Permalänk
Inaktiv

Acer EB321HQU?

Sitter i dagens läge på en Acer 24" IPS 1080p som jag varit relativt nöjd med.
Funderar nu på att uppgradera till denna skärmen. Hittar inte mycket (knappt nåt alls) om den på nätet. Vad tros?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/253644-a...

Permalänk
Inaktiv

Nu blev jag osäker...fick för mig att det var en IPS-skärm, men det är alltså en VA-panel... :S

Permalänk
Inaktiv

Gör en liten ofin bump...tänkte att det var bättre än att skapa en ny tråd...

Försökt ta reda på vilken sorts VA-panel det är...men det verkar inte lätt alls

@AcerSverige kanske kan svara på det?

Permalänk
Medlem

Har också tittat på denna skärm i tron att det var en 32" IPS.
Men det verkar vara en VA-panel som sitter i, frågan är vilken sort.

Enda tillverkaren med 32" 2560x1440 jag hittar är AUO M320DVN01.0, M320DVN01.1 och M320DVN01.2, där alla tre är VA.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molgorain:

Har också tittat på denna skärm i tron att det var en 32" IPS.
Men det verkar vara en VA-panel som sitter i, frågan är vilken sort.

Enda tillverkaren med 32" 2560x1440 jag hittar är AUO M320DVN01.0, M320DVN01.1 och M320DVN01.2, där alla tre är VA.

Tack. Men vad är det för typ av VA-paneler? Min fru har en AOC Q2775PQU som är en AHVA-panel och den verkar vettig, medan en VA-skärm jag hade innan (en BenQ 24") var värdelös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Tack. Men vad är det för typ av VA-paneler? Min fru har en AOC Q2775PQU som är en AHVA-panel och den verkar vettig, medan en VA-skärm jag hade innan (en BenQ 24") var värdelös.

Alla tre kommer ifrån samma tillverkare, och benq bl3200 32" har den första varianten. Troligtvist sitter det samma sort i övriga märken med 32".

På tftcentral.co.uk kan du läsa mera om panelen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Suffer1:

Huh. Ja, dom har ändrat. Tack!

EDIT: Det här ska vara samma skärm, på Amazon: https://www.amazon.co.uk/gp/product/B01M70UTZS?ie=UTF8&tag=pr...

EDIT2: Slängde iväg en beställning, får se vad jag tycker

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Slängde iväg en beställning, får se vad jag tycker

Slängde du iväg en beställning från webhallen eller Amazon?
Verkar inte finnas i lager någonstans just nu. Står ej i lager hos leverantören hos webhallen. Likadant med amazon, "Temporarily out of stock."
Mycket intressant om den gick att få tag på nu!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Magnus303:

Slängde du iväg en beställning från webhallen eller Amazon?
Verkar inte finnas i lager någonstans just nu. Står ej i lager hos leverantören hos webhallen. Likadant med amazon, "Temporarily out of stock."
Mycket intressant om den gick att få tag på nu!

Webhallen...väntad leverans är 18/1 enligt sidan

Permalänk
Medlem

Har också kollat på denna skärm, men det finns inte mycket info att hitta om den.
Låter billigt för 32" 1440p IPS. Därför är jag tveksam om det är IPS, hittade denna sidan som säger VA. https://www.monitorstore.nl/product/733081/acer-eb321hquwidp....
Men dom specar den till 2160 på bilden men 1440p i texten..

Visa signatur

B.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blaseba:

Har också kollat på denna skärm, men det finns inte mycket info att hitta om den.
Låter billigt för 32" 1440p IPS. Därför är jag tveksam om det är IPS, hittade denna sidan som säger VA. https://www.monitorstore.nl/product/733081/acer-eb321hquwidp....
Men dom specar den till 2160 på bilden men 1440p i texten..

Ja, man blir inte mindre förvirrad...
Webhallen skrev VA först, sen ändrade dom till IPS.
Amazon skriver IPS.
Och den sidan säger VA :S
Fast den där sidan kallar den EB321HQUWIDP, Amazon kallar den EB321HQUA
Borde dock inte vara så stora skillnader som paneltyp?

Tycker dock inte priset är otroligt med tanke på att min 24" IPS kostade typ 1300?

Permalänk
Medlem

Har sett skärmen på flera sidor där de skriver IPS men anger, statisk kontrast: 3.000:1 vilket bör betyda att det är en VA. En IPS har sällan mer än 1000:1.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Inaktiv

Förhoppningsvis kommer skärmen nästa vecka.

Kan vara en AHVA-panel? Ska ju vara "IPS-liknande"...

Permalänk
Bildexpert 📺

AHVA (som inte är VA-teknik då) är likt IPS och PLS kapabelt till en panelkontrast runt 1000:1. Vilket också brukar synas i specifikationer.

Permalänk
Inaktiv

Har inte sett kontrastvärde utom det fina dynamiska på 100M:1 (lol)
@220volt har du nån källa?

EDIT: Lägg märke till att det finns en skärm som heter EB321HQ, vilken är en 1080p-skärm medan den jag beställt heter EB321HQU...på amazon och inet är det även ett A efter...

EDIT2: https://www.inet.se/produkt/2205800/acer-31-5-eb321hqua

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ja, man blir inte mindre förvirrad...
Webhallen skrev VA först, sen ändrade dom till IPS.
Amazon skriver IPS.
Och den sidan säger VA :S
Fast den där sidan kallar den EB321HQUWIDP, Amazon kallar den EB321HQUA
Borde dock inte vara så stora skillnader som paneltyp?

Tycker dock inte priset är otroligt med tanke på att min 24" IPS kostade typ 1300?

Jag blev själv intresserad av skärmen i fråga och lite googlande gjorde mig inte direkt klokare. Ett par av sökresultaten var från japanska siter där det bl.a. fanns bilder på förpackningen och där står det både 'FHD' och IPS, dock heter den där EB21HQU (1080p måste vara outhärdligt i den här storleken).

Skulle någon kunna förklara Acers produktbenämningar och varför de ser ut som de gör? Det känns som att det är lite som med varor som säljs hos t.ex. El-Giganten, att de ges ett unikt produktnamn för att det inte ska gå att prismatcha. En del modeller finns dessutom endast hos specifika återförsäljare och det är ett rent helvete att ta reda på vad som är vad och vilka skärmar som är identiska.

Jag var tidigare intresserad av deras Predatorserie och produktnamn som XB271HUbmiprz, XB271HUAbmiprz, XB271Hbmiprz, Z271bmiphz och XB271HKbmiprz är inte direkt superpedagogiska.

XB271HUbmiprz - 1440p, 144Hz, IPS
XB271HUAbmiprz - 1440p, 165Hz, TN
XB271Hbmiprz - 1080p, 144Hz, TN
Z271bmiphz - 1080p, 144Hz, VA
XB271HKbmiprz - 4K, 60Hz, IPS

Dold text
Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Inaktiv

@ågren: Jo, som jag skrev ovan, det finns två olika skärmar. EB321HQ är 1080, EB321HQU är 1440
EDIT: Fast du skrev att den med U är 1080 där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

@ågren: Jo, som jag skrev ovan, det finns två olika skärmar. EB321HQ är 1080, EB321HQU är 1440

Denna sida listar produkten som HQU: https://item.jd.com/2265640.html
Det står 1440p i beskrivningen med bilden på förpackningen visar 1080p, likadant på en annan japansk hemsida. På bilden står det dock HQ med ett inringat B efteråt vilket kanske innebär att den i så fall heter EB321HQB? Som sagt, sjukt förvirrande och helt vansinniga produktnamn.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ja, man blir inte mindre förvirrad...
Webhallen skrev VA först, sen ändrade dom till IPS.
Amazon skriver IPS.
Och den sidan säger VA :S
Fast den där sidan kallar den EB321HQUWIDP, Amazon kallar den EB321HQUA
Borde dock inte vara så stora skillnader som paneltyp?

Tycker dock inte priset är otroligt med tanke på att min 24" IPS kostade typ 1300?

Jag ser nu att den kallas både EB321HQUA och EB321HQUWIDP på Amazon så det borde i så fall vara exakt samma skärm fast med två olika namn förutsatt att infon stämmer.

Den finns även hos Inet och där listas den som IPS: https://www.inet.se/produkt/2205800/acer-31-5-eb321hqua#merin...
Den heter dock EB321HQUA, inte EB321HQUWIDP, men i produktlistningen på Prisjakt står det EB321HQUWIDP så det måste rimligtvis vara samma skärm fast den av någon outgrundlig anledning har två olika produktnamn? Eller ja, tre om man räknar med 'UM.JE1EE.A01' som verkar vara Acers interna benämning.

Edit: Jag har sökt runt lite och hittade det här: http://community.acer.com/t5/Monitors/Naming-of-ACER-monitors...
Det skulle i så fall kunna innebära att EB är serien, 32 är storleken, H = HDMI, Q = QHD/1440p, UW = ultrawide, I = IPS, DP = Displayport.

Modellen borde alltså heta EB321H och att de efterföljande bokstäverna tar upp skärmens ingångar, funktioner etc.
Ultrawide är väl tekniskt sett skärmar med 21:9 men jag vet inte vad UW annars skulle innebära.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Inaktiv

Fast 1080-skärmen heter ju också HQ ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Har inte sett kontrastvärde utom det fina dynamiska på 100M:1 (lol)
@220volt har du nån källa?

EDIT: Lägg märke till att det finns en skärm som heter EB321HQ, vilken är en 1080p-skärm medan den jag beställt heter EB321HQU...på amazon och inet är det även ett A efter...

EDIT2: https://www.inet.se/produkt/2205800/acer-31-5-eb321hqua

Här skriver de 3000:1 och IPS
https://m.heise.de/preisvergleich/acer-eb321hquwidp-um-je1ee-...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Fast 1080-skärmen heter ju också HQ ^^

Just det, det tänkte jag faktiskt inte på. Jag mailade i alla fall Acer och bad dem förtydliga lite så vi får väl se om och i så fall vad de svarar. Är leverans under den kommande veckan den senaste preliminära uppgiften från Webhallen? Jag blev som sagt själv sugen och funderar på att beställa samma skärm men det kan kanske vara värt att kika med Inet vad de har för leveranstid eftersom Webhallen verkar ha skjutit upp sitt leveransdatum.

Troligtvis blir det samma lika eftersom de säkert beställer från samma distributör men värt att kolla upp.

Ursäkta om jag spårar ur tråden lite men hur är den generella upplevelsen av skärmar i denna storlek? Det känns som att de borde kännas väldigt stora när man uppgraderar från 24 tum och PPIn är inte heller jättehög (i paritet med 23-tums 1080p vilket jag har idag).

Jag hade egentligen tänkt skaffa mig en 27-tummare men det känns nästan vettigare att satsa på den här istället till ett lägre pris. Det hade så klart varit trevlig med högre PPI men å andra sidan är det orimligt att förvänta sig hur mycket som helst för den låga prislappen och dessutom kanske bilden upplevs som skarpare i alla fall eftersom man sitter längre ifrån skärmen.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Bildexpert 📺

Som ingen IPS eller IPS-liknande teknik är kapabel till öht. Så något av de två är fel.:)

Var är specifikationspolisen när vi behöver dem?!

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant när någon av er som beställt skärmen fått hem den och bekräfta vilken typ av panel som sitter i den

Tycker det är konstigt att den inte finns med på Acers sida ens.
https://www.acer.com/ac/sv/SE/content/group/monitors

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ågren:

Just det, det tänkte jag faktiskt inte på. Jag mailade i alla fall Acer och bad dem förtydliga lite så vi får väl se om och i så fall vad de svarar. Är leverans under den kommande veckan den senaste preliminära uppgiften från Webhallen? Jag blev som sagt själv sugen och funderar på att beställa samma skärm men det kan kanske vara värt att kika med Inet vad de har för leveranstid eftersom Webhallen verkar ha skjutit upp sitt leveransdatum.

Troligtvis blir det samma lika eftersom de säkert beställer från samma distributör men värt att kolla upp.

Ursäkta om jag spårar ur tråden lite men hur är den generella upplevelsen av skärmar i denna storlek? Det känns som att de borde kännas väldigt stora när man uppgraderar från 24 tum och PPIn är inte heller jättehög (i paritet med 23-tums 1080p vilket jag har idag).

Jag hade egentligen tänkt skaffa mig en 27-tummare men det känns nästan vettigare att satsa på den här istället till ett lägre pris. Det hade så klart varit trevlig med högre PPI men å andra sidan är det orimligt att förvänta sig hur mycket som helst för den låga prislappen och dessutom kanske bilden upplevs som skarpare i alla fall eftersom man sitter längre ifrån skärmen.

Webhallen skrev ut 19 januari förut. Nu står det ingenting. Ska kolla hur det ser ut imorgon annars mailar jag dom och frågar.

1440p på 32" är samma PPI som 1080p på 24"

Skrivet av 220volt:

Det ska bli intressant när någon av er som beställt skärmen fått hem den och bekräfta vilken typ av panel som sitter i den

Tycker det är konstigt att den inte finns med på Acers sida ens.
https://www.acer.com/ac/sv/SE/content/group/monitors

På supportsidan finns den, men väldigt knapphändiga uppgifter...det finns en drivrutin och en generisk bruksanvisning, typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Webhallen skrev ut 19 januari förut. Nu står det ingenting. Ska kolla hur det ser ut imorgon annars mailar jag dom och frågar.

Jag mailade Inet om deras lagerstatus och har inte fått svar än men Prisjakt har uppdaterat med att den inkommer i lager 2017-01-27 om man nu kan lita på deras information.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag mailade Acer och bad dem förtydliga vilken modellbeteckning skärmen egentligen har och fick detta till svar. Vad ska man säga?

Citat:

I have checked the model and part number but cannot see it is stocked or sold by ourselves unfortunately.

As such I do not have information on the third party sellers so am unable to help.

I would suggest speaking to the sellers in question.

Hur i h-te kan de inte ha information om en monitor som de själva tillverkar och säljer (om än via ÅF) ? Det finns så många frågetecken kring Acers produkter och det verkar inte gå att få några svar - de hänvisar till butikerna som så klart är lika förvirrade som oss och så hänvisar de i sin tur tillbaka till Acer.

Det märkligaste med alltihop är att vissa modeller, som den här, endast säljs hos ett fåtal butiker vilket känns jättesuspekt. Det blir ju inte heller bättre av att de själva inte ens kan svara på frågor om deras egna produkter och det är nästan så man börjar tro att de inte vill att man ska köpa något.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ågren:

Jag mailade Acer och bad dem förtydliga vilken modellbeteckning skärmen egentligen har och fick detta till svar. Vad ska man säga?

Att det är väldigt vanligt i hela branschen?

Det har sina naturliga förklaringar i att det rör sig om internationella företag med många lokala kontor och lokala produkter. Dessa ligger inte alltid i synk med varandra om vilka produkter som ska lanseras och när de lanseras.

Flödet av varor och tjänster följer inte en strikt hierarki utan gå flera vägar. Det är ingen ovanlighet att produkter som säljs i Sverige inte har rört vid det svenska eller ens det europeiska kontoret. Istället har de sålts direkt via grossist i annan världsdel. Produkter som det svenska eller europeiska kontoret aldrig hade på sin lista.

Till exempel är det väldigt vanligt att vi på redaktionen via Internet får nys om en ny produkt. När vi kontaktar det svenska eller nordiska kontoret om information har de aldrig hört talas om produkten.

Jag känner till ett tydligt undantag från den här regeln, ett företag som har benkoll på precis allt och är stenhårt styrt med information om produkterna: Det är Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Att det är väldigt vanligt i hela branschen?

Det har sina naturliga förklaringar i att det rör sig om internationella företag med många lokala kontor och lokala produkter. Dessa ligger inte alltid i synk med varandra om vilka produkter som ska lanseras och när de lanseras.

Flödet av varor och tjänster följer inte en strikt hierarki utan gå flera vägar. Det är ingen ovanlighet att produkter som säljs i Sverige inte har rört vid det svenska eller ens det europeiska kontoret. Istället har de sålts direkt via grossist i annan världsdel. Produkter som det svenska eller europeiska kontoret aldrig hade på sin lista.

Till exempel är det väldigt vanligt att vi på redaktionen via Internet får nys om en ny produkt. När vi kontaktar det svenska eller nordiska kontoret om information har de aldrig hört talas om produkten.

Jag känner till ett tydligt undantag från den här regeln, ett företag som har benkoll på precis allt och är stenhårt styrt med information om produkterna: Det är Apple.

Där ser man! Man lär sig någonting nytt varje dag. Finns det någon logisk förklaring till att de gör på detta vis? Jag kan köpa att utbudet skiljer sig mellan olika regioner men det är ju helt befängt att man ska behöva kontakta varenda filial i hela världen för att kunna få fram information om produkter ur deras sortiment.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz