Permalänk
Medlem

Let's Split, någon mer som köpt?

Jag fick precis hem mina 2 set med Let's Split pcbs här och nu väntar jag bara in controllers och dioder m.m. som lär dröja några veckor till. Men innan dom kommer så tänkte jag att man skulle kunna börja fundera på hur man ska göra med case och eventuellt en plate.

Det senaste GH60 jag byggde gjorde jag utan plate. Mycket för att kunna komma åt att byta/smörja/modda stabs samtidigt som brytare var fastlödda utan att behöva löda bort hela bordet. Det är lite svårt att veta skillnaden på plate/utan plate då den brädan utan kör med Gateron blue, osmorda. Mina andra två med plate kör Gateron brown och Gateron Tactile clears som båda är ganska kraftigt smorda. Men jag tror inte att jag har någonting emot att köra utan plate egentligen, vad säger ni?

Har någon annan köpt samma saker och funderat på case? Jag funderar eventuellt på att beställa hem ett case/plate i akryl på något sätt, men behöver isåfall bra ritningar för att göra det enkelt.

Så, kom gärna med tips och förslag om ni har!

Köpte PCBn Här förresten, $10 för ett set exkl frakt.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Inaktiv

@SYRE:
Missade (dumsnålade!) tyvärr GBn. (men väntar med spänning på dina bilder!)

Men mina senaste två "GH60" montage har inte fått någon plåt. Och jag gillar känslan/ljudet mycket mer i PCB-monterade brytare (just nu ivarjefall: jag har börjat insett att omväxling är kanske det jag gillar mest, allt som är lite annorlunda är roligt ett tag! ).

Det du "tappar" utan plåt är lite vridstyvhet och vikt, om det är dåligt eller bra kan ju diskuteras. Sen får man ju vara lite petnoga med att trycka i de PCB-monterade brytarna ordentligt i PCBn så de inte hamnar snett.

Den enda absolut objektiva fördelen med att inte ha en plåt är att det blir lite billigare. Och en någorlunda objektiv nackdel är väl att den blir lite mindre damm/spill-säker (men vet inte om det är någon reell nackdel egentligen: blir ju lättare att spola av/torka brädan vid ev. spill...)

Edit: Bummer: gick ju att köpa fortfarande *köpt*

Permalänk
Medlem

@anon257891: Ja, dom öppnade precis upp för mera! Har du kollat https://www.keysofkings.com/shop/kb-accessories/lets-split-component-kit-group-buy/? Det är en GB som tog slut i mitten på december. Men om du mejlar honom kan han säkert ordna det! Om det finns möjlighet på något sätt kan han lägga grejerna med min beställning så skickar jag det till dig när det kommer om det blir enklare!

Vad gäller plate känner jag lite som du. Samtidigt som jag, precis som du, kommer fram till att det är omväxling som förnöjer. Samtidigt som jag 99% av tiden sitter vid mitt AMJ96 med plate och bruna gaterons..

Det lutar nog mer åt att bara skaffa ett case, eventuellt att man bygger ett eget i trä. Har en polare som jobbar på snickeri också, han skulle nog kunna fixa det för en hyfsat billig slant..

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Inaktiv

@SYRE:
Tror jag har de flesta 'tillbehören' hemma redan, borde väl gå att köra med Teensyna (hur man nu böjer "Teensy" i bestämd form plural) istället för "pro micro"-kontrollerna? (om än att jag får lägga lite mer tid på mjukvaran och konfigureringen)

Men tack för tipset och erbjudandet!

Permalänk
Medlem

@anon257891: Det gör det alldeles säkert! Jag är för dåligt insatt i det där, så blev väldigt glad när jag hittade ett helt kit!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

Hmm. Ett par konstiga designval i det här kretskortet...

De flesta kretskort för Cherry MX utan monteringsplatta för brytarna brukar också ha stöd för diod (eller jumper) som går igenom själva brytaren. En sådan skulle ge något mer stabilitet. Konstigt att det saknas här.

Sen så skulle det kanske inte behövas såna långa monteringshål för brytarnas pinnar. Alps skulle passa i de två övre symmetriska hålen, som de gör på ErgoDox's kretskort som också är symmetriskt men som inte har speciella hål för Alps. Eftersom layouten har alla brytare åt samma håll utan stabiliserade tangenter så skulle layouten bara bli shiftad något uppåt för Alps jämfört med Cherry MX.

Skrivet av anon257891:

Tror jag har de flesta 'tillbehören' hemma redan, borde väl gå att köra med Teensyna (hur man nu böjer "Teensy" i bestämd form plural) istället för "pro micro"-kontrollerna? (om än att jag får lägga lite mer tid på mjukvaran och konfigureringen)

Har du kollat med upphovsmannen att en Teensy 2.0 skulle fungera? Teensy 2.0 och Pro Micro har olika pinnar. Pro Micro-kopior är mycket billigare att köpa och mindre användbara för andra projekt eftersom de har färre pinnar.

Förresten, jag skulle också skaffa en sockel för µ-controllern och löda fast den innan brytarna. Sedan löda på pinnar på controllern och montera controllern i sockeln.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv

@SYRE:
Hittade ritning för chassi (Sandwitch) på github : https://raw.githubusercontent.com/qmk/qmk_firmware/master/key...

funderar på att testa https://cotter.dk/ (beroende på mtrl så tror jag det hamnar på runt 500 kr för två styck (dvs ett tangentbord)).

Permalänk
Medlem

@anon257891: Tja! Jag beställde två stycken set från https://www.jolimonkb.com/shop-online/lets-split-v2-plates och fick hem dom för ett par veckor sen! Nu väntar jag bara på alla dioder och controllers, som tydligen verkar dröja ett tag och killen på KeysofKings där jag beställt är väldigt tyst numera.. Tyvärr ett väldigt vanligt problem när man beställer tangentbordsprylar nu för tiden tycker jag..

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Inaktiv

@SYRE:
GB för Case (och hela kit med för den delen) igång tills Lördag kväll (imorgon "kväll", EST/PST antar jag): https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/comments/5vu9p6/... om du inte redan sett det.

Permalänk
Medlem

@anon257891: Ah, scrollade förbi det där häromdagen! Men jag väntar bara på controllers och dioder mm från KeysofKings. Men det verkar inte bättre än att det är ytterligare en bluff-gb man beställt..

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

Nu verkar du ju redan köpt case och allt, men jag håller i alla fall också på med ett let's split. Det blir ett lite mindre ambitiöst chassi den där gången, 3d-printat istället.

Alternativet med teensy istället för pro micro borde väl gå att jobba runt genom att mappa om vilka pinnar som används i mjukvaran? Förutsatt att det inte är någon gnd eller reset eller något annat kul som hamnat fel, då kanske det är svårare...

Synd på gb:t, är det vanligt med bluffar? Var hoppar ni på gb:s om det är det? Lite smårädd för att gå med i sådana, MD känns rätt säkert men det är ju inte riktigt samma sak gissar jag?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

@hag: Massdrop är nog ganska säkert vad gäller sånt..

Jag har nog bara haft lite otur och det finns fortfarande en chans att grejerna dyker upp, men det vetifan.. Körde en GB via Originative också där jag fick hälften av grejerna, 3-4 månader för sent och sen fick jag inte resten. Fick dock pengarna tillbaka, så var väl ingen blåsning på riktigt. Men fortfarande uselt hur vissa människor/företag sköter sina GBs tyvärr..

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770