Permalänk

Modifiering av robotdammsugare

Hej!

Härom dagen köpte jag en robotdammsugare som jag fick för ett väääldigt förmånligt pris (199kr ny).
Men är dock inte så nöjd med prestandan.
Tänkte kolla om de finns nån här som har erfarenhet av tekniken i den och är villig att hjälpa mig modda den lite och göra den till en krigare istället.

Visa signatur

BIG MF: CPU: AMD Thredripper 1950X, GPU: Gigabyte GTX 1080TI Funders ED, Mobo ASUS Prime X399, RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB PRO, Cooler: ASUS ROG Ryuo 240mm, PSU: Corsair RM1000i 1000W, HDD: 2st Kinston 240gb M.2 Nvme SSD Raid-0, WD 2TB Green, Chassi: Fractal Design Mesify S2

Permalänk
Medlem

@shitstorm3: Vad menar du med krigare? Vill du bygga en robot á la robotwars?
Börja om från grunden isf... Kommer nog sluta med att du ändå byter ut allt som finns i den där stackars dammsugaren

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Haha! Du tänker alltså trimma din robotdammsugare? Jag har personligen aldrig använt en sådan, men jag vill utan tvekan se vart detta projekt landar!

Permalänk
Skrivet av KeVVa:

@shitstorm3: Vad menar du med krigare? Vill du bygga en robot á la robotwars?
Börja om från grunden isf... Kommer nog sluta med att du ändå byter ut allt som finns i den där stackars dammsugaren

Jag vill trimma den så den sugerupp bättre och klarar av att klättra på mina mattor bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BIG MF: CPU: AMD Thredripper 1950X, GPU: Gigabyte GTX 1080TI Funders ED, Mobo ASUS Prime X399, RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB PRO, Cooler: ASUS ROG Ryuo 240mm, PSU: Corsair RM1000i 1000W, HDD: 2st Kinston 240gb M.2 Nvme SSD Raid-0, WD 2TB Green, Chassi: Fractal Design Mesify S2

Permalänk
Skrivet av TheYardbird:

Haha! Du tänker alltså trimma din robotdammsugare? Jag har personligen aldrig använt en sådan, men jag vill utan tvekan se vart detta projekt landar!

Kommer hålla denna tråd informerad med bilder och updates

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BIG MF: CPU: AMD Thredripper 1950X, GPU: Gigabyte GTX 1080TI Funders ED, Mobo ASUS Prime X399, RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB PRO, Cooler: ASUS ROG Ryuo 240mm, PSU: Corsair RM1000i 1000W, HDD: 2st Kinston 240gb M.2 Nvme SSD Raid-0, WD 2TB Green, Chassi: Fractal Design Mesify S2

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att du behöver en starkare motor som suger bättre, sen även motor som snurrar på hjulen behöver vara starkare är det enda jag kan tänka mig, batteriet behöver nog laddas oftare då det är troligen byggt för just dem motorerna.

Mitt svar är dock 100% gissning önskar dig all lycka till!

Permalänk
Medlem

Vart fan skaffade du en sådan för 199kr, modell?

Permalänk

Sitter ofta nihm betteri i billiga grejer så jag hade tryckt i lipo för det brukar öka effekten rätt så rejält även om man stannar på samma volt men då måste du ladda den med en lipoladdare och så måste den stänga av tidigare för att inte skada batterierna

Permalänk
Skrivet av DozeN:

Vart fan skaffade du en sådan för 199kr, modell?

jag hittade ett Demo ex på media markt, mycket bra investering och de blir inte för dyrt om jag skulle råka bränna den

Visa signatur

BIG MF: CPU: AMD Thredripper 1950X, GPU: Gigabyte GTX 1080TI Funders ED, Mobo ASUS Prime X399, RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB PRO, Cooler: ASUS ROG Ryuo 240mm, PSU: Corsair RM1000i 1000W, HDD: 2st Kinston 240gb M.2 Nvme SSD Raid-0, WD 2TB Green, Chassi: Fractal Design Mesify S2

Permalänk
Skrivet av Manaflask:

Sitter ofta nihm betteri i billiga grejer så jag hade tryckt i lipo för det brukar öka effekten rätt så rejält även om man stannar på samma volt men då måste du ladda den med en lipoladdare och så måste den stänga av tidigare för att inte skada batterierna

de blir ett Lipo i den med batteri sensor som bryter strömmen i den så den inte laddar ur helt.

Visa signatur

BIG MF: CPU: AMD Thredripper 1950X, GPU: Gigabyte GTX 1080TI Funders ED, Mobo ASUS Prime X399, RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB PRO, Cooler: ASUS ROG Ryuo 240mm, PSU: Corsair RM1000i 1000W, HDD: 2st Kinston 240gb M.2 Nvme SSD Raid-0, WD 2TB Green, Chassi: Fractal Design Mesify S2

Permalänk
Skrivet av BoneZ87:

Skulle gissa på att du behöver en starkare motor som suger bättre, sen även motor som snurrar på hjulen behöver vara starkare är det enda jag kan tänka mig, batteriet behöver nog laddas oftare då det är troligen byggt för just dem motorerna.

Mitt svar är dock 100% gissning önskar dig all lycka till!

Jo, har min lillebror som tur är har en hel del saker till radiostyrda bilar och så som jag ska norpa lite grejer av

Visa signatur

BIG MF: CPU: AMD Thredripper 1950X, GPU: Gigabyte GTX 1080TI Funders ED, Mobo ASUS Prime X399, RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB PRO, Cooler: ASUS ROG Ryuo 240mm, PSU: Corsair RM1000i 1000W, HDD: 2st Kinston 240gb M.2 Nvme SSD Raid-0, WD 2TB Green, Chassi: Fractal Design Mesify S2

Permalänk
Medlem

Lättare att eventuellt hjälpa till om du berättar vilken modell det handlar om.
199:- säger inte direkt jättemycket.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

beroende på modell, så kommer du behöva starkare motor, men med det så kan det komma problem med hur motorn strömförsörjs, strömförsörjningen kommer troligen gå via ett kretskort, med strömbegränsare inbyggd i sig etc, vilket kan ta stryk med en högre strömstyrka som motorn eventuellt kan kräva.

sen har varje hjul sin egna motor troligen (är så på min äldre hoover, egen motor till varje hjul), så behövs två uppgraderingar av motorn.

sen har själva "borsten" en motor som driver den, via kughjul eller drivrem, (varit så på alla jag har tittat på), det som kanske går, är en ren teori, men med en förändring i utväxlingen från motor till borste eller hjul skulle förändra en del.

annars om du är villig att testa bara köra in ett kraftigare batteri, med högre voltantal än som är just nu, men risken är att det bränner en del elektronik, kretskort etc.

finns massa man kan göra med dem, om du är villig att hacka lite.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

för 199 så borde den ju vara ganska dålig men i med fetare batteri som andra säger och se till att ge den bättre kyling där det behövs (motor och strömregulering?)

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk

@shitstorm3: tänk på att du måste ladda den med lipo laddare då annars så smäller det bra var helt enorm skillnad när man börja köra lipo I tävlings RC bilar i jämförelse med nihm trots att det var samma volt på batteriet

Permalänk
Medlem

Jag kan inte tillräckligt mycket om detta för att hjälpa till, men det här följer jag med stort intresse.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Skrivet av RVX:

Lättare att eventuellt hjälpa till om du berättar vilken modell det handlar om.
199:- säger inte direkt jättemycket.

sorry, skulle skriva de men glömde de de är en Emerio RVC-103118

Visa signatur

BIG MF: CPU: AMD Thredripper 1950X, GPU: Gigabyte GTX 1080TI Funders ED, Mobo ASUS Prime X399, RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB PRO, Cooler: ASUS ROG Ryuo 240mm, PSU: Corsair RM1000i 1000W, HDD: 2st Kinston 240gb M.2 Nvme SSD Raid-0, WD 2TB Green, Chassi: Fractal Design Mesify S2

Permalänk
Skrivet av alex_farnstrom:

beroende på modell, så kommer du behöva starkare motor, men med det så kan det komma problem med hur motorn strömförsörjs, strömförsörjningen kommer troligen gå via ett kretskort, med strömbegränsare inbyggd i sig etc, vilket kan ta stryk med en högre strömstyrka som motorn eventuellt kan kräva.

sen har varje hjul sin egna motor troligen (är så på min äldre hoover, egen motor till varje hjul), så behövs två uppgraderingar av motorn.

sen har själva "borsten" en motor som driver den, via kughjul eller drivrem, (varit så på alla jag har tittat på), det som kanske går, är en ren teori, men med en förändring i utväxlingen från motor till borste eller hjul skulle förändra en del.

annars om du är villig att testa bara köra in ett kraftigare batteri, med högre voltantal än som är just nu, men risken är att det bränner en del elektronik, kretskort etc.

finns massa man kan göra med dem, om du är villig att hacka lite.

jag kör nu på den här "går den sönder så går den sönder".
Jag är villig jag!

Visa signatur

BIG MF: CPU: AMD Thredripper 1950X, GPU: Gigabyte GTX 1080TI Funders ED, Mobo ASUS Prime X399, RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB PRO, Cooler: ASUS ROG Ryuo 240mm, PSU: Corsair RM1000i 1000W, HDD: 2st Kinston 240gb M.2 Nvme SSD Raid-0, WD 2TB Green, Chassi: Fractal Design Mesify S2