Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Önskar att AMD kunde göra det mot Nvidia också så att Nvidia inte kan ta såna vidriga priser på sina grafikkort

Viktigare att bekämpa Intel inledningsvis troligen.

Kom ihåg att AMD är ett betydligt bredare företag medans Nvidia mer eller mindre överlever så länge någon köper deras grafikkretsar. Nvidia är en liten aktör när man jämför mot Intels dominans även på grafiksidan. Det enda segment som Nvidia är nämnvärt stor är grafikkretsar för spelkort. Utan Nvidias PR-avdelning hade de varit borta för längesedan troligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Det där var fantastiskt otrevligt skrivet. Jag har gjort en marknadsanalys där jag utgår från att Intels tekniker vet mer än både du och jag och att den nya i3K är Intels svar på RyZen för gaming marknaden. Du vet säkert mer än Intels ingenjörer och mer än alla på forumet och tycker att endast teknisk analys är värt något, men med en enkel marknadsanalys kan man få många svar - och svaret jag har kommit fram till är framtaget av Intels ingenjörer och det är därför de lanserar i3K. Det är väl kanske du som framstår som en jöns? Var lite ödmjuk och försök se saker från andra vinklar så lever du längre och säkert gladare också

.

Hur många av Intels ingenjörer har du pratat med?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Det där var fantastiskt otrevligt skrivet. Jag har gjort en marknadsanalys där jag utgår från att Intels tekniker vet mer än både du och jag och att den nya i3K är Intels svar på RyZen för gaming marknaden. Du vet säkert mer än Intels ingenjörer och mer än alla på forumet och tycker att endast teknisk analys är värt något, men med en enkel marknadsanalys kan man få många svar - och svaret jag har kommit fram till är framtaget av Intels ingenjörer och det är därför de lanserar i3K. Det är väl kanske du som framstår som en jöns? Var lite ödmjuk och försök se saker från andra vinklar så lever du längre och säkert gladare också

Kan du inte förstå varför en teknisk analys eller argumentation är 100% relevant när man diskuterar processorarkitekturer och i denna tråden så förstår jag inte ens vad du gör i tråden genom att skriva det nonsens du gjorde. Du går in i en tråd som heter "AMD Zen Samlingstråd" och skriver nonsens om en Intel i3 processor? Jag har bett tidigare i tråden, att försöka hålla sig relevant till ämnet, där finner du också ett 10-tal långa inlägg på flera sidor där du kan lära dig något istället för att fjompa runt med marknadsföring och löjliga paralleller med Intel's ingengörer. i3 är FATALT efter i gaming i samtliga nya spel för att det är en DUAL CORE. Du är välkommen att rapportera mitt inlägg så får vi se vad som händer. Du är också välkommen att fortfarande argumentera tekniskt och med substans i dina definitiva påståenden.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Ursäktar om eventuella siffror redan existerar för dom jag efterfrågar, men....
Nu när testerna av Kaby Lake finns ute, vad är era tankar om Zen och dess prestanda? Är det inom räckhåll eller vad säger experterna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ursäktar om eventuella siffror redan existerar för dom jag efterfrågar, men....
Nu när testerna av Kaby Lake finns ute, vad är era tankar om Zen och dess prestanda? Är det inom räckhåll eller vad säger experterna?

Eftersom IPC enligt testerna på Zen ES ser bättre ut än väntat, och AMD också officiellt bekräftat att man också överstigit dom 40% IPC per tråd mot Excavator så hänger det egentligen bara på vilken frekvens som Zen kan nå. Man säger sig ha nått 5Ghz på en kärna med Zen, men runt 4.2-4.4Ghz på alla kärnor. XFR som verkar vara en mycket sofistikerad implementation av dynamisk frekvensjustering (turbo boost) kanske möjligtvis kan upprätthålla ännu högre frekvens på 1-2 kärnor och lägre på övriga. Man får beakta att det trots allt är en 8 kärnig processor där quad och hex-core kanske kommer klocka lite högre.

Kaby Lake erbjuder som jag skrev för ett tag sedan i princip 0% IPC, utan 300Mhz högre turbofrekvens än 6700K. Man har Speedshift 2 som låter processorn nå max turbo från lägsta p-state på ~15ms i Kaby Lake och en offsett flyttalsenheterna som gör AVX operationer för att på så vis öka klockpotentialen. Den 4 kärniga Zen lär vara en bättre konkurrent mot Kaby Lake i enkeltrådat med potentiellt högre frekvenser, men där den 8 kärniga Zen konkurrerar mer mot processorer som 6900K med lite lägre frekvens men bättre flertrådad prestanda.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Eftersom IPC enligt testerna på Zen ES ser bättre ut än väntat, och AMD också officiellt bekräftat att man också överstigit dom 40% IPC per tråd mot Excavator så hänger det egentligen bara på vilken frekvens som Zen kan nå. Man säger sig ha nått 5Ghz på en kärna med Zen, men runt 4.2-4.4Ghz på alla kärnor. XFR som verkar vara en mycket sofistikerad implementation av dynamisk frekvensjustering (turbo boost) kanske möjligtvis kan upprätthålla ännu högre frekvens på 1-2 kärnor och lägre på övriga. Man får beakta att det trots allt är en 8 kärnig processor där quad och hex-core kanske kommer klocka lite högre.

Kaby Lake erbjuder som jag skrev för ett tag sedan i princip 0% IPC, utan 300Mhz högre turbofrekvens än 6700K. Man har Speedshift 2 som låter processorn nå max turbo från lägsta p-state på ~15ms i Kaby Lake och en offsett flyttalsenheterna som gör AVX operationer för att på så vis öka klockpotentialen. Den 4 kärniga Zen lär vara en bättre konkurrent mot Kaby Lake i enkeltrådat med potentiellt högre frekvenser, men där den 8 kärniga Zen konkurrerar mer mot processorer som 6900K med lite lägre frekvens men bättre flertrådad prestanda.

Tack för ett himla snabbt och utförligt svar!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Tack för att du tog upp den frågan, den glömde jag, och den fick mig ett till skratt

Skrivet av RVX:

Tack för ett himla snabbt och utförligt svar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker detta är intressant, taget från Swecs recension utav Kabylake.

intels x99 mot 7700k
W3 1080p
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12462?key=40b2245e...
Bf1 1080p
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12461?key=75c02f7f...

Bf1 i 2.8(samma frekvens) i 1080p
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12476?key=41a03d22...
W3
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12477?key=6282a580...

samt vad lite det gör med 7700k i 5ghz:
BF1
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12483?key=cf6ad6e1...

W3
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12484?key=15b5d7a3...

Så redan nu ser man att fler kärnor i vissa spel gör skillnad, om Sr7 Zen presterar som ex 6900k så kommer det ju vara en mycket trevligare cpu att spela på med kommande gpuer det kommande året när det redan syns prestandamässigt med ett sletet 1080kort.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Och hur många av dem sitter med RyZen i handen?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lowngcawt:

Och hur många av dem sitter med RyZen i handen?

Intels ingenjörer har fullt upp med att klocka upp 6700K 300MHz och smeta på nya klistermärken skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

*suck* Allihopa förstås. Det är det resultatet man får när man gör en marknadsanalys likt denna.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Kan du inte förstå varför en teknisk analys eller argumentation är 100% relevant när man diskuterar processorarkitekturer och i denna tråden så förstår jag inte ens vad du gör i tråden genom att skriva det nonsens du gjorde. Du går in i en tråd som heter "AMD Zen Samlingstråd" och skriver nonsens om en Intel i3 processor? Jag har bett tidigare i tråden, att försöka hålla sig relevant till ämnet, där finner du också ett 10-tal långa inlägg på flera sidor där du kan lära dig något istället för att fjompa runt med marknadsföring och löjliga paralleller med Intel's ingengörer. i3 är FATALT efter i gaming i samtliga nya spel för att det är en DUAL CORE. Du är välkommen att rapportera mitt inlägg så får vi se vad som händer. Du är också välkommen att fortfarande argumentera tekniskt och med substans i dina definitiva påståenden.

Du är nog den mest otrevliga människa jag har stött på här, tror jag. Allt behöver inte vara teknik utan man kan använda andra metoder för att dra slutsatser. Höj blicken, vet jag.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Intels ingenjörer har fullt upp med att klocka upp 6700K 300MHz och smeta på nya klistermärken skulle jag tro.

Precis, 7700k måste vara det minst spännande CPU släppet på länge.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

nä jag tror inte alls det e ett svar på Zen, 7350k@4.8 går förbi 2500k i stock, å närmar sig 2600k. men får spö av standard i5 4650k.
Zen sägs ju iaf vara typ som broadwell, men vi nöjer oss med en haswell prestanda då. så hur kan en upplåst kabylake i3a ens konkurrera med en 4c/8t Ryzen?
I stock ska dvs 4.2ghz verkar ju den t.o.m uppvisa stuttering..
Tror inte ens intel tror att 7350k är någon slags motreaktion mot Sr3 Ryzen.

Jag säger inte att jag tror att Zen ska ha samma ipc som kaby/skylake men tar upp att även om den inte skulle ha det, dvs räcker att den har ipc med haswell/broadwell så kommer det soppa mattan med i3an. More cores matters now.

Det verkar som att du misstolkar min argumentation något. Min poäng är att fram tills för några veckor sedan var den enda information om prestanda på Zen den målsättning om 40% högre ipc än excavator som AMD gått ut med. Dock har AMD haft svårt att nå upp till sina uttalade målsättningar ända sedan Bulldozer lanserades (eller ja, de har nog faktiskt prickat målsättningarna med piledriver och excavator, men på en, i sammanhanget, irrelevant prestandanivå). Bulldozer, Tonga, Hawaii, Fiji och Polaris hade alla svårt att nå upp till de målsättningar som AMD gått ut med, för att inte tala om de förväntningar som fansen ställde om att varje ny produkt skulle återställa AMDs ställning som gudarna av entusiast gaming. Det är samma förväntan som både Zen och Vega möter just nu i dessa trådar.

Så, om du är försäljningschef på CPU-divisionen på Intel och har 6-12 månader på dig att förbereda ditt motdrag mot den release som du tror dig veta kommer runt jul? Naturligtvis vill du ha en processor som är tillräckligt bra för att vara bättre än vad du förväntar dig kommer från konkurrenten, men inte så bra att den skär in i den lukrativa entusiastmarknaden. Om man skall designa en CPU som är så dålig som möjligt, men ändå på en högre nivå än den som din konkurrent kommer att lansera, vilken nivå skall man lägga sig på då? Givet AMDs uttalade målsättning för prestanda och deras uppvisade problem med att nå upp till sin egna målsättning så känns det helt rimligt att designa en CPU som precis slår den förmodade nivån och som kan överklockas (för AMDs processorer är ju upplåsta). Och så är i3-7350k född.

Sedan några veckor verkar det dock som att 2500k inte alls blir den prestandanivå AMD lyckas nå och då ter sig i3K tämligen lättviktig i sammanhanget, men det är inte information som varit känd tidigare.

När Bulldozer lanserades var det mer strid på kniven, så precis lagom till lanseringen av BD så introducerade Intel en släng nya CPU:er till en något lägre kostnad än förväntat (men de justerades snabbt uppåt efter lanseringen), vilket bevisar att även om Intel har bra information, så har de inte någon perfekt information om vad AMD gör.

Det är med stöd av ovanstående resonemang som jag vill mena att i3K är designad för att möta en Zen-CPU på en tänkt nivå motsvarande den målsättning som AMD gett uttryck för. Att ingen Zen-CPU faktiskt verkar dyka upp med på den prestandanivån just nu gör ju att i3K förlorar sin tilltänkta kundkrets och det lät ju inte vänta på sig innan rykten om "förseningar" dök upp.

Om nu inte AMD prissätter sin billigaste 4C8T på för hög nivå, förstås...

@Enigma
@Bael
Intel är inte lika duktiga på att förekomma AMD som nVidia är, men har med Iris och Iris Pro visat att de är väldigt duktiga på att bedömma AMDs planer och iscensätta kontringar som murat in AMD i många hörn längs vägen. Att analysera läget genom att spegla det i den kända information som finns om hur Intel svarar på AMDs planer är en i allra högsta grad relevant väg framåt. Det borde någon som är så pass insatt som ni är ha klart för sig vid det här laget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lowngcawt:

Precis, 7700k måste vara det minst spännande CPU släppet på länge.

Håller med. Guru3D verkade vara rätt missnöjda, 7700K fick ingen rekommendation alls: http://www.guru3d.com/articles_pages/core_i7_7700k_processor_...

AMD har ett bra läge ändå, inga överraskningar med Kaby vilket är bra. Kommer de tillräckligt nära med fåtrådad prestanda så lär iallafall många entusiaster köpa produkten.

Riktigt spännande läge nu, om AMD kommer ikapp, kanske till och med förbi Intel, så har de gjort ett enormt bra jobb med tanke på situationen företaget ligger i. Intel är verkligen inget lätt företag att konkurrera mot då de är så stora. Jag hoppas verkligen på att marknaden kan börja normalisera sig och att vi får se mer konkurens i branschen. Ett tag var mitt datorintresse, specifikt hårdvara, på väg att försvinna då det inte händer något men ser fan riktigt lovande ut nu igen.

Och jag fortsätter anse att 2600K var den bästa processorn Intel släppt på senare år och att specifikt 2700K är den absolut bästa versionen. Stora förbättringar mot tidigare serier från Intel, står sig bra mot mycket nyare produkter. Och klockar bra, IHS är fastlödd så temperaturerna är bra med. Intels största fiende är... Intel.

Permalänk
Inaktiv

Frågan är inte om snabba kärnor har fått en tillbaka gång på servermarknaden, då allt fler mjukvaror har börjar licensieras per kärna, där priserna ibland är extrema. Så ju fler kärnor ju mer licenspengar till någon programvaruutvecklare som Microsoft med deras windows och SQl Server 2016 etc.
Men bland hobbyaner som knappas har programvaror som kostar som en bra bil styck, så tror jag RyZen kommer bli det vanligaste valet.

Angående i3K , så kommer det andra Ryzen som SR3 som mycket väl kan vara högre klockat än SR7.
Är det troligt att alla Ryzen stationär kommer komma från samma waffer? Knappast när de väl pratade om några extrema i antal kärnor vad jag vill minnas.

*edit*
När trenden med att suga ut så mycket pengar som det bara går på serversidan, så kanske samma sak kommer på klientmjukvaror även om de nu knappast ej är såna som svenssons köper.

Permalänk
Medlem

Får hålla med Guru3D där. Sen behöver vi desperat lite ordentlig konkurrens på marknaden så intel får tummen ur och faktiskt levererar någonting värt att byta till, som det ser ut just nu är Ryzen något otroligt mycket mer intressant än Kaby, för min del är det det eller en 2011-3 som gäller för att ens märka skillnad vid uppgradering.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Frågan är inte om snabba kärnor har fått en tillbaka gång på servermarknaden, då allt fler mjukvaror har börjar licensieras per kärna, där priserna ibland är extrema. Så ju fler kärnor ju mer licenspengar till någon programvaruutvecklare som Microsoft med deras windows och SQl Server 2016 etc.
Men bland hobbyaner som knappas har programvaror som kostar som en bra bil styck, så tror jag RyZen kommer bli det vanligaste valet.

Angående i3K , så kommer det andra Ryzen som SR3 som mycket väl kan vara högre klockat än SR7.
Är det troligt att alla Ryzen stationär kommer komma från samma waffer? Knappast när de väl pratade om några extrema i antal kärnor vad jag vill minnas.

*edit*
När trenden med att suga ut så mycket pengar som det bara går på serversidan, så kanske samma sak kommer på klientmjukvaror även om de nu knappast ej är såna som svenssons köper.

Vilka mjukvaror licenseras per kärna?
Har sett ett gäng som licenseras per CPU, men inget per kärna.

Visa signatur

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Du är nog den mest otrevliga människa jag har stött på här, tror jag. Allt behöver inte vara teknik utan man kan använda andra metoder för att dra slutsatser. Höj blicken, vet jag.

Och du är den första och enda som tycker så vet jag. Tror? Någon mer som gav dig skoskav för att du först i bestämd form dikterar hurvuda Zen kommer stå sig mot en dual core som är så mycket av ett tekniskt ämne man kan komma? "Andra metoder för att dra slutsatser"... om ett ämne som mikroarkitekturer?... Jösses. Härmed inser jag att du saknar vital kunskap på området då du uppenbarligen inte kan utveckla eller ge någon substans i det du påstod, (eller vet). Du har förmodligen inte läst igenom tråden heller och sett det jobb som lagts på att på RIKTIGT kartlägga faktiska siffror, och varför man har kommit fram till dom. Jag ska höja blicken mot mitt bokmärke på ditt inlägg när Zen är lanserad. Då kanske din marknadsföringsstrategi hjälper i3'an att sälja mot alla quad/hex/octacores i spel...

Skrivet av Gruarn:

@Enigma
@Bael
Intel är inte lika duktiga på att förekomma AMD som nVidia är, men har med Iris och Iris Pro visat att de är väldigt duktiga på att bedömma AMDs planer och iscensätta kontringar som murat in AMD i många hörn längs vägen. Att analysera läget genom att spegla det i den kända information som finns om hur Intel svarar på AMDs planer är en i allra högsta grad relevant väg framåt. Det borde någon som är så pass insatt som ni är ha klart för sig vid det här laget.

Givetvis jobbar konkurrenter aktivt med att sålla så djupt det går i konkurrentens planer så det håller jag med om helt och hållet. Låt oss dock ta upp Iris som du själv snackar om. AMD har SOC marknaden med grafik i sin egna ask här med PS4/xbox och den integrerade grafikdelen är väl utan att ta i rätt överlägsen sedan iGPU'er tog fart. Dock är det mycket positivt att se funktioner som Intel's quicksync och dess avkodningskapacitet som finns i Iris för en HTPC eller vanlig kontors PC. Alla tekniska nyheter som dessa är bra. Det väger dock inte upp mot ren grafisk prestanda, och det går mer än tunga rykten om att Intel ska licensiera patent rörande AMD's GPU-teknologier för att användas i sina processorer, därav denna dök upp efter diverse rapporter från nyhetssidor:

Det är egentligen inte så konsigt, och Intel har i åratal tidigare betalat enorma licenskostnader till nvidia för något som dom inte ens använt i sina iGPU'er i något större utsträckning. Grafikmarknaden är svår att ta sig in i och både AMD (speciellt efter uppköpet av ATI) och nvidia sitter på groteska mängder patent som faktiskt gör det svårt för Intel att blir riktigt konkurrenskraftig.

Så sent som Hot Chips presentationen så frågade också en en representant från Intel mycket ivrigt om Zen's LLC och interconnect. Det är mycket dom inte vet

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lowngcawt:

Vilka mjukvaror licenseras per kärna?
Har sett ett gäng som licenseras per CPU, men inget per kärna.

Microsoft server 2016 som jag ej än har testat:
http://arstechnica.com/information-technology/2015/12/windows...

Sedan vet jag andra som är okända för allmänheten, det handlar om att få så mycket betalt som möjligt.
Samtidigt växer virtuella miljöer så det knackar, så man ha sin t.ex. 20cores cpu och enbart dela ut 2 kärnor till ett VM och köra en billig licens.
Men det jag frågar än inte om fler apar efter detta, t.ex. de bättre videoredigering. En person med en dålig dator har säkerligen ej råd att betala mycket, en som sitter med en 200 000kr dator, är kanske beredd på att betala mer.

*edit*
Fatta Microsoft licensmodel. En 8 core 16 med hypervisor tolkar jag går att köra utan att köpa till core på standard windows server 2016. Nå fler programvarutillverkare gör allt vad de kan för att få ut maximalt med pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

I jämförelse med den omåttligt populära Sandy Bridge-modellen Core i7-2600k presterar nykomlingen Core i7-7700K i runda slängar 25 procent bättre klock-för-klock.

Så sedan 2011 har IPC stigit med ~25% för intel, hur man än vänder på det så är det hyggligt uselt och jäkligt bra för Ryzen. Såg förresten just att jag köpte min 2600k i början av 2011 för 2500kr och idag ligger en 7700k på 4290, på denna tiden har dollarn gått upp 40% men priset på cpu har alltså ökat 70%, jösses...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enigma:

Frågan är om vi kanske kan få se TSX i Naples. Vi har väl bollat runt så gott det går med den information som finns ännu. Möjligt att existerande presentationsblad på Zen avtäcker det han säger, men lite mer info här från Mike:

https://youtu.be/Ln9WKPEHm4w?t=4860

Samt slutet av konferensen där man ställer specifika frågor till Mike:

https://youtu.be/Ln9WKPEHm4w?t=5490

Sannolikheten att man lyckas stoppa in TSX i Naples som trots allt är samma mikroarkitektur bedömer jag till mindre än en promille. Att göra en korrekt implementation av transaktionsminne har visat sig väldigt svårt, tog Intel tre försök att få det rätt och IBM har också kämpat med problem kring detta. Här tror jag AMD insåg att med deras FoU-budget skulle något likt TSX mycket väl kunna sänka hela projektet.

Vad som kanske är lite mer problematiskt om man vill in i datacenter är att man också verkar sakna SGX. SGX är en teknik som omöjliggör vissa typer av buggar, bl.a. den som orsakade Heartbleed bug. Säkerhet är något som bl.a. Intel, IBM och Oracle idag jobbar hårt med i sina respektive server-produkter.

Hade tid att lyssna riktigt noga på presentationen under en lägre bilresa, han ger faktiskt en del extra detaljer.

Inom en CCX håller man cache-taggar för både L3 och L2, så på cache-koherensnivå är faktiskt L3 i någon mening en inkluderade cache. Frågan man börjar ställa sig är: undrar hur stor del av kretsytan L3 tar i Zen?

Så fallet jag beskrev ovan blir faktiskt nästan samma som för Core, enda skillnaden är att när man allokerar en cache-line i L2 måste data som tidigare fanns där flyttas ut i L3 (den gamla cache-line:en blir ett "victim"). Detta ökar också latensen, men är det enda som ger högre latens inom ett CCX jämfört med en inkluderande cache.

Han gav dock inga detaljer kring hur det fungerar mellan CCX.

I frågestunden var personen från Intel väldigt specifik med sin fråga, d.v.s. om varje L3-slice i Zen är "single-" eller "dual-ported". Zen har "single-ported" L3 med en kapacitet på 32 bytes per cykel, vilket är hälften mot Skylake och senare som där varje "slice" är dual-ported (två kärnor kan samtidigt accessa samma L3-slice och båda kan få 32 bytes per cykel).

Överhuvudtaget så har Zen halva bandbredden per cykel i L1, L2 och L3 jämfört med Skylake. Mot Haswell är det halva bandbredden i L1 och L2, samma aggregerad bandbredd mot L3. Dock är Haswell dual-portad (16 bytes per cykel * 2).

Är annars slående hur lika Zen och Core blir:

Zen får en "stack engine", något som var den största nyheten i Pentium M (så utgick faktiskt från att AMD redan hade detta).

Register-to-register moves i front-end (move elimination) är något som kom med Haswell.

Merge av x86 compare följt av ett hopp villkorat på jämförelsen. Intel kallar detta "macro-op fusion" och var en av de stora nyheterna i Core2.

Micro-op cache. Detta var den stora nyheten i Sandy Bridge.

Han specificerade också att det handlar om 40 % högre enkeltrådar IPC jämfört med Excavator. Precis som @Gruarn påpekar betyder det ~Ivy Bridge IPC, så får gå tillbaka till min första gissning kring IPC som var just att man kommer matcha IVB men inte nå HSW.

Skrivet av Enigma:

Intel's lansering utav en upplåst i3 har ingenting med Zen att göra överhuvudtaget, utan är ett sätt naturligt sätt att öka sin marknad. Sen är en gammal i5 2500K snabbare i spel än en i3 sålänge det inte är enkel eller trådar för dualcore. Dom flesta spel idag om inte alla skalar med quad idag och många skalar redan till hex och octacores. Välkommen till verkligheten. Zen's enkeltrådade prestanda är något vi försökt analysera rejält och spekulerat om tidigare i tråden, men det kanske också undgått herrn som vet allt utan att presentera en teknisk argumentation för det.

Digital Foundary har specifikt tittat på i5-2500K och i3-6100, deras slutsats är att den senare är i genomsnitt den snabbare modellen i spel.

Så en 1200:- kr CPU räcker väldigt långt för de som nöjer sig med ~60 FPS i dagens spel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Digital Foundary har specifikt tittat på i5-2500K och i3-6100[/url], deras slutsats är att den senare är i genomsnitt den snabbare modellen i spel.

Så en 1200:- kr CPU räcker väldigt långt för de som nöjer sig med ~60 FPS i dagens spel.

Jadu om man helt ignorerar klockning på en 2500k (man kan ta sig en funderare på varför man skulle göra det ...) så står sig i3an bra tack vare mycket högre frekvens och väldigt mycket högre minnesfrekvens. Den står sig verkligen inte mot en modern i5 i stock och börjar vi sedan prata minimum fps så är i3an äten. Presterar för den delen en i3 dåligt? nej det gör dom inte men att många idogt försöker påstå att i3 skulle kunna vara den perfekta gaming cpun är helt enkelt bisarrt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Digital Foundary har specifikt tittat på i5-2500K och i3-6100, deras slutsats är att den senare är i genomsnitt den snabbare modellen i spel.

länkar då än en gång: https://youtu.be/zqihmsDj9Uo?t=5m30s
mm som sagt, kolla då vilka cpuer som hamnar över i3an @4.8ghz om inte vanliga 4670k.
2500an som e stenålder klockar du ju upp å så säger du adjöken till i3an.
visst så funkar i3an, men det verkar uppkomma stuttering i spel å det finns inget mer att hämta ur den.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tellus82:

Så sedan 2011 har IPC stigit med ~25% för intel, hur man än vänder på det så är det hyggligt uselt och jäkligt bra för Ryzen. Såg förresten just att jag köpte min 2600k i början av 2011 för 2500kr och idag ligger en 7700k på 4290, på denna tiden har dollarn gått upp 40% men priset på cpu har alltså ökat 70%, jösses...

Jag vet inte om AMD håller med om att det är värt det att kunna säga "Zen har 40% högre IPC än Excavator!" bara för att låta deras entusiast CPU-marknad stå still i 6 år

Dvs att visst är 25% inget att hurra för under 6 år men varje år så har ändå Intel blivit liiiiite bättre medan AMD inte ens nått upp till Sandy Bridge's IPC.
Bättre det än att Intel också hade stampat vatten i flera år och först nu kommit ut med något nytt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag vet inte om AMD håller med om att det är värt det att kunna säga "Zen har 40% högre IPC än Excavator!" bara för att låta deras entusiast CPU-marknad stå still i 6 år

Dvs att visst är 25% inget att hurra för under 6 år men varje år så har ändå Intel blivit liiiiite bättre medan AMD inte ens nått upp till Sandy Bridge's IPC.
Bättre det än att Intel också hade stampat vatten i flera år och först nu kommit ut med något nytt.

Fast AMD har ju inte kommit med något "nytt" sedan Bulldozer, är ju mest refresh alternativt försök att fixa problemen med deras arkitektur, är ju nu då de kommer ut på allvar. Tar ju ca ~5 år för en ny arkitektur, Samma för Core 2 Duo under Athlon 64 perioden.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GarfieldPower:

Fast AMD har ju inte kommit med något "nytt" sedan Bulldozer, är ju mest refresh alternativt försök att fixa problemen med deras arkitektur, är ju nu då de kommer ut på allvar. Tar ju ca ~5 år för en ny arkitektur, Samma för Core 2 Duo under Athlon 64 perioden.

Det var ju i stort sett vad jag sade.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sannolikheten att man lyckas stoppa in TSX i Naples som trots allt är samma mikroarkitektur bedömer jag till mindre än en promille. Att göra en korrekt implementation av transaktionsminne har visat sig väldigt svårt, tog Intel tre försök att få det rätt och IBM har också kämpat med problem kring detta. Här tror jag AMD insåg att med deras FoU-budget skulle något likt TSX mycket väl kunna sänka hela projektet.

Jag funderade mer på om man kanske döljer en möjlig implementation av TSX, men kanske bara har den aktiverad i Naples, men sannolikheten är väl inte så stor. Dock inte mycket information som framkommit specifikt för Naples familjen ännu.

Citat:

Hade tid att lyssna riktigt noga på presentationen under en lägre bilresa, han ger faktiskt en del extra detaljer.

Inom en CCX håller man cache-taggar för både L3 och L2, så på cache-koherensnivå är faktiskt L3 i någon mening en inkluderade cache. Frågan man börjar ställa sig är: undrar hur stor del av kretsytan L3 tar i Zen?

Zen ser ut att vara relativt kompakt för en octacore med 16MB L3. AMD har laborerat ganska friskt med high-density designer både på CPU men mest på GPU sidan, och så länge man inte har något spektakulärt så kan man väl utgå från att L3 cachen tar upp ungefär samma storlek som 4 Zen kärnor. Det är vad man kan se från dom dieshots som finns:

Citat:

Så fallet jag beskrev ovan blir faktiskt nästan samma som för Core, enda skillnaden är att när man allokerar en cache-line i L2 måste data som tidigare fanns där flyttas ut i L3 (den gamla cache-line:en blir ett "victim"). Detta ökar också latensen, men är det enda som ger högre latens inom ett CCX jämfört med en inkluderande cache.

Han gav dock inga detaljer kring hur det fungerar mellan CCX.

Jag har faktiskt svårt att tänka mig att L3 cachen kommer bli en akilleshäl i Zen för desktop/WS. L4 eller eDRAM fungerar ju på ett mycket likt sätt i Broadwell och har dessutom högre latency och off-core, men ger enorma fördelar i t.ex spel som man sett. AMD har tidigare hintat om "mostly" exclusive, men inte helt, så det är här man verkar sträcka sig med tags/hooks. Zen får ju också såpass stor L2 cache där man får ~1.5 större chans för en cache hit jämfört med Intel's L2 på 256Kb, så där är man eventuellt också mindre beroende av en multi-duplex design på LLC vid prefetch/demands.

Mycket har väl också att göra med att designen måste vara såpass modulär och där man kanske kan dela på ett CCX-kluster till quadcore SKU'er, men får dom dålig yield på octa's så ser man kanske quad's och hex med ett inaktiverat CCX-kluster. Åtminståne är det sannolikt att så blir fallet med hex-core av Zen men där AMD kanske har enskilda CCX-kluster till just quad's och eventuella dualcores. Jag tänker faktiskt mer över hur Naples kommer stå sig med en 512MB L3 cache och i HPC miljö där det kan vara mer kritiskt, men förhoppningsvis så slösar inte AMD bort såpass absurda mängder transistorer på en så stor cache för skoj skull Hoppas man avtäcker "resten" av Zen på CES!

Citat:

I frågestunden var personen från Intel väldigt specifik med sin fråga, d.v.s. om varje L3-slice i Zen är "single-" eller "dual-ported". Zen har "single-ported" L3 med en kapacitet på 32 bytes per cykel, vilket är hälften mot Skylake och senare som där varje "slice" är dual-ported (två kärnor kan samtidigt accessa samma L3-slice och båda kan få 32 bytes per cykel).

Överhuvudtaget så har Zen halva bandbredden per cykel i L1, L2 och L3 jämfört med Skylake. Mot Haswell är det halva bandbredden i L1 och L2, samma aggregerad bandbredd mot L3. Dock är Haswell dual-portad (16 bytes per cykel * 2).

Jo han var bra envis/nyfiken iaf Zen och Core har på en stor nivå många likheter som du beskriver, men cachearkitekturen skiljer sig en hel del och jag tror att respektives cachearkitektur är bäst lämpad för respektive processorer. Intel kör mindre cache med högre associativitet, medans AMD kör större cache och lägre associativitet. I en balanserad design där cache inte ger stall så är en hög hit nästan allt och jag tror man räknat på detta när man ser att L1-D är 8-vägs associativitet, precis som i Skylake. Skulle associativiteten på instruktionscachen vara ett problem här så skulle förmodligen IPC sjunka såpass drastiskt vid detta laget att man inte kunnat uppvisa det man gjort hittills. Man får också väga in designens energieffektivitet där associativitet oftast ger högre energikonsumtion, något som Zen verkar hålla nere på en fin nivå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bits&Chips rapporterar följande på tidiga ES av Zen:

- "We can say that best performance/power consumption ratio is about 4.2 GHz, but RyZen can be clocked higher."

Detta är alltså dom överklockningar som gjorts på ES exemplar, och som nyss rapporterat:

- "AMD is tweaking the final frequencies. Latest revisions of Zen are allowing higher frequencies than expected."

Detta stöds också av fler källor. Tror också att Zen når högre frekvenser än väntat i sin färdiga revision då Lisa Su sa på scen att "we still improving", och man verkar köra låg FO4 i tillverkningsprocessen och lärt sig mycket av högfrekvensdesignen som Bulldozer var. Det ser ut som att rev A3 (ev rev A4) är färdigt kisel som är i massproduktion där det sagts att A2 hade problem med turbo och SenseMI.

Intressant nog så har AMD också patenterat en ny typ av termisk oscillator som tar 150 gånger mindre plats än befintliga termiska dioder som man använder för övervakning. Lisa Su sa på Ryzen-eventet att Zen har hundratals av sensorer, så detta är vad jag tänker på i första hand:

http://www.freshpatents.com/-dt20161124ptan20160341604.php

Jag kommer inte vara feg när jag har Zen i mina händer och det ska klockas frenetiskt i min custom loop med dubbla 420mm rads/NF-A14 fläktar och VPP-755 pump som väntar drägglandes här. Beställde hem liquid metal pasta OM dom det går att göra delid på dom för säkerhets skull

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Enigma:

Jag kommer inte vara feg när jag har Zen i mina händer och det ska klockas frenetiskt i min custom loop med dubbla 420mm rads/NF-A14 fläktar och VPP-755 pump som väntar drägglandes här. Beställde hem liquid metal pasta OM dom det går att göra delid på dom för säkerhets skull

Å andra sidan tyckte jag du skrev att det skall vara fastlödning på Zen?
Hoppas att man kör fastlödning istället för sånt där "skit" till kylpasta som Intel använt i flertal av sina CPUs.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD