Läsa Civil Ingengör Datateknik?

Permalänk
Medlem

Läsa Civil Ingengör Datateknik?

Hej jag är 23 år och funderar på att läsa Civ.ing. Datateknik.

Jag har aldrig varit duktigast i skolan(har dock aldrig försökt och visat intresse), läste teknik under gymnasiet och har haft lätt för matte och fysik och har stor intresse för data, programmering och har en stor problemlösnings förmåga(vilja). Kan även säga att om jag hade lagt det tiden som mina kamrater i skolan la så skulle jag nog haft topp betyg, men som sagt ambitionen fanns inte där som det finns idag.

Har läst en yrkes högskola utbildning i Produktions Utveckling och förstod snabbt att det inte var min grej, jobbade med det ett år på ABB och sedan sa jag upp mig p.g.a. jag insåg att det inte fanns plats o växa och om det fanns så skulle det ta alldeles för lång tid. Har jobbat nu som taxi chaufför sen februari 2015 och under den tiden har ambitionen ökat rejält och så har civ.ing. drömmen blivit som ett krav i mitt huvud, alltså det har blivit som att jag vill göra det och är redo att ta ett steg mot en 5 års utbildning.

Kommer från Brasilien och har bott i Sverige i 8 år och när man kommer från ett sådant land där man inte har möjligheter och helt plötsligt har man alla möjligheter i världen så blir det ganska lätt att man nöjer sig med ett enkelt jobb.

Har små kunskaper i java programmering då jag läste det i skolan och har även läst Cisco kurser under mina gymnasieår. Jag ska till militären i juni och ska vara där tills 2018 och planerar sedan att plugga till Civ.ing. och min fråga är, är det nödvändigt att kunna mycket om programmering och IT? nu när jag har valt att gå den karriären så har jag börjat läsa mer och mer om nya teknik och försöker vara så uppdaterad som möjligt!

Jag kanske låter som jag är helt okunnig i datorer men jag är inte det, men man kan alltid bli bättre!

Om ni har några tips på vad jag borde läsa för böcker och hemsidor för att börjar den utbildning med höger fot så skulle jag vara jätte tacksam!!!!

Vill gå militär utbildning för att utvecklas som människa och vara mer målfokuserad.

Permalänk
Medlem

De program du kan välja mellan är Informationsteknik eller datateknik. Båda program har en hel del programming.

KTH Program jämförelse:
http://imgur.com/a/qHKiA

Permalänk
Medlem

Hade nog inte skrivit en rad kod när jag började den utbildningen för snart 8 år sedan. För min del var det aldrig några problem med programmeringen, man måste bara komma in i rätt tankemönster. Redan efter att ha klarat mig igenom första kursen märkte jag ingen större skillnad mot de som hade läst programmering på gymnasiet.

Det jag skulle klassa som mest utmanande i utbildningen är nog matten. Hade många kursare som hade problem med den biten, men det kan nog bero på att många hoppade på utbildningen utan att riktigt vara beredda på hur mycket matte det innebar.

Men jag tycker det bara är att söka och testa Att du är några år äldre än de som kommer från gymnasiet är bara en fördel dessutom.

Permalänk
Medlem

Det underlättar alltid om man har en del grunder, jag skulle starkt rekommendera att plugga matematik:
Ex: Diskret matematik, algebra, linjär algebra.
Efter det, eller parallellt med det så kan du ta valfritt programmeringsspråk och se hur man löser beräkningsproblem i det.

Ex. på koncept som man bör lära sig:
https://www.tutorialspoint.com/discrete_mathematics/discrete_...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Nu var det några år sedan jag gick Datateknik på KTH, men jag tror inte att grunderna har ändrats:
- Du behöver inte kunna mycket om programmering eller elektronik innan. Kurserna börjar från en rätt grundläggande nivå.
- Du måste vara beredd på att jobba hårt, det kommer att gå undan från början
- Det finns massor av möjligheter till social samvaro inom universitet och högskolor. Tag vara på det, men se till att balansera nytta och nöje. Jag såg flera kamrater som festade bort sina studier. Jag såg också flera kamrater som idag är multimiljonärer (dock färre än de som söp bort sina studier), men vi kom ut från KTH lagom för att vara med om uppsvinget i slutet av 90-talet så det är nog lite andra möjligheter nu.
- Är det värt det? Beror nog på hur man är lagd. Jag jobbade ett par år innan högskolan och retade mig på att alltid kunna mindre i tekniska spörsmål än de som gått högskola eller universitet, så för mig var det nödvändigt. Och jag tycker jag har fått ut det jag ville vad det gäller kompetens och karriär, så jag tycker absolut att det är värt jobbet. För jobbigt är det...

Visa signatur

Antec P183, Asus Z170 Pro Gaming, Intel Core i7 6700K, Antec Signature 650, Intel X25-M 80 Gb SSD, Samsung F1 1 Tb HD, Asus GTX 1070 Strix, Win10 64

Permalänk
Medlem

Hej!
Vad kul att du vill läsa civilingenjör i datateknik!
Jag avslutar snart min egen civilingenjörsutbildning i elektroteknik vilket är väldigt snarlikt datateknik. Vi har aningen mer inriktning på matte/fysik/elektronik än vad datateknik har, och de har lite mer datorrelaterade kurser med mer programmering och liknande.

Vad gäller förkunskaper så skulle jag vilja säga att det som de flesta tycker är kämpigt är matten om man inte har det lite aktuellt. Vet inte hur det är för andra skolor men vi fick iaf hem ett repetitionshäfte för matte när man blev antagen och den rekommenderar jag dig att du tittar på innan starten.
Programmeringsmässigt så utgår de från att du läst väldigt lite programmering tidigare så allt lärs ut från grunden och upp, så det behöver du inte oroa dig för!
Det kommer bli 5 år av tidvis riktigt stressigt arbete, men det kommer även att vara kul så om du känner att det är något du tycker är roligt att hålla på med och vill göra det en stor del av livet så go for it!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninhow:

Hej jag är 23 år och funderar på att läsa Civ.ing. Datateknik.

Jag har aldrig varit duktigast i skolan(har dock aldrig försökt och visat intresse), läste teknik under gymnasiet och har haft lätt för matte och fysik och har stor intresse för data, programmering och har en stor problemlösnings förmåga(vilja). Kan även säga att om jag hade lagt det tiden som mina kamrater i skolan la så skulle jag nog haft topp betyg, men som sagt ambitionen fanns inte där som det finns idag.

Har läst en yrkes högskola utbildning i Produktions Utveckling och förstod snabbt att det inte var min grej, jobbade med det ett år på ABB och sedan sa jag upp mig p.g.a. jag insåg att det inte fanns plats o växa och om det fanns så skulle det ta alldeles för lång tid. Har jobbat nu som taxi chaufför sen februari 2015 och under den tiden har ambitionen ökat rejält och så har civ.ing. drömmen blivit som ett krav i mitt huvud, alltså det har blivit som att jag vill göra det och är redo att ta ett steg mot en 5 års utbildning.

Kommer från Brasilien och har bott i Sverige i 8 år och när man kommer från ett sådant land där man inte har möjligheter och helt plötsligt har man alla möjligheter i världen så blir det ganska lätt att man nöjer sig med ett enkelt jobb.

Har små kunskaper i java programmering då jag läste det i skolan och har även läst Cisco kurser under mina gymnasieår. Jag ska till militären i juni och ska vara där tills 2018 och planerar sedan att plugga till Civ.ing. och min fråga är, är det nödvändigt att kunna mycket om programmering och IT? nu när jag har valt att gå den karriären så har jag börjat läsa mer och mer om nya teknik och försöker vara så uppdaterad som möjligt!

Jag kanske låter som jag är helt okunnig i datorer men jag är inte det, men man kan alltid bli bättre!

Om ni har några tips på vad jag borde läsa för böcker och hemsidor för att börjar den utbildning med höger fot så skulle jag vara jätte tacksam!!!!

Vill gå militär utbildning för att utvecklas som människa och vara mer målfokuserad.

Både Datateknik och Informationsteknik är oerhört bra utbildningar som ger fantastiska karriärmöjligheter! Ingen av dem kräver några förkunskaper alls utom det som krävs för att komma in, däremot får man vara beredd att jobba på och lägga mycket energi och tid från dag ett! Däremot är det jättebra att du har förkunskaper och allt du kan sedan tidigare kommer att vara till nytta. Datateknik handlar mer om ren programmering medan Informationsteknik handlar om programmering och även elektronik, nätverk och kommunikation.

Så sök programmet och jobba hårt när du börjar plugga så kommer det att gå som smort!

Permalänk
Medlem

Jag tänker göra exakt samma sak fast eftersom jag inte har matten så kommer jag ta ett tekniskt basår först, vilket också ger en garanterad plats på valfri utbildning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ninhow:

Hej jag är 23 år och funderar på att läsa Civ.ing. Datateknik.

Jag har aldrig varit duktigast i skolan(har dock aldrig försökt och visat intresse), läste teknik under gymnasiet och har haft lätt för matte och fysik och har stor intresse för data, programmering och har en stor problemlösnings förmåga(vilja). Kan även säga att om jag hade lagt det tiden som mina kamrater i skolan la så skulle jag nog haft topp betyg, men som sagt ambitionen fanns inte där som det finns idag.

Har läst en yrkes högskola utbildning i Produktions Utveckling och förstod snabbt att det inte var min grej, jobbade med det ett år på ABB och sedan sa jag upp mig p.g.a. jag insåg att det inte fanns plats o växa och om det fanns så skulle det ta alldeles för lång tid. Har jobbat nu som taxi chaufför sen februari 2015 och under den tiden har ambitionen ökat rejält och så har civ.ing. drömmen blivit som ett krav i mitt huvud, alltså det har blivit som att jag vill göra det och är redo att ta ett steg mot en 5 års utbildning.

Kommer från Brasilien och har bott i Sverige i 8 år och när man kommer från ett sådant land där man inte har möjligheter och helt plötsligt har man alla möjligheter i världen så blir det ganska lätt att man nöjer sig med ett enkelt jobb.

Har små kunskaper i java programmering då jag läste det i skolan och har även läst Cisco kurser under mina gymnasieår. Jag ska till militären i juni och ska vara där tills 2018 och planerar sedan att plugga till Civ.ing. och min fråga är, är det nödvändigt att kunna mycket om programmering och IT? nu när jag har valt att gå den karriären så har jag börjat läsa mer och mer om nya teknik och försöker vara så uppdaterad som möjligt!

Jag kanske låter som jag är helt okunnig i datorer men jag är inte det, men man kan alltid bli bättre!

Om ni har några tips på vad jag borde läsa för böcker och hemsidor för att börjar den utbildning med höger fot så skulle jag vara jätte tacksam!!!!

Vill gå militär utbildning för att utvecklas som människa och vara mer målfokuserad.

TL;DR:
Varning: utbildningen är jobbig! Men värt det om du har motivationen.

Långa versionen:
Jag började läsa just civ.ing. datateknik vid KTH för några år sedan, efter att ha tagit ett år efter gymnasiet för att jobba.
Jag klarade ett år, sen hoppade jag av. Det var för krävande för mig. Jag är väldigt mycket som du beskriver dig, lätt för fysik/matte men ansträngde mig aldrig ordentligt i skolan. Jag vill höja några varningens fingrar:
1. En femårig utbildning är ett STORT åtagande. Dessutom är högskolestudier väldigt krävande, så du måste vara väldigt hängiven för att klara av alla fem år.
2. Det är inget krav på förkunskaper inom programmering, men det kommer att hjälpa mycket. Jag hade bara grundläggande förkunskaper (läs: visste vad en variabel var), men bara det hjälpte väldigt mycket i början.
3. Utbildningen civ.ing. datateknik är förvånansvärt lite konkret programmering. Den innehåller väldigt mycket matte, logik, algoritmkunskap och liknande, men inte så mycket i ren programmering. Detta för att datateknik syftar på mer än bara utveckling, det innefattar lågnivålogik (på kretsnivå), nätverk, säkerhet och dylikt också. Om det är just programmeringen du är ute efter skulle jag rekommendera någon annan utbildning, t.ex. systemvetare eller rakt av utvecklare.

Med det sagt, om du känner att du vill göra ansträngningen och har motivationen, så gör det! En utbildning i datateknik ger en oerhört stabil grund för vad du än kan tänka dig att arbeta med i området. Även programmering, trots vad jag skrev ovan. Det du saknar i ren programmeringsövning får du tillbaka mångfalt i form av utbildning i "rätt tänk", dvs du kommer ha väldigt lätt att lära dig inte bara olika programmeringsspråk utan också olika sätt att programmera.

Som jag nämnde tidgare hoppade jag av utbildningen efter ett år. Anledningen till det var framför allt att jag inte kunde hänga med i mattekurserna som ingick i programmet. Jag har som sagt alltid haft lätt för matte i skolan tidigare, så jag har aldrig riktigt behövt anstränga mig inom just matte. Jag gjorde misstaget att lägga all min energi på att plugga programmering och gjorde väldigt mycket egna projekt på sidan för att få erfarenheten, med konsekvensen att jag inte pluggade någon som helst matte. När jag insåg misstaget var det för sent att hämta ikapp, och det fick mig helt att tappa motivationen. Gör inte som jag gjorde!

En annan sak jag skulle rekommendera starkt är att du repeterar den senare gymnasiematten. Du kommer läsa programmet framförallt med personer som kommer direkt från gymnasiet, och har alla kunskaper färskt i minnet. Jag tog ett års mellanrum, och märkte att jag hade tappat väldigt mycket redan där. Så se till att repetera det!

Permalänk
Inaktiv

@Maldergho Jag läser teknisk fysik, nu med datalogisk inriktning och för mig var det mycket tuffare att komma igång med programmeringen än matten. Programmering var något helt nytt med ett annat tänk som jag aldrig hade stött på tidigare.

Oavsett vad man har lätt eller svårt för så går det alltid vägen med tillräckligt mycket arbete. Hur mycket arbete som krävs i början är mycket individuellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maldergho:

TL;DR:
Varning: utbildningen är jobbig! Men värt det om du har motivationen.

Långa versionen:
Jag började läsa just civ.ing. datateknik vid KTH för några år sedan, efter att ha tagit ett år efter gymnasiet för att jobba.
Jag klarade ett år, sen hoppade jag av. Det var för krävande för mig. Jag är väldigt mycket som du beskriver dig, lätt för fysik/matte men ansträngde mig aldrig ordentligt i skolan. Jag vill höja några varningens fingrar:
1. En femårig utbildning är ett STORT åtagande. Dessutom är högskolestudier väldigt krävande, så du måste vara väldigt hängiven för att klara av alla fem år.
2. Det är inget krav på förkunskaper inom programmering, men det kommer att hjälpa mycket. Jag hade bara grundläggande förkunskaper (läs: visste vad en variabel var), men bara det hjälpte väldigt mycket i början.
3. Utbildningen civ.ing. datateknik är förvånansvärt lite konkret programmering. Den innehåller väldigt mycket matte, logik, algoritmkunskap och liknande, men inte så mycket i ren programmering. Detta för att datateknik syftar på mer än bara utveckling, det innefattar lågnivålogik (på kretsnivå), nätverk, säkerhet och dylikt också. Om det är just programmeringen du är ute efter skulle jag rekommendera någon annan utbildning, t.ex. systemvetare eller rakt av utvecklare.

Med det sagt, om du känner att du vill göra ansträngningen och har motivationen, så gör det! En utbildning i datateknik ger en oerhört stabil grund för vad du än kan tänka dig att arbeta med i området. Även programmering, trots vad jag skrev ovan. Det du saknar i ren programmeringsövning får du tillbaka mångfalt i form av utbildning i "rätt tänk", dvs du kommer ha väldigt lätt att lära dig inte bara olika programmeringsspråk utan också olika sätt att programmera.

Som jag nämnde tidgare hoppade jag av utbildningen efter ett år. Anledningen till det var framför allt att jag inte kunde hänga med i mattekurserna som ingick i programmet. Jag har som sagt alltid haft lätt för matte i skolan tidigare, så jag har aldrig riktigt behövt anstränga mig inom just matte. Jag gjorde misstaget att lägga all min energi på att plugga programmering och gjorde väldigt mycket egna projekt på sidan för att få erfarenheten, med konsekvensen att jag inte pluggade någon som helst matte. När jag insåg misstaget var det för sent att hämta ikapp, och det fick mig helt att tappa motivationen. Gör inte som jag gjorde!

En annan sak jag skulle rekommendera starkt är att du repeterar den senare gymnasiematten. Du kommer läsa programmet framförallt med personer som kommer direkt från gymnasiet, och har alla kunskaper färskt i minnet. Jag tog ett års mellanrum, och märkte att jag hade tappat väldigt mycket redan där. Så se till att repetera det!

Det bör även nämnas att det är väldigt individuellt. Jag hade inte programmerat innan och är inget geni i matte. Jag hittade däremot en bra grupp vänner att plugga med och det gjorde det hela mycket enklare tror jag. Visst var det lite ångestfyllt ibland när det blev en ny programmeringskurs med nytt språk och det kändes som man började om från början med programmering men det gick när man kommer över den lilla kullen och programmering klickade till, man fattade grejen.

Man glider inte igenom på en räkmacka men även jag som inte är en speciellt engagerad person klarade av det. Mitt intresse och rätt kompisar att plugga med hade nog störst inverkan. Programmering tyckte jag verkligen var askul att lära mig. Jag hade inget problem att sitta till 8 på kvällen på universitet eller köra hemifrån till sent på natten för att klura på något. Samma känsla fanns senare i stora projekt som gjordes. Det fanns jättemycket arbete att göra men det var kul! När man får bygga en autonom robot eller mjuk processor i CPLD:er är det jäkligt skoj att spendera kvällen på universitetet och få till en ny funktionalitet.

Sen finns det klart tråkigare kurser men har man ett bra gäng så kan man klaga och gnälla tillsammans och det hela blir kul ändå.

Känns det intressant så kör hårt!

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar! Somg tidigare sagt så ambitionen finns, jag är säker på att det kommer vara svårt men den inställning jag har nu är att jag kmr lägga så mycket timmar jag behöver! Ska jobba på med matten, det tidigt nu men alltid bra att hålla igång!

Jag mår mycket bättre nu efter allas svar, jag vill inte känna mig dum i början av utbildning, det är nog det svåraste känsla jag har att hantera... Därför vill jag vara så förberedd jag kan!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ninhow:

Tack så mycket för alla svar! Somg tidigare sagt så ambitionen finns, jag är säker på att det kommer vara svårt men den inställning jag har nu är att jag kmr lägga så mycket timmar jag behöver! Ska jobba på med matten, det tidigt nu men alltid bra att hålla igång!

Jag mår mycket bättre nu efter allas svar, jag vill inte känna mig dum i början av utbildning, det är nog det svåraste känsla jag har att hantera... Därför vill jag vara så förberedd jag kan!

Kom ihåg att det är en väldig variation av människor som går utbildningen och i princip alla känner någon form av osäkerhet. Det kommer finnas de som har det lättare och de som har det svårare. Tro inte att du ska behöva få det att se ut som du tar allt med lätthet. Mycket är svårt och kräver att man frågar och klurar. Men jag förstår känslan och den kan kontras av känslan när du börjar inse vad mycket du lär dig och hur mycket du sen vet som majoriteten av befolkningen inte ens har en aning om. Man lär sig inte bara hur teknik fungerar men även hur man tacklar problem och analyserar saker. Det är ett ordentligt verktygsförråd man får.

Permalänk
Medlem

Det går bra!

Hej, tänkte ge en liten update på hur det går för mig! Skriver just nu mitt kandidat exjobb hos CSN, har klarat all ämne och är extremt nöjd med mitt val. Jag vill bara tacka er alla för hjälpen!

Jag kan säga såhär: Jag älskar att programmera, tiderna bara flyger förbi. Tycker personligen att jag är en av de bättre i klassen och när jag tänker på hur jag var under gymnasiet så undrar jag vad fan jag höll på med.

Mvh