Varför kan vi inte förbjuda Nyårsraketer?

Permalänk

Tycker debatten i sin helhet är rätt onyanserad från pro-fyrverkeri lägret.

Bara för att man kan skada sig i köket, i trafiken, dra på sig alkoholrelaterade* skador osv så ska man alltså förbjuda bilar och köksknivar, sprit och spisar om man ska förbjuda fyrverkerier? Tycker argumentet är rätt torftigt.

Med samma argument kan man hävda att eftersom folk svälter i Afrika ska man inte försöka minska lidandet för barn som lever i krigsdrabbade områden.

Eller eftersom kycklingar, kor och grisar som föds upp under industriella förhållanden lider ska man inte få kritisera exempelvis hundköttsätande. Lider kycklingen ska minsann hundar inte få lida mindre!

Poängen är väl att man försöka minimera lidande och kontroverser så långt man kan utan att blanda in helt andra ämnen (som givetvis också är viktiga att diskutera) som enbart är till för att få till en status quo effekt, dvs inte har någon som helst bäring på själva ämnet i fråga. Det ena måste inte utesluta det andra!

* För övrigt är jag för ett förbud mot alkohol. Hade denna drog uppfunnits i modern tid hade det klassats som allvarligt samhällsnedbrytande / hälsovådlig som knark är idag.

Permalänk
Medlem

Jag har en son med Aspergers syndrom. Han är vuxen och har flyttat hemifrån. Men till nyår så kommer han hem flera dagar i förväg och bosätter sig i källaren med öronproppar. Jag har hört av andra med samma diagnos att det är olidligt med smällare. Så det är inte bara hundar som lider. Har för mej att smällare är förbjudna sedan många år. Istället är det nu raketerna som smäller. I våras hittade jag pappcylindrar som använts vid uppskjutningen. En heter AIR BOMB och den andra SKYBOMB. Det är således ingen tvekan om vad tillverkaren avsåg med dessa "fyrverkerier".

Permalänk
Skrivet av stigw:

Jag har en son med Aspergers syndrom. Han är vuxen och har flyttat hemifrån. Men till nyår så kommer han hem flera dagar i förväg och bosätter sig i källaren med öronproppar. Jag har hört av andra med samma diagnos att det är olidligt med smällare. Så det är inte bara hundar som lider. Har för mej att smällare är förbjudna sedan många år. Istället är det nu raketerna som smäller. I våras hittade jag pappcylindrar som använts vid uppskjutningen. En heter AIR BOMB och den andra SKYBOMB. Det är således ingen tvekan om vad tillverkaren avsåg med dessa "fyrverkerier".

Beklagar verkligen. Svårt att föreställa sig hur nyårsfirande påverkar personer med Aspergers, men onekligen drabbas din son mycket hårt av detta.
Ett gott tecken är att de stora matkedjorna slutat att sälja fyrverkerier men det står alltid några pajaser vid parkeringen och säljer pjäser från kontainrar. Borde inte Coop m fl kunna förbjuda försäljningen eftersom det trots allt är "deras mark"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Det är inte normalt folk som super och skjuter raketer på nyårsafton som är farliga utan de stör enbart hundar 1 dag om året.

De som är farliga är väl utan tvekan ungjävlarna som skjuter raketerna mot polis/ambulans/brandmän och civila.....

Ja fast dom kastar ju sten,flaskor osv så dom räknar jag bort..

Att det smäller 1 timme om året har jag inget emot däremot innan 12 slaget..Som tur är har det inte skett i min by utan där är det lugnt till 12 slaget..Sen smäller det i typ 30 min för att sen bli tyst igen..

Lättare för hundägare då att planera 12 slaget i min by..

Själv har jag en katt som sitter i köksfönstret och försöker fånga dom konstiga sakerna som smäller och glittrar..Hon är inte normal alls min katt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon217901:

Borde vara förbjudet.. av flera skäl. Dels de du nämner.
Samt naturen påverkas mycket negativt, djur, miljö. Finns något positivt förutom ett vackert sken i några sekunder? Samt de flesta städer ebjuder detta gratis på ett professionellt plan. Så ja privat borde det verkligen förbjudas.

Alltså, miljlön. Nyårsraketer måste vara en sån extremt liten del av all miiljöpåverkan i världen att det bara blir tramsigt att ha som argument. Det lär vara värre att åka bil till nyårsfesten än att smälla av några raketer vid 12-slaget.

Läsvärt: http://www.unt.se/insandare/ett-fyrverkeri-ar-inte-sarskilt-f...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Massy:

Alltså, miljlön. Nyårsraketer måste vara en sån extremt liten del av all miiljöpåverkan i världen att det bara blir tramsigt att ha som argument. Det lär vara värre att åka bil till nyårsfesten än att smälla av några raketer vid 12-slaget.

Läsvärt: http://www.unt.se/insandare/ett-fyrverkeri-ar-inte-sarskilt-f...

Ej jämfört med annat och det kan mkt väl vara så att annat är värre. Men, så kan man jämföra mycket.
Din länk funkar ej.
Gott nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Då skotträning inte hjälpte så är alternativen ganska få, du skriver som att det är en hjälp som alltid åtgärdar problemet och så ser det inte ut.

Då prövar man helt enkelt en annan metod för att träna bort skotträdslan. Det går att träna på så många sätt att jag åtminstone aldrig misslyckats. Och då inte ens med mina egna hundar som faktiskt har fördelen av att lita på mig från början, utan andras. (Mina egna har som sagt alltid sett fyrverkerier som något kul, leksaker, och ska jaga dem, vilket ju är ett helt annat problem.)

Skrivet av TheYardbird:

@Tumnus: Men det är ju just det, det är inte bara 30 minuter per år. Fyrverkeriet börjar säljas precis efter, om inte t.o.m innan julafton. Smällarna pågår i veckor i vilket samhälle som helst med mer än 20 invånare.

Jag vet att tråden börjar bli lång men det har redan skrivits. Fyrverkerier säljs året runt. De lokala handlarna brukar öppna allt från någon vecka före jul, till den 27 december, men tillstånden för försäljning gäller på årsbasis, så det finns gott om aktörer som säljer året runt.

Skrivet av Dekkan:

Senast igår läste jag att ungdomar sköt en raket på en 4:a åring. Så jäkla löjliga som ska föesvara raketer, ta bort skiten.

Vad fan har raketer med grov misshandel, och vållande av kroppsskada att göra? Det finns redan regler och lagar som gör att man kan sparka in de ansvariga bakom lås och bom. Du inbillar dig väl ändå inte för en sekund att orsaken till att folk gör sådant här skit, är fyrverkerierna? Det är samhällsfientliga individer, som använder vilka metoder som helst till att terrorisera sin omgivning.

Skrivet av jerkbait:

Det går att träna sina djur mot skotträdsla ganska enkelt om man orkar bry sig (vilket de flesta inte verkar göra) och sen klagar de I princip över sin egen lathet...

Jag är inne på ditt spår, speciellt när det kommer till just hundar. Det är mycket möjligt att den första metoden man provar inte fungerar, men det finns alltid fler.

Skrivet av SUMITOMO:

Men, tyvärr dyker det upp småhandlare som säljer från sina små vagnar istället, eller så säljer de andra bara mer.

"dyker upp" ? Skojar du eller? De har ett avtal med markägaren/arrendatorn, som i de flesta fallen är just handlaren som säger att de har tagit beslut om att inte sälja fyrverkerier. Så när du ser en "småhandlare" utanför CityGross som säljer fyrverkerier, så är det för att CityGross ska kunna säga att de har tagit beslut om att inte sälja, men ägaren vill ja in lite pengar från fyrverkeriförsäljningen i alla fall.

Skrivet av DocStargazer:

Nej, det är inte alltid lätt att träna bort skotträdsla tyvärr. Har djuret redan blivit ordentligt rädd är det inte säkert att det går.

Jag tänker inte säga att du har fel, men jag har då aldrig råkat ut för att det inte går att träna bort. Däremot vet jag att folk ofta provar en träningsmetod (startpistol) och sen ger upp om inte det fungerar.

Skrivet av anon217901:

Samt de flesta städer ebjuder detta gratis på ett professionellt plan.

Förlåt, men... Vilka städer menar du är "de flesta" ?

Skrivet av izzeww:

http://www.strawpoll.me/11997197 RÖSTA ! Så får vi se allas opinion !

Rent spekulativt.. Du tror inte du har lite svårt att "nå ut" så att du får allas åsikt i frågan?

Skrivet av newtoninja:

* För övrigt är jag för ett förbud mot alkohol. Hade denna drog uppfunnits i modern tid hade det klassats som allvarligt samhällsnedbrytande / hälsovådlig som knark är idag.

Hela resten av ditt inlägg kunde besvarats i delar, men det räcker att konstatera att vi helt enkelt inte är överens. Och den här kommentaren visar varför. Jag är nämligen raka motsatsen till dig även här. Det finns ett antal droger som klassas som "knark" som jag hade avkriminaliserat, omedelbart, om jag kunnat. Hela vårt sätt att se på samhället är helt enkelt olika. Du vill ha mer storebror, mer lagar, jag vill ha mindre storebror, mindre lagar. Det är inte samhällets ansvar att se till så att dina husdjur har det bra. Det är din skyldighet. Samhället ska se till så att din egendom har ett visst skydd, med andra ord, ingen får skjuta fyrverkerier på dig och din hund, men så länge de skjuts som de bör, på himmelen, har samhället inte mer med det att göra. Det som brister i dag är dock att fyrverkerier används grovt oaktsamt, eller rent illvilligt, och samhället sköter inte sin del, och styr upp det. Personligen tycker jag att även förbudet mot att skjuta utanför vissa tider är förkastligt, men å andra sidan är det kommunala stadgar, som varierar flitigt, och även när de säger endera, så har de aldrig efterlevts.

Skrivet av stigw:

En heter AIR BOMB och den andra SKYBOMB. Det är således ingen tvekan om vad tillverkaren avsåg med dessa "fyrverkerier".

Bara vänta tills du hittar rör det står "BOMB" på. De måste ju vara avsedda för rena terror attentat. Och de är typ 1.75" grova. Måste vara värre än dynamit.
Fast visst, jag kan hålla med. Just den typen, thunderking, airbomb, skybomb, osv, är, ensamma, de mest meningslösa fyrverkerierna i mina ögon. De bidrar med ett "tjoff" när effekten drar iväg, (korrekt benämning på effekterna som skjuts iväg är "bomb", vilket bidrar med anledningen till varunamnet. Det är sant oavsett vilken sorts effekt det är, om det är en ren flashprodukt, eller ett palmträd...) och effekten drar iväg med ett ljusfenomen efter sig. Antingen ett fast sken, en så kallad komet, eller en mer effektfull variant, med gnistregn, eller knastrande småstjärnor. Tätt följt av en ljudlig smäll, och en ljusblixt. Ofta med ytterligare en effekt i form av ett gnistregn, eller mer "knaster" omedelbart efter ljusblixten.
Det är alltså fortfarande fråga om en pyroteknisk effekt, utöver bara smällen, men det är den mest meningslösa effekten jag vet, när den används ensam. (Den kan dock vara mycket effektfull i ett fyrverkeribatteri, en så kallad tårta, där den erbjuder en låg effekt ovanför vilken man kan lägga större effekter. Så används den flitigt i många kommersiella tårtor.)

Skrivet av newtoninja:

Borde inte Coop m fl kunna förbjuda försäljningen eftersom det trots allt är "deras mark"?

Förbjuda? De har som sagt avtal med aktörerna, som betalar för att få stå där och sälja sina varor. Så att man hävdar att man tagit beslut om att inte sälja, är bara hyckleri.

Skrivet av anon217901:

Din länk funkar ej.

Han har klistrat in länken två gånger. Här, jag har lagat den åt er.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag har blivit mera störd av hundar än av fyrverkerier i mina dagar. Kanske bättre än förbjuda hundar istället? Både fyrverkerier och hundar har man ju för att det är kul inte för att de är nödvändiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vad fan har raketer med grov misshandel, och vållande av kroppsskada att göra? Det finns redan regler och lagar som gör att man kan sparka in de ansvariga bakom lås och bom. Du inbillar dig väl ändå inte för en sekund att orsaken till att folk gör sådant här skit, är fyrverkerierna? Det är samhällsfientliga individer, som använder vilka metoder som helst till att terrorisera sin omgivning.

B!

Jo det gör jag.
Ser en direkt koppling till det och ökning av att terrorisera omgivning.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Mest irriterande med fyrverkerier är idioterna som inte orkar gå mer än utanför
dörren för att skjuta av. Måste ju stå på en innegård och skjuta.

Skrivet av -=Mr_B=-:

"dyker upp" ? Skojar du eller? De har ett avtal med markägaren/arrendatorn, som i de flesta fallen är just handlaren som säger att de har tagit beslut om att inte sälja fyrverkerier. Så när du ser en "småhandlare" utanför CityGross som säljer fyrverkerier, så är det för att CityGross ska kunna säga att de har tagit beslut om att inte sälja, men ägaren vill ja in lite pengar från fyrverkeriförsäljningen i alla fall.

Så du har sett försäljning på City Gross område? Eller ICA MAXI, Bauhaus?
Att de finns på köpcenter ser man ju jämt.

Permalänk
Medlem

Det STORA problemet är inte fyrverkerierna utan att det finns för många IDIOTER i samhället som inte har fått en riktigt uppfostran!!!
Sunt förnuft , empati och förståelsen att ens handlingar får konsekvenser är också saker som sakta filtreras bort i den riktning vårt samhälle går mot.
" Den som leker med elden bränner sig för eller senare "
Gott Nytt / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Jo det gör jag.
Ser en direkt koppling till det och ökning av att terrorisera omgivning.

Då är vi olika även här. Jag ser nämligen stenkastning som precis samma fenomen, och det har vi kontinuerligt.

Skrivet av SUMITOMO:

Så du har sett försäljning på City Gross område? Eller ICA MAXI, Bauhaus?
Att de finns på köpcenter ser man ju jämt.

Jag har inte varit i närheten av ett CityGross, så jag kan inte uttala mig. Men står det en utanför CityGross, är det med tillåtelse, och avgift, till Citygross.
Står det en utanför ett köpcenter är det naturligtvis inte CityGross fel. Köpcentran har en egen arrendator.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Det STORA problemet är inte fyrverkerierna utan att det finns för många IDIOTER i samhället som inte har fått en riktigt uppfostran!!!
Sunt förnuft , empati och förståelsen att ens handlingar får konsekvenser är också saker som sakta filtreras bort i den riktning vårt samhälle går mot.
" Den som leker med elden bränner sig för eller senare "
Gott Nytt / Mange

Det är länge sedan sådana egenskaper var självklara.
Numera gör vissa precis som de vill, och det skall man skita i.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har inte varit i närheten av ett CityGross, så jag kan inte uttala mig. Men står det en utanför CityGross, är det med tillåtelse, och avgift, till Citygross.
Står det en utanför ett köpcenter är det naturligtvis inte CityGross fel. Köpcentran har en egen arrendator.
B!

Klart de får betala för att stå på annans mark, det förstår vi nog alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Då prövar man helt enkelt en annan metod för att träna bort skotträdslan. Det går att träna på så många sätt att jag åtminstone aldrig misslyckats. Och då inte ens med mina egna hundar som faktiskt har fördelen av att lita på mig från början, utan andras. (Mina egna har som sagt alltid sett fyrverkerier som något kul, leksaker, och ska jaga dem, vilket ju är ett helt annat problem.)

B!

Nu är det så att det har prövats andra metoder och även om en hund är skotttränad och klarar av proven i fält, så betyder det inte alltid att de klarar fyrverkerier.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Nej det gör man inte. Att låta någon bo i ett tält i närheten av en krigszon där sjukdomar härjar fritt och det finns dåligt med pengar och mat är inte effektiv hjälp i något annat än vissa drömmare sinne. Kravlös invandring? Så du menar att Sverige skulle ha en kravlös invandring? Kom igen nu... Är det därför mer än 50% får avslagen asylansökan? Sett till de som fått sin asylansökan godkänd så är kraven lika hårda (eller milda?) på dem som på vilken annan medborgare som helst.. Att du sedan kalla andra naiva när du själv verkar ha fallit för den propaganda som florerar på internet är ju komiskt. Varför man benämner dem som flyktingar är helt enkelt för att FN benämner dessa som det. Släpp sargen och kom med i matchen nu. Detta är dock off topic.

UNHCR säger faktiskt rakt emot Videopacs påstående. Det är samma UNHCR som har hand om många av de flyktingläger som finns i t.ex. Syrien.

http://www.svt.se/nyheter/val2014/unhcr-minska-inte-invandrin...

Den länk du gav säger inte alls emot mitt påstående. Vad som framkommer är att UNHCR behöver mer medel, de är grymt underfinansierade och om man tänker efter lite så är det ganska självklart att även om man bygger helt nya städer i närområdena så blir det mycket mer effektivt, krona för krona, än att lägga stora pengar på att hjälpa de som lyckats ta sig genom hela Europa för att komma just till Sverige. Den som tror, på allvar, att de som kommer hit alla är flyktingar är mer än lovligt naiva. Det UNHCR talar om är vad vi kallar kvotflyktingar och det är en försvinnande liten del av de som kommer hit. Även de som enligt FN:s definitioner kan kallas flyktingar är runt 5-10% av de som kommer hit, resten är invandrare. Och, ja, jag kallar det kravlös invandring då vi helt enkelt inte har några direkta krav på de som vi låter stanna här... och de flesta får stanna på grund av "ömmande" skäl... och det kan vara allt från sjukdom till fattigdom. Har man väl vunnit i migrationsverkets tombola så har man tillgång till alla välfärdssystem.

Hur kan man vara så verklighetsfrånvänd att man inte förstår att det är enormt dyrt att ta hand om människor här i Sverige med den extremt höga standard som vi har här jämfört med att ta hand om dem med standard som är i paritet med den de har där de kommer från? Jag är uppriktigt förvånad. Vi har världens (näst?) högsta skattetryck och så kommer det förslag om att vi skall öka detta för att dra hit mer och mer folk från andra länder. Var är konsekvensanalysen när man behöver den? Till och med miljöpartister, som skriker om att vi har ett så stort miljö-avtryck per capita vill gärna öka vår folkmängd med enorma tal och därmed öka miljöpåverkan drastiskt. Man tar sig för pannan!

Sedan måste tanken vara att de som flyr från sina hemländer skall återvända när den katastrof de flyr från har bedarrat. Vem, med sitt förstånd i behåll, tror att detta kan bli verklighet när man strör PUT kring sig som det vore konfetti? Hela tanken med flyktingmottagning har så kraftigt devalverats att den inte har någon mening längre.

Det är nog du som får komma in i matchen och inte komma med en massa dumheter. Det är många som lider av att uppfostrats i den numera fördummande skolan kan man märka.

Hur många menar du av dessa 50% är det verkligen som återvänder?

Att Sverige, och Tyskland, utmärker sig i sin "genorositet" vad gäller att låta de som kommer hit stanna kvar trots att de inte uppfyller kraven för flyktingstatus och att vi har enormt generösa välfärdssystem är anledningen till att folk söker sig hit. Om man inte förstår ens så enkla samband så skall man nog ta det lugnt med att anklaga andra för att vara naiva.

Nu är detta off-topic, men det var inte jag som tog upp ämnet.

Tänker inte svara på fler påhopp då detta inte har med ämnet att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1r1d1um:

Jag har blivit mera störd av hundar än av fyrverkerier i mina dagar. Kanske bättre än förbjuda hundar istället? Både fyrverkerier och hundar har man ju för att det är kul inte för att de är nödvändiga.

Hundar står för mycket fler skador än fyrverkerier, så ditt förslag är ju inte helt ologiskt.
100 fyrverkeriskador med sjukhusvistelse som följd - per år
10 000 hundbett med sjukhusvistelse som följd - per år

Sen är jag ganska övertygad om att de nästan 800 000 hundarna som finns i Sverige står för mer nerskräpning i form av hundskit än fyrverkerier, men jag orkar inte leta källor på det.

Permalänk
Medlem

Ska köra Fireworks Simulator vid 12-slaget.
http://store.steampowered.com/app/323780/?l=swedish

Permalänk
Medlem

Fyrverkerier är en ganska smal företeelse med liten samhällsnytta. Tror nog att de positiva aspekterna av hundar överväger de negativa om man ser till helheten. Dels som nyttodjur men också som sällskap och social stimulans. Jag kan nog till och med hävda att alkoholens positiva sidor överväger de negativa. Skulle väl inte finnas en unge i det här landet om det inte var för alkohol med tanke på alla singelhushåll. När det gäller fyrverkerier är min åsikt att de positiva effekterna är klart färre än de negativa. Som sagt det är min åsikt men jag tycker att den uttrycks av allt fler och allt oftare så jag tror inte att det är omöjligt att det blir restriktioner i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Fyrverkerier är en ganska smal företeelse med liten samhällsnytta. Tror nog att de positiva aspekterna av hundar överväger de negativa om man ser till helheten. Dels som nyttodjur men också som sällskap och social stimulans. Jag kan nog till och med hävda att alkoholens positiva sidor överväger de negativa. Skulle väl inte finnas en unge i det här landet om det inte var för alkohol med tanke på alla singelhushåll. När det gäller fyrverkerier är min åsikt att de positiva effekterna är klart färre än de negativa. Som sagt det är min åsikt men jag tycker att den uttrycks av allt fler och allt oftare så jag tror inte att det är omöjligt att det blir restriktioner i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Fick ett nytt argument mot nu. Min två och ett halvt åring har visat sig vara livrädd för smällarna. De började vid fem här.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Där är det verkligen dom som borde förbjudas.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Alkohol är något som ofta betraktas som roligt, men som även kan utsätta en själv, och andra för fara. Men inte förbjuds det, de begränsar bara användningen för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Så, ett paket om dagen, 20 cigaretter. Säg att personen är lyckligt lottad och klarar röka i 50 år utan att dö, då betalar personen ungefär 550 000kr i tobaksskatt (simpelt räknat). Det är ganska illa gissat att man klarar betala sin egna vård av KOL de sista åren av sitt liv..

För att inte tala om de skattepengar jag är med och pröjsar för att någon ska gå och plocka upp fimparna efteråt, för det är då inget volontärarbete.

Alla som röker dör inte/blir sjuka av det. Så du får nog räkna om. Säg att häften av dem som röker blir sjuka och behöver vård av rökning så är vi sanningen närmare. Så ta och gånga din uträkning med *5 så får du nog en närmare summa. Tror den summan täcker kostnaden. Men man kan säkert räkna hur man vill...

Sen om det blir något över så kanske det räcker till DEN "designated" städare som MANUELLT plockar en fimp i taget och slänger i sin sopsäck (vet inte om du själv tycker det låter dumt... Det får du tänka ut själv!).

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Alkohol är något som ofta betraktas som roligt, men som även kan utsätta en själv, och andra för fara. Men inte förbjuds det, de begränsar bara användningen för det.

Fast du kan inte jämföra alkoholens kulturella status med fyrverkeriernas. Ja, det är skadligt för många men den kulturella integrationen är så många gånger större. Det är ett socialt kitt. Må vara tragiskt men så är det och har varit så i mer än tusen år. Absolut att det borde vara något att förändra men det är på en helt annan skala än fyrverkerier.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

jag är för fyrverkerier men emot att det säljs till privatpersoner med det enda kravet att man fyllt 18 år...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

För egen del var det längesen jag slutade köpa fyrverkerier..
Det jag stör mig mest på är alla idioter som inte orkar gå mer än två meter hemifrån utan sköter av raketer från balkonger, bland parkerade bilar osv.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Fast du kan inte jämföra alkoholens kulturella status med fyrverkeriernas. Ja, det är skadligt för många men den kulturella integrationen är så många gånger större. Det är ett socialt kitt. Må vara tragiskt men så är det och har varit så i mer än tusen år. Absolut att det borde vara något att förändra men det är på en helt annan skala än fyrverkerier.

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår inte riktigt hur du menar. Jag är inte emot användning av fyrverkerier. Men vill man nu sätta striktare regler för det, så påstod jag att man kan begränsa användningen något, likt hur det ser ut med köp och konsumering av alkohol. Med det menar jag inte heller att man bara kan köpa fyrverkerier på systembolaget. Absolut inte nödvändigt i den skalan, men kanske begränsa var och vem som får köpa fyrverkerier.

Permalänk
Medlem

Ja såhär i efterhand så har folkgrupper, ambulans, polis, egendom osv beskjutits med raketer av alla sorter av ungdomsgäng på flera orter i Sverige.

Men vad är skillnaden, dom byter ifrån stenar till raketer. Idioti som borde straffas hårt båda två.

Permalänk
Avstängd

Om kommersiella pyrotekniska pjäser förbjuds är det bara en tidsfråga tills hemmagjorda pjäser och importerad skit dyker upp. Det lär ju inte göra saken bättre.

Tycker dock det är dags att bestycka våra ambulanser och brandbilar med hagelgevär och bemöta våldet mot vår blåljuspersonal med våld.

Edit: förbjuds*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Förstår inte riktigt hur du menar. Jag är inte emot användning av fyrverkerier. Men vill man nu sätta striktare regler för det, så påstod jag att man kan begränsa användningen något, likt hur det ser ut med köp och konsumering av alkohol. Med det menar jag inte heller att man bara kan köpa fyrverkerier på systembolaget. Absolut inte nödvändigt i den skalan, men kanske begränsa var och vem som får köpa fyrverkerier.

Ok, då misstolkade jag ditt inlägg. Trodde att det spann vidare på de kommentarer som menade på att om man ska förbjuda fyrverkerier kan man lika gärna förbjuda alkohol också då det är mycket farligare.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.