Ny mediaspelare - vad ska jag ha?

Permalänk
Medlem

Ny mediaspelare - vad ska jag ha?

Prylarna består i dagsläget av en NAS som lagrar film, och en Boxee Box med Boxee + Hacks som spelar upp dem över wifi via HDMI till en TV. Detta har fungerat mycket smidigt i flera år, men har på sista tiden märkt att det dels har det kommit nya codecs som Boxee'n inte klarar av (x265 tex) och dels att de flesta "Play-kanaler" inte längre fungerar i den inbyggda webbläsaren.

Kravlistan är:
HDMI-anslutning till TV
Stödja "alla" codecs och filformat
Kunna spela upp via SMB-share (inget Plex eller streama från mobil osv)
Gärna kunna hämta subs med några knapptryck
Någon sorts enkel lösning för att kunna spela upp från SVT Play och liknande
Gärna fjärr, USB och wifi

Har säkert glömt något, men kortfattat vill jag ha en Boxee Box fast bättre! Vad finns?

Permalänk
Medlem

Kanske en Xiaomi Mi Box?
Android TV med möjlighet att installera Kodi. Kanske inte tar de tyngsta formaten i Kodi, men utbudet av 4k där är ändå lite begränsat.

Finns att köpa från t.ex Aliexpress, se till att få den nya varianten med Android TV och inte en av de äldre som bara kör en vanlig Android med skal.

Permalänk
Medlem

Jag sitter i precis samma sits. Jag använder nu RPi men x265 funkar inte speciellt bra, och apparna för playkanaler funkar bara ibland (eftersom det inte finns något officiellt stöd, vilket gör att apparna är "fulskriptade" och så fort utgivarna ändrar upplägget på hemsidan slutar appen att funka tills någon har skrivit om den). Undertexter kunde tidigare hämtas skitsmidigt från undertexter.se men efter att den sidan gick ner vet jag inte om någon bra tjänst (finns säkert, men ingen här hemma använder undertexter längre).

Själv väntar jag på Nvidias shield TV 2 som väntas släppas nu 5/1 under CES. Då får man android OS vilket gör att många playappar har fullt stöd samt kan man köra Kodi/OSMC (vilket jag gjort till RPi - funkar skitbra). Dessutom har man en bra processor som klarar x265 i hårdvaran och 4k-stöd. Om det nu visar sig att shield TV 2 inte blir så bra som jag hoppats så kommer jag förmodligen att köpa/bygga en minipc (itx eller intel NUC)

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield TV om du behöver köpa nu! Annars som ovan kolla vad TV2 erbjuder och kostar.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

Själv väntar jag på Nvidias shield TV 2 som väntas släppas nu 5/1 under CES. Då får man android OS vilket gör att många playappar har fullt stöd samt kan man köra Kodi/OSMC (vilket jag gjort till RPi - funkar skitbra). Dessutom har man en bra processor som klarar x265 i hårdvaran och 4k-stöd. Om det nu visar sig att shield TV 2 inte blir så bra som jag hoppats så kommer jag förmodligen att köpa/bygga en minipc (itx eller intel NUC)

Shield 2 lär väl precis som den första köra Android TV, inte vanliga android, med allt vad det innebär av mindre antal kompatibla appar, mera låst osv.
Kodi kommer du säkert kunna köra, det lär nog dröja innan OSMC kommer då det är OS'et vilket Kodi är installerat på...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Zappity 4k?

Vet att den klarar mycket om den klarar alla dina önskemål vet jag ej. Är ej hemma men det kommer bli min nästa media spelare iaf.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Tack för tips!

Googlade mig till att det ska gå att köra Kodi på Boxee'n, någon med erfarenhet av det?

Annars verkar det som att något med Android TV verkar vara en någorlunda smidig lösning, Kodi + native Play-appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jiv:

Tack för tips!

Googlade mig till att det ska gå att köra Kodi på Boxee'n, någon med erfarenhet av det?

Annars verkar det som att något med Android TV verkar vara en någorlunda smidig lösning, Kodi + native Play-appar.

Har inte boxeen stöd för formaten hjälper det ju inte om det installerar kodi, support för 265 sitter ju i hårdvaran.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Hittar du nåt att köra Kodi på så har du ett gäng svenska playkanaler i Retrospectaddonet: http://www.rieter.net/content/xot/channels/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@Sweex: Ah, borde kanske ha skrivit "kunna spela upp h265" istället.

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi 3 med Kodi

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jiv:

@Sweex: Ah, borde kanske ha skrivit "kunna spela upp h265" istället.

Så vill du ha stöd för h.265 i en dedikerad box är Xiaomi mi box eller nvidia shield TV bra val.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bber:

Raspberry Pi 3 med Kodi

Det enda som talar emot Pi 3 är väl stödet för hevc, den klarar bara lägre bitrate.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@MatteN: Alright, det är nog inget jag har testat, mina klarar allt jag kastar mot dom iaf, men det finns säkert något obskyrt den inte tycker om

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bber:

@MatteN: Alright, det är nog inget jag har testat, mina klarar allt jag kastar mot dom iaf, men det finns säkert något obskyrt den inte tycker om

*265 är det format som kommer mer och mer, knappast "obskyrt" längre.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

*265 är det format som kommer mer och mer, knappast "obskyrt" längre.

Är det 4K material? "2160p 4K UltraHD BluRay (x265 HEVC 10bit) 2CH AC3" t.ex?

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

@b0bber: Det finns *265-material i alla möjliga upplösningar, inte bara 4k, utan 720p och 1080p är väldigt vanligt numera.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Shield 2 lär väl precis som den första köra Android TV, inte vanliga android, med allt vad det innebär av mindre antal kompatibla appar, mera låst osv.

Personligen tycker jag inte alls att det är några nackdelar med Android TV framför vanliga Android - endast fördelar.

Det är ju snarare så att en mediaspelare som "bara" kör vanliga Android har en mängd nackdelar jämfört med de som kör Android TV, verifierade appar för Netflix i 4K med HDR mm.

Vanliga Android-appar går ju att köra på Shield i vilket fall.

Nvidia Shield, eller nya Shield 2 känns mest vettigt för att få Kodi med HD-ljud, 4K, HDR mm