Permalänk
Medlem

Proxmox VE 4.3 släppt.

https://www.youtube.com/watch?v=Mk3ytGD5-vU&feature=youtu.be

Ni som använder det, kommer ni uppgradera eller väntar ni ett litet tag?
Själv kommer jag faktiskt att avvakta, jag har hitills inte lyckats med en ordentlig uppgradering utav Proxmox sen jag började använda det utan det har alltid skitet sig vilket har resulterat i att för mig har det varit smidigast att bara installera om.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace:
Jag kör det i min testmiljö på 2 st HP microservers gen8. Så jag tänkte testa att uppgradera en i taget och flytta över VMs till respektive.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Ja... öööh... jag kunde inte sova så jag har precis installerat 4.3.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@fragwolf: Ja... öööh... jag kunde inte sova så jag har precis installerat 4.3.
http://i.imgur.com/WrAYYq9.png

Inte bara jag som inte har något liv Du installera det från början ingen upgrade?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: heh...

Ja, eftersom jag i regel alltid har stött på patrull så drog jag en ren installation.
Och eftersom jag inte hade något körandes på den så var det inga problem för mig.

Btw, fan vad det blåser här i stan.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace:
Hade ju varit ett bra tillfälle annars att prova uppgradera det om du ändå inte hade något körandes. Sen gjort en ominstallation efteråt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Det är iofs väldigt sant.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv

Jag uppgraderade här om dagen. Ironiskt nog så är min upplevelse att de maskiner som har en clean Proxmox install kan strula medan de som i grunden är en clean Debian install och sedan proxmox inlagt fungerat bekymmerslöst vid uppgradering.

Permalänk
Medlem

Uppgraderat och försöker vänja mig vid nya gränssnittet.. Sakta men säkert så kanske. Uppgraderade från 4.2 och hade inga problem!

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Trevligt, blir det nyinstallation nu också? Eller provar du uppgradering?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Jag drog en dist-upgrade för en liten stund sen och det _verkar_ funka fint.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Trevligt. Måste man stänga ner allt först? Eller klarar den av att uppgradera online men ändringarna tas inte i bruk förens man bootar om?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Jag körde dist-upgrade med ett par VM/containers igång men ingen av dessa är kritiska för mig och när paketen hade installerats och konfigurerats klart så startade jag helt sonika om burken.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@fragwolf: Jag körde dist-upgrade med ett par VM/containers igång men ingen av dessa är kritiska för mig och när paketen hade installerats och konfigurerats klart så startade jag helt sonika om burken.

Har du pillat nått med DRBD och Ceph? Jag har testat lite och drbd fungerar bra. Men Ceph verkar vara inbyggt i Proxmox = bättre att administrera.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Oj, näe det kan jag inte påstå.
Jag har mest testkört så att grundläggande funktioner fungerar och sen har jag stängt av maskinen och så har den stått avstängd till nästa version av Proxmox släpps.
Ska ju göra mig av med burken och jag kommer säkerligen sakna den framöver när nya versioner av Proxmox kommer.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@fragwolf: Oj, näe det kan jag inte påstå.
Jag har mest testkört så att grundläggande funktioner fungerar och sen har jag stängt av maskinen och så har den stått avstängd till nästa version av Proxmox släpps.
Ska ju göra mig av med burken och jag kommer säkerligen sakna den framöver när nya versioner av Proxmox kommer.

okej det var ju tråkigt avskedsfest då? Då får jag helt enkelt fortsätta leta vidare efter information. Verkar inte finnas info om detta i överflöd direkt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Har avvaktat att uppgradera till senaste Proxmox. Går det att bara stänga av alla VMs och sedan köra en dist-upgrade i proxmox och sedan starta om Proxmox och sen starta alla VMs för att få senaste versionen av Proxmox eller bör man installera om Proxmox på nytt? Inte vågat köra dist-upgrade än ifall mina VMs skulle pajja.

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Inaktiv

5.0 är släppt! Kanske förtjänar en egen tråd men intresset här på swec verkar rätt svalt.

https://forum.proxmox.com/threads/proxmox-ve-5-0-released.354...

Några av nyheterna:

  • Based on Debian Stretch 9.0

  • Kernel 4.10.15

  • QEMU 2.9

  • LXC: update to 2.0.8

  • New asynchronous Storage Replication feature (needs ZFS, technology preview)

  • New/updated LXC templates (Debian, Ubuntu, CentOS, Fedora, OpenSUSE, Arch Linux, Gentoo and Alpine)

  • Updated/improved noVNC console]

  • Ceph v12.1.0 Luminous (technology preview), packaged by Proxmox

  • live migration with local storage

  • GUI improvements

  • USB und Host PCI address visibility

  • improved bulk and filtering options

  • Improved installation ISO

  • Importing Qemu/KVM_Virtual_Machines#_importing_virtual_machines_from_foreign_hypervisors

  • improved reference documentation with screenshots

  • countless bug fixes and package updates (for all details see bugtracker and GIT)

Uppgraderade min maskin hemma utan några konstigheter.

Permalänk
Medlem

Samma här, uppdaterade från 4.4 till 5.0, gick helt smärtfritt:-)

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Lite nojig att uppgradera mitt 2systems kluster. Kör DRBD mellan noderna, men ska testa på min qurom-node och se så att den bootar upp iaf. Har ju kvar alla maskiner som backup om hela DRBD lösningen skulle skita sig.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Det gick alldeles utmärkt att bara uppgradera proxmox, pvecm kickade igång och allt var fint. Men drbd bråkar jag fortfarande med, kan inte rekomendera att göra en uppgradering om du också kör med drbd som klustrat filsystem.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --