Dell förbereder 2-i-1-datorn XPS 13 med Kaby Lake

Permalänk
Melding Plague

Dell förbereder 2-i-1-datorn XPS 13 med Kaby Lake

Den populära bärbara datorn XPS 13 från Dell väntas få en uppdatering i år, med en ny processor och 2-i-1-funktionalitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Neeej! Inte 2-i-1!

Det betyder att elektroniken flyttas från undre halvan där tangentbordet sitter till övre halvan där skärmen sitter.
Det gör datorn tjockare, och tangentbordet sämre då slaglängden minskar när den blir tunnare.

Så då går det från att vara en fantastisk laptop till en 2-i-1 enhet som agerar kass surfplatta och kass laptop.

Permalänk
Medlem

Hårdvaran sitter kvar i tangentbordsdelen likt HPs specre x360 och liknande modellen.

Engadget har lite mer information officiellt från Dell:
https://www.engadget.com/2017/01/02/dell-xps-13-2-in-1/#/

Permalänk

Något att rekommendera till folk! En släkting har en infinity edge skärm - helt underbart. Har touch på min egen laptop, men vore nice att kunna ställa den i "tent-mode" (a la Lenovo) när man pluggar.

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Inaktiv

Bra att dessa blir fler och bättre då priserna inte är för vanligt folk, denna går väl på runt 17 000kr skulle jag gissa.

Från en gammal sweclockers artikel kostade den förra 14 290kr
http://www.sweclockers.com/test/20105-dell-xps-13-med-infinit...

Nå som sagt, bra att de blir bättre så priserna pressas ner. Jag själv skulle gärna vilja ha en 2 in 1 dator för runt 6000kr, om några år så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Neeej! Inte 2-i-1!

Det betyder att elektroniken flyttas från undre halvan där tangentbordet sitter till övre halvan där skärmen sitter.
Det gör datorn tjockare, och tangentbordet sämre då slaglängden minskar när den blir tunnare.

Så då får det från att vara en fantastisk laptop till en 2-i-1 enhet som agerar kass surfplatta och kass laptop.

Dessvärre ofta fallet. Allting med ordet "hybrid" i bygger ju på kompromisser mellan en eller flertalet funktioner eller formfaktorer.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KTL:

Dessvärre ofta fallet. Allting med ordet "hybrid" i bygger ju på kompromisser mellan en eller flertalet funktioner eller formfaktorer.

Men resultatet blir ibland bättre.
Lite som med mobiltelefoner vs riktig kamera, en riktig kamera är alltid bättre, men när man aldrig bär med sig denna så blir för många mobilkameran ändå den som ger de bästa bilderna som man har.

Det jag funderar på vilken grupp dagens 2 in 1 är till för?
En vanlig datornörd har väl idag 1 stationär, 1 laptop, 1 surfplatta och kanske några enstaka extra maskiner som servrar.

Men om man kan skippa surfplattan och laptopen och ersätta den med en 2 in 1 så skulle folk kunna spara pengar och få mindre att släpa på i väskan. Som jag själv som både har en surfplatta och en laptop i väskan hela tiden, det hade varit bekvämare på så många sätt om jag bara kunde ha en dator.

För oss som redan har en laptop och en surfplatta i väskan, så tror jag ej en 2 in 1 i samma väska är så intressant. hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Neeej! Inte 2-i-1!

Det betyder att elektroniken flyttas från undre halvan där tangentbordet sitter till övre halvan där skärmen sitter.
Det gör datorn tjockare, och tangentbordet sämre då slaglängden minskar när den blir tunnare.

Så då går det från att vara en fantastisk laptop till en 2-i-1 enhet som agerar kass surfplatta och kass laptop.

Nej, vad dom gör är att dom ändrar på gångjärnen till skärmen och således kan den öppnas 360grader.

Vanlig hårdvara i botten och skärmen i övre delen, precis som vanligt.

Lenovo Yoga 2 Pro + Yoga 3 Pro som tilläggsexempel på dom tidigare som har svarat.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Men resultatet blir ibland bättre.
Lite som med mobiltelefoner vs riktig kamera, en riktig kamera är alltid bättre, men när man aldrig bär med sig denna så blir för många mobilkameran ändå den som ger de bästa bilderna som man har.

Det jag funderar på vilken grupp dagens 2 in 1 är till för?
En vanlig datornörd har väl idag 1 stationär, 1 laptop, 1 surfplatta och kanske några enstaka extra maskiner som servrar.

Men om man kan skippa surfplattan och laptopen och ersätta den med en 2 in 1 så skulle folk kunna spara pengar och få mindre att släpa på i väskan. Som jag själv som både har en surfplatta och en laptop i väskan hela tiden, det hade varit bekvämare på så många sätt om jag bara kunde ha en dator.

För oss som redan har en laptop och en surfplatta i väskan, så tror jag ej en 2 in 1 i samma väska är så intressant. hehe

In theory. Men sen försöken med de här kom för några år sen blev ju "app-gap" mer eller mindre ett ord för det. Inte bara på alternativa telefon OS som Sailfish, WP och Blackberry. Och där står det fortfarande och stapplar i Windows fall även om man kan köra klassiska program. Behövs väl inte många appar egentligen men det är fortfarande ett moment 22 som man råkar ut för. Och klassiska program använder man knappast fingret till.

Så produktkategorin är nischad som bara den oavsett mjukvara egentligen. Jag vågar inte sia om målgruppen men att testa senaste nyaste appen/tjänsten är den nog inte intresserad av. Googles "Frankenstein-experiment" med Android-appar på touch-skärm chromebooks är nog i en värre sits som koncept men ingen av dem är att hurra för IMO.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KTL:

In theory. Men sen försöken med de här kom för några år sen blev ju "app-gap" mer eller mindre ett ord för det. Inte bara på alternativa telefon OS som Sailfish, WP och Blackberry. Och där står det fortfarande och stapplar i Windows fall även om man kan köra klassiska program. Behövs väl inte många appar egentligen men det är fortfarande ett moment 22 som man råkar ut för. Och klassiska program använder man knappast fingret till.

Så produktkategorin är nischad som bara den oavsett mjukvara egentligen. Jag vågar inte sia om målgruppen men att testa senaste nyaste appen/tjänsten är den nog inte intresserad av. Googles "Frankenstein-experiment" med Android-appar på touch-skärm chromebooks är nog i en värre sits som koncept men ingen av dem är att hurra för IMO.

Det som har hänt på senare tid är att folk använder mindre appar. Ja själv har tillgång till en av de bättre Android surfplattorna och IiPad Pro, ingen av dessa kör jag typ egna appar på och jag är knappast ensam. Det jag använder är webläsaren och sedan program för att fjärrstyra en pc.

Hydribdatorerna är idag svindyra, men jag tror att liknande en dag kan minska mängden surfplattor som folk köper på samma sätt som mobilen har gjort med kameror, diktafoner, videokameror etc. Nu köper säkerligen folk mer videokameror än förr då de är så billiga, men min poäng är att de flesta klarar sig med mobilen.

Så jag tror på denna hybrib-datromarknad, problemet idag är priset men för var år det går så kommer det bara bättre versioner som prispressar de andra.

Permalänk
Medlem

Mycket bra att det släpps fler 2-in-1. Denna är precis rätt om man vill ha något mitt emellan tablet och laptop. Fläktlös. Active digitizer. Priset är runt 1200 USD för 8GB ram och Core i5y (https://www.youtube.com/watch?v=ZcQ6F2c8WJE?t=221). Nackdelen med t.ex en SP4 är att hela paketet blir ungefär lika tungt när tangentbordet sitter på. Dessutom tar dellen mindre plats på bordet och har ett naturligt bättre tangentbord.

Permalänk
Medlem

Verkar som om Dell slutat förbereda och börjat lansera, alla konfigurationer listas nu på deras amerikanska hemsida:
http://www.dell.com/en-us/shop/productdetails/xps-13-9365-2-i...

Kort sammanfattning över skillnaderna jag såg mot XPS 13:

Fläktlös "Core M" CPU (ja, Intel har döpt om dem till i5 respektive i7)
Mindre batteri, 46 Wh jmf. 60 Wh på XPS 13
Trådlöst nätverkskort: Intel 8265 jmf. Killer 1535
Något mindre på djupet, 199 mm jmf. 235 mm
Micro-SD istället för SD-läsare
1 USB-C 3.1 utgång och 1 Thunderbolt 3 utgång jmf. 1 kombinerad TB3/USB-C 3.1 och 2 USB-C 3.0

Dold text
Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem

dell har behovt bestamma sig om xps serien ska vara en latt smidig barbar for foretagskunder (konkurrent mot macbook pro/air/asus zenbook) eller for privatkunder. syntes pa forra arets modell som hade glatt skarm i vissa utforanden och blank i andra. med detta tror jag man jagar bort alla foretagskunder. detta ar ett misstag tror jag. jag valde forra modellen som arbetsdator, skulle aldrig valja denna nya modell over konkurrenterna.

Permalänk
Medlem

iX-7YXX Cpuer går ju så bort, dom har ju alltid undermålig kylning och klockar ner sig i tid och otid. Hoppas dom behåller XPS 13 som vanlig dator då jag väljer den modellen alla gånger över en 2-1 dator.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nå som sagt, bra att de blir bättre så priserna pressas ner. Jag själv skulle gärna vilja ha en 2 in 1 dator för runt 6000kr, om några år så..

Jag vet inte om du klassar Samsungs Tab Pro S som en 2-i-1, den är ju ungefär som en Surface Pro. Men den säljs i alla fall i skrivande stund för 6 kkr och verkar inte dålig, om än kanske inte perfekt heller.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=SM-W703NZKANEE

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Horvendile:

Jag vet inte om du klassar Samsungs Tab Pro S som en 2-i-1, den är ju ungefär som en Surface Pro. Men den säljs i alla fall i skrivande stund för 6 kkr och verkar inte dålig, om än kanske inte perfekt heller.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=SM-W703NZKANEE

Nu är det en utförsäljning, men visst helt klart är det en intressant dator. Och det är när datorerna i denna prisklass blir bättre som vi kan se en uppgång. Ultraportabla datorer i runt 15 000kr klassen har däremot sin lilla skara användare.

För min egen del har jag redan en ny surfplatta för nästan samma pris och jag håller på att helt gå emot att fjärrstyra pcdatorer, så jag behöver ej ha windows på min platta. Men den stora skaran behöver ha det, även om allt fler kör allt på webben.

Permalänk

Denna Dell verkade intressant. Tills man sett specs.

Vill gärna byta upp mig på grafikkortet, men jag behöver 360 graders gångjärn och touch screen för produktivitet.

940m är inte optimalt att spela på, men det får duga pga att det inte finns något bättre 2-i-1 i dagsläget...

Skickades från m.sweclockers.com