Hör du skillnad på ljudkvalité?

Permalänk

Hör du skillnad på ljudkvalité?

Hör du skillnad på olika ljudkvalité? Hittade ett test där man kunde testa detta. Jag hör skillnad på några men det är svårt. För att kunna utnyttja att lyssna på musik i okomprimerat format krävs väl bra hörlurar och bra ljudkort? Sånt som de som jobbar med musik använder.
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.629893/testljudkvalitet Skriv gärna era resultat och kommentera vad ni tycker är bra ljudkvalité och dålig. Vart eran gräns går.
Jag hade svårt att höra skillnad på okomprimerad WAV och MP3 i 320 kbps.

Edit glömde skriva att mitt resultat blev 2/6.

Permalänk
Medlem

"You got 2 out of 6 correct!"

Jag visste redan på förhand att jag kommer ha svårt att höra skillnad, jag gjorde testet mest av nyfikenhet.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk

Har alltid haft lite svårt med att välja ut okomprimerad mot komprimerat. Jag fick 2/6 rätt sen 0/6 rätt och det säger väl allt. Lyssnar med en ganska audiofil setup, Schiit modi och magni dac och amp till hifiman he400i.

Permalänk
Medlem

You got 3 out of 6 correct!

Jag klickade på två 128kbps så mina öron hör uppenbarligen ingen större skillnad

På den sista där det bara var sång så upplevde jag en aning skillnad dock, och där fick jag rätt.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Nej. Fick 3/6 rätt men det var egentligen bara på två (Vega och Young) som jag kunde avgöra vilken som var 128 kbps. Sen chansade jag mellan de resterande två alternativen. Den tredje poängen var en ren gissning.

Lyssnar med Fiio E10 + Philips Fidelio X2

Permalänk
Avstängd

5/6, Fidelio X2, STX II.

Pioneer hade ett test som var betydligt bättre för nåt år sedan på facebook, med 15st tester.
Vissa så extrema som 256 vs 320.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Fick 0 rätt. Stod alltid mellan 320kbps MP3 och WAV, 128:an var ganska tydlig i några av dem. Har ingen super setup, Sennheiser 558 med Xonar DX. Har druckit lite också, så får testa igen imorgon.

Permalänk
Avstängd

Rätt så lätt att höra skillnad ibland beroende på låten. Susanne Vega var lättare att avgöra än Coldplay sången. Just den Coldplay plattan är ganska rörig. Wall of sound.

Tröttnade efter ett tag men gissade rätt i början.

Är ju frekvensomfånget som minskas bland annat vid komprimering så lyssna efter avsaknad av detaljer där.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

fijfck 3/6 men gissade på varenda en tycker alal låte likadant

Permalänk
Medlem

Katy Perry och JayZn hör man ingen skillnad på. Gissar att de är så sönder komprimerade redan vid produktionsfasen att det är lönlöst.

Övrigt kan man höra små nyansskilnader i hur diskanten klingar ut. Bara man vet vad man skall fokusera på, t.ex. om det finns en Hi-Hat så tenderar den vara ganska avslöjande på vad som är komprimerat. Givetvis skall ju prylarna som spelar upp kunna presentera det med. Tror inte man hör skillnad på med några generic Dr Dre lurar.

Min setup är inte heller något överdrivet fancy, men potentialen finns där:
MBP TB 13" 2016; Mitchell & Johnsson GL2 lurar... testar igen imorgon med deras MP2

Permalänk
Medlem

jag anser mig tondöv, fick 3/6 var någon jag tyckte jag kunde placera alla 3 (och sen också ha alla 3 rätt) men många var helt åt pipan omöjliga

vanliga 200kr högtalare dock..

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Lyckades efter ett par vändor att lyssna in mig på 4/6 låtar.
Pianostycket har jag inte lyckats höra någon artefakt på för att avgöra vilken som är vilken.
Troligtvis är det lättare att höra när jag är hemma och kan lyssna på stax-lurarna. Just nu har jag bara lyssnat via iphone7 och Shure SE215. De saknar en hel del upplösning i toppen och dynamik så resultatet är ungefär vad jag förväntat mig

Coldplay var avsevärt mycket mera lättlyssnat på när man hörde 128kbit versionen. Där valde man enkelt ut wav genom att lyssna på vilken som var mest outhärdlig

Suzanne Vega var det för mycket betoning i mellanregistret på 128kbit. Wav och 320 så handlar det mest om spatial information.

Jay Z kunde man höra en tydligare snärt i basen på wav.

Neil young kunde man höra en svag sänkning på hans röst när orkestern spelar samtidigt på 128kbit filen. Välja mellan 320 och wav var mycket kring spatial informationen.

Katy Perry var lurig. Lik de andra så lät 128kbit mjukare(på ett positivt sätt i den här uppsättningen). Troligtvis kan man plocka ut wav om man har mera detaljer i diskanten.

Får se om jag orkar lyssna på det nån dag med den riktiga setupen.

Permalänk
Medlem

6/6, har dock både bra ljudkort och bra högtalare och hörseln kvar

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Fick 4/6. Gick att höra skillnaden mellan 128 och 320 men skillnaden mellan 320 och okomprimerad wav var lite svårare och då sitter jag ändå med ett par pissiga Razer kraken pro neon. Dem är inte speciellt kända för bra ljudkvalité speciellt inte när det gäller musik.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk

"You got 6 out of 6 correct!"

Har skogs-internet som inte orkar streama okomprimerad musik.
så den som slutar spela efter 2 sekunder är den med "bäst" kvalité

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk

Fick 5/6 med mina bose qc 35 över bluetooth, fick lyssna några gånger för att höra skillnad på 320 och uncompressed men 128 och 320 var lättare.

Permalänk

Fick 2/6 med mina HD 650 vilket jag tyckte var konstigt eftersom jag brukar kunna avgöra kvalitén mellan Spotify och FLAC. Det kanske är så att webbläsaren inte gör det hela rättvist gentemot om du har filerna på datorn.

Permalänk
Medlem

5/6 med ett gammalt creative x-fi xtremegamer och logitech z906, är jag övermänsklig eller är det bara mina gissningar?

Permalänk
Medlem

Är helt kass på att märka skillnad i kvalité, fick 1/6. Fidelio X2 och Xonar U7

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem

sånt här är svårt med billiga hörlurar men jag tycker mig kunna höra skillnad om jag anstränger mig. Varierar också beroende på vad för musik det handlar om. satte 4/6 varav endel av sångerna var väldigt svåra att höra skillnad på medan andra lät "plattare" när dom blivit komprimerade.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

3/6 kunde i de flesta fall inte höra så stor skillnad mellan 320 kbps och uncompressed, tyckte dock att 128kbps lät sämst i alla frågor.

Permalänk

2/6. Sitter med Fiio E10K samt skiftade mellan Beyerdynamic DT770 Pro 250 ohm och Philips Fidelio X2. Jäkla svårt att höra skillnad. Katy Perry och Jay Z fick jag rent av chansa på. På både Murray Perahia och Suzanne Vega gissade jag helt fel Kunde dock gissa rätt ganska snabbt på Coldplay och Neil Young.

Visa signatur

Mister Potato Head! Mister Potato Head! Back doors are not secrets!

Permalänk

4/6
HP ProBook 430 G2 och Sennheiser HD 598. Så utrustningen spelar nog inte så stor roll. Vilket jag inte heller tror när det handlar om streamad musik.

Permalänk
Medlem

4/6, sitter med Fiio E10 och ett par Denon AH-D600.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Fick 3 rätt, det svåra var att höra skillnaden på 320kbps och okomprimerad wav. 128 var rätt enkelt att urskilja.

Måste nog uppgradera till riktiga super SATA-kablar för att få den här riktiga "audiophile"-upplevelsen och höra skillnaden på okomprimerat wav och 320 http://www.sweclockers.com/nyhet/12559-hifi-journalist-super-...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

You got 3 out of 6 correct!

Sony MDR-ZX600 kopplade direkt till moderkortets ljudkort

128 vs dem andra två var relativt enkelt tycker jag men wav vs 320 hade jag svårt att höra med min setup. Jay Z låten var den enda jag inte kunde höra nån skillnad på och enda jag valde 128kb alternativet på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

4 av 6 rätt

Suzanne Vega & Neil Young fel....

build in ljudkort + Asus gaminglurar

Permalänk
Medlem

3/6 rätt mer tur än skicklighet 250:- datorhögtalare.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Hedersmedlem

"You got 1 out of 6 correct!"

I alla fallen utom ett så stod valet mellan 320 kbps och WAV-filen. Det bekräftade i princip mina tidigare erfarenheter att jag inte kan urskilja kvalité om alternativen är 320 kbps eller högre.

I "Speed of Sound" valde jag 128 kbps då den lät annorlunda jämfört med de andra. De små sprakande ljuden var inte alls lika tydliga i versionen jag valde. Då de andra två alternativen lät i princip lika i mina öron borde jag ha kunnat dra slutsatsen att den som lät annorlunda borde vara den som har lägst kvalité då dessa detaljer har försvunnit genom kompression. Det var dock den andra låten jag lyssnade på så jag gick inte på den nitlotten därefter. Det bevisar egentligen bara att vad som är bra musik är väldigt subjektiv.

Pianolåten tyckte jag var den som var svårast att urskilja medans Jay Z var lättast (plattare och otydligare bas desto lägre kvalité).

Lyssnade med Sennheiser PC 360 och Asus Xonar Essence STX.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Casgar:

"You got 1 out of 6 correct!"

I alla fallen utom ett så stod valet mellan 320 kbps och WAV-filen. Det bekräftade i princip mina tidigare erfarenheter att jag inte kan urskilja kvalité om alternativen är 320 kbps eller högre.

I "Speed of Sound" valde jag 128 kbps då den lät annorlunda jämfört med de andra. De små sprakande ljuden var inte alls lika tydliga i versionen jag valde. Då de andra två alternativen lät i princip lika i mina öron borde jag ha kunnat dra slutsatsen att den som lät annorlunda borde vara den som har lägst kvalité då dessa detaljer har försvunnit genom kompression. Det var dock den andra låten jag lyssnade på så jag gick inte på den nitlotten därefter. Det bevisar egentligen bara att vad som är bra musik är väldigt subjektiv.

Pianolåten tyckte jag var den som var svårast att urskilja medans Jay Z var lättast (plattare och otydligare bas desto lägre kvalité).

Lyssnade med Sennheiser PC 360 och Asus Xonar Essence STX.

Upplevde samma sak. Mycket svårt att höra i de högre spektrumet om man inte lyssnar på något man är van vid. T ex har jag några godingar som jag lyssnat in mycket och då är det enorm skillnad mellan MP3 och FLAC.

Jag plockade 4/6 och de som jag misslyckades på valde jag 320 kbit/s istället.

Lyssnar på O² AMP och ODAC tillsammans med ett par AKG K7XX Mass Drop Edition.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin