är ju där AMD inte är med i matchen oavsett hur man ser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

https://www.youtube.com/watch?v=uN7i1bViOkU

Det är tack vare det klippet som han har startat tråden.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Adored ........

Och det spelar absolut roll vad AMD släpper för nånting.
Klarar AMD att fixa fram en GPU som är 20% snabbare än kommande 1080TI så kommer horder av pengastinna entusiaster snart att sjunga AMD lovsånger.
Samma på CPU sidan, prestanda är kung !
Och det är ju där AMD inte är med i matchen oavsett hur man ser det.

Det borde vara så men i verkligheten stämmer det inte.

Det blev inget skifte när AMD lanserade HD5000-serien som de utklassade Nvidia och dessutom i flera månader. Och då var 400-serien, möjligen bortsett från GTX 460 som var konkurrensmässigt prissatt, en usel serie som ersattes efter 7 månader eller så. Nvidia var även sena att svara HD7970 men även där hände inte alltför mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det borde vara så men i verkligheten stämmer det inte.

Det blev inget skifte när AMD lanserade HD5000-serien som de utklassade Nvidia och dessutom i flera månader. Och då var 400-serien, möjligen bortsett från GTX 460 som var konkurrensmässigt prissatt, en usel serie som ersattes efter 7 månader eller så. Nvidia var även sena att svara HD7970 men även där hände inte alltför mycket.

ATI hade ju c:a 40% marknadsandel i bra många år, och före det så ledde dom t.o.m.
Och varje bra krets som AMD/ATi har släppt har ju gett motsvarande bump i försäljningsstatistiken.
Och det är ju först när nVidias maxwell kom som det verkligen började gå nedåt.
Och att ATI överhuvud taget överlevde sina mörka år med alla sina rage-etc kort med extremt buggiga drivrutiner och löften om fixar som aldrig kom är ju fantastiskt bara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Hold on a minute.
Nvidia har ännu inte rört HBM minne, Vilket är ett minus i min bok, att säga att de är före är helt fel då AMD kommer före till HBM2

"Kommer före" till HBM2 kanske... Men nu pratade vi nutid.
Jepp AMD var före på HBM och det ska bli intressant att se vad det ger (för HBM2) osv, men hittills har de inte förvaltat det till något som ger en tillräckligt tydlig prestandafördel, såvitt jag kan se.

Skrivet av _Merc_:

vi ser även hur R9 Nano fortfarande ligger bra till även om den nu är över 1 gammal. varför handlade det inte om energi effektivitet då ? det är ett kort som borde sålt bäst enligt så många för dess tid.

Tja, för att den var för högt prissatt kanske? (delvis kanske pga de dyra HBM-minnena?)
(Och delvis för att den inte var lika bra då: Drivrutinerna har förbättrats sen dess)

Skrivet av _Merc_:

AMD har gjort samma sak, med fläktkurvor som blivit fel. Inget som tydligt går att lasta bara ena eller andra laget för.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

AMD har gjort samma sak, med fläktkurvor som blivit fel. Inget som tydligt går att lasta bara ena eller andra laget för.

En enda gång dock, nu ska vi inte överdriva. Och det brände inte några kort, fanns ett kort som det möjligen kunde ha hänt med men det kunde aldrig bekräftas. Dock gick de väldigt varma, vilket även jag bekräftade i Sweclockers nyhetstråd: #15827308

AMD var snabba med att fixa problemet, inom 24 timmar när problemet upptäcktes: http://www.sweclockers.com/nyhet/21390-amd-atgardar-flaktprob...

Permalänk
Medlem

@_Merc_ förutom att starta ett krig mellan Nvidia och AMD-fanboys, vad är ditt syfte med denna tråden?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

En enda gång dock, nu ska vi inte överdriva. Och det brände inte några kort, fanns ett kort som det möjligen kunde ha hänt med men det kunde aldrig bekräftas. Dock gick de väldigt varma, vilket även jag bekräftade i Sweclockers nyhetstråd: #15827308

AMD var snabba med att fixa problemet, inom 24 timmar när problemet upptäcktes: http://www.sweclockers.com/nyhet/21390-amd-atgardar-flaktprob...

En enda gång? RX 480 då som bränner alla andra komponenter i burken?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR